Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Flå rådjur eller inte

Featured Replies

Publicerat

Har kylrum och svalrum så flår så fort som möjligt för att få bort det kött som är fördärvat. Kan förstå de som inte har tillgång till något bra ställe att hänga upp viltet i att dom inte flår med en gång då risken för flugor och annan skit blir större.

• 1 year later...
Publicerat

Mina rådjur har jag hängt med skinnet på. Det senaste hänger i garraget just nu fullt påklätt.

Håller på med ett kylrum som inte är klart än. Sen blir det hängning i "rätt" te,p.

Jag har hängt rådjur precis som du, i garraget med villtsäck på. Brukar ta ner och stycka redan efter ett dygn. (Är lite harig där)

Men jag håller stenhårt på hygienen och jag packar efter styckning med vacuum-maskin.

Sedan får köttet ligga vacuumpackat i kylen en vecka innan infrysning.

Mitt kött brukar bli bra i alla fall.

Mvh John

Publicerat

Här var det spridda vanor ;-)!

Är det så varmt som nu och man inte har kylrum har man enligt mig inget val om man inte vill riskera att få köttet fördärvat; temperaturen måste ned snabbare än vad som sker med skinnet på om man vill vara säker. Mitt i vintern har man av motsatt anledning inte något val om man inte har tillgång till tempererat utrymme; temperaturen faller för fort om man flår direkt. Vid yttertemperaturer däremellan brukar jag oftast flå direkt, för att ha det avklarat. Dessutom vill jag hänga köttet så länge att de delar som ska rensas bort då har börjat lukta. Ofräscht i onödan. Men visst skyddar skinnet mot uttorkning...

Publicerat

Flådde direkt i torsdags - mycket trevligare att göra när djuret är varmt tycker jag. Precis som nämns ovan så känns det vettigt att flå eller ej beroende på hur viltet ska hänga. Tror också på att flå nu i äckelvärmen för att få ner temeraturen i köttet.

Publicerat

Nu i Augusti och fram till okt iaf så både styckar och flår jag samma dag som det skjuts, får hänga över dagen/natten bara. Hänger alltid med skinnet på oavsett vad det är för ngt, rådjur skär jag sedan bara upp runt klövarna och sedan ner längsmed benen till snittet efter passningen, efter det drar jag bara av skinnet med våld och skrapar det, kör en del rådjursskinn då jag tränar spår med hunden, dock endast skrapat och torkat då.

• 4 months later...
Publicerat

Ett gammal kyl o sval är perfekt att hänga i om man inte har kylrum!!! Gör gärna ett litet luft hål med flugnät o anpassa tempen till ca 8 grader så får man de perfekta köttet utan röta o fluger

Publicerat

Ett gammalt kyl o sval är perfekt om man inte har tillgång till kylrum!!! Gör ett litet avluftningshål med flugnät o anpassa tempen efter behov så får du det perfekta köttet utan att va rädd för flyger o röta. O lät de gärna hänga med päls då det inte gör någon skada. Kyl o sval är även perfekt på vinter då det håller jämn temp utan att köttet blir djupfruset

Publicerat

Jag tycker att rådjur är så lättflådda? Så jag lämnar allt till styckning. Var noggrannare med temp istället. Så säger min farbror som jobbat inom jakt osv.

Publicerat

Hänger jag rådjur med skinnet på under första delen av jakten så får jag ett 30 tal nya fästingbett inom loppet av några minuter :yucky:

Jag flår och lägger direkt ut skinnet på åtel på ena eller andra sättet för när rådjuret kallnar så börjar fästingen leta ny värd och jag är inte så intresserad av att agera sådan.

Publicerat

Det har hänt xD men fästingen kryper alltid ner på benen. Något att tänka på.

Publicerat

Det har hänt xD men fästingen kryper alltid ner på benen. Något att tänka på.

??

Var jag än tagit i pälsen så har jag fått fästingar på mig!

mycket har suttit på skallen :dry: det har jag fått erfara när jag försökt skjuta på trofe jobbet någon dag extra :cool:

Plötsligt ångrar man att man inte tog itu med det direkt :biggrin: