Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halvautomat med flera patroner .

Featured Replies

Publicerat

I ett annat forum så finns det en fråga varför det endast får laddas med tre patroner i hagelautomat.

Någon spekulerar i om det har med EU & fågelhabitats regler att göra, så är det nog inte .

Är uppväxt i Skåne & där var det under 60-talet ganska vanligt med Remington pumpar som dessutom var opluggade

dvs hade fler skott än två, kommer ihåg ett tillfälle då en kompis till Far hade fem döda änder i luften samtidigt.

Sådana här händelser var skälet till en regel om att vapen endast fick två patroner (ett i magasinet & ett i pipan) senare lättades detta till tre patroner.

Tror att detta var någonstans kring 1970.

Förbudet är med andra ord pre EU .

//Lasse D

Publicerat
I ett annat forum så finns det en fråga varför det endast får laddas med tre patroner i hagelautomat.

Någon spekulerar i om det har med EU & fågelhabitats regler att göra, så är det nog inte .

Är uppväxt i Skåne & där var det under 60-talet ganska vanligt med Remington pumpar som dessutom var opluggade

dvs hade fler skott än två, kommer ihåg ett tillfälle då en kompis till Far hade fem döda änder i luften samtidigt.

Sådana här händelser var skälet till en regel om att vapen endast fick två patroner (ett i magasinet & ett i pipan) senare lättades detta till tre patroner.

//Lasse D

Tackar!

Men oavsett när förbudet tillkom så kan ju 92/43/EEG innebära svårigheter att avskaffa förbudet.

Detta då hel eller halvautomatiska hagelvapen med magasinkapacitet överstigande 2 patroner på något helsnurrigt sätt kommit med i förteckningen över icke selektiva fångst/jaktmedel...

// Henrik

Publicerat

Hur är det då med en hagelautomat som används till övningsskytte...

Det borde ju gå att montera ett längre opluggat magasin som är tillåtet att användas vid övning men inte jakt.

//

Publicerat

Det borde ju gå att montera ett längre opluggat magasin som är tillåtet att användas vid övning men inte jakt.

//

Om det inte står jakt på licensen borde det väl gå. Tog inte Jocke Smålänning 5 duvor från höften...

Publicerat
Om det inte står jakt på licensen borde det väl gå. Tog inte Jocke Smålänning 5 duvor från höften...

Det måste framgå av licensen att vapnet är avsett för x antal patroner

Publicerat

Han tog fler än fem, men den bössan är inte registrerad som jaktvapen heller. Om jag inte är felunderrättad så har han den på sin vapenhandlar licens.

Publicerat

Söker man licens för målskjutning finns ingen gräns för magasinkapacitet.

Publicerat

Skjutit sporting med Jockes "stora kakmonster".. har bestämt för mej att jag laddade i minst 10 plugg när jag började skjuta. Vart lite lekstuga av det, drog 4 snabba efter en sån där elak miniduva.. ack så kul ;)

Har inte en susning om varifrån lagen kommer, konstaterar att det är vid ytterst ytterst få tillfällen man har nytta av så värst många fler plugg än 3. Haft en bössa som gick att mickla med en hel del och jag kan inte påminna mej om så stora fördelar.

Mvh!

Publicerat

//

Vapnet skall vara konstruerat för, eller ändrats så att det kan laddas med högst tre patroner (en i patronläget och två i magasinet)

hagelgevär med halvautomatisk mekanism (gas- eller rekylomladdande) eller pumprepeterande

mekanism (framstocksrepeterande) får användas vid jakt, om de

är konstruerade för, eller ändrats så att de kan laddas med, högst tre patroner

(en patron i patronläget och två i magasinet) enligt nedan angivna ändringsbeskrivning.

Magasinskapaciteten reduceras till två patroner genom att

• en nit anbringas genom magasinet,

• tungor instukas i magasinet, eller

• reduceringsstång innesluts i magasinsröret.

Används reduceringsstång skall magasinrörsbrickan fixeras vid magasinröret

genom hårdlödning eller med hjälp av tvåkomponents härdlim. Har vapnet

löstagbart magasin skall magasinet fixeras vid vapnet med hjälp av en nit

eller med tvåkomponents härdlim.

Det borde även innebära att du inte får byta tub

Publicerat
Söker man licens för målskjutning finns ingen gräns för magasinkapacitet.

Är du helt säker?

Publicerat
Är du helt säker?

Man måste se till vem som bestämmer vad. Fappen är bara en sammanfattning av ett antal dokument. De regler du hänvisar till kommer i från Naturvårdsverket som bara styr jaktvapen.

På min jaktbössa står det på licensen att man inte får kunna ladda med mer än 2+1. Något sådant står inte på licensen för mitt målskyttevapen.

Dock måste vapnet uppfylla de regler som gäller vid tävling och det är 1+1. Men det finns ingen regel som säger hur begränsningen ska vara utförd alltså limmar eller hårdlödd. En "blompinne" i magasinet är fullt tillräckligt.

Publicerat

//Lasse D

Anledningen är nog bar så enkel att almogejägare på jägareförbundet inte gillar automater och pumpar. Polisen tyckte att begränsingen för pumpar lika gärna kunde tas bort, men jägareförbundet gillade inte det....

Det finns ju ingen anledning för dessa begräningar heller. Kriminella tar ju bort spärren... En hagelbössa med bygelomladdning har inte denna begränsning, men en pump har det. Alltså är en som laddar om med vänster hand sämre på nåt vis än en som gör det med höger. Kulautomater har inte denna begränsing. I de fall det finns en begränsning kl4 och automat till 2 patroner krävs ingen limmande eller lödande och för träning får man ladda hur många patroner man vill. Samma med klass 1 och björn som är begränsad.

Det hela bygger bara på vad vissa personers ögon tycker sig se som oetiskt. Det finns inga sakliga vettiga argument bakom begränsingarna. Det "bästa" brukar vara "Men vad ska du med det till???". Tja själv tycker jag det är rätt praktiskt med patroner i magasinet och en bössa som går att ta isär helt vid vård. Sen är det ju knappst nån som börjar hojta om "vad man ska med till" om man köper en Vixen i kal 222 som det 5+1 eller kanske 6+1 i... ;) Nej fram med lim och lodtenn och visa vad skåpet ska stå, ni med era dubbelpipa träbössor på jägareförbundet... ;)

Publicerat
Är du helt säker?

Ja.

Publicerat

Jag funderar lite på hur stor risken egentligen är för "missbruk" om man släpper på reglerna. Om man skall låta risken för att några missköter sig vara underlag för att stoppa andra är en separat fråga.

Så vad tror ni? Tror ni Lasses berättelse från början av tråden skulle upprepa sig? Eller är vi bättre rustade ur ett etiskt perspektiv idag?

Hur används de tre man har möjlighet att ha idag? Tror ni skadskjutningarna skulle öka eller minska om det blev 5?

När det gäller klövvillt är vi väl oftast överens om att inte skjuta på djur nr2 innan djur1 verkligen ligger.

Är vi lika ense om fågel?

Tror inte det finns något enkelt svar på detta. Men jag är ganska övertygad om att myndigheter (och ev.förbundets ledning) skulle lyssna mer om vi kunde stå för att det inte är risk för missbruk än om vi använder argumentet att reglerna inte borde förutsätta att vi skall missbruka alla möjligheter som ges.

Framförallt så länge vi inte kan visa på ett större verkligt behov.

(Rengöringen som Jampe nämner tycker jag dock är ett sådant...)

Vad tror/tycker ni?

MVH // Henrik

Publicerat
Är du helt säker?

Japp.

Publicerat
Vad tror/tycker ni?

Att det inte är vi som ska behöva försvara vår åsikt när reglerna uppenbarligen är helt godtyckliga.

Vad det gäller missbruk så har då jag inte hört att t.ex. olimmade eller olödda automater på älgjakt skulle vara ett problem. Eller att folk med bygelrepetrar pepprar omgivningen i äkta cowboystil..

Publicerat

Jag tycker det här känns som liknande när skyttesportförbundet och pistolskytteförbundet tvingade kvar 5-års licenserna...

Kan på ngt sätt höra hur konversationen måste ha gått:

"- Vi gör så här, att vi ställer hårda krav på oss själva, och ser till att ha kvar lite mer regler, så får vi säkert vara i fred med allt annat".

och från myndighetshåll svarade man: "-Öööh.. ok.. men det blir mer administration för oss om vi ska hålla koll på det här, så det vet jag inte om vi vill."

"-Joho, nu är det så. Vi SKA ha de här reglerna kvar, för vi är minsann duktiga."

Publicerat
Dock måste vapnet uppfylla de regler som gäller vid tävling och det är 1+1. Men det finns ingen regel som säger hur begränsningen ska vara utförd alltså limmar eller hårdlödd. En "blompinne" i magasinet är fullt tillräckligt.

Precis...Och man har väl inte en licens på ett målskyttevapen om man inte tävlar? Dom gånger jag har sökt på mina vapen så har jag måsta angett vilken gren (på föreningsintyget)

Vad gäller hur pluggningen skall utföras så står det i NFS 2002:18 som jag citerade, exakt hur pluggningen skall vara utförd.

Publicerat
Kulautomater har inte denna begränsing. I de fall det finns en begränsning kl4 och automat till 2 patroner krävs ingen limmande eller lödande och för träning får man ladda hur många patroner man vill. Samma med klass 1 och björn som är begränsad.

Vad jag vet så är det 5 skott i magainet som gäller, förutom vid jakt på björn och fågel då det är 2 skott istället.

Publicerat
Precis...Och man har väl inte en licens på ett målskyttevapen om man inte tävlar? Dom gånger jag har sökt på mina vapen så har jag måsta angett vilken gren (på föreningsintyget)

Vad gäller hur pluggningen skall utföras så står det i NFS 2002:18 som jag citerade, exakt hur pluggningen skall vara utförd.

Ja, och man kan ju baara tävla i lerduveskytte med en hagelbössa?

Publicerat

Ja vid jaktlicens, ja.

(NFS 2002:18 = Naturvårdsverkets föreskrifter och Allmänna råd om jakt och statens vilt;)

Publicerat

Här är mina synpunkter/kunskaper i ämnet.

Jaktligt är det vettigt med denna begränsning då det skulle bidra med mer skadeskjutningar än vilt i kylen, nu pratar jag generellt eftersom det finns många duktiga jägare också som kan hålla disciplinen.

Tror också att jag har tillräckligt med erfarenhet för att backa upp det påståendet men givetvis finns det alltid särfall.

Vem vet, man kanske kan få licens på fulltub som kommunjägare om behovet är extremt men i den frågan är jag novis.

Vad gäller sportskytte så finns faktiskt trickskytte som "gren" fast det inte är någon organiserad tävlingsform.

Dock har jag ingen aning om hur man skall intyga att man pysslar med trickskytte på den nivån att kan kräver fulltub...

Har haft bössor med både 5 och 8+ plugg och jag kan lova att de är rejält klumpiga fulladdade och ganska värdelösa på lite längre håll, men det är mitt tycke.

Sverige är inte unik med denna lag. Tror Engelsmännen var bland de tidiga som införde denna regel. Funkar det för hagelbössans mekka så lär det funka här. Dock kan man fortfarande få licens på fullt magasin där men den licensen är inte att leka med. Min tog 7 år att få!!! (open firearms certificate)

Det viktiga är inte mängden bly i luften, det är antalet träffar som räknas.

Publicerat
Ja vid jaktlicens, ja.

(NFS 2002:18 = Naturvårdsverkets föreskrifter och Allmänna råd om jakt och statens vilt;)

Ja, men vart är det du vill komma? Det är väl vapen med jaktlicens vi pratar om?

Publicerat
Ja, och man kan ju baara tävla i lerduveskytte med en hagelbössa?

Vilket av nedanstående förbund anordnar andra tävlingar med hagelvapen där man behöver ha fler än två skott?

Eller är det nått annat du menar? Isåntfall får du gärna utveckla.

Svenska Pistolskytteförbundet

Svenska Sportskytteförbundet

Frivilliga Skytterörelsen

Svenska Skidskytteförbundet

Sveriges Militära Idrottsförbund

Svenska Jägareförbundet

Jägarnas Riksförbund/Landsbygdens Jägare

SkytterörelsensUngdomsorganisation

Publicerat
Ja, men vart är det du vill komma? Det är väl vapen med jaktlicens vi pratar om?