Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

lär mig skjuta

Featured Replies

Publicerat

Nej men ärligt talat, servera nu moralkakor och diskutera etik, diagnostik, eukemeniska frågor och vad ni vill i egna trådar. Trådskaparen vill ha tips och råd för sitt skytte, och jag vill läsa dem.

Publicerat
för övrigt vore det ju sällsynt intressant detta vid en eftersökssituation........kul o förklara den bukskjutningen för en jaktledare eller eftersökspatrull.......för ingen skulle väl mörka nåt så puckat som o skjuta rådjur på 300 meter? :wub:

vill nån skjuta på 300+ så får dom skjuta på 300+ blir det ett eftersök så är det en smäll man får ta vare sej det är på 30 meter eller om det är på 1300 meter enda skillnaden är att det tar längre tid för skytten att dirigera patrullen till skottplatsen

Publicerat
Nej men ärligt talat, servera nu moralkakor och diskutera etik, diagnostik, eukemeniska frågor och vad ni vill i egna trådar. Trådskaparen vill ha tips och råd för sitt skytte, och jag vill läsa dem.

Mycket kloka ord från kroken,som vanligt :D

Eventuella etik/moraldiskussioner förs from nu på annan plats,lämpligen Jakten och samhället.

/Mike-Moderator

Publicerat
  • Författare

de är bra att du står för din åsikt taxmannen, dock kan de yttras i en annan tråd anser jag då jag gärna tar emot tips, precis hemkommen från att jobbat ett "tag" o sitter o läser henriks tråd igen ( så som många andra föööör sena kvällar ) och diverse annat,

min vilja att lära går mest ut på att på dom markerna jag jagar så är 100m ett extremt kort avstånd på kråkor ( man kommer inte så nära utan extremt tur ) idag hade jag turen o fick 3 fåglar med mig hem, alla skott tog jag med 100%ig tillit till vapnet och min egen förmåga och de gick bra att dom gångerna fasten vissa anser att de kan varit väl styvt på ett så pass litet mål som kråka ( men de hör inte hit nu ) MKT hänger på vapnet eller ja snarare trycket skulle jag vilja påstå när de kommer till mig personligen som skytt, dåligt trycke jag skjuter som en kratta, bra trycke = då går de helt plötsligt mkt bättre! :)

att läsa Henriks tråd för mig är som att läsa bibeln för en djupt kristen person, de bara är så rätt o logiskt allt! ( inte bibeln då enligt mig :( ) och jag praktiserade pre load eller vad de hette ( när man trycker fram benstöden innan skott ) och de gjorde saken så mkt mer perfekt o de kändes så mkt bättre! :ph34r:

japp exabit, de va under all kritik mitt skytte i övrigt, vette fan hur jag betedde mig för att de skulle va så himla dåligt :( du vet när jag menar -_-

o du får garva åt mig bäst du vill sålänge du lär mig till o bli en bättre skytt o mina planer på bössa som du redan vet om de mesta så borde de inte vara några problem rent tekniskt sett o ta lite längre skott med 100%ig träffgaranti ( eller ja så nära 100%igt de går att få de ) B)

en sak är säker, jag har en LÅNG o spännande bana framför mig, o troligen skitdyr i ammo oxå ^_^

Publicerat

E du vaken nu? ska du inte sova??????? :(:ph34r::(

Publicerat
  • Författare

sova är för amatörer :( jag läser Henriks tråd för 2:a gången ikväll jag :ph34r:

Publicerat

Villken är det?

Ska du ta taxikort? eller vad var det du skrev om tidigare?

Publicerat
  • Författare

angående skytte på lite längre håll, titta i listan som denna tråd ligger på :(

japp taxikortsboken ligger här o varvas med :(

har troligen redan ett ställe där jag kan få jobba en del så de är bra värre :ph34r:

mvh/Marcus som bara ser pengarna rulla ut o vapenprylar/delar rulla in

Publicerat

Det låter ju kanonbra med taxikort ju ett jobb du kan ha som inte belastar så mycket ^_^

ja jag ska kika på den tråden -_-

Ha ha det där med pengar som rullar och vapenprylar som kommer är helt rätt det är ju så jag har lärt känna dig :ph34r:

Jagpratade med farsan i helgen och han sa att du kan åka till grushålan och skjuta när du känner för det men helst när dom inte jobbar så typ efter 16 och sen på helgerna. Sen sa han att det nog inte skulle vara nägra problem att skjuta tvärs över och då kan det ju bli riktigt långa håll.

Låter helrätt med en 308 då kan ju du ladda och prova ochsen kan jag bara ladda likadant :(:(

Ha det gött

Publicerat
  • Författare
Det låter ju kanonbra med taxikort ju ett jobb du kan ha som inte belastar så mycket :)

ja jag ska kika på den tråden

Ha ha det där med pengar som rullar och vapenprylar som kommer är helt rätt det är ju så jag har lärt känna dig :ph34r:

Jagpratade med farsan i helgen och han sa att du kan åka till grushålan och skjuta när du känner för det men helst när dom inte jobbar så typ efter 16 och sen på helgerna. Sen sa han att det nog inte skulle vara nägra problem att skjuta tvärs över och då kan det ju bli riktigt långa håll.

Låter helrätt med en 308 då kan ju du ladda och prova ochsen kan jag bara ladda likadant :(

Ha det gött

ja jag tänkte så oxå, perfekta arbetstider kan man fåtill likväl där B) så man kan jaga mkt ^_^

haha ja jag har en viss förmåga o spendera alla mina surt ihopjobbade pengar på jaktpryular, störd men nöjd ändå :D

de låter ju helt lysande de där!! dock kommer de inte bli riktigt ännu då jag står utan bössa men så fort bössan är hemma så lär de bli en sväng dit i så fall, långåsbanan har lite skeva öppetider enligt mig o jag skjuter gärna på lite mer spännande platser som grushålan :(

haha du tycker de va -_- såklart vi kan hjälpas åt, även om jag kommer rådfråga den store rikard angående ja typ allt inom ämnet då jag är ju nybörjare inom de träsket B)

Publicerat

Tänkte att vi kunde sticka ut till veddige och ta med en avståndsmätare och kolla lite avständ där vi skulle kunna skjuta så vet man när man åker dit andra gånger. Lite segt att stega över en stor grop :(

Såg förästen den bocken jag nästan sköt stå på samma fällt som sist nu när vi körde upp till lysekil. Lesset sna man va att man inte var ute och jagade den morgonen Nej då ska man åka iväg på jobb istället :(:ph34r:

Publicerat
Tänkte att vi kunde sticka ut till veddige och ta med en avståndsmätare och kolla lite avständ där vi skulle kunna skjuta så vet man när man åker dit andra gånger. Lite segt att stega över en stor grop :wub:

Avståndsmätare kan ordnas! :wub: Kollade lite i Google Earth på det där grustaget :lol:

Publicerat
Din tolkning av mitt resonemang hade fungerat om det inte var just LEVANDE DJUR vi talade om.

Dessa rör på sig. Därför vill man som du vet, inte komma för nära pga. den uppenbara risken att djuret kastar i skottögonblicket.

så, nej jag vill inte komma sååå nära.

det andra håller jag väl med om förutsatt att man är medveten om att djur inte beter sig som måltavlor..........

för övrigt vore det ju sällsynt intressant detta vid en eftersökssituation........kul o förklara den bukskjutningen för en jaktledare eller eftersökspatrull.......för ingen skulle väl mörka nåt så puckat som o skjuta rådjur på 300 meter? :wub:

det vore ju helt irrationellt... :wub:

Tja, det var du som påstod att det är lättare att träffa med mindre avstånd mellan skytt o djur och det är rätt men är det rellevant?

Skyttetekniskt skiljer det sig inte mellan en måltavla och ett djur, kan du träffa rätt på en tavla kan du träffa rätt på ett djur.

Vad jag tror att du menar är att djuret kan röra sig i skottögonblicket och att resultatet blir större på längre avstånd eftersom flygtiden för kulan är längre. Visst är det så, i a f teoretiskt, därav är din kritik egentligen inte avståndet mellan skytten och djuret utan en bristande jaktlig erfarenhet hos skyttar som skjuter på avstånd större än 100m. En annan sak är yttre parametrar kan påverka kulan som vind som påverkar kulan mer på längre avstånd och där handlar det enbart om erfarenhet, övning och omdömme. Sammanfattningsvis ser jag inget problem med skytte på längre avstånd än 100m OM det avlossas av en jägare som har allt på plats.

Hellre en sån jägare än de här "köttjägarna" som kommer ut på sin årliga jakt under älgjakten med bössor inskjutna för 5 år sen med jaktmatch... :lol:

Nu lägger jag ner för jag tror inte vi kommer längre än såhär.

Publicerat
Mycket kloka ord från kroken,som vanligt :wub:

Eventuella etik/moraldiskussioner förs from nu på annan plats,lämpligen Jakten och samhället.

/Mike-Moderator

Jag svarar pöfffuuuht på det :wub: Men kan du inte rensa tråden också lite, kanske? bara lite? =)

Publicerat

rw:

ok....jag tror inte såna som du e problemet så jag finner heller ingen anledning att fortsätta tjafsa med dig.

för övrigt var du väl med back in the day på det gamla forumet jägareförbunder hade? när var det år 2000?

time flies...

Publicerat
Avståndsmätare kan ordnas! :) Kollade lite i Google Earth på det där grustaget ;)

Villket av grustagen var det du kollade på? Det finns nämligen två.

Det är det som liggertill höger om strängbetong altså på den andra sidan ån.