Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Andjakt! vilka ska/vart ut och hur gick det?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Kanske inte mycket att berätta om, men hade ett litet wtf-moment igår:

Såg när jag gick hem från en rådjursjakt att det låg en drake nedanför ett ödehus där hemma. Cyklade tillbaka och smög mig sakta ned mot huset. När jag hade ca 5 meter kvar och var knappt 15 från ån såg jag en hona som simmade bortåt. Avstod skott då jag först och främst var ute efter hanen. Såg dock snart att det var två brunfärgade, men de hade då redan kommit iväg på lite väll styvt håll. Började fundera på att slå mig ned och vänta ut dem, men bestämde mig för att avancera även de sista fem metrarna fram till huset. Hannen måste ju finnas där någonstans.

Precis när jag kikade fram bakom husknuten såg jag honom. Även en hona fanns strax bakom. Pulsen steg och draken sneglade lite oroligt åt mitt håll varpå han långsamt började simma iväg. Tog ett snabbt skott och när honan lättade fick hon samma hälsning.

Var nu ganska nöjd med jakten då vi sällan skjuter mer än 1-2 st åt gången. Jag hade likväl inte sett skymten av de två andra, men var ganska säker på att de inte hade lyft. Kändes dock underligt då de ju brukar skrämma iväg varandra rätt lätt och åtminstone smällarna borde ha fått dem att ge sig iväg.

Till min stora förvåning såg jag dock snart svallvågor och kort därpå även de långsamt tillbakasimmande änderna. Sjönk ner något och tänkte att detta går aldrig, de kommer se den uppånedåtvände hanen och ta till flykten. Till min lycka skedde detta dock aldrig då änderna sakta simmade sig inom skotthåll. Lång historia kort och ytterliggare två änder kunde läggas på samvetet.

Stod därefter kvar en stund och funderade på vilken osannolikt tur man kan ha ibland. Detta har jag försökt flera gången, men det brukar alltid vara svårt att komma till skott. Utan skydd av huset hade det nog aldrig gått, men varför återvände de två andra? (Den ena visade sig senare vara en senruggare).

Jycken fick iaf slippa lite på apporteringen:

jaktokt-10025.jpg

Rolig läsning! sådana upplevelser som gör en ännu mer taggad nästa gång:D Ska ut och jaga gäss i morron, kommit så otroligt mycket hit nu:) MVH

Publicerat
Rolig läsning! sådana upplevelser som gör en ännu mer taggad nästa gång:D Ska ut och jaga gäss i morron, kommit så otroligt mycket hit nu:) MVH

Ja sådana upplevelser kan man leva länge på... :D

Skitjakt imorgon!

Publicerat
  • Författare
Ja sådana upplevelser kan man leva länge på... :D

Skitjakt imorgon!

Exakt!... Tack! Rapport kommer! :D MVH