Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En liten förfrågan

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tackar.

Nu börjar det kännas som att fulltånge är populärt.

Publicerat

Normalt använder jag bara en liten gerber fällkniv som är enkel att rengöra... den förvaras i en plastpåse i ryggsäcken eller alternativt i benfickan. Den är till för passning i skogen. Enkel att diska i maskin efter användning.

Sen har jag även en fällkniven wm1 för att öppna korvpaket och annat smått och gott... en wm1 med mera greppvänligt/grövre handtag skulle jag önska.

Sen har jag även en fällkniven F1 för att tälja pinnar och spänta ved med.

Jag skulle gärna ha mina knivar från fällkniven med trähandtag men i övrigt med samma specar.

Jag avskyr att se folk som karvar i djurkroppar med samma kniv som dom petat naglarna med innan och dessutom strax efter att dom har spottat på brynet för att vässa kniven... snuskigt!

Publicerat

Bladet skall absolut vara i rostfritt,ca 10cm långt och av droppointmodell.

Fulltånge.

Skaft av något hårt,oömt och vattenokänsligt material.

Slidan skall inte ha sölja så den hänger och dinglar utan sitta tight mot kroppen.

/Mike

Publicerat

Tvågrepps handtag och ca 50cm klinga ! När jag är Rambo ! ;)

Nävars, i skogen en kort tjock rund ägg som är lätt brynt.

I slakt boden Ekas flå kniv, till allt älskar den !!!

Har även Ekas fällkniv till jaktkniv och några norska va de nu heter. Falken & Hunter varav den kortare är favoriten.

Publicerat

Kul frågor Kimmo.

Fråga 1: Kolstål eller rosfritt? Japp. vilket som.

fråga 2: Bladlängd och modell. Mellan 100 och 150 mm lågnt och 25-30 mm brett. Flå eller nästan drop point.

fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. Vilket som. Om det är sticktånge får det gärna vara näverskaft.

fråga 4: Vad för skaft material och form. Masur, valnöt, klykträ från lönn, G10 eller micarta. Ledurslida.

Nu har jag läst igenom allt och mycket förvånad att nästan alla vill ha relativt långa blad över 100 mm.

Seved

Publicerat
Kul frågor Kimmo.

fråga 2: Bladlängd och modell. Mellan 100 och 150 mm lågnt och 25-30 mm brett. Flå eller nästan drop point.

fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. Vilket som. Om det är sticktånge får det gärna vara näverskaft.

fråga 4: Vad för skaft material och form. Masur, valnöt, klykträ från lönn, G10 eller micarta. Ledurslida.

Nu har jag läst igenom allt och mycket förvånad att nästan alla vill ha relativt långa blad över 100 mm.

Seved

En yxa är väl 25-30mm bred om den är skapligt stor ;)

Publicerat
En yxa är väl 25-30mm bred om den är skapligt stor ;)

Nja hur menar du då. En medelstor yxa är 50-60 mm bred över bakre delen av yx huvudet

Seved

Publicerat
Nja hur menar du då. En medelstor yxa är 50-60 mm bred över bakre delen av yx huvudet

Seved

Det är för mig höjden på huvet... bredden på ett knivblad brukar jag få till 2-3mm och bredden på en yxa runt 22-30mm men jag larvar mig bara lite nu... en halv flaska rosé i kroppen får mig på sånt humör ;)

Publicerat
Det är för mig höjden på huvet... bredden på ett knivblad brukar jag få till 2-3mm och bredden på en yxa runt 22-30mm men jag larvar mig bara lite nu... en halv flaska rosé i kroppen får mig på sånt humör ;)

He he ja ja jag förstår. Det kallar jag tjocklek :P . Men det är ju olika. Rose låter gott det. Själv fick jag nöja mej med rabarbersaft :D . Fast igår blev det några wirrar. Gott gott.

Seved

• 3 weeks later...
Publicerat

fråga 2: Bladlängd och modell: Skulle hellst av allt vilja ha ett set om 2 knivar med identiska grepp, men 1 med flåblad och 1 med stickblad. Om enbart 1 kniv så skulle jag vilja ha den med ett 11cm långt blad med lätt flåform

fråga 3: Sticktånge eller fulltånge. Vilket som.

fråga 4: Vad för skaft material och form. Valnöt heller svartek, gärna med silver/tenn inlägg samt en mörk läderslida