Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lär mig skjuta

Featured Replies

Publicerat

funderat o funderat o kommit fram till att jag är jävligt dålig rent ut sagt på de här med skytte på längre håll, mina bravader i skogen är mer magkänsla än erfarenhet ( inga dåliga lägen tar jag o riskerar skadeskjutningar ) men jag vill lära mig o klicka mig upp istället för o hålla över!

jag vill lära mig alla knep man kan få och jag vill känna mig 100 tillfreds med mig sj om de kommer en räv på 250m o ja de ska bara låta klick klick... sen pang o den ska ligga, 200 m är väl min nuvarande ( dåvarande med sauern ) gräns för vad som kändes helt 100 o skjuta på.

så ja exabit du har många många timmar framför dig på skjutbanan, även såklart andra som är duktiga på detta får mer än gärna göra mig sällskap o rätta till alla fel jag kan tänkas göra samt lära mig hur man ska bli säker på sin sak när de gäller 200m o uppåt!

inte nu för jag lär jaga på dessa avstånd i några större mängder men man är aldrig fulllärd och jag vill alltid lära mig mer!

beställa nya vapnet i 308 i slutet av veckan o skicka in licens på det så om 2-3v står den hemma o är klar att skjuta med,

så jag är så sugen på o lära mig nu, o mad mike´s film gjorde inte saken sämre! ^_^

exabit du kommer få de tufft, hoppas du finner belöningen sen värd besväret ^_^;)

Publicerat

eller så kan man lära sig smyga o ge fan i att utöva prickskytte på levande måltavlor på allt för långa håll.

för du e väl inte rullstolsburen???

good luck.

Publicerat

Tja Taxmannen, om inte jag missminner mig har Mackan ett ganska allvarligt hjärtfel så man kanske skall ge honom ett visst utrymme,

men det är ju bara vad jag anser.

/Christian

Publicerat
eller så kan man lära sig smyga o ge fan i att utöva prickskytte på levande måltavlor på allt för långa håll.

good luck.

Du glömde nog en Smily i ditt inlägg -_-

//

Publicerat

good luck.

I princip håller jag med dig men det finns tillfälle där man inte kan smyga närmare och det finns jägare som faktiskt behärskar skytte på avstånd som av andra kan betraktas som väldigt långa. Därför ska man nog inte kategoriskt fördöma de som skjuter på längra avstånd än vad man själv tycker är rimliga.

Publicerat

Tja marcus -_- kul att du blivit inspirerad!

Peder och Micke är inte bara två genomtrevliga och superkunniga killar utan håller även i den här kursen.

Allt du behöver kunna får du lära dig samt möjlighet att skjuta på aktuella avstånd.

/Mike

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=27000

Publicerat

Tycker om man har kunskapen å är ett med sitt vapen kan man nog skjuta på det avståndet man vill. så lycka till och hoppas få se lite fina serier från banan.

Publicerat
  • Författare

de stämmer väl mer eller mindre, hjärtat är inte på topp ännu, o nu handlar de inte om 400-600m jag ska skjuta djur på utan som henrik skriver i långhållstråden han har gjort att lär man sig skjuta bra på bana på 300-400m så träffar man bättre i skogen på 150-200m,

sen anser då jag att utrustning för en sådär 30-35k borde inom rimliga gränser klara av ett etiskt skott på 250m på en räv om skytten gör de den ska!

sen tror jag vi, jag o taxmannen har olika värderingar vad som egentligen är långt håll o oetiskt men de kan vi ta via pm så kan du få svartmåla mig bäst du vill.

mad mike: jag har aldrig trott att en film som 2st pratar i kan vara så jäkla spännande! filmen hade lika gärna kunnat varit 1timme lång o jag hade fortfarande tittat på hela ( helst utan att blinka ) -_-

får ta o titta på dedär o se vad som skrivs, hade varit skoj att gå sån kurs :mad:

valet förr på 308 pga att henrik skriver att de ska hålla bra många skott mer än odm flesta andra kalibrarna = jag kan skjuta mkt mkt på bana :(

sen föll väl även valet ( lutar mot en sådan iaf ) på rem varmintvariant dels för att jag tyckte den kändes okej o dels för att henrik i sin tråd säger att de är en bra budgetmodell,

så tankarna snurrar genom huvudet o jag vill verkligen ut o skjuta nu :D

Publicerat
mad mike: jag har aldrig trott att en film som 2st pratar i kan vara så jäkla spännande! filmen hade lika gärna kunnat varit 1timme lång o jag hade fortfarande tittat på hela ( helst utan att blinka ) :)

får ta o titta på dedär o se vad som skrivs, hade varit skoj att gå sån kurs B)

valet förr på 308 pga att henrik skriver att de ska hålla bra många skott mer än odm flesta andra kalibrarna = jag kan skjuta mkt mkt på bana :)

sen föll väl även valet ( lutar mot en sådan iaf ) på rem varmintvariant dels för att jag tyckte den kändes okej o dels för att henrik i sin tråd säger att de är en bra budgetmodell,

så tankarna snurrar genom huvudet o jag vill verkligen ut o skjuta nu :D

:) Härligt att höra.

Du tänker helt rätt,om jag bara kunde ha en bössa av någon anledning så är 308 det självklara valet!

En bättre multi purposekaliber är svårt att hitta B)

/Mike

Publicerat
  • Författare
:) Härligt att höra.

Du tänker helt rätt,om jag bara kunde ha en bössa av någon anledning så är 308 det självklara valet!

En bättre multi purposekaliber är svårt att hitta :)

/Mike

308w verkar vara ne bra kaliber så :D sen har ju exabit lite erfarenhet o dela med sig av den oxå B)

tanken är att senare byta kolv till en mer passande men de blir inte försen jag har fått taxikortet o kört ett race där ( AICS kolv ligger pyrt till :) )

Publicerat

Det finns massa bra trådar att läsa Henrik har skrivit massor av fina trådar om skytte som ger en god grund att börja med.

Sedan är det praktisk träning som gäller ingen blir bra skytt av massa teori men har du möjlighet att följa någon rutinerad skytt som exabit är mycket vunnet och inlärningskurvan blir mycket brantare.

Sedan detta att man skjuter djur på längre avstånd väcker alltid ont blod i vissa led men man behöver inte skjuta djur på längre avstånd bara för att man tränar mycket skytte utan kan med fördel använda sin kunskap till att skjuta exakt plaserade skott på kortare avstånd. Det som gör mig irriterad är jägare som aldrig tränar skytte det tycker jag är oansvarigt men oftast är det den kategorin som gnäller om någon skjuter på längre avstånd.

Det är alltid skytten som bestämer om man ska skjuta eller inte och den ansvarsfulla jägaren skjuter bara när man är säker att träffa sedan om det är 80meter eller 450 kvittar för mig.

Publicerat

Det är inte någon rättighet att skjuta på alla djur man ser.

Tar vi oss rättigheten att skjuta på djur så har vi också en skyldighet att optimera sannolikheten för ett bra skott.

För oss som kan förflytta oss till fots så innbär det ALLTID, oavsett skjutförmåga att ett skott på 100 meter är säkrare än ett skott på 300 meter.

Allt annat lika så är ett skott närmare viltet säkrare än ett längre ifrån.

Det är irrelevant att jämföra med andra skyttar etc.

marcus: det är ingen kritik mot dig personligen utan mot detta nya fenomen, långhållsjakt... som troligen är ett resultat av det ökade intresset för prickskyttelekar på olika forum...

Publicerat

Tar vi oss rätten att döma över andra får vi därmed acceptera att dömas av andra.

Jag personligen är inte så hård eller snabb i mitt sätt att döma av andra, förmodligen ett utslag och reaktion mot min yrkesroll,

helt klart är vissa inte ser sig kunna ta skott på längre håll än 100 meter och jag kommer inte att se det som annat än utslag av gott omdöme,

andra har bättre sammantagna förmågor och kan ta säkra skott på längre håll, det är också ett utslag av gott omdöme.

Att ifrågsätta andras goda omdöme är svårt med anledning av att det stora flertalet här inne inte känner varandra eller ens vill lära känna varandra och därmed inte har en aning om vad den andra personen är för någon,

långt mindre vad den duger till.

Vill man starta en tråd om sin framgångsrika smygjakt eller en skryttråd om kortaste håll man skjutit ett vilt på är det välkommet tillika är en tråd där man argumenterar för det förkastliga i alla former av jaktskott på över 80 meter kanske intressant.

Att hacka på Marcus är inte intressant eller ens särskilt främjade för ämnet så det kanske kan föreslås att så inte sker?

/Christian

Publicerat
exabit du kommer få de tufft, hoppas du finner belöningen sen värd besväret :o:)

Jag drillar dig gärna i det lilla jag kan :P Vi kommer spendera en hel del tid på banan, fixa range card åt dig, och ffa verifiera detta i verkligheten. Plus en massa skytte på ffa 200 och 300 meter.

Med Zeissen på en LTR/Police eller liknande så har du en mycket fin plattform att jobba med.

Noterade på banan sist att vi kan snygga till din avfyrningsteknik också vilket kommer underlätta en hel del :D

Publicerat
Det är inte någon rättighet att skjuta på alla djur man ser.

Tar vi oss rättigheten att skjuta på djur så har vi också en skyldighet att optimera sannolikheten för ett bra skott.

För oss som kan förflytta oss till fots så innbär det ALLTID, oavsett skjutförmåga att ett skott på 100 meter är säkrare än ett skott på 300 meter.

Allt annat lika så är ett skott närmare viltet säkrare än ett längre ifrån.

Det är irrelevant att jämföra med andra skyttar etc.

marcus: det är ingen kritik mot dig personligen utan mot detta nya fenomen, långhållsjakt... som troligen är ett resultat av det ökade intresset för prickskyttelekar på olika forum...

Jag vet inte om det är mig du avsänder ditt inlägg till men oavsett så tycker jag att du sparkar in öppna dörrar.

Vi har olika gränser för längsta avstånd vid skytte och det är ok för min del, utöver det skiljer sig inte våra åsikter åt.

Publicerat

Håller nog med taxmannen i det att tar man ett skott på längre avstånd så är det ju en större risk för onödig skadskjutning...

Allting hänger ju givetvis på individens skjutförmåga... Men avstånd är inget man ska sträva efter eller skryta med...

Och jag tycker och hoppas att ingen ska känna att det är större prestation att fälla något på 300m än samma på 100m...

Visst krävs det mer på 300m, men att skryta/uppmuntra långa håll åt sämre skyttar är inget att rekomendera...

DOCK tycker jag långhåll kan uppmuntras på bana... efterssom det kräver mera träning, och träning av alla slag är positivt...

Själv har jag nog inte jagat på över 50m... Störst pga. att jag endast har hagel och .22a... Men blir irriterad när det överallt är "bättre" och "häftigare" ju längre avstånd det är...

Publicerat

Jag vet att det har förekommit i andra trådar men vad är FÖR långa håll?

För vissa är 300 meter för långt och för andra är 80 m detsamma.

Så Avståndet har igentligen ingen betydelse utan det är skytten som avgör om det är för långt eller inte.

//

Publicerat

skuris: jämför inte med andras resultat. jämför mot dig själv.

det relevanta är om du som individ skjuter bättre på 100 meter än 300 meter?

Skjuter du bättre på 100 meter?

se då till att avancera dit och avlossa ett säkert skott. det är din plikt som jägare.

Publicerat
Jag vet att det har förekommit i andra trådar men vad är FÖR långa håll?

För vissa är 300 meter för långt och för andra är 80 m detsamma.

Så Avståndet har igentligen ingen betydelse utan det är skytten som avgör om det är för långt eller inte.

Precis, skytt och inte minst situation.

Härom månaden släppte jag iväg ett skott jag var rätt tveksam till i skottögonblicket. Nu gick det vägen och jag tycker att det var försvarbart. Det gällde en kraftigt skabbangripen räv som precis höll på att gå ur pass. Hållet var ca 135-150 m på frihand. Hade aldrig skjutit i det läget om det rört sig om ett friskt djur.

Publicerat

se då till att avancera dit och avlossa ett säkert skott. det är din plikt som jägare.

Skjuter du bättre på stillastående djur än travande? Skjut då aldrig på ett djur som inte står stilla. Det är din plikt som jägare.

Skjuter du bättre med stöd än fristående? Skjut då aldrig på ett djur fristående. Det är din plikt som jägare.

Skjuter du bättre med 6,5x55 än med 9,3x62? Skjut då aldrig på ett djur med 9,3x62. Det är din plikt som jägare.

Skjuter du bättre.....osv

Ja ni hajar. Det går inte att vara så konkret, alltid finns aspekter som påverkar skyttet.

Jag förstår precis resonemanget och vad det egentligen vill säga. Försvarar inte jakt på långa håll bara för sakens skull, men beslutet och ansvaret måste ligga hos skytten.

Publicerat

Med ditt resonemang ska man sätta myningen till djuret innan man skjuter och det kan väl knappast vad du menar. Jag skulle vilja säga att ett mått på jaktligt säkert avståndet är om du kan sätta 1:a skottet inom en snusdosa varje gång. Klarar du det kan du även avge ett dödande skott och upp till det avståndet kan du skjuta/jaga.

Publicerat

Rest my case :wub:

Publicerat

Andra har redan svarat tillräckligt bra på detta så jag låter bli.

//

Publicerat

Här och nu tycker jag samtidigt att vi slutar tracha trådskaparens tråd :wub:

//

Publicerat
Med ditt resonemang ska man sätta myningen till djuret innan man skjuter och det kan väl knappast vad du menar. Jag skulle vilja säga att ett mått på jaktligt säkert avståndet är om du kan sätta 1:a skottet inom en snusdosa varje gång. Klarar du det kan du även avge ett dödande skott och upp till det avståndet kan du skjuta/jaga.

Din tolkning av mitt resonemang hade fungerat om det inte var just LEVANDE DJUR vi talade om.

Dessa rör på sig. Därför vill man som du vet, inte komma för nära pga. den uppenbara risken att djuret kastar i skottögonblicket.

så, nej jag vill inte komma sååå nära.

det andra håller jag väl med om förutsatt att man är medveten om att djur inte beter sig som måltavlor..........

för övrigt vore det ju sällsynt intressant detta vid en eftersökssituation........kul o förklara den bukskjutningen för en jaktledare eller eftersökspatrull.......för ingen skulle väl mörka nåt så puckat som o skjuta rådjur på 300 meter? :wub:

det vore ju helt irrationellt... :wub: