Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan inte fatta varför inte (ljuddämpare)

Featured Replies

Publicerat

Kan totalt inte se varför *ni* inte jobbar på att alla vapenklasser skall ha ljuddämpare, gevär som handvapen/hagel.

Allt som kan dämpa ljudet är bara bra. skjutbanor närmare där människor bor etc,etc, behöves inte lägga ner fler pågrund av 'oljud' från folk som bosätter sig nära banor, för att sedan gnälla om att det stör med alla knallar *suck*

Finns inte nån, tror jag som skulle komma på att alla bilar/Mc/ etc,etc skall köra utan dämpare, eller?

//Mike

Publicerat

Polisen vill inte ha tyst jakt, vilket försvåra upptäckten av tjuvjägare. Sedan kan man inte ha ljuddämpare på alla vapen, tex kombinationsvapen.

Publicerat
Polisen vill inte ha tyst jakt, vilket försvåra upptäckten av tjuvjägare. Sedan kan man inte ha ljuddämpare på alla vapen, tex kombinationsvapen.

Vad? menar du med klass 4 subsonic?

Man kan ladda .30 i sub och där får man anv dämpare.

Jo visst kan man tekniskt göra dämpare till kombi.

Plus att enligt RPS så är det NV som inte vill att det ska vara tillåtet på alla vapen. Själva anser dom att det skulle kunna vara lagligt till alla vapen.

Det är bara i Hollywood som man cal skjuta med full ammo i .50+ och det bara låter plopp.

Publicerat

Det är lätt att skjuta klass 4 och 3 subsonic. Klass 2 är iofs inget större bekymmer och det går faktiskt att få en klass 1 subsonic, tex vissa kaliber .50 wildcats. Nu har man dragit en gräns vid 1 & 2 för att göra det enkelt istället för att räkna på buller, hastigheter och joule.

När det gäller NVV tillåter de ljuddämpare på alla vapen för jakt. Det är RPS som har begränsningar tex för hagelvapen. Sedan är det rent tekniska begränsningar som gäller för kombivapen att ha ljuddämpare. Jag skulle vilja se en sådan som funkar så visa mig en.

Publicerat
Det är lätt att skjuta klass 4 och 3 subsonic. Klass 2 är iofs inget större bekymmer och det går faktiskt att få en klass 1 subsonic, tex vissa kaliber .50 wildcats. Nu har man dragit en gräns vid 1 & 2 för att göra det enkelt istället för att räkna på buller, hastigheter och joule.

När det gäller NVV tillåter de ljuddämpare på alla vapen för jakt. Det är RPS som har begränsningar tex för hagelvapen. Sedan är det rent tekniska begränsningar som gäller för kombivapen att ha ljuddämpare. Jag skulle vilja se en sådan som funkar så visa mig en.

Var ligger problemet med en dämpare för en kompi? Den skruvas inte fast med gängor den fästes med klämma/skruv.

Men visst det är enklare på en enkelpipa.

Publicerat

Det är flera pipor och jag har aldrig sett en sådan dämpare. Visa mig gärna en. Sedan kvarstår det juridiska skillnaden mellan hagelvapen och kulvapen kl 1& 2. Det blir svårt att få en till hagelpipan.

Publicerat

Ola

Jag har en följdfråga.

Anser du/förbundet (OK om det är två olika svar...) att tjuvjaktsbekämpandet är ett fullt adekvat skäl eller sparar ni på krutet för att ni har viktigare saker att kämpa för? Finns det t.ex. statistik på hur stor andel av de uppklarade jaktbrotten som klarats upp pågrund av (eller åtminstone till stor del) p.g.a. att någon uppmärksammat smällen? Jag har full förståelse för om ni vill spara på krutet. Men samtidigt tycker jag att motivationen från RPS låter lite väl ihålig.

MVH // Henrik

Publicerat
Ola

Jag har en följdfråga.

Anser du/förbundet (OK om det är två olika svar...) att tjuvjaktsbekämpandet är ett fullt adekvat skäl eller sparar ni på krutet för att ni har viktigare saker att kämpa för? Finns det t.ex. statistik på hur stor andel av de uppklarade jaktbrotten som klarats upp pågrund av (eller åtminstone till stor del) p.g.a. att någon uppmärksammat smällen? Jag har full förståelse för om ni vill spara på krutet. Men samtidigt tycker jag att motivationen från RPS låter lite väl ihålig.

MVH // Henrik

Jag tror vi vara glada att få åtminstone fritt fram i klass 1 & 2, där de bäst behövs. Just nu kämpar vi inte för en ändring. Det går ju att få tillstånd för övriga vapentyper men det krävs ju då särskilda skäl.

Publicerat
Jag tror vi vara glada att få åtminstone fritt fram i klass 1 & 2, där de bäst behövs. Just nu kämpar vi inte för en ändring. Det går ju att få tillstånd för övriga vapentyper men det krävs ju då särskilda skäl.

Jag tolkar det som att ni i alla fall inte håller med om att det skulle bli stora problem med tjuvjakt för att man släppte även på klass 3 & 4. Fair enough! Tackar för svaret.

Publicerat
Och var fanns ljuddämpare för kombi/drilling?

Vet ej hittar inte bilder. Men kan sätta vad som på att den kan enkelt tillverkas.

Publicerat

Inte för att det tillför debatten något men jag testade en av de första prototyperna av moderator/ljuddämpare för hagel i England på slutet av 90-talet och det var fullständigt oanvändbart i mina ögon.

Det är exakt den lösningen som i dag finns att tillgå tillsammans med subsonic hagelammo.

Det är inte en dämparkorv man trär på pipsetet, det är ett specialtillverkat pipset och eftersom kombivapen är tämligen sällsynta i England lär vi inte få se några lösningar för det heller.

Slut OT.

Publicerat
Inte för att det tillför debatten något men jag testade en av de första prototyperna av moderator/ljuddämpare för hagel i England på slutet av 90-talet och det var fullständigt oanvändbart i mina ögon.

Det är exakt den lösningen som i dag finns att tillgå tillsammans med subsonic hagelammo.

Det är inte en dämparkorv man trär på pipsetet, det är ett specialtillverkat pipset och eftersom kombivapen är tämligen sällsynta i England lär vi inte få se några lösningar för det heller.

Slut OT.

Ok så då skall vi inte ens försöka att få anv dämpare på alla vapen :)

Publicerat

Att argumentet är att det inte ska vara tyst jakt för att inte främja tjuvjakt är ju dåligt argument, en som nu är ute och tjuvjagar kan väl ha en egentillverkad ljuddämpare också?

Publicerat

Mitt tips är att ni skulle tjäna på att jobba på en ändring.

Som det är idag är denna lag fullständigt ihålig.

Vad jag menar är att har man kommit så långt i tanken att man skall bryta mot lagen och tjuvjaga fullt ut på andras marker så är det minsta problemet att skaffa en klass4 dämp.....du behöver bara lämna landet några timmar österut så går dom att köpa över disk hur enkelt som helst.

Det är min absoluta övertygelse att om dämpare vore tillåtna i samtliga klasser skulle folk köpa dom här hemma-med licens!

Om nu tjuvjaktsproblematiken är så stor med klass4 och sub så borde det finnas statistik på det i våra grannländer? eller?

/Mike

Publicerat

Mauser

Jag tolkar Olas svar som att vi inte behöver övertyga honom i sakfrågan...

Ola:

Jag har ytterligare en följdfråga. Eller två.

Finns det någon rekomendation eller prejudikat på hur man från myndigheter behandlar en förfrågan om licens på en ljuddämpare till en slugbössa? (Räfflad eller ej...)

Om jag mot förmodan får för mig att bygga en dylik. I vilket skede måste jag införskaffa licens?

Antagligen en hypotetisk fråga då jag föredrar dubbelstudsaren ändå. Men säg att jag skulle bygga en dämpare till dubbeln istället?

// Henrik

Publicerat
Mauser

Jag tolkar Olas svar som att vi inte behöver övertyga honom i sakfrågan...

Det är möjligt..

Dock verkar dom inte vara intresserade av att jobba för en ändring vilket blir lite skrattretande när man i våra grannländer köper en dämpare ihop med kvällstidningen typ.

/Mike

Publicerat
Det är möjligt..

Dock verkar dom inte vara intresserade av att jobba för en ändring vilket blir lite skrattretande när man i våra grannländer köper en dämpare ihop med kvällstidningen typ.

/Mike

Ja samt ett annat problem är att denna lag om dämpare skapar lagbrytare.

Vet ej hur många gånger jag varit på banan och sett folk, unga som gamla med dämpare på K-3-4. (även handeldvapen)

Har talat med ett antal av dem. Och dom anv dämpare för de *inte* vill ha denna hatade mynningsknall.

Den sista jag talade med var 73år.

Publicerat

Vi börjar närma oss läget där någon moderator får flytta diskussionsinläggen till en tråd utanför förbundets area...

Jag infogar mig bland syndarna och lägger in egna kommentarer.

Ovh jag vill faktiskt försvara förbundet i det här läget.

Vi kan alla (som är medlemmar) lämna in förslag på att man borde arbeta för detta. Driv frågan i din krets och du får chans att få upp den på årsmöte etc. Man kan även lägga förslag direkt till berörda politiker.

Att förbundet inte lägger krut på detta, trots att argumenten emot är närmast löjjeväckande, är enligt min mening inte svårt att förstå. Vargjakt, Fjälljakt, Blyförbud, Morkullor m.m. är som jag ser det långt högre prioriterat.

Sedan måste man nog lägga ganska stora resurser på säkerhet. minska skadskjutningar , forskning, villtvård o.s.v. om man vill behålla det stöd vi än så länge har för jakten hos allmänheten.

Ber om ursäkt för intrång i fel area. Ev moderator får gärna flytta delar av tråden som inte hör hemma här.

MVH // Henrik

Publicerat
Ovh jag vill faktiskt försvara förbundet i det här läget.

Vi kan alla (som är medlemmar) lämna in förslag på att man borde arbeta för detta. Driv frågan i din krets och du får chans att få upp den på årsmöte etc. Man kan även lägga förslag direkt till berörda politiker.

Att förbundet inte lägger krut på detta, trots att argumenten emot är närmast löjjeväckande, är enligt min mening inte svårt att förstå. Vargjakt, Fjälljakt, Blyförbud, Morkullor m.m. är som jag ser det långt högre prioriterat.

Sedan måste man nog lägga ganska stora resurser på säkerhet. minska skadskjutningar , forskning, villtvård o.s.v. om man vill behålla det stöd vi än så länge har för jakten hos allmänheten.

MVH // Henrik

Visst, men om nu SJF har denna inställning så känns det som att det blir ett förslag i stora arkivet (papperskorgen)

om man vill behålla det stöd vi än så länge har för jakten hos allmänheten.

Vad får dig att tro/känna att vi som jagar skall stå med mössan i hand och be?!

Det kommer inte hända hos mig då, om du nu känner så, så tycker jag det är tråkigt B)

Publicerat
Vet ej hittar inte bilder. Men kan sätta vad som på att den kan enkelt tillverkas.

Tro, det gör man i kyrkan...

Publicerat
Att argumentet är att det inte ska vara tyst jakt för att inte främja tjuvjakt är ju dåligt argument, en som nu är ute och tjuvjagar kan väl ha en egentillverkad ljuddämpare också?

Helt riktigt - alla lagar är till för de laglydiga!

Publicerat
Mitt tips är att ni skulle tjäna på att jobba på en ändring.

Som det är idag är denna lag fullständigt ihålig.

Vad jag menar är att har man kommit så långt i tanken att man skall bryta mot lagen och tjuvjaga fullt ut på andras marker så är det minsta problemet att skaffa en klass4 dämp.....du behöver bara lämna landet några timmar österut så går dom att köpa över disk hur enkelt som helst.

Det är min absoluta övertygelse att om dämpare vore tillåtna i samtliga klasser skulle folk köpa dom här hemma-med licens!

Om nu tjuvjaktsproblematiken är så stor med klass4 och sub så borde det finnas statistik på det i våra grannländer? eller?

/Mike

Som sagt så jobbar vi inte för det just nu eftersom det finns andra saker att prioritera, men skulle medlemmarna vilja det (genom att ge in en motion till sin krets osv) så gör vi det! Vi har inget emot ljuddämpare. Statiskik på tjuvjakt har jag inte, men kanske RPS har.

Publicerat
Tro, det gör man i kyrkan...

Men snälla.. fattar du inte att det är fullt tekniskt att tillverka en dämpare för 1-8 pipor om man så vill.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.