Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vart hittar man räven och grävlingen när det regnar?

Featured Replies

Publicerat

Ohoj!

Tänkte inviga bygeln på jakt idag =)

En nackdel är dock att det regnar ganska friskt. Själv smälter jag nog inte, och geverät är väl oljat =)

Men vart hittar man räven och grävlingen en regnig dag som denna?

Hört att de inte gärna springer runt i skogen då det droppar från träden, men är de ute på åkern? Eller ska man sitta och vaka vid gryten, om de gör kortare födoturer? Eller är det helt enkelt ingen idé? :)

All input är välkommen!

Publicerat

Du ska jaga med hund :)

Publicerat
  • Författare
Du ska jaga med hund :)

Aldrig. Räv ska skjutas med kula.

Publicerat

Mina obetydande erfarenhet säger att räven inte vill bli blöt i pälsen men att grävlingen skiter i vilket, den fyrbenta avfallskvarnen är just nu i stort behov av att lägga på sig och "måste" äta.

dvs räven kan komma längs vägen och ur storskogen längs fina o rena viltväxlar,

sätt pass enligt det och du kanske kan få skott på en.

Drevjakt på räv? Ja det går också, men då krävs det snö, sådan har ni väl inte?

/Christian

Publicerat
Aldrig. Räv ska skjutas med kula.

Nu tänkte jag mer på grimbart och ställande hund :)

Publicerat
  • Författare
Nu tänkte jag mer på grimbart och ställande hund :)

Sugen? =) Fixar han det än tror du? =)

Publicerat

Hade varit förbannat kul att testa, men jag tror inte han är riktigt mogen för det än. Men du kan väl spara några :) Men skjut för all del räven ^_^

Publicerat
  • Författare
Hade varit förbannat kul att testa, men jag tror inte han är riktigt mogen för det än. Men du kan väl spara några :) Men skjut för all del räven ^_^

Det vet du =)

Vi kanske kan ta en nattlig tur nästa helg? Om det passar med alla människorna planeringar (din fru och min sambo)?

Jag vet ju som sagt vart det finns lite gryt, och det finns ju gott om odlad mark här. Om inte annat så får vi väl en trevlig nattpromenad i skogen? =)

Publicerat

Skulle vara söndag kväll i så fall, tror vi ska upp till stugan med ett gäng gäster över helgen.

Publicerat
Ohoj!

Tänkte inviga bygeln på jakt idag =)

En nackdel är dock att det regnar ganska friskt. Själv smälter jag nog inte, och geverät är väl oljat =)

Men vart hittar man räven och grävlingen en regnig dag som denna?

Hört att de inte gärna springer runt i skogen då det droppar från träden, men är de ute på åkern? Eller ska man sitta och vaka vid gryten, om de gör kortare födoturer? Eller är det helt enkelt ingen idé? ;)

All input är välkommen!

Enligt mina erfarenheter så ligger dem under jord och gör nog bara korta små rundor:) det är då man ska gå där med en stövare;) Skjutit 4 rävar för farsgubbens schiller som är 1 år nu, 2 rävar den 21:D

Publicerat

Jag har ju lite erfarenhet av grävlingjakt. Och jag säger nog tvärtemot Christian att grävlingarna är klart mindre aktiva i regn. Visst lite duggregn gör nog inte på mycket, men regnar det riktigt så brukar de hallå sig lugna.

Publicerat
  • Författare
Jag har ju lite erfarenhet av grävlingjakt. Och jag säger nog tvärtemot Christian att grävlingarna är klart mindre aktiva i regn. Visst lite duggregn gör nog inte på mycket, men regnar det riktigt så brukar de hallå sig lugna.

Var ute, det regnade inget.. men som vanligt såg jag inte ett liv. Tror allt vilt har någon inbyggd radar som talar om när jag sätter mig i bilen..

Publicerat

måste fråga vilken teknik du använder ??

Publicerat
  • Författare
måste fråga vilken teknik du använder ??

Jag springer rakt ut på hygget spelandes vuvuzela.

Publicerat

Aha där har du nog felet ska vara trumpet inte vuvuzela dom kommer som fan då :blink:

tänkte mer om du vakade vid gryt eller om du smygjagade

Publicerat
  • Författare
Aha där har du nog felet ska vara trumpet inte vuvuzela dom kommer som fan då :blink:

tänkte mer om du vakade vid gryt eller om du smygjagade

Smygjakt, satt vid ett hygge, bakom skydd, med vinden i ansiktet :huh:

Publicerat
Smygjakt, satt vid ett hygge, bakom skydd, med vinden i ansiktet :blink:

ok hmm

Publicerat
  • Författare
ok hmm

Nästa gång tror jag det blir nån åker och lockpipan istället.. Måste ändra på ngt, innan jag ledsnar på detta :blink:

Har varit ute enbart på kvällar nu, kanske skulle se om det är lite mer action på morgonen istället.

Publicerat
Måste ändra på ngt, innan jag ledsnar på detta B)

Byt bössa vetja :blink::huh:

Publicerat

nått du kan göra om du är ute efter grävling speciellt att sätta dej en bit utanför grytet så du kan skjuta när dom knallar ut på sök alternativ när dom är på g hem

har du tillgång till viltkamera så kan en sån ge dej tiden när dom går ut på natten även tiden för hemgång dom är rätt punktliga av sej

Publicerat
  • Författare
nått du kan göra om du är ute efter grävling speciellt att sätta dej en bit utanför grytet så du kan skjuta när dom knallar ut på sök alternativ när dom är på g hem

har du tillgång till viltkamera så kan en sån ge dej tiden när dom går ut på natten även tiden för hemgång dom är rätt punktliga av sej

Får prova :blink: grytet har två öppningar, kommer de inte ut så blir det nog vuvuzela i den ena öppningen :huh:

Publicerat
Får prova :blink: grytet har två öppningar, kommer de inte ut så blir det nog vuvuzela i den ena öppningen :huh:

hehehe kan ju funka det med

Publicerat

Jag har varit ute och jagat en del nu i regnet och det jag har märkt är att räven mest verkar ligga stilla när det regnar. Grävlingen verkar vara i dom tätaste buskarna så nära grytet som möjligt. Så det som har fungerat för mig (i alla fall för grävlingen) är att jaga nära grytet. När det regnar så låter det inte heller så mycket när man går så jag har satt mig ca 50 meter från grytets ingång. Dom brukar oftast bara titta ut lite då och då och när det nästan slutat regna har de gett sig av.

Lite tipps iaf :wub:

Den tiden som fungerat för mig är kl 18:30. Då smyger jag mig ut och börjar vaka.

Mvh

Publicerat
Får prova :) grytet har två öppningar, kommer de inte ut så blir det nog vuvuzela i den ena öppningen :D

Vem behöver grythund när man kan ha KaptenKrok med en Vuvuzuela som förliggare :wub:

Publicerat
  • Författare
Vem behöver grythund när man kan ha KaptenKrok med en Vuvuzuela som förliggare :wub:

Vuvuzelan har SÅ många användningsområden så det är inte klokt! :)