Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan inte fatta varför inte (ljuddämpare)

Featured Replies

Publicerat
Mauser

Jag tolkar Olas svar som att vi inte behöver övertyga honom i sakfrågan...

Ola:

Jag har ytterligare en följdfråga. Eller två.

Finns det någon rekomendation eller prejudikat på hur man från myndigheter behandlar en förfrågan om licens på en ljuddämpare till en slugbössa? (Räfflad eller ej...)

Om jag mot förmodan får för mig att bygga en dylik. I vilket skede måste jag införskaffa licens?

Antagligen en hypotetisk fråga då jag föredrar dubbelstudsaren ändå. Men säg att jag skulle bygga en dämpare till dubbeln istället?

// Henrik

En slugspipa är en pipa till ett hagelgevär. Se senaste NFS 2010:9 där detta tydliggjorts (på mitt initiativ f.ö.). I detta fall är det negativt men ibland vill licenshandläggaren ha högviltskompetens för att få en slugpipa. Enn dubbelstudsare är ett kulgevär (sannolikt klass 1) så licens till en sådan dämpare är ju inga problem, men väl tekniken, för att inte tala om det estetiska...

Publicerat
Vi börjar närma oss läget där någon moderator får flytta diskussionsinläggen till en tråd utanför förbundets area...

Jag infogar mig bland syndarna och lägger in egna kommentarer.

Ovh jag vill faktiskt försvara förbundet i det här läget.

Vi kan alla (som är medlemmar) lämna in förslag på att man borde arbeta för detta. Driv frågan i din krets och du får chans att få upp den på årsmöte etc. Man kan även lägga förslag direkt till berörda politiker.

Att förbundet inte lägger krut på detta, trots att argumenten emot är närmast löjjeväckande, är enligt min mening inte svårt att förstå. Vargjakt, Fjälljakt, Blyförbud, Morkullor m.m. är som jag ser det långt högre prioriterat.

Sedan måste man nog lägga ganska stora resurser på säkerhet. minska skadskjutningar , forskning, villtvård o.s.v. om man vill behålla det stöd vi än så länge har för jakten hos allmänheten.

Ber om ursäkt för intrång i fel area. Ev moderator får gärna flytta delar av tråden som inte hör hemma här.

MVH // Henrik

Man kan säga att du slår huvudet på spiken!

Publicerat
Visst, men om nu SJF har denna inställning så känns det som att det blir ett förslag i stora arkivet (papperskorgen)

Vad får dig att tro/känna att vi som jagar skall stå med mössan i hand och be?!

Det kommer inte hända hos mig då, om du nu känner så, så tycker jag det är tråkigt :)

Du har missat ngt - om en motion går igenom så är det det som gäller. Då har ju medlemmarna sagt att de vill att vi jobbar för det. Om det sedan ger resultat för att RPS inte vill ändra sig, det kan vi inte rå för.

Nu tar jag och stänger denna debatt eftersom frågan är besvarad. Vill ni diskutera vidare får det göras i lämplig area.

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.