Publicerat Augusti 29, 201015 yr Efter snart 8 år med vapen licens börjar det bli dax med skaffa sig en klass 1 bössa Har länge funderar på Baikal dubbelstudsare-45-70 Marlin 1895 "Guide gun"-45-70 Browning bar longtrack-30-06 vänster Men efter tittat runt lite har jag funnit ny kärlek! Merkel kr1 tracking,spelar ingen roll att den ej finns vänster i denna model.!(finns i vanliga utförandet) Någon som har lite tips och på måttet när slutstycket är utdraget på merkeln hur långt bak den kommer??,har testat Plaster och får slutstycket alldels för nära för inte bjuda på blodgjutan eller rycka till när man ska ladda, Har 40 mil till närmaste affär för testa den så är det värt damma er och prova den eller någon som har en klurig ide. Är vänster skytt,med högerhänt så en vänster bössa är inte optimalt för mig,kanske en halvauto men funkar med höger vapen lika bra,bössan är tänkt till hundförar jakt på diverse vilt.. helst 9,3x62 vill jag ha och tänkt sätta vrid/hakmontage på bössan i fråga,rengör aldrig nått jag äger utom vid fest tillfällen i bästa fall<!!handladdar inte,övningsskjuter sällan över 100 skott eller under 50 per år..
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Tja, om du vill lägga minimalt med tid på vapenvård ska du nog glömma en halvautomat. De kräver lite mer vård än en vanlig repeter för att vara funktionssäkra. När det gäller de andra alternativen har jag inte mycket att bidra med förutom att jag bara hört bra saker om Merkeln. Lycka till i ditt köp!
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Författare Tja, om du vill lägga minimalt med tid på vapenvård ska du nog glömma en halvautomat. De kräver lite mer vård än en vanlig repeter för att vara funktionssäkra. När det gäller de andra alternativen har jag inte mycket att bidra med förutom att jag bara hört bra saker om Merkeln.Lycka till i ditt köp! jo vissa säger 1 gång om året den bör plockas i bitar för rengöring,Och skulle det bara finnas nått test med kr1 trackern skulle man få slut på habegäret,den ser riktigt smidig ut fast jag är lite emot priset men får den för 14 ungefär vilket är ok.
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Kvittar nog vad du köper. Det slutar ändå med att du använder den som både spett och spade.
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Har inte måtten i huvudet men var och klämde på en Merkel kr1 nu i veckan som var. Min egen uppfattning var att slutstycket hamnade alldeles för nära ansiktet, tror till och med att den touchade någon gång när jag repeterade..
Publicerat Augusti 29, 201015 yr Författare Har inte måtten i huvudet men var och klämde på en Merkel kr1 nu i veckan som var. Min egen uppfattning var att slutstycket hamnade alldeles för nära ansiktet, tror till och med att den touchade någon gång när jag repeterade.. ja så var det med blasern även,alltså helt meningslöst om man ska ha den i syftet snabba skott Musköt-ett gevär är väl ett spett hur mycket ådring den än har,så därför är jag lite skeptisk mot halvauto! Måste klämma lite på dessa och kanske går lösa med höja kolven till en viss punkt och förlänga lite??
Publicerat September 1, 201015 yr Har haft min KR1 i 4 år nu, och har bara gott att säga om den. Att slutstycket skulle komma för nära ansiktet, stämmer då inte för mig, kan enkelt repetera med bössan kvar mot axeln. Kan inte se att slutstycksgången skulle vara längre än på någon annan konventionell studsare, om den inte är byggd med en kortare låda för ex 308W. Merkeln är ju gjord för att kunna klara flera olika kalibrar ex 308W och 9,3x62
Publicerat September 1, 201015 yr jo vissa säger 1 gång om året den bör plockas i bitar för rengöring,Och skulle det bara finnas nått test med kr1 trackern skulle man få slut på habegäret,den ser riktigt smidig ut fast jag är lite emot priset men får den för 14 ungefär vilket är ok. Nja, om inte jag missminer mig så har Benelli Argo tungt slutstycke och de kräver betydligt mindre vapenvård än en automat som är gasomladdad. De har dessutom betydligt färre delar och är enklare i sin uppbyggnad. Jag har en Benalli hagelauto o den räcker det att vända upp o ner nån gång emellanåt för att tömma ur barr o skit för att den ska funka men vill man vara riktigt duktig så plockar man ner den och torkar av delarna, sprejar på lite smörja och sätter ihop den igen, total tid ca 5 min.
Publicerat September 1, 201015 yr ja så var det med blasern även,alltså helt meningslöst om man ska ha den i syftet snabba skott Musköt-ett gevär är väl ett spett hur mycket ådring den än har,så därför är jag lite skeptisk mot halvauto! Måste klämma lite på dessa och kanske går lösa med höja kolven till en viss punkt och förlänga lite?? KR-1 och Blasern är väldigt lika till uppbyggnad och har samma slädsystem. Skillnaden är att Blasern är rakrepeterande och KR-1 har samma vridrörelse på slutstycket som en gammal mauser.
Publicerat September 1, 201015 yr Nya Merkel RX Helix har ju utväxling på sin raka repeteringsrörelse. Kanske kan vara nått? Man undrar ju bara hur det funkar i praktiken med kyla och skräp som hamnar i mekanismen.. /Må
Publicerat September 1, 201015 yr Nya Merkel RX Helix har ju utväxling på sin raka repeteringsrörelse. Kanske kan vara nått? Man undrar ju bara hur det funkar i praktiken med kyla och skräp som hamnar i mekanismen.. /Må Min personliga reflektion är att det är en kul/cool pang som män med mycket med pengar kan ha och roa sig med, hård jakt är den nog inte skapt för. /Christian
Publicerat September 1, 201015 yr Min personliga reflektion är att det är en kul/cool pang som män med mycket med pengar kan ha och roa sig med,hård jakt är den nog inte skapt för. /Christian Intressant att följa testerna som kommer nu under hösten/vintern antar jag.. Kollat kalendern? /Må
Publicerat September 1, 201015 yr Återkommer om det, men jo det ser bra ut, visst hade du riktat mot 18/19 sept? Vad skall det jagas efter? Skall söka ordna fora också. /Christian
Publicerat September 3, 201015 yr Författare lagt order på en kr1 tracking vänster 9,3...Får se om det var värt en förmögenhet att ha i skåpet
Publicerat September 3, 201015 yr lagt order på en kr1 tracking vänster 9,3...Får se om det var värt en förmögenhet att ha i skåpet oooh dom är ju så jävla fina
Publicerat September 5, 201015 yr Författare oooh dom är ju så jävla fina förvänta dig inte den kommer vara fin när den är med nästa år som grävlings stopper
Publicerat September 12, 201015 yr min marlin 45/70 har funkat kanon som grävlings vältare den här sommaren, tror dock gråhun har börjat ogilla husse nu för det smäler ju såinihelvete.Men grattis till en jävligt fin pang ska bli kul o se va du tycker om den jag har också kollat på en sån liten smidig sak
Publicerat September 12, 201015 yr Författare min marlin 45/70 har funkat kanon som grävlings vältare den här sommaren, tror dock gråhun har börjat ogilla husse nu för det smäler ju såinihelvete.Men grattis till en jävligt fin pang ska bli kul o se va du tycker om den jag har också kollat på en sån liten smidig sak ja den är skickad till affären! så hoppas till veckan kommer man säga bu eller bäh
Publicerat September 18, 201015 yr Författare fått bössan nu,ej hunnit skjuta,,sjukt nöjd så långt,riktigt kort,fint slutstyckes gång och säkringen är bra placerad,magasin och som sagt trevlig att titta på,troligen inte lika roliga att skjuta med med kommer testa först 21,1 gramarna och får med 18,5gramarna oryx då... Lägger ut bilder på bössan efter jag provskjutit den och hur det gått...Kommer skaffa någon sikte under vintern men hoppas kunna skjuta bra ut till 80 meter med öppna riktmedel.. enda nackdelen är stocken ej är vänster,utan tattarna har gjort hål för remfästet, på vänster sida så den blir obrukbar för oss som betalar extra för en vänster bössa,inte värre att man får plugga igen den om det är för den delen,men ändå riuktigt uselt enligt min mening....
Publicerat September 19, 201015 yr Ska bli jävligt intressant o höra hur den är o skjuta medär fruktansvärt sugen på en likadan.Tyvärr är jag fruktansvärt nöjd med 45/70 och va den levererar
Publicerat September 19, 201015 yr Nja, om inte jag missminer mig så har Benelli Argo tungt slutstycke och de kräver betydligt mindre vapenvård än en automat som är gasomladdad. Argon är gasomladdad...precis som Benellis nyare hagelautos (Comfortech mfl)...inte som vissa av Benellis andra hagelautos rekylomladdade (Super 90, Beccachia)
Publicerat September 19, 201015 yr Författare Argon är gasomladdad...precis som Benellis nyare hagelautos (Comfortech mfl)...inte som vissa av Benellis andra hagelautos rekylomladdade (Super 90, Beccachia) dom ser juh ut som skit !!!
Publicerat September 23, 201015 yr Författare Ska bli jävligt intressant o höra hur den är o skjuta medär fruktansvärt sugen på en likadan.Tyvärr är jag fruktansvärt nöjd med 45/70 och va den levererar 75kg vs 9,3x62 gick över förväntan,kasta ej nått med bly eller helmantel...Kanske inte kul att mängd skjuta men denna klipper väl allt levande på första smällen Sparkade inte alls farligt,som vilken bössa som helst..När man inte är fullväxt känns det skjuta med grövre saker,men denna var inga bekymmer..Bra kolv och du låg väldigt bra i smällen då jag trodde den skulle kasta upp bra mycket! Kärlek mao ska försöka skjuta nått vilt till helgen men den,men hittils är jag njöd som fan även om det var onödigt dyr lycka Vill minnas 45/70 var lite värre då kolven ej passa mig lika bra..men som sagt inget som stör i jakten! nå risig bild...
Publicerat September 23, 201015 yr 75kg vs 9,3x62 gick över förväntan,kasta ej nått med bly eller helmantel...Kanske inte kul att mängd skjuta men denna klipper väl allt levande på första smällen Sparkade inte alls farligt,som vilken bössa som helst..När man inte är fullväxt känns det skjuta med grövre saker,men denna var inga bekymmer..Bra kolv och du låg väldigt bra i smällen då jag trodde den skulle kasta upp bra mycket! Kärlek mao ska försöka skjuta nått vilt till helgen men den,men hittils är jag njöd som fan även om det var onödigt dyr lycka Vill minnas 45/70 var lite värre då kolven ej passa mig lika bra..men som sagt inget som stör i jakten! nå risig bild... Den är väl vänstervevad iaf?