Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första hjälpen vid jakt...

Förband? 83 röster

1. 1. Har du med dig förband eller liknande när du är på jakt

• Ja, alltid
      40%
      34
    • Bara när ryggsäcken är med
      20%
      17
    • Ibland
      10%
      9
    • Aldrig
      18%
      15
    • Ja, till hunden
      9%
      8

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Försvarets förstaförband är alltid med.

Publicerat
Rättning i ledet! HÖGER benficka skall det vara.

Rättning själv..... Två förband!! ett i högerbenficka ett på grpch anvisat ställe. Förslagsvis i vänster benficka!

Publicerat
, iom att du tydligen har slut på argument.. :P

Tsssss :blush:

Publicerat
Nej, det gör det inte, för om nu skadan är av den arten att den måste sys, så måste den ses över av en veterinär pronto.

Och vad nyttjar det då att lägga den tiden det tar på att sy ihop såret, jämfört med den tiden det tar att lägga på ett riktigt bandage och hasta iväg till vet. ?

Och vilken fördel har en sutering rent medicinskt i det läget jämfört med ett bandage ?

Ingen kan jag säga, du gör snarare det hela värre genom att vara där och peta in en massa skit i såret under den tiden det tar att sy, jämfört med den tiden det tar att lägga bandage.

Sen är det jäkligt korkat att gå ut på ett publikt forum och tala om att man bryter mot djurskyddslagen med vett och vilja.. :D

Fast vi kan ta detta i en annan tråd, så slipper Leifs tråd bli nerstökad av detta..

Äh faen måste ju oxå fortsätta off topicen... iomed de här..

Ja det är ju korkat jag vet..

Men är man ett par dagars marsch från närmsta väg och helikoptern inte kommer på några dar så finns det faktiskt tillfällen då man inte har så många valmöjligheter...

De är oxå den enda gången jag gjort det.

Alla har inte tillgång till vettrinär inom några timmar med bil...

Ett par stygn o så streptocilinsalva löste det den gången och givetvis va det vetrinärbesök direkt vi kunde ta oss till civilisationen.

Verkar som vi i dagens samhälle tror att det finns mobiler i var mans hand vilket det iofs gör... men då va mobiler i en protfölj o vägde 9 kilo... den låg av förklarliga själv kvar i bilen 1,5-2 dagar bort till fots.....

Men som sagt o påpekats det är olagligt och absolut inte ok om det finns nått rimligt sätt att ta sig till vetrinär.

Jag ser min överträdelse som nödvärn... ;)

O så är det nog preskibierat vid de här laget..

Publicerat

Håller med Qvarnhill och NS.

Det kan finnas tillfällen när valet står mellan att låta hunden dö, eller göra något.

Dom gångerna måste det vara bättre att göra något.

Själv har jag inte med mycket sjv mtr med mig i skogen, men det jag kan göra lär jag nog också göra om det krävs.

Ingen skulle drömma om att försöka sig på trakeostomi utan att vara läkare. Men är du tex 5 mil ut i terrängen på skoterfärd och kompisen kört på ett träd och fått struphuvudet sönderslagen. Det går inte att tvinga ner luft i lungorna. Innom någon minut så kvävs han..... Ringer du 112 och får en helikopter om 50 min, 3 km ifrån platsen du befinner dig och hoppas att polarn har syre nog i blodet för att klara sig fram tills dess. Eller tar du hål under struphuvudet så kompisen får luft och kan åka helikopter om en timme????(gör du fel vid trakeostomin så dör han, gör du inget så dör han....)

(Nu är det en drastisk jämnförelse men ändå. Det finns alltid vissa tillfällen när "nöd bryter lag" och man måste göra något. Oavsett vad man väljer så kommer man inte att få reda på om det var rätt eftersom det andra alt inte blev prövat. Sen kan man diskutera: Har man med sig all tänkbar utr i skogen(suturer,skalpeller mm), är det då lättare att "operera" i onödan, än när man måste improvisera om det inte finns valmöjligheter!?!)

Publicerat
Håller med Qvarnhill och NS.

Det kan finnas tillfällen när valet står mellan att låta hunden dö, eller göra något.

Dom gångerna måste det vara bättre att göra något.

Så du menar att lägga ett riktigt tryckbandage är " att inte göra något"..?

Hur svårt är det att ha ff med sig ?

Är det enda alternativet för er att sy eller inte sy i dessa lägen ?

Svara i så fall på denna fråga, som jag ställde tidigare: Vad är den medicinska nyttan med att sy ihop såret själv i skogen, jämfört med att bandagera det ?

Publicerat

Är det läge för det så förordar jag förband!

Men som sagt alla typer av skador/förutsättningar, gör att det inte går att vänta på hjälp/ eller då vet kan vara min 24 tim bort....(Frånskogen.... till en vetrinär som kan ta emot fast det är lö natt kl 0300....)

Då är alla försök bättre än att bara vänta....

Men i 97% av alla skador så går det att lösa med tex ett förband och ila iväg.

Publicerat

Har aldrig haft med mig något och har klarat mig från skador på hundarna. :)

Publicerat

Är det enda alternativet för er att sy eller inte sy i dessa lägen ?

Svara i så fall på denna fråga, som jag ställde tidigare: Vad är den medicinska nyttan med att sy ihop såret själv i skogen, jämfört med att bandagera det ?

Såg att du ändrade inlägget... alt gjorde ett nytt...

Ett så som varit öppet (NU ÄR JAG INTE LÄKARE/VET) i runt 24 timmar, måste sårkanterna skäras bort innan det kan sys. Vid små sår blir det ett helt onödigt ingrepp och vet/läkare brukar låta det såret läka "öppet" med ärr och förhårdnader som följd. Är såret stor så måste det onödigtvis göras större....

Publicerat

Måste hålla med Crowfear här. I vilka lägen räddar man livet på en hund genom att sy där inte tryckförband hjälper?

Syr ni er själva innan ni åker till akuten om ni har skadat er?

Själv skulle jag aldrig pilla runt med nål och tråd i mina hundar....

Publicerat
Är det läge för det så förordar jag förband!

Men som sagt alla typer av skador/förutsättningar, gör att det inte går att vänta på hjälp/ eller då vet kan vara min 24 tim bort....(Frånskogen.... till en vetrinär som kan ta emot fast det är lö natt kl 0300....)

Då är alla försök bättre än att bara vänta....

Men i 97% av alla skador så går det att lösa med tex ett förband och ila iväg.

Om hunden har ett öppet sår i skinnet, oavsett vart på kroppen, då går du alltså in i sårkanalen, ev skär upp skinnet en bit också, för att verkligen försäkra dig om att inte såret innehåller några partiklar av jord, sand,träflisor, mossa mm mm ?

Du har även tillräckligt med koksaltlösning och knappkanyler för att skölja ur sårkanalen och sårfickor från skräpet, för att sen sy ihop såret, och lägga en drän ?

Och allt detta gör du utan bedövning på hunden eller ?

Nej, självklart inte.

Jag tror knappast att ni är ute på sådana lånväga strapatser så att det tarvas sutur för att hålla hunden vid liv tills ni tagit er till veterinär, vilket ni gör inom ett dygn, i värsta fall.

Att avståndet är långt till veterinären är inget argument, för vet man med sig själv att det kommer att bli jakt långt ute i markerna, så får man se till att ta med sig tillräckligt med sjvmtrl så att man klarar en resa till sjukhuset med sig själv eller veterinär med hunden.

Att sy ihop såret lekmannamässigt ger ju inga som helst fördelar medicinskt sett, utan risken är bara att ni förvärrar hela skiten genom att att vara där och kladda.

Att sätta bandage, som kan bytas vid behov, och således hållas rent, är alla gånger bättre än lösningen med sutur på amatörnivå.

Jag förstår helt enkelt inte vilket fall du syftar på, då det skulle vara bättre, eller nödvändigt, att sy såret istället för att bandagera det ??

För att jycken ska in till vet snarast verkar vi ju vara överens om ?

Helgen före älgjakten i fjol, så körde jämten in en pinne på ovansidan vänster framtass.

Det var en ca 1,5-2cm lång reva i skinnet, blödde måttligt och hon såg inte alls dålig ut i allmäntillståndet, "endast" lite hälta.

Dock var det ingen tvekan om att åka till vet.stationen för att kolla upp det.

Vilket skulle visa sig vara klokt.

Innanför den "lilla" revan var sårkanalen ca 9cm djup, gick från ovan handleden ner till tårna på tassen, och var full i mossa, jordpartiklar, små träflisor mm.

Vet hade att göra en stund med att söva henne, klippa upp såret, plocka bort skräpet och skölja rent, ge diverse sprutor, inspektera sårkanalen, sy ihop såret, bandagera, ge uppvakningsspruta.

Då detta var en lördag em, dvs under jourtid, så var vet. själv på kliniken ( Bollnäs DV), så jag var behjälplig med att hålla i jycken när det behövdes, och kunde således se allt som skedde.

Således, den lilla revan i skinnet, som vissa här menar att man kan tråckla ihop själv med hemsnickrade vet. kunskaper, visade sig vara betydligt värre än befarat.

Hade jag inte åkt in med henne, så hade risken för infektion i tassens leder var mkt stor, vilket med största sannolikhet hade lett till kronisk hälta, och i värsta fall en enkelbiljett över regnbågsbron.

Kontakta veterinär när hunden är skadad, och låt denne avgöra om det är nödvändigt med ett besök eller inte.

Egenkludderi med nål och tråd hemma är ren idioti, och rent djurplågeri, som den seriöse håller sig god för att hålla på med.

Då man får höra om vissa "egenvårdade" fall som kommer in på vet,stationen som frugan jobbar på, blir man fan mörkrädd ibland.. :)

Publicerat
Måste hålla med Crowfear här. I vilka lägen räddar man livet på en hund genom att sy där inte tryckförband hjälper?

Syr ni er själva innan ni åker till akuten om ni har skadat er?

Själv skulle jag aldrig pilla runt med nål och tråd i mina hundar....

Visst är det så.... Om inte! så finns det även stripes för att dra ihop sår.

Men det KAN hända saker i skogen som vi inte klarar av att fantisera om här.... Så visst! någon/några av oss hundägare här kommer/har varit tvugna att, sy i skogen..... (och någon/några har/kommer att göra, det i "onödan".)

Generellt går det lösa med FF eller något.

Någonting händer, någonting måste göras! Ibland kräver det okonventionella metoder. Oftast räcker det med ett FF och ila till närmaste kompetenta hjälp!

Publicerat

Om nål och tråd hade varit viktigt vid akutsjukvård hade väl tex ambulanssjukvården sysslat med sånt!

ABC!, alla vet väl vad detta står för?, inget man åtgärdar initialt med nål och tråd så vidare det inte handlar om en stor artär eller liknande, och är det sådana skador vi talar om är det väl avsnörande förband som gäller för samtliga oavsett kunskap under fältmässiga förhållanden.

Kan möjligen förstå behovet av nål och tråd då man är dagar från civilisationen.

Mvh

Publicerat
Om hunden har ett öppet sår i skinnet, oavsett vart på kroppen, då går du alltså in i sårkanalen, ev skär upp skinnet en bit också, för att verkligen försäkra dig om att inte såret innehåller några partiklar av jord, sand,träflisor, mossa mm mm ?

Du har även tillräckligt med koksaltlösning och knappkanyler för att skölja ur sårkanalen och sårfickor från skräpet, för att sen sy ihop såret, och lägga en drän ?

Och allt detta gör du utan bedövning på hunden eller ?

Nej, självklart inte.

Jag tror knappast att ni är ute på sådana lånväga strapatser så att det tarvas sutur för att hålla hunden vid liv tills ni tagit er till veterinär, vilket ni gör inom ett dygn, i värsta fall.

Att avståndet är långt till veterinären är inget argument, för vet man med sig själv att det kommer att bli jakt långt ute i markerna, så får man se till att ta med sig tillräckligt med sjvmtrl så att man klarar en resa till sjukhuset med sig själv eller veterinär med hunden.

Att sy ihop såret lekmannamässigt ger ju inga som helst fördelar medicinskt sett, utan risken är bara att ni förvärrar hela skiten genom att att vara där och kladda.

Att sätta bandage, som kan bytas vid behov, och således hållas rent, är alla gånger bättre än lösningen med sutur på amatörnivå.

Jag förstår helt enkelt inte vilket fall du syftar på, då det skulle vara bättre, eller nödvändigt, att sy såret istället för att bandagera det ??

För att jycken ska in till vet snarast verkar vi ju vara överens om ?

Helgen före älgjakten i fjol, så körde jämten in en pinne på ovansidan vänster framtass.

Det var en ca 1,5-2cm lång reva i skinnet, blödde måttligt och hon såg inte alls dålig ut i allmäntillståndet, "endast" lite hälta.

Dock var det ingen tvekan om att åka till vet.stationen för att kolla upp det.

Vilket skulle visa sig vara klokt.

Innanför den "lilla" revan var sårkanalen ca 9cm djup, gick från ovan handleden ner till tårna på tassen, och var full i mossa, jordpartiklar, små träflisor mm.

Vet hade att göra en stund med att söva henne, klippa upp såret, plocka bort skräpet och skölja rent, ge diverse sprutor, inspektera sårkanalen, sy ihop såret, bandagera, ge uppvakningsspruta.

Då detta var en lördag em, dvs under jourtid, så var vet. själv på kliniken ( Bollnäs DV), så jag var behjälplig med att hålla i jycken när det behövdes, och kunde således se allt som skedde.

Således, den lilla revan i skinnet, som vissa här menar att man kan tråckla ihop själv med hemsnickrade vet. kunskaper, visade sig vara betydligt värre än befarat.

Hade jag inte åkt in med henne, så hade risken för infektion i tassens leder var mkt stor, vilket med största sannolikhet hade lett till kronisk hälta, och i värsta fall en enkelbiljett över regnbågsbron.

Kontakta veterinär när hunden är skadad, och låt denne avgöra om det är nödvändigt med ett besök eller inte.

Egenkludderi med nål och tråd hemma är ren idioti, och rent djurplågeri, som den seriöse håller sig god för att hålla på med.

Då man får höra om vissa "egenvårdade" fall som kommer in på vet,stationen som frugan jobbar på, blir man fan mörkrädd ibland.. :)

Just att sy ihop sår tycker även jag att vet/läkare gör det bäst.

Jag har själv inte råkat ut för något som behövts göras direkt. Men jag utesluter inte att det kan finnas tillfällen där det är nödvändigt.

Generellt när det gäller olyckor med folk och fä, så är expertis att föredra. Men vissa skador kan kräva ett snabbt initativ.

Tex reponering av en bruten lem... Görs med fördel under bedövning och kunnig i ämnet. Men måste du flytta personen/hunden en lång sträcka. Så bör du reponera innan du flyttar den/det som är skadat. Annars orsakar du sådana smärtor att flytt inte är aktuellt.

Jag kanske var otydlig så att det uppfattades som jag förespråkar suturer i skogen(även om jag kan inse att det i praktiken kan hända tillfällen(om än mycket sällan) där det är nödvändigt, men förordar FF och ilfärd så snabbt det är möjligt till kvalificerad hjälp), men jag avsåg en mer generell självhjälp om olyckan är framme.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Idén till omröstningen fick jag när jag insåg att jag hade förband i ryggsäcken men att den bara är med vid älgjakten. Lite dumt kändes det allt. Får definitivt fixa något litet att ha i benfickan.

då var det fixat. köpte förband och lade i båda paren jaktbyxor, så nu finns det inte bara i ryggan. kanske skulle man stoppa lite i jackorna med, vi får la se.

Publicerat
då var det fixat. köpte förband och lade i båda paren jaktbyxor, så nu finns det inte bara i ryggan. kanske skulle man stoppa lite i jackorna med, vi får la se.

Tycker du har tänkt till bra! Hoppas att det är fler som tänker till. Jag har en massa sjukvårdsmateriel både "här och där" men aldrig med mig i skogen, MEN jag jagar ju inte som ni gör. Ska man iväg på något sa att midjeväskan ska med (typ i skogen för att plocka svamp eller bär) så finns det plåster och säkerhetsnålar i den. Säkerhetsnålar är en underskattad sak! Bra om knappen i byxorna går sönder eller om du måste göra ett förband av strumpor (fästa).

En bra tanke är väl att gå en liten utbildning? Ingår det inte i jägarexamen? Det borde det göra.

Och även om inget har hänt er som INTE har något med er (eller lämnar det i bilen... :rolleyes: ) så betyder inte det att inte kommer att hända en annan gång. Skador och döden gäller inte bara gamla människor. ;)

Sköt om er och era hundar i skogen! jaja, annars också förstås! :D

Publicerat

Syr ett sår gör man väl för att det ska läka bättre?

Och så till tråden. Jag har bara kunskap med mig ut inget direkt material annat än sådant som med lite impovisation kan användas som sjukvårdsmaterial. Har under jakt tack och lov klarat mig från skador på både mig och andra. Har dock under andra aktiviteter befunnit mig mitt i skogen med folk som skurit av artärer, satt yxor i benen, spräckt käken, knäckt knän och brytit handleder och fått praktisera mina kunskaper, och alla lever än idag så jag har väl gjort något rätt också.

Dock borde man ju veta bättre och ha med sig material ut i skogen men det får blir då man skaffar hund.