Publicerat Augusti 14, 201016 yr Läste en notis om en norsk undersökning om hur bly sprider sig i vilt. Lite skrämmande om detta stämmer. http://nwt.se/article751987.ece
Publicerat Augusti 14, 201016 yr Undrar om det var någon av det gamla gardet som endast sköt sin föda med bly som fick någon påföljd av detta? Om inte, så är det nog ingen idé att börja oroa sig...
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Happ... vi får väl börja jaga med nät då... tills dom kommer på att det är farligt för man kan få rutmönster i blodet... Ne... detta är nog som vi säger på åland... Rent jävla paller...
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Problemet existerar, men löses enkelt med bondade kulor och vettigt slaktningsförfarande.
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Löser man verkligen problemet med bondade kulor? Man kan väl aldrig garantera 100%restvikt även om kulan är bondad? Eller menar du kombinationen bondade kulor och nogrannhet vid slakt? Annars är väl blyfria kulor det enda säkra alternativet.
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Löser man verkligen problemet med bondade kulor? Man kan väl aldrig garantera 100%restvikt även om kulan är bondad?Eller menar du kombinationen bondade kulor och nogrannhet vid slakt? Annars är väl blyfria kulor det enda säkra alternativet. Frågan som du uppstår är vilket alternativ till bly vi har och om det också inte är en tungmetall... Och giftig.
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Tror inte så mycket på det Själv har jag ett antal blyhagel sittandes i benet sedan år 2000, efter en olycka Läkaren sa att det inte var farligt. HAr ännu inte några besvär av det efter 10 år, tror inte så mycket på det
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Jag är uppfödd på vilt.. det mesta skjutit med bly, hare, fasan, duva, kanin, älg hjort, rå osv, under i stort sett hela min uppväxt. Då fanns inga bondade kulor. Jag tror lika mycket på den studien som på den studien om global uppvärmning, rent nonsens. Jobbade dessutom 15 år med blyprodukter och tog blyprov 2ggr om året.. var aldrig ens i närheten av några övre gränsvärden. Desutom....... Hur nyttigt är "köpe köttet"..... fullt av antibiotika och skit, tillsattser av förgämnen och konserverande ämnen, rdioaktivt bestrålat för längre hållbarhet osv BLÄÄ, o fy fasiken.
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Vi skall nog inte jämföra äpplen med päron. Att få i sig ett blyhagel är inte farligt, det kommer ut den sk. naturliga vägen. Blystoft kan däremot tas upp i kroppen. Vad jag förstår så kan detta ge effekter på nästkommande generation. Bara risken att detta kan komma att påverka mig och ev. nästa generation gör att jag väljer bra kulor och är noga vid putsning av skottskador.
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Mitt bly har inte kommit in den naturliga vägen, och kommer inte heller att komma ut den naturliga vägen... Det sitter i benet i vävnaden..
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Jaha då får man börja med bågjakt då om man blir förgiftad av bly Nä man får ta det som allt annat skit som skrivs med en nypa salt.... mvh
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Mitt bly har inte kommit in den naturliga vägen, och kommer inte heller att komma ut den naturliga vägen...Det sitter i benet i vävnaden.. Att blyet sitter i en muskel är defenitivt inte samma sak som att få in det via matsmältningssystmet. Artikeln handlade heller inte om att bli skjuten....
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Ny drive för ett blyförbud? Den driven är redan på gång, eller rättare sagt, ser man internationellt så är det samma drive... även om takten avstannat i Sverige. Det är inte en utan många undersökningar som visar att blyfragment kan sprida sig långt från skottkanalen och att fragment lätt tas upp om de konsumeras av djur. Inklusive människor. Bondade kulor reducerar typiskt viktförlusten med ungefär en faktor 10 jämfört med en mjuk blyspets, och de små fragmenten rör sig dessutom inte lika långt. Däremot bryts små fragment lättare ned och tas därmed upp i större utsträckning (pga större yta i förhållande till vikten). Används bondade kulor om man skär rent ordentligt är problemet löst vad gäller mänskligt intag, och så länge man inte gör hundmat eller lägger bortskuret kött (eller genomskjutna organ) tillgängligt för vilt för man inte blyet vidare till andra djur heller. Det finns rökare som blir 90-100 år. Bevisar det att rökning är ofarligt? Get real... jag säger inte att det skall jämföras med ett visst blyintag, men... Ja, jag har också tuggat blyhagel. Och lever. Vad bevisar det??? Nada...
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Den driven är redan på gång, eller rättare sagt, ser man internationellt så är det samma drive... även om takten avstannat i Sverige.Det är inte en utan många undersökningar som visar att blyfragment kan sprida sig långt från skottkanalen och att fragment lätt tas upp om de konsumeras av djur. Inklusive människor. Bondade kulor reducerar typiskt viktförlusten med ungefär en faktor 10 jämfört med en mjuk blyspets, och de små fragmenten rör sig dessutom inte lika långt. Däremot bryts små fragment lättare ned och tas därmed upp i större utsträckning (pga större yta i förhållande till vikten). Används bondade kulor om man skär rent ordentligt är problemet löst vad gäller mänskligt intag, och så länge man inte gör hundmat eller lägger bortskuret kött (eller genomskjutna organ) tillgängligt för vilt för man inte blyet vidare till andra djur heller. Det finns rökare som blir 90-100 år. Bevisar det att rökning är ofarligt? Get real... jag säger inte att det skall jämföras med ett visst blyintag, men... Ja, jag har också tuggat blyhagel. Och lever. Vad bevisar det??? Nada... Eller se det så här, Detta är ett argument som jaktmotståndarna kan trycka i halsen på jägare oavsett om vi diskuterar hur hälsosamt och miljövänligt villtkött är eller om vi diskuterar hotade villtarter (typ vissa kroknäbbar) eller om det är en ny "drive" i den gamla blydebatten. Vi kan enkelt ta bort mellan 90 och 99% av de faktiska problemen som finns. OK det kanske inte är så stora problem vi har, men vi kan ändå ta bort dem med en minimal insats. Kör bondat i kulammon och fundera lite på hur du hanterar räntor m.m. Varför då inte göra det innan jaktmotståndarna riskerar att få igenom ett totalt blyförbud! MVH // Henrik
Publicerat Augusti 15, 201016 yr Det är svårt att köra bondat i 22lr på ripa. Likaså blir det svårt i hornet med blyfria alternativ som ger klass 3 utan att göra om klassningarna. Det är massor med problem att lösa innan man kan överge blyet. Expansionen i blyfria alternativ är inte den bästa och problem med övertryck är inte ovanliga. Helmantelalternativ finns knappt och priserna för dessa är astronomiska precis som för hagelpatroner. Tyvärr så skiter både S o Mp i jakten om det inte gäller att införa förbud förstås. Älgjägareförbundet har lagt sig platt igen och ser inte ens problemen. Det är bara att skaffa sig ett grövre vapen till älg. Allt som är tillåtet med med klass 2 eller mindre är inget man kämpar för.
Publicerat Augusti 16, 201016 yr Det är svårt att köra bondat i 22lr på ripa. Likaså blir det svårt i hornet med blyfria alternativ som ger klass 3 utan att göra om klassningarna. Det är massor med problem att lösa innan man kan överge blyet. Expansionen i blyfria alternativ är inte den bästa och problem med övertryck är inte ovanliga. Helmantelalternativ finns knappt och priserna för dessa är astronomiska precis som för hagelpatroner. Tyvärr så skiter både S o Mp i jakten om det inte gäller att införa förbud förstås. Älgjägareförbundet har lagt sig platt igen och ser inte ens problemen. Det är bara att skaffa sig ett grövre vapen till älg. Allt som är tillåtet med med klass 2 eller mindre är inget man kämpar för. Om det är SJF du avser så har du dålig koll... vi jobbar stenhårt för att det inte skall bli något blyförbud. Det innebär dock självfallet inte att vi tycker att man inte skall göra vad man kan för att minska de problem som finns. Eller förtiga fakta.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Det är svårt att köra bondat i 22lr på ripa. Likaså blir det svårt i hornet med blyfria alternativ som ger klass 3 utan att göra om klassningarna. Det är massor med problem att lösa innan man kan överge blyet. Expansionen i blyfria alternativ är inte den bästa och problem med övertryck är inte ovanliga. Helmantelalternativ finns knappt och priserna för dessa är astronomiska precis som för hagelpatroner. Det är därför jag bara påstår att ca 90-99% av problemen är lätta att åtgärda...
Publicerat Augusti 19, 201016 yr Det är därför jag bara påstår att ca 90-99% av problemen är lätta att åtgärda... De där 1- 10 kvarvarande procenten är 100% för mig då jag varken jagar älg eller svin. Man pratar ju inte om småviltjakten när man pratar blyförbud heller annat än om hagel. Det var ju Torsten Mörner som väckte frågan och hans åsikt är ju ganska klar när det gäller bly. Om det nu ärså att (älg)Jägareförbundet kämpar för att behålla blyet som då inte är något problem i metallisk form och eftersom aluminium är mera reaktivt och minst lika farligt som bly och dessutom är vanligare än bly i jordskorpan. Varför hör man då inte mera av dom? Varför syns inte jägarförbundet mera med sakliga argument och med belysning av de verkliga problemen som urlakning genom dikning och försurningsproblemet. Det som verkligen är ett reellt hot mot både fiskar växter och djur. Titta bara hur man avverkar nu och med vilken takt skogen försvinner. Man har en omsättningstid på 60 år. För helvete man avverkar ju massaved, skogen hinner inte återhämta sig innan man är där igen. Dessutom blir det bara ljung kvar när man inte bränner så att blåbär har en chans att komma tillbaka. Förnan häruppe är så tunn så det tar flera hundra år innan skogen har hämtat sig igen så att en normal skogsbiotop bildats. Man är tyvärr helt maktlös men Sverige är jävligt snabba att hytta finger åt regnskogsskövlingen men vad i helvete är det man håller på med på hemmaplan?
Publicerat Augusti 19, 201016 yr rdioaktivt bestrålat för längre hållbarhet osv BLÄÄ, o fy fasiken. tror inte det. kryddor är det vad jag vet, kött blir riktigt ohälsosamt är min kvalificerade gissning om man skulle strålningssterilisera det. Kalle
Publicerat Augusti 19, 201016 yr det här med bly är en rätt bökig fråga skulle jag gissa. Det är väl blyoxiderna som är reaktiva och dessa påverkar blodbild samt njurfunktion. det är väl endast om man redan har bekymmer med något av föreslagna som man bör passa sig? många glömmer bort att vi redan har en blybakgrund i samhället. om det är fragment vi snackar om så undrar jag verkligen om den artikeln kan stämma. om det är kontamination av köttvävnaden av extremt små partiklar eller liknande så kan jag tänka mig att tro på en del. det är först när blyoxiden kommer ner i magen och till viss del löses upp som man får ohälsosamma föreningar eller joner. en metallbit kommer väl strippas på sitt ytskikt av oxider om den har något vilket tar en lång tid i rumstemperatur att uppå. sen kommer den blank och fin ut. vad tror ni koppar hittar på i matsmältningskanalen om jag får fråga. prova blanda lite kopparsulfat med äggvita (protein) så inser man att det inte heller är nyttigt. Kalle
Publicerat Augusti 20, 201016 yr Vad som händer med bly är att det bildas blyoxid på ytan av det metalliska blyet och det är enormt stabilt mot kemisk påverkan. Salpetersyra bryter ner det och då blir det farligt men man har ju gjort mätningar både på narvafälten och under kyrktak som varit blybeklädda i ett halvt årtusende och man kan inte påvisa någon urlakning. Saltsyra löser inte upp ett blyhagel på ganska lång tid utan det blir svart av oxid och sedan slutar nedbrytningen. Aluminium zink och koppar är däremot mera lättlösliga och absolut inte ofarliga i näringskedjan. Största problemet vi brottas med nu är försurningen och då främst saltsyrlighet och svavel i olika kemiska föreningar från oljeförbränning plus urlakningen till våra vattendrag från avverkningar genom dikningar och markberedning inte några ynkliga blyhagel per kvadratkilometer. De hagel som skjuts över öppet vatten på våtmarker försvinner ju ner långt i dyn som inte är någon fast botten utan en odefinerbar yta. Det vet alla som dykt med tuber inklusive jag själv. Det är klart att om man tvångsmatar gräsänder med det så kan det kanske vara ohälsosamt då deras magar bearbetar maten mekaniskt men man har ju inte sett dom äta hagel på egen hand utan man har proppat i dom det med våld för att "bevisa" att det är farligt. Självklart är ju att om man proppar i en and x antal hagel av koppar eller järn så kommer den att kolavippa av det också precis som oss. Vi får diarre och blir jävligt dåliga av koppar i maten. Däremot så lagras det inte på samma sätt som om vi får i oss bly eller kvicksilver. För vattenlivet så är ju kopparföreningar förödande och samma med zink. Bly är och kommer under överskådlig tid att vara det enda och bästa alternativet men oavsett vad vi proppar i magasinet så i nog stor mängd på samma plats så påverkar det omgivningen men jag är övertygad om att blyet ger minsta miljöpåverkan.