Publicerat Augusti 20, 201015 yr Nils, du har rätt i det du skriver. dock har vi mekanisk påverkan i vår mag+tarmkanal vi med. dessutom är det inte bara saltsyra som påverkar "maten" utan en hel del enzymer och andra substanser. oxiderna tas ju bevisligen upp i kroppen. enligt RPD 2002 har vi ett 20%-igt upptag på "all compounds". hursom så är det förmodligen en kaftigt överskattad rik för friska människor men inte för dem med redan konstaterade besvär inom samma härad, dvs fel på samma organ som är target för blypåverkan.
Publicerat Augusti 20, 201015 yr Nils har inte rätt i det han skriver, åtminstone inte i de slutsatser han drar. Det finns en uppsjö artiklar som visar att små fragment av ammunitionsbly tas upp om de förtärs. Finns visat hos fåglar, råttor, grisar och människor. Det finns också ett antal studier som visar på vilka problem detta kan leda till. Blyfragment uppstår när blykulor expanderar, och när blyhagel träffar ben. Stora hagel är inte särkilt farliga, men många små fragment är det. Urlakning i vallar har inget som helst med detta att göra; miljön är helt annorlunda. Ni kan självfallet tro vad ni vill. Innan ni utfört motsvarande forskning som visar på att det tveklöst INTE kan uppstå problem, eller hittar motsvarande mängd forskningsstudier som visar att de andra studierna är felaktiga, lär ni dock få svårt att få gehör för er sak. Ett blyförbud förhindras inte genom att lekmän (?) vägrar acceptera upprepade, väl genomförda vetenskapliga studier. Däremot finns det de som utifrån studierna föreslagit åtgärder som är mer långtgående än vad som krävs för att inte de potentiella problemen skall realiseras. Det är DÄR stöten skall läggas in om det skall finnas någon som helst chans att nå målet. Jag föreslår att ni börjar med att läsa den kunskapsöversikt som vi tog fram för ett drygt år sedan; finns klistrad i vår area. http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=16471 Jag träffade ekotoxikologen som utförde sammanställningen flera ggr, och läste även själv in mig på den vetenskapliga litteraturen. Det har kommit ännu mer sedan dess... Det är ingen tvekan om att det kan uppstå problem, men det behöver inte göra det. Anledningen till artikeln i NWT nu är en norsk artikel i Hjorteviltet. Kan kanske hittas på http://www.hjorteviltet.no, men jag är inte säker. Jag tycker forskarna som skrivit den, som är gamla kollegor till mig, går väl långt, men de har en poäng. Och ger en del referenser för den som är intresserad. När det gäller övriga problem du skriver om håller jag med dig om problemen Nils, men definitivt inte att vi inte gör något. Vad du beskriver utgör just mitt ansvarsområde som naturvårdsansvarig och jag lägger avsevärd tid på sådant. Både genom att delta i den offentliga debatten och genom att arbeta mot myndigheter, intresseorganisationer och näringarna. Ett exempel från offentligheten: http://www.nwt.se/asikter/debatt/article675776.ece
Publicerat Augusti 20, 201015 yr Ett blyförbud förhindras inte genom att lekmän (?) vägrar acceptera upprepade, väl genomförda vetenskapliga studier. Däremot finns det de som utifrån studierna föreslagit åtgärder som är mer långtgående än vad som krävs för att inte de potentiella problemen skall realiseras. Det är DÄR stöten skall läggas in om det skall finnas någon som helst chans att nå målet. Och det är just det här som verkar vara så svårt att förstå.
Publicerat Augusti 22, 201015 yr Jag tycker att frågan är skitenkel, kan vi med enkla medel (bondade kulor samt omhänderta slaktavfall) undvika ett kulblyförbud så är det en relativt liten uppoffring. Raggarö
Publicerat Augusti 22, 201015 yr Det var en mycket enkel och bra slutsats. Sedan är ett blykulförbud en extremt liten uppoffring den med - detta eftersom blyhanteringen i alla led är ett elände.
Publicerat Augusti 22, 201015 yr millgard, Angående ditt första påstående så har du naturligtvis rätt Angående ditt andra påstående så kan jag inte hålla med, det räcker utomordentligt bra med Jägarförbundets rekommendationer. Raggarö
Publicerat Augusti 22, 201015 yr Jägareförbundets rekommendationer räcker naturligtvis till för att hantera jaktens lilla blyproblem, men eftersom frågan är betydligt större än så har jag svårt att se varför just jakten skulle få dispens när färgindustrin osv osv osv inte får det. Blyet är en betydligt större fråga än så, vilket även vi jägare måste ta till oss om vi skall ha vår trovärdighet kvar.
Publicerat Augusti 22, 201015 yr millgard, Jag är glad att du tycker att Jägarförbundets rekommendationer räcker för att lösa blyproblemen vid jakt. Jag tänker inte mala "den totala blyfrågan" med dig igen, jag släpper gärna den bollen Raggarö
Publicerat Augusti 23, 201015 yr Hejs ! om man nu vill ha ett bly fritt alternativ och man idag kör med normas oryx undrar jag vilken kula är då ett alternativ ? har ju hoppat på det här med jakt igen efter 14 års uppehåll o då 1996 var det barnes x som fanns . vad finns idag ? /Eas