Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Andjakt! vilka ska/vart ut och hur gick det?

Featured Replies

Publicerat

Jag var själv ut igår och jagade lite gås men det blev ingen men till min stora förvåning, det flög hur mycket and som helst! Jag har aldrig sett så mycket här någon gång så i morron bitti ska jag ut! återkommer med resultat i morron:D

Vilka ska ut? MVH

Publicerat

Japp ska ut 2 inatt i Haparanda skärgård skall försöka få in bilder imon.

Har sett mycket fågel i år, så imon vet man hur det är på den fronten.

Skall ha syrrans borderterrier som apportör.

Publicerat
  • Författare
Japp ska ut 2 inatt i Haparanda skärgård skall försöka få in bilder imon.

Har sett mycket fågel i år, så imon vet man hur det är på den fronten.

Skall ha syrrans borderterrier som apportör.

Oj det var som f.. fast det ligger ju en bit upp så det ljusnar tidigt? Själv tänkte jag kliva upp 04:15 och bege mig till våtmarkerna och förbereda gömslet:) Tänkte fixa det i idag så man kunde sova längre i morron men det har ösregnat hela dagen:/ Ta mycket bilder! ska göra detsamma så vi kan dela med oss av andjakten här:D MVH

Publicerat

Just hemkommen. 11 gräsänder och 1 grågås blev dagens jakt. Fredagens premiär i Torneälven resulterade i betydligt fler än 11 st :huh:

Nu ska jag sova en stund, sedan väntar stortuppen i urskogen.

Blir nog lite bilder i dagboken så småningom..... :lol:

Publicerat

sämre med fågel i luften än tidigare år,,,,vår båt hade 24 fåglar dom andra 2 hade 8 och 13 fåglar mycket krickor i luften

Publicerat

Vi brukar ha enorma mängder änder så här års på min mark i närheten av Avesta men i år har jag sett ytterst få. Har ingen aning om vad det beror på men vi ska upp et gäng och göra ett försök i helgen. Gåsjakten har gått bättre första svängen fick vi ned ca 20 fågel dom 2 senaste gångerna har jag missat men enligt rapport har det blivit 20 respektive 40 fågel.

Publicerat

Inte mycket fågel här. Men 1 gräsand o 1 kricka blev det på premiären :lol:

ut imorgon och titta efter skogsfågel. Då ska STORN ner :D

Publicerat

Dåligt me fågel i luften men det kan bero på att det var lite folk ute.

Men det blev 8 sjöfåglar och en gås.

Lite bilder på syrans apportör.

Mer bilder i dagboken.

post-767-1282846612_thumb.jpg

post-767-1282846689_thumb.jpg

post-767-1282846764_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

På premiären i onsdags så blev det 8 änder var dött såg inte mycket fågel:/ och tidigare har jag aldrig sett så mycket änder här:S så åkte hem och sov och drog ut i skogen och sköt en orre mitt på dagen, kunde skjutit 3-4st men lite onödigt, hunden ställde en hel kull och kycklingarna är ju inte så smart än. Splittrade 4 kullar till efter det:) sen nu i helgen har det blivit 4 änder, 1 Gås, 32 duvor och 12 kråkor:) Bilder kommer senare:) MVH

Publicerat

Härligt Micke, de är kul när det smäller och dunsar i backen efteråt.

Janne- du din apportör, den är av det smidigare slaget, mycket hjärta i den hunden förmodar jag.

/Christian

Publicerat
  • Författare
Härligt Micke, de är kul när det smäller och dunsar i backen efteråt.

Janne- du din apportör, den är av det smidigare slaget, mycket hjärta i den hunden förmodar jag.

/Christian

Ja det är ju alltid kul när det kommer fågel:D gick en del skott iaf, sköt duvorna med leadmax 7,5 funkade bra på 30m:) Så nu är det lite död i Baikalautomaten:D var på skeetbarnan idag och sköt bommade 2 duvor på 3 rundor så nu har man vants vid bössan:) MVH

Publicerat

Sjöfågelpremiären gick bra med tanke på att det har varit lungt i flera år.....7gäss å 6 änder. Har aldrig sett så mycket gäss nånsin här uppe tidigare!

Publicerat

/Christian

Ja den funkar fint lite tungt me gässen ;)

Det är syrans hund funkar fint, även i gryt jagade ut en grävling i lördags

Publicerat
  • Författare
Sjöfågelpremiären gick bra med tanke på att det har varit lungt i flera år.....7gäss å 6 änder. Har aldrig sett så mycket gäss nånsin här uppe tidigare!

Samma här före premiären såg dem överallt men nu är det stendött :huh: Var ut igår på kvällen och passade lite på änder men det var stendött nu också :huh: Men jag stötte på ko med två kalv på fem meter så det hände ju något :D MVH

Publicerat

Lite fågel dom e som bortblåsta :lol:

Publicerat
  • Författare
Lite fågel dom e som bortblåsta :P

Ja det är lika här men det börjar faktiskt dyka upp lite fågel här nu:)

Publicerat
  • Författare

Idag gjorde jag ett ryck igen:) men blev bara 2 änder och några duvor:S Förstår inte vart dem tagit vägen??!!:S

• 5 weeks later...
Publicerat
Idag gjorde jag ett ryck igen:) men blev bara 2 änder och några duvor:S Förstår inte vart dem tagit vägen??!!:S

Änderna är väl på väg söderut, vi har gott om dem nu(gotland)

Publicerat

Hård vind och en sjukt trevlig andjakt i dagarna två.

Fjällfågeln har nu kommit i stora antal hit till Norrbottenskusten.

Stötte upp gräs och bläsands flockar på hundratalet fåglar i flera omgångar under söndagens storm.

I skymmningen kom de tillbaka och våra bösspipor blev ordentligt varma.

Igår var det inte lika hård vind och inte lika mycket fågel i luften, men det blev en del skottlossning ändå :mad:

Så ni som jagar i söder.

Det är mycke änder som kommer åt ert håll, men förhoppningsvis inte ännu, då vi vill jaga dessa ett tag till här uppe ;)

Publicerat
  • Författare

Stötte upp gräs och bläsands flockar på hundratalet fåglar i flera omgångar under söndagens storm.

Igår var det inte lika hård vind och inte lika mycket fågel i luften, men det blev en del skottlossning ändå :mad:

Så ni som jagar i söder.

Det är mycke änder som kommer åt ert håll, men förhoppningsvis inte ännu, då vi vill jaga dessa ett tag till här uppe ;)

Jag ska ut i morron bitti! Mycket fågel här nu men mest gäss:) Blivit någon enstaka And nu under veckan:) MVH

Publicerat

knipor, hur har ni det med knipor?

Publicerat

Igår var det inte lika hård vind och inte lika mycket fågel i luften, men det blev en del skottlossning ändå :wub:

Så ni som jagar i söder.

Det är mycke änder som kommer åt ert håll, men förhoppningsvis inte ännu, då vi vill jaga dessa ett tag till här uppe :wub:

Dom är så välkomna!

Var ute i Kalmarsund i morse men av olika orsaker så blev jag rejält försenad. Det var helt ljust då jag kom ut och jag såg knappt några sjöfåglar alls :) Dock var det gott om havsörn och jag hade en sådan som gjorde ett allvarligt försök att ta en av vettarna men avbröt i sista stund..

Publicerat

ja, det verkar lite seegt än?

Ska försöka i östergötland i mitten på nästa vecka så får vi se.....

sugen på o höra visslande vingar nu.... ;)

Publicerat
  • Författare
ja, det verkar lite seegt än?

Ska försöka i östergötland i mitten på nästa vecka så får vi se.....

sugen på o höra visslande vingar nu.... :D

Nu börjar det bli lite fart här i alla fall:) Kanske sista fåglarna som kommer förbi? Hur långt fram kommer det fåglar förbi hos er? MVH

Publicerat

Kanske inte mycket att berätta om, men hade ett litet wtf-moment igår:

Såg när jag gick hem från en rådjursjakt att det låg en drake nedanför ett ödehus där hemma. Cyklade tillbaka och smög mig sakta ned mot huset. När jag hade ca 5 meter kvar och var knappt 15 från ån såg jag en hona som simmade bortåt. Avstod skott då jag först och främst var ute efter hanen. Såg dock snart att det var två brunfärgade, men de hade då redan kommit iväg på lite väll styvt håll. Började fundera på att slå mig ned och vänta ut dem, men bestämde mig för att avancera även de sista fem metrarna fram till huset. Hannen måste ju finnas där någonstans.

Precis när jag kikade fram bakom husknuten såg jag honom. Även en hona fanns strax bakom. Pulsen steg och draken sneglade lite oroligt åt mitt håll varpå han långsamt började simma iväg. Tog ett snabbt skott och när honan lättade fick hon samma hälsning.

Var nu ganska nöjd med jakten då vi sällan skjuter mer än 1-2 st åt gången. Jag hade likväl inte sett skymten av de två andra, men var ganska säker på att de inte hade lyft. Kändes dock underligt då de ju brukar skrämma iväg varandra rätt lätt och åtminstone smällarna borde ha fått dem att ge sig iväg.

Till min stora förvåning såg jag dock snart svallvågor och kort därpå även de långsamt tillbakasimmande änderna. Sjönk ner något och tänkte att detta går aldrig, de kommer se den uppånedåtvände hanen och ta till flykten. Till min lycka skedde detta dock aldrig då änderna sakta simmade sig inom skotthåll. Lång historia kort och ytterliggare två änder kunde läggas på samvetet.

Stod därefter kvar en stund och funderade på vilken osannolikt tur man kan ha ibland. Detta har jag försökt flera gången, men det brukar alltid vara svårt att komma till skott. Utan skydd av huset hade det nog aldrig gått, men varför återvände de två andra? (Den ena visade sig senare vara en senruggare).

Jycken fick iaf slippa lite på apporteringen:

jaktokt-10025.jpg