Publicerat September 6, 201015 yr håller på o letar ny bössa ( japp skulle inte köpa ny men då de vart lite strul så måste jag ) och jag har tittat på remington men alla deras jä**a modeller gör en mer förvirrad än smart! tittat på en 700 Police o tyckte den verka skittrevlig såg på torsbos hemsida att dom hade en tactical men när jag söker på namnet kommer en identisk bössa upp som police modellen? nu börjar de bli snurrigt, jag tror de blir en rem 700 police i 308w med zeiss:en på o några bra fästen till de. men vill inte veta i efterhand att jag gjort ett dåligt köp på en helt ny bössa för 9900kr? vad jag har läst ( tror jag har läst opm rätt modell ) så ska den va relativt bra o skjuta något så nära som tätt med! kolven värkar även den vara rätt mysig o hålla i ( gummibeklädd yta ) bte fästen för min zeiss 6-24 för en rem 700? bra fästen i inte allt för snordyr klass ( 2k? max) bra tips mottages
Publicerat September 6, 201015 yr håller på o letar ny bössa ( japp skulle inte köpa ny men då de vart lite strul så måste jag )och jag har tittat på remington men alla deras jä**a modeller gör en mer förvirrad än smart! tittat på en 700 Police o tyckte den verka skittrevlig såg på torsbos hemsida att dom hade en tactical men när jag söker på namnet kommer en identisk bössa upp som police modellen? nu börjar de bli snurrigt, jag tror de blir en rem 700 police i 308w med zeiss:en på o några bra fästen till de. men vill inte veta i efterhand att jag gjort ett dåligt köp på en helt ny bössa för 9900kr? vad jag har läst ( tror jag har läst opm rätt modell ) så ska den va relativt bra o skjuta något så nära som tätt med! kolven värkar även den vara rätt mysig o hålla i ( gummibeklädd yta ) bte fästen för min zeiss 6-24 för en rem 700? bra fästen i inte allt för snordyr klass ( 2k? max) bra tips mottages Den riktiga police kostar väl 12900? HSP-kolven som sitter på Policemodellen har heller ingen gummibeklädd yta..
Publicerat September 6, 201015 yr Författare vad jag såg på lappen så stog det police som modell, tror även rikard ( exabit ) sa att de va en police men jag kan komma ihåg fel, japp priset va 12 900 men sänkt till 9900 OM de nu inte skulle vara en Police som jag tror att de är, är kolven då dålig? inte tillräckligt styv för liggande skytte med benstöd? jag fick känslan av att den va rätt så stenhård kolven och inte alls så sladdrig som exempelvis tikka t3 varmint o liknande. mvh//Marcus
Publicerat September 6, 201015 yr vad jag såg på lappen så stog det police som modell, tror även rikard ( exabit ) sa att de va en police men jag kan komma ihåg fel, japp priset va 12 900 men sänkt till 9900OM de nu inte skulle vara en Police som jag tror att de är, är kolven då dålig? inte tillräckligt styv för liggande skytte med benstöd? jag fick känslan av att den va rätt så stenhård kolven och inte alls så sladdrig som exempelvis tikka t3 varmint o liknande. mvh//Marcus Police-kolven är definitivt stabil för allt skytte och 9900 är ett klipp!
Publicerat September 6, 201015 yr Författare Police-kolven är definitivt stabil för allt skytte och 9900 är ett klipp! då lutar de ännu mer åt att de blir den då om de är tactical modellen, är även den kolven bra? mkt funderingar här men man blir ju orolig att de inte skulle vara den bössan man tror de är
Publicerat September 7, 201015 yr Författare Leupold QR bör väl hålla fast tuben din. är det en sånhär snedborrad helveteslåda så lär de inte funka då de är så lite klick i både sida o höjd på zeiss:en ( idiotiskt! ) hur lång är tactical pipan? såg ganska så kort ut? räcker den? vad för räffling?
Publicerat September 7, 201015 yr Är det SPS Tactical du menar? http://www.remington.com/products/firearms...s-tactical.aspx Eller LTR: http://www.remingtonle.com/rifles/700pltr.htm /Må
Publicerat September 7, 201015 yr Författare identisk med den är dne förutom att de stog police på lappen edit: nu vart jag osäker om de va en eller två rembygelfästen, såg ju ganska så lika ut
Publicerat September 7, 201015 yr Rem 700 SPS Tact 20 tums pipa 1:12 stigning, Houge over mould stock. Rem 700P as in police 26 tums pipa och 1:12 stigning. Har en HS precision kolv och internt fyrskottsmagasin. BTW Marcus- Mikes förslag om att gå Peders o Mickes kurs för att förstå/lära dig mer om detta med skytte på distans är ett utmärkt förslag. Som en sista notering det Torsbo har hemma för 9 900 är en SPS Tactical, de har en Police LTR hemma för 12 900 kr, allt detta enligt hemsidan. /Christian
Publicerat September 7, 201015 yr Författare då va de nog tactical jag titta på pipan va väldigt kort o grov de va den, den där kursen ska jag titta upp mer om när jag kan sitta lite längre vid datorn verkar klart vettigt när jag har läst om den förut är tactical modellen ett dåligt val om man vill klara sig ut på 300-500m? de går ju alltid o byta pipa längre fram i tiden om man vill de
Publicerat September 7, 201015 yr är det en sånhär snedborrad helveteslåda så lär de inte funka då de är så lite klick i både sida o höjd på zeiss:en ( idiotiskt! ) Min Sendero var över 20MOA sned i sida, medans min Police LTR var lite drygt 2MOA i sidledd med nollad kikare. Tycker det ökar sannoikheten att Police och Police LTR görs i en bättre tillverkningslina än de vanliga jaktvapnen. Eller så hade jag bara tur.... Annars tycker jag ändå att Burris Sinature-ringar där man kan lägga i 5, 10 eller 20MOA-inlägg är ett naturligt val till en Rem 700.
Publicerat September 7, 201015 yr Det är väl främst kolven som brukar hamna på minuskontot för SPS Tactical, jmf med LTR och Police-modellerna. Om det är 308win som avses ska väl en 20"-pipa duga alldeles utmärkt. mvh/Må
Publicerat September 7, 201015 yr Författare Min Sendero var över 20MOA sned i sida, medans min Police LTR var lite drygt 2MOA i sidledd med nollad kikare. Tycker det ökar sannoikheten att Police och Police LTR görs i en bättre tillverkningslina än de vanliga jaktvapnen. Eller så hade jag bara tur....Annars tycker jag ändå att Burris Sinature-ringar där man kan lägga i 5, 10 eller 20MOA-inlägg är ett naturligt val till en Rem 700. de låter ju helt klart vettigt, undra om torsbo har dom? okejdå vet man iaf lite, får hoppas den funkar från första början då så man slipper gå o köpa en AICS på direkten ( ekonomin gillar nog de inte lika mkt som jag gör tror jag ) ( mina planer är o bygga vidare på denna bössa i längden, men inget stress utan ha den org iaf ett tag o tills pengarna finns där så jag kan få den exakt som jag vill )
Publicerat September 7, 201015 yr då va de nog tactical jag titta på pipan va väldigt kort o grov de va den, Då kollade vi på olika bössor på Kjells Jag tänkte på Police LTR med 26" pipa - samma modell som jag hade tidigare i 300 RUM. Den du menar med gummerad kolv måste väl vara en Hoguekolv? Jag tror inte den kolven är alls lika styv som LTR.
Publicerat September 7, 201015 yr Författare de va ju skit att vi titta på olika, vi får helt enkelt ta en sväng till torsbo inom väldigt snar framtid o se vad jag får i inbyte för 6,5:an får jag nära som där uppe så ligger kanske en police lite bättre till, men frågan är om de är värt de? tanken är att byta kolven inom en 6-8 månaders period ( helst ännu lägre men AICS är inte gratis direkt ) vad tror ni mer erfarna? nu ändrade ju tråden lite riktining hoppas de är okej, bestämt är de iaf att de blir en rem 700 pga utbudet av eftermarknadssaker ( o sånt gillar jag MKT ) tanken är att köpa en bössa man är något så nära som nöjd med från början för att sen byta kolv först o främst sen går man vidare på det o mad mike har en stor del i de hela då man läste hans tråd så att de blir föööör dyrt i slutändan skyller jag nästan uteslutande på dig
Publicerat September 8, 201015 yr Författare är jag så förbannat trög eller har jag bara missuppfattat allt jag läst? Remington 700 sps tactical = 51cm pipa och huge stocken. vad skiljer bössorna åt ( mot en LTR ) förutom piplängden och kolven? min tanke är ju en kolv typ AICS eller mcmillan ( något passande förslag som man kan hitta i sverige? ) för runt 8k? ( om de är möjligt vill säga, beg spelar ingen roll för min del ) senare lite längre fram, hur pass dålig är en sps tactical mot en LTR police? tänkte pipkvallan o lådan o trycket o ja allt förutom själva pipans längd ( för den skillnaden vet jag redan om ) kommer jag att kunna känna mig nöjd för dom 9900kr en sps tactical går lös för? o en viktig detalj, 99% av mina skott skjuts med benstöd, är kolven på tactical:en för mjuk för detta? då tänkte jag inte på 100m utan snarare ut mot 300m o lite vidare än så. många frågor men vill inte va helt missnöjd o att den ändrar träffläge när jag skjuter med eller utan benstöden o ja ni förstår, bössan ska funka på direkten tills jag har fått lös pengar o köpa en snuskigt dyr plastbit
Publicerat September 9, 201015 yr är jag så förbannat trög eller har jag bara missuppfattat allt jag läst? Remington 700 sps tactical = 51cm pipa och huge stocken. vad skiljer bössorna åt ( mot en LTR ) förutom piplängden och kolven? min tanke är ju en kolv typ AICS eller mcmillan ( något passande förslag som man kan hitta i sverige? ) för runt 8k? ( om de är möjligt vill säga, beg spelar ingen roll för min del ) senare lite längre fram, hur pass dålig är en sps tactical mot en LTR police? tänkte pipkvallan o lådan o trycket o ja allt förutom själva pipans längd ( för den skillnaden vet jag redan om ) kommer jag att kunna känna mig nöjd för dom 9900kr en sps tactical går lös för? o en viktig detalj, 99% av mina skott skjuts med benstöd, är kolven på tactical:en för mjuk för detta? då tänkte jag inte på 100m utan snarare ut mot 300m o lite vidare än så. många frågor men vill inte va helt missnöjd o att den ändrar träffläge när jag skjuter med eller utan benstöden o ja ni förstår, bössan ska funka på direkten tills jag har fått lös pengar o köpa en snuskigt dyr plastbit Jag hade köpt LTRn om du valde mellan dem. Police och Police LTR= militär produktion, mindre toleranser. SPS tactical med flera = Civil. LTR har flutad pipa, sps tactical har det inte. Lägger du till 2000 k för ltr kan du sälja kolven när du får hem den nya och kanske få runt 2-3000 för den. Då har du betalt samma pengar och fått en mycket bättre bössa på köpet. Vad jag såg i torsbos annons verkar alla remmisar ha det nya x-mark pro trycket vilket ska vara ok (slät avtryckare, ej räfflad). Som jag såg i robsoft där en satt på en AICS på en LTR. Då sa en att du köpte en LTR (light tactical rifle). Men nu har du bara ett TR (tactical rifle). Förlorar liksom poängen att det ska vara lätt och smidigt. Vanliga Police med 26" pipa tror jag du bör ha om du ska slänga på så tung kostym. Då spelar det ingen roll. Gillar Mcmillanlooken mer
Publicerat September 9, 201015 yr min tanke är ju en kolv typ AICS eller mcmillan ( något passande förslag som man kan hitta i sverige? )för runt 8k? ( om de är möjligt vill säga, beg spelar ingen roll för min del ) senare lite längre fram, Om du inte har skjutit med en AICS så gör det innan du köper en. Jag har svårt att få till en avspänd skjutställning med dom då pistolgreppet sitter för nära avtryckaren för mina stora händer,dvs för att kunna trycka av med yttersta leden på pekfingret så måste jag vinkla handen onaturligt vilket ger spänningar. Detta är givetvis helt förödande för skytte på lite håll. Nu går det ju att bygga om pistolgreppet med plastic padding eller liknande men skaffar du en McMillan istället så har du inga problem /Mike
Publicerat September 9, 201015 yr Vidare är jag rätt säker på att om du bestämmt dig för att byta kolv OCH pipa inom en snar framtid så finns det ingen anledning att köpa något annat än en SPS Tactical. Jag lovar att den skjuter tillräckligt bra Helt rätt är Hougekolven inte lika bra som H-S kolven och sannolikt ger den lite större träffbilder,sätter du på en ny kolv på den så skjuter dom lika bra. /Mike
Publicerat September 9, 201015 yr Författare tack för bra svar goven o mad mike! McMillan ser ju väldigt skön ut o har fått för mig dne är lik trg kolven o den tycker jag är rätt så behaglig o hålla i stora händer kan jag inte påstå att jag har, snarare händer som en 3åring kanske kan fixa fram ett lite bättre pris på en LTR Police o då hamnar den strax under vad en sps tactical kostar = mkt bra o valet är självklart ( väntar på svar ) men de återstår att se det kanske de till o med blir så att man nöjer sig med kolven på en LTR police o kan fokusera på o sätta i en ny pipa först o främst? om de är den mest avgörande faktorn för att bössans egenpotensial ska bli bättre? visst jag lär inte skjuta lika bra som en ny Police men man kan ju förbättra vapnet o lära sig något under resans gång? såg att de va några bilder på lite olika vapen där dom satt på någon ställbar kolvkam ( eftermarknadspryl ) o de såg ju inte fy skam ut! plastsvart va den o jag tror man va tvungen o borra 2 hål genom kolven, förstår någon vilken jag menar? kindkontakt är ju rött viktigt för o skjuta bra så de ska sitta som en smäck om jag nu ska göra de annars kan de kvitta hmm mkt som snurrar i huvudet, de som snurrar mest är torsbos dåliga förklaringar på sina jäkla skenor o mitt bristande förstånd när de kommer till de, vill ha en skena på bössan o ringar då såklart o maxpriset får vara 2k då jag även vill ha råd med lite plugg oxå kanske även om man köper med 26" pipan o korta ner den till 24" för o minska längden lite men vette fan om de spelar så stor roll med 2"? mina tankar för stunden/Marcus
Publicerat September 9, 201015 yr såg att de va några bilder på lite olika vapen där dom satt på någon ställbar kolvkam ( eftermarknadspryl ) o de såg ju inte fy skam ut! plastsvart va den o jag tror man va tvungen o borra 2 hål genom kolven, förstår någon vilken jag menar? kindkontakt är ju rött viktigt för o skjuta bra så de ska sitta som en smäck om jag nu ska göra de annars kan de kvitta Kolvkammen är orginal från McM,jag har en annan variant på mina som heter integral cheekpiece. Scrolla ner på den här sidan så ser du skillnaden. /Mike http://www.mcmillanusa.com/mcmillan-stocks-options.php
Publicerat September 9, 201015 yr Marcus- den begränsande faktorn i det system som du och din pang utgör är du, på samma sätt som jag är i min rigg. Efter att du fått en adekvat nivå på din rigg så föreslår jag att du skjuter ut pipan på den och sedan återkommer. Dvs om 5-6 000 skott från dag för leverans tycker jag att det är motiverat att ta diskussionen om ny pipa, kom ihåg att Mike bokstavligen sköt slut på sin pipa på LTR:n och jag på min Sako innan vi tog beslut att göra ompipningar. McMillan gör otroligt bra kolvar, så givet att det är ett viktigt nästa steg, låt gå för att du tar det om ett år eller så men innan dess är det bara att förslösa pengar. Som en kommentar angående AI kolven så är det få förunnnat att den är optimal till, den är ju trots allt den ultimata kompromissen för att så många beväringar som möjligt skulle ha något som passar hyffsat. /Christian
Publicerat September 9, 201015 yr kom ihåg att Mike bokstavligen sköt slut på sin pipa på LTR:n och jag på min Sako innan vi tog beslut att göra ompipningar. Seriöst? Hur många skott snackar vi om?
Publicerat September 9, 201015 yr Jupp jag är seriös, mina pang hade gått 6000+ pilar med mig sedan jag köpte den 98-97 som begagnad, som du inser blir inte det så barnsligt många varje år, Mikes pang vet jag inte exakt hur många pilar den kom att gå men under det att jag varit med mike på bana har han skjutit mer än 700 pilar så jag antar att han låg rätt högt i antal han med, med tanke på att han trots allt gör en stor del av sitt skytte när jag inte kan vara med Jag tror att Stenroos första kommentar var, den här har gått en del pilar genom när han fick min pang i handen. /CHristian