Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flå rådjur eller inte

Featured Replies

Publicerat

Hur gör ni efter skottet flår ni rådjur innan det hängs eller efter det har hängt

Beskriv gärna för och nackdelar

/Danne

Publicerat

Jag har provat båda några gånger och är mer nöjd med att låta dom hänga oflådda än flådda. Det är ju omöjligt att inte få hår på kroppen när man (jag) flår, och det känns därmed bättre att låta huden vara kvar. Sen om det har någon praktisk betydelse kan jag inte säga..

I fallet att skottet har tagit så de blivit slamsigt så har jag provat en hybrid, att flå fram skadan och skärt rent, tycker jag fungerade bra det med.

Jag har hört av andra, att det är jobbigare att flå hängt, men tycker inte att det är så mycket jobbigare att det gör nått.

Publicerat

Rådjur är så pass enkla att flå kalla så det är bättre att de får hänga påklädda och inte ge flugorna någon större chans.

Man använder i princip bara händerna och mycket lite kniv.

Jag flår mina hängandes i bakbenen och går därifrån mot huvudet efter jag har lagt flåsnitten.

Innan detta så sotar jag givetvis.

Röda ätbara organ tar jag reda på innan hängningen eftersom de kräver lite annan hantering.

Publicerat
  • Författare

Ok det låter som att han får hänga oflådd i ett kylrum

Publicerat

Vi flår allt samma dag det skjutits.

Men så har vi rejält tilltaget slakthus med kylrum som rymmer typ 40 rådjur o några älgar i kvatar som kán hänga så länge det behövs.

Vi hänger inte in varma djur i kylen för o undvika den fukt som då blir.

Brukar hänga i slaktrummet första dygnet som är flugfritt o har kylanläggning/AC den oxå.

Sen in i rätta kylen där inga djur med skinn eller fjädrar på ska hänga.

Man ska o får inte blanda vilt med skinn/fjäder på och "nakna" slaktkroppar i samma kylrum.

Vi hanterat en hel del viltkött under året...

Blir väl inte så mycket rådjur numera men grisen har ju tagit över den rollen o älgarna blir väl en 10-tal under älgjakten.

Vi har haft 47 bockar samtidigt i den kylen när skabben hade slagit ut räven o rådjuren exploderade...

Så det är kankse inte vad normale ensam-jägaren har behov av...

Publicerat

NS har en jätteviktigt poäng här som förmodligen inte den normala jägaren stöter på men man skall som han säger aldrig hänga oflådda djur tillsammans med flådda eftersom pälsen är skitig och då blir det lätt kontaminering på köttet.

Publicerat

Har skjutit en 3-4 rådjur i mitt liv och jag flår aldrig ett rå innan det ska styckas. Likadant med dovhjort. Jag tycker att kroppen torkar ut för mkt utan skinn. Jag låter gärna djuren hänga ganska lång tid

Publicerat
Har skjutit en 3-4 rådjur i mitt liv

Vis av tidigare snoppmätning? :lol:

Jag har också skjutit några enstaka senaste dryga 20 åren. Huruvida jag flår eller ej är mest beroende på hur skottet tagit. Misstänker jag att mycket inkapslat blod finns i hinnor eller bogar flår jag av hygieniska själ.

På vintern med låg baktriell tillväxt och önskemål om långsammare avkylning får pälsen sitta till styckning.

Publicerat
Vis av tidigare snoppmätning? :lol:

Jag har också skjutit några enstaka senaste dryga 20 åren. Huruvida jag flår eller ej är mest beroende på hur skottet tagit. Misstänker jag att mycket inkapslat blod finns i hinnor eller bogar flår jag av hygieniska själ.

På vintern med låg baktriell tillväxt och önskemål om långsammare avkylning får pälsen sitta till styckning.

F-n där tog du mig med byxorna nere MKJ B)

Publicerat

Jodå även jag har ( om vi ska fortsätta hålla den låga och ödmjuka tonen i den här tråden ) haft turen att få nedlägga ett fåtal rådjur och jag flår de aldrig innan slakt.

Tycker som tidigare talare att de torkar för mycket om man flår de. Vad gäller skottskador upplever jag att man smetar runt rätt mycket blod när man flår direkt. Väntar man har detta koagulerat och håller sig på plats. Sen skär man ju ändå bort rejäla bitar runt skottskador när man styckar.

Publicerat

Tar ni tillvara pälsen?

Om jag skall ta tillvara pälsen vill jag nog flå hyffsat omgående. Större risk för skador på pälsen senare.

// Henrik

Publicerat
Tar ni tillvara pälsen?

Om jag skall ta tillvara pälsen vill jag nog flå hyffsat omgående. Större risk för skador på pälsen senare.

// Henrik

En rådjurspäls släpper håren väldigt lätt när den är garvad. Inget som lämpar sig att ta tillvara på alltså. Enl. mig. Jag har provat. Möjligtvis om man ska spika upp skinnet på väggen. Jag skulle ha mina i några fåtöljer och de fällde mer än vad 4 labbar gjorde totalt sett :lol:

Publicerat
  • Författare

Nu hänger bocken i garaget i en viltsäck och jag väl en ca 20 grader där nu. Ser man på yr så ska tempen ligga där runt och ner till en 13 grader funkar det eller ska jag hänga in den i ett kylrum som en som Marcus känner har?

Publicerat
  • Författare

Skinnet kommer jag att ta vara på då en som tillverkar indiantrummor vill prova och se om det funkade men man får väl bara flå den lite försiktigare

Publicerat
Nu hänger bocken i garaget i en viltsäck och jag väl en ca 20 grader där nu. Ser man på yr så ska tempen ligga där runt och ner till en 13 grader funkar det eller ska jag hänga in den i ett kylrum som en som Marcus känner har?

Jag skulle absolut hängt i den i ett kylrum, 20 grader är lite i överkant.

Publicerat

20 grader är på tok för mycket. Det kan börja surna ganska snabbt och har du haft oturen att en fluga har varit framme så tar det mindre än ett dygn innan köttet börjar bli förstört... (om man är känslig för fluglarver...)

Optimala temperaturen, enligt mitt tycke i alla fall, är 8 grader för hängning.

Rådjur behöver inte mer än 40 dygnsgrader så det går hyffsat fort i 8 grader.

• 2 months later...
Publicerat

Jag väljer att flå mina direkt medans dom fortfarande är varma. Detta av flera andledningar så som att det går smidigare/snabbare när dom fortfarande är varma och man slipper all äcklig skit som fästingar, älglöss mm som släpper när djuret blir kallt! Så är det bra att kunna putsa bort levrat blod vid ev köttförstöring som lätt kan surna.

Jag hänger upp dem med en snara runt halsen och skär runt alldeles under repet ooch lägger ett snitt ned mot bröstkorgen där man möter upp snittet efter passningen. Sen går det snabbt och smidigt att dra av skinnet utan att få en massa päls på köttet. Det blir också lätt att såga av skånkarna och sen "sota" den och sen är det bara att såga av nacken och hänga in den i hälsenorna.

Hoppas det gav ngt iaf :(

Mvh

Publicerat
Jag väljer att flå mina direkt medans dom fortfarande är varma. Detta av flera andledningar så som att det går smidigare/snabbare när dom fortfarande är varma och man slipper all äcklig skit som fästingar, älglöss mm som släpper när djuret blir kallt! Så är det bra att kunna putsa bort levrat blod vid ev köttförstöring som lätt kan surna.

Jag har testat båda (på mina ynka 2 rådjur jag fällt). Första hängde jag in i kylrum (ca5grader) oflått. Tog en evighet att flå och allmänt osmidigt.

Det senaste flådde vi direkt och det gick nog 4 gånger så snabbt. Så jag förespråkar att flå direkt. Sen har man kylrum så är det INTE fräscht att hänga in ett djur med fästingar o skit (har jag konstaterat efter min oerfarna miss att hänga in det oflått en gång).

Publicerat
Jag har testat båda (på mina ynka 2 rådjur jag fällt). Första hängde jag in i kylrum (ca5grader) oflått. Tog en evighet att flå och allmänt osmidigt.

Det senaste flådde vi direkt och det gick nog 4 gånger så snabbt. Så jag förespråkar att flå direkt. Sen har man kylrum så är det INTE fräscht att hänga in ett djur med fästingar o skit (har jag konstaterat efter min oerfarna miss att hänga in det oflått en gång).

Precis vad jag skrev ovan här. B)

Publicerat
Precis vad jag skrev ovan här. B)

Det vet jag :mad: Ville mest förklara för trödskaparen att det var fler än du som hade den åsikten...

Publicerat

flår alltid samma dag de blir skjutet o det gäller alla slags djur jag skjuter och ska ta reda på.

är alltid lättast att flå samma dag de är skjutet. annars är risken stor at man får med riktigt mycket kött

Publicerat

Allt får hänga med skinet på till styckning.. iaf rådjur. Grisen får hänga halva tiden med skinet på ett ungefär, visst blir dom svårare att flå men det är en klar fördel speciellt på den varmare årstiden.

Publicerat
Har skjutit en 3-4 rådjur i mitt liv och jag flår aldrig ett rå innan det ska styckas. Likadant med dovhjort. Jag tycker att kroppen torkar ut för mkt utan skinn. Jag låter gärna djuren hänga ganska lång tid

+1

Hänger mina i käken (har inte märkt någon kvalitetsskillnad mot att hänga i bäcken eller bakben) och flår sedan framifrån på styckningsdagen, fästingar och älgflugor samlar jag upp under djuren tillsammans med bloddropp m.m.

Hänger dem först i källaren i ca 13 grader och flyttar dem dagen efter till kylen som håller 7-8 grader.

• 5 months later...
Publicerat

Har fått lära mig att flå och stycka av en renskötare som va riktigt duktig. Han tipsade om att alltid flå från huvudet och ner då skinnet släpper lättare från kroppen. Har Faktiskt testat och må säga att det faktiskt är enklare och gör man bara runskärningarna runt klövar går det i princip att göra det helt utan kniv. För övrigt använde han väldigt lite kniv vid styckningen då det går att separera musklerna utan kniv förutom vi muskelfästet. 15 min hade han finstyckat hela rådjuret och särat på varje kota för att få ut kotletterna som han tyckte att man skulle göra och inte använda såg som industrin tydligen gör. Kul iaf att se någon som kan:-)

Publicerat

Jag flår allt utom hare omedelbart, det känns bättre för mig att få bort levrat blod, skottskador mm omedelbart. Jag har även ett flugfritt rum att hänga i, en gammaldags matkällare med drag genom riktigt finmaskiga nätfönster. Hare får behålla kläderna för att inte torka bort helt, de har hinnor så det räcker ändå. ;)