Publicerat Augusti 17, 201016 yr Hej igen all gubbar i stugorna o mitt i bockjakten Tänkte ni skulle svara på lite frågor om ni har tid o lust. Frågan gäller hur eran optimala jakt kniv skulle se ut om ni fick välja. Fråga 1: Kolstål eller rosfritt? fråga 2: Bladlängd och modell. fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. fråga 4: Vad för skaft material och form. Om ni orkar svara så är jag tacksam. mvh Kimmo Lilja
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Hej igen all gubbar i stugorna o mitt i bockjakten Tänkte ni skulle svara på lite frågor om ni har tid o lust. Frågan gäller hur eran optimala jakt kniv skulle se ut om ni fick välja. Fråga 1: Kolstål eller rosfritt? Kolstål skulle jag tro men jag är inte jätteinsatt i de olika stålens för och nackdelar. fråga 2: Bladlängd och modell. Går det bra att svara lagom Jag vill ha ett ganska kort blad, utan att ha något att mäta med så ca 10-12 cm skulle jag tro. Formen vill jag ha lite av en blandning mellan ett vanligt blad och ett flå blad, lite lång sväng på om man säger så. fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. Fulltånge, fråga inte varför bara. fråga 4: Vad för skaft material och form. Trä av något slag, formen är svårare att få ner i skrift, gräppvänligt Om ni orkar svara så är jag tacksam. mvh Kimmo Lilja Siså hoppas det hjälper. //
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Hej igen all gubbar i stugorna o mitt i bockjakten Tänkte ni skulle svara på lite frågor om ni har tid o lust. Frågan gäller hur eran optimala jakt kniv skulle se ut om ni fick välja. Fråga 1: Kolstål eller rosfritt? fråga 2: Bladlängd och modell. fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. fråga 4: Vad för skaft material och form. Om ni orkar svara så är jag tacksam. mvh Kimmo Lilja 1: Polerat kolstål.. 2: Flåmodell av bladet och lagomt långt, dvs. ungefär 10 cm. 3: Sticktånge 4: Extremmasur och enkelt snitt. Dock gärna med någon enstaka inlägg av t.ex. tenn/nysilver och näver/vulkanfiber. Less is more.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Hej igen all gubbar i stugorna o mitt i bockjakten Tänkte ni skulle svara på lite frågor om ni har tid o lust. Frågan gäller hur eran optimala jakt kniv skulle se ut om ni fick välja. Fråga 1: Kolstål eller rosfritt? fråga 2: Bladlängd och modell. fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. fråga 4: Vad för skaft material och form. Om ni orkar svara så är jag tacksam. mvh Kimmo Lilja 1: Rostfritt men inte bara Cr utan även Mo/Vanadium 2: Jag vill nå fram till spetsen med pekfingret när jag håller i skaftet. 3: Stick 4: Valnöt/svart horn. Delsvis nätskuren. ca 10cm lång. Ovalt. Och inte för markerat "parerskydd". Ev vinklad anslutning mot bladet. Men det vill jag testa på enklare kniv först... Detta är vad jag skulle vilja ha. Vill jag betala vad ett bra utförande av den här idén är värd? Knappast. Tänker jag försöka göra den själv? Bara om jag får en riktigt stor släng Hybris...
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Författare Tackar Henke. Inte frågan om du ska betala för något utan bara lite frågor hur en kniv ska vara
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Nu har jag visserligen normalt två knivar med mig men om jag bara har en så gäller följande: 1: Kolstål tveklöst! Älgarna brukar kunna vara ganska skitiga om benen, speciellt efter man har dragit fram dem till vagnen och detta fullkomligt äter på stålet när man lägger flåsnitten. Det skall gå snabbt att slipa. Fast å andra sidan så har jag inget emot CRMO blad heller bara man inte fuskar med slipningen innan de blir slöa. 2: Bladlängden bör vara runt 10cm med lite större radie på eggen så det går lättare att flå med den. Dock vill jag ha tunna blad med 22° slipning så de skär som rakblad när de är vassa. (använder mest händerna efter att flåsnittena är lagda) 3: Det spelar ingen roll. 4: Kniven skall funka även om man har handen full med blod så en vettig handutfyllnad är viktig, sedan gillar jag när ändan på skaftet pekar neråt mot slutet men det är en personlig preferens. Som material får den gärna vara lite exotisk med någon skojjig stabbad rötad alrot med några lattjo inlägg. Ingen filework på denna kniven eftersom man inte vill ha några ojämnheter där det kan fastna skräp.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Tackar Henke. Inte frågan om du ska betala för något utan bara lite frågor hur en kniv ska vara Kan ju tillägga att du gärna får göra en sådan kniv jag beskriver, så kanske du även får sälja en kniv till mig...
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Författare Tackar. Mycket bra åsikter Inte många som föredrar horn ser jag som skaft material.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Tackar. Mycket bra åsikter Inte många som föredrar horn ser jag som skaft material. Alla knivar jag har haft med horn har haft tendenser att spricka efter något år, inte så att de går sönder, men det kommer in blod och annat för bakterierna att gro i.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Författare Joo, det kan nog vara sant. Tror att om man ska göra något i horn så är det viktigt att hornet är riktigt solid och fri från märg så mycket som möjligt.
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Hej igen all gubbar i stugorna o mitt i bockjakten Tänkte ni skulle svara på lite frågor om ni har tid o lust. Frågan gäller hur eran optimala jakt kniv skulle se ut om ni fick välja. Fråga 1: Kolstål eller rosfritt? fråga 2: Bladlängd och modell. fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. fråga 4: Vad för skaft material och form. Om ni orkar svara så är jag tacksam. mvh Kimmo Lilja 1: Kolstål 2: 7-9cm mer mot flåmodell på bladen. 3: Fulltånge snyggast men sticktånge går bra med 4: Trä helt klart... Lite mörkare och snyggt trä Handtaget ska vara stilrent och kniven ska helst lite lutande handtag i bakkant... Kanske litet parerskydd med men inget jag upplever man behöver... Använder sj i dag 3 olika knivar mest och den som funkar bäst till flå är ekas swingblade sen använder jag även fällknivens F1 och wm 1
Publicerat Augusti 18, 201016 yr 1: Kolstål 2: 7-9cm mer mot flåmodell på bladen. 3: Fulltånge snyggast men sticktånge går bra med 4: Trä helt klart... Lite mörkare och snyggt trä Handtaget ska vara stilrent och kniven ska helst lite lutande handtag i bakkant... Kanske litet parerskydd med men inget jag upplever man behöver... Använder sj i dag 3 olika knivar mest och den som funkar bäst till flå är ekas swingblade sen använder jag även fällknivens F1 och wm 1 +1 på den beskrivningen, ev lite nätskärning för bättre grepp när man är blodig om händerna
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Författare Tackar. Låter som att en majoritet vill ha kolstål. Än så länge iallafall
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Hej igen all gubbar i stugorna o mitt i bockjakten Tänkte ni skulle svara på lite frågor om ni har tid o lust. Frågan gäller hur eran optimala jakt kniv skulle se ut om ni fick välja. Fråga 1: Kolstål eller rosfritt? fråga 2: Bladlängd och modell. fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. fråga 4: Vad för skaft material och form. Om ni orkar svara så är jag tacksam. mvh Kimmo Lilja 1&2. Kålstål, gärna lite rå kallhammrad/skrovlig yta och runt 80mm långt i flåmodellaktigt 3. Gärna fulltånge. Känns mer robust och ger lite mer tyngd och balans i har jag fått för mej. 4. Material spelar det inte så stor roll bara det inte ser för mycket ut. Gillar materialet som är i min kniv men vet inte vad det heter!! Det är iaf lite rödaktigt. Formen skall vara greppvänlig och ligga skönt i handen och inte försvinna i mina dasslock Allså Less is more
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Hej igen all gubbar i stugorna o mitt i bockjakten Tänkte ni skulle svara på lite frågor om ni har tid o lust. Frågan gäller hur eran optimala jakt kniv skulle se ut om ni fick välja. Fråga 1: Kolstål eller rosfritt? fråga 2: Bladlängd och modell. fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. fråga 4: Vad för skaft material och form. Om ni orkar svara så är jag tacksam. mvh Kimmo Lilja Kolstål, brynar gärna ofta bara det blir riktigt vasst. Som ren slaktkniv föredrar jag dock RF då ben och leder kräver mer av eggen. Max 9 cm Fulltånge Bok (för lite större händer)
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Hej igen all gubbar i stugorna o mitt i bockjakten Tänkte ni skulle svara på lite frågor om ni har tid o lust. Frågan gäller hur eran optimala jakt kniv skulle se ut om ni fick välja. Fråga 1: Kolstål eller rosfritt? fråga 2: Bladlängd och modell. fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. fråga 4: Vad för skaft material och form. Om ni orkar svara så är jag tacksam. mvh Kimmo Lilja 1. Damascus 2. 8cm 3. Sticktånge 4. Mörkt trä, horn och tenn. Svagt böjd rygg för bästa passform.
Publicerat Augusti 18, 201016 yr 1. Damascus2. 8cm 3. Sticktånge 4. Mörkt trä, horn och tenn. Svagt böjd rygg för bästa passform. Min drömkniv liknar denna. Barnsligt förtjust i damascus-blad. Sticktånge för en friare design. Kort och kraftigt blad. Mvh John
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Författare Hej o tackar. Menar ni damascus i kolstål eller damasteel som är rostfritt? Damascus i kostål är ofta en blandning av 1095 o 15n20 stål
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Klart att man skall ha två knivar, en smalbladig med längre blad runt 15 cm, blankpolerat rosttrögt stål ett ovalt handtag gärna med silverpins, heltånge och skollor, gärna exotiskt trä, gärna stabbat, en bredbladig kortare blad, runt 8-9 cm, gärna lite filework helt ok att det är damaskstål ok med kolstål ett djupare, mer kurvigt handtag, inte nödvändigtvis heltånge, träslagen får gärna matcha damaskstålet, dvs med kraftfullt mönster i trädet, om heltånge så får det gärna vara en tunn linje med rött-vad det nu heter invid stålet vid handtaget för att accentuera trädslaget. Givetvis skall det vara läderslidor, om dekorerade skall det vara en återhållsam pautning gjord på dem. /Christian