Publicerat December 26, 201015 yr Man bor på olika typer av mark i vårat avlånga land och ju längre norrut vi hamnar tenderar vi att få trängre och trängre gryt som ofta är grävda av räven själv, då klarar inte en hund med enbart framåtknapp att "spränga räven".Skillnaden är att en hund av sprängartyp bryter även under kontakt inte bara om den tappat bort räven i grytet vilket inte en hund av förliggartyp gör.... Terreirman: utan hard feelings hur stort underlag har du på att din hund spränger alla rävar ? 10 av tio ? Visst har vi olika förutsättningar beträffande grytens beskaffenhet beroende på vart vi befinner oss i detta avlånga land. Hur det är norröver kan jag inte uttala mig om då jag uteslutande jagar i sörmland och småland. Men jag har inge orsak att betvivla det du skriver Peter. Och visst tycker jag med att det är tråkigt att släppa en förliggare som lägger sig framför räven och gafflar i 4 timmar i en stentipp utan att du kan påverka jakten. Jag är relativt grön inom grythundar och skaffade min första terrier -94. Och jag har sett och jagat med hundar av minst sagt olika arbetsätt. Ska jag försöka mig på en grov sammanfattning så tycker jag själv att de hundar som startas på prov idag är beydligt vekare oavsett ras. Tyskarna är väl skapliga fortfarande men även där finns många hundar med bristande skärpa/ jaktlust. Jag tar inte illa upp det minsta när ni snackar om hur en bra rävsprängare ska vara, ni har era uppfattningar och jag har min. Men nu blir jag även lite nyfiken, menar du att en ren sprängare har lättare för att köra ut räven än en hund som inte bryter. I en enkelpipa så borde det vara så men i ett gryt med fler ingångar så tror jag inte att det har någon betydelse. Kanske har jag inte sett tillräckligt många hundar men jag uppskattar ändå att jag sett tilräckligt många hundar för att kunna skilja på en bra eller dålig prestation. Att en ren förliggare som ej vågar gå i klinch med räven är sämre än en sprängare håller jag helt med om. Men en hund som går i klinch med räven men ändå inte bryter kör högst sannolikt ut räven annars hade ju inte mina egna hundar fungerat. Förövrigt så tycker jag inte det är relevant hur många rävar mina hundar har sprängt men jag kan väl spela med om du vill, givetvis utan några "hard feelings" Denna säsong så är det 23 rävar sprängda varav 5 skabbrävar. 15st för gammelhanen och 5 rävar för den yngsta hanen och de övriga 3 för tiken. Det är säkert betydligt mindre än vad ni andra skjuter men jag har ett vanligt kneg och kan bara jaga på helgerna. Jag skrev inte att mina hundar alltid kör ut rävarna jag skrev att dom har kört ut alla rävar jag har släppt på hittills. Säkert kommer det en dag när inte räven vill gå ut men tills dess så håller jag likt en dåre kvar vid min åsikt/erfarenheter. Skitjakt på er!
Publicerat December 27, 201015 yr Jeg har i mine marker kanskje noe sånt som 90% stengryt av varierende vanskelighetsgrad. Så effektiv jakt hos meg er sprengere , og sprengere som er meget bevegelige. En hund som ikke er bevegelig i mine marker er særdeles ineffektiv. Siden mine hunder er bevegelige og kan kalles ut så kan jeg prøve de i alle gryt , det kan man ikke gjøre med hunder som blir liggende i timesvis , da går hele jaktdagen og det liker jeg svært dårlig. Mine grythunder tror jeg ligger under 50% når det gjelder sprengte rev sett opp mot sjangser. Vanskelige gryt eller dårlige hunder....ja si det....det jeg har lagt merke til er at de grythunder som har vært på besøk hos meg ligger omtrent på samme nivå.....give or take. Jeg er nok på samme linje som Kettukiller her tror jeg , selv om jeg ikke har lest alle innlegg.