Hoppa till innehåll

Opel Astra Kombi? Bra/dålig?


Martin

Recommended Posts

Är fortfarande på jakt efter en liten/mellan kombi. Kollat mycket på Golf variant, och på senare tid även på Opel Astra.

Man får ju mycket för pengarna med Opel. Kollar på en 07:a men några tusen på mätaren och full utrustning. Går loss strax över 90K.

Är detta bra bilar? Lite bullriga har jag hört, vilket jag kan leva med. Har ni någon uppfattning om kvalitet i övrigt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde en 97'a combi i nästan 10 år. Tråkig men driftsäker skulle jag säga. Den hade bättre markfrigång än de flesta moderna bilar jag kört (då kör jag rätt mkt hyrbil i jägarmässig miljö i jobbet). Hyfsat bullrig, men de är väl alla lite billigare bilar. Helt fenomenal lastkapacitet med fällda säten, fick som mest in 10 flyttlådor samtidigt!

Avgassystemet rostade sönder nästan årligen, så där låg en stor utgiftspost.

07'or vet jag inget om annat än att de är bättre mot rost än min gamle trotjänare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag körde en 97'a combi i nästan 10 år. Tråkig men driftsäker skulle jag säga. Den hade bättre markfrigång än de flesta moderna bilar jag kört (då kör jag rätt mkt hyrbil i jägarmässig miljö i jobbet). Hyfsat bullrig, men de är väl alla lite billigare bilar. Helt fenomenal lastkapacitet med fällda säten, fick som mest in 10 flyttlådor samtidigt!

Avgassystemet rostade sönder nästan årligen, så där låg en stor utgiftspost.

07'or vet jag inget om annat än att de är bättre mot rost än min gamle trotjänare.

VARJE år? Dran åt hvete, det var inte så bra kvalisort på den.

Har hört att de nya skall vara bättre i rostskyddet dock.

Ska åka och kolla på en i kväll så får vi se hur den känns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

VARJE år? Dran åt hvete, det var inte så bra kvalisort på den..

inte hela systemet men åtminstone delar av det behövde bytas i stort sett årligen. hade nog varit bra att lägga på några tusingar för att få rostfritt där. Men som sagt, min var en 97-a som kördes på västkusten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Astra kombi, 98. Jag skulle aldrig råda någon öht att köpa en Opel...

Tror inte det är något som INTE är bytt på den bilen.. Tror att jag nog hade kunnat köpa minst två bilar till för de pengarna jag har lagt på reparationer på den...

Så nu får det bli Toyota för all framtid..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Astra kombi, 98. Jag skulle aldrig råda någon öht att köpa en Opel...

AMEN, en skamfläck för tysk industri! <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok att 95-98or har sina problem. Den bilen jag menar är ju trots allt 10 år nyare. Kan ju vara så att en del har hänt under ett decenium?

Ingen som provat en ny Astra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok att 95-98or har sina problem. Den bilen jag menar är ju trots allt 10 år nyare. Kan ju vara så att en del har hänt under ett decenium?

Ingen som provat en ny Astra?

Hm.. Frågan är om det är en fördel med produktutveckligen på tio år om kvalitetes tänkandet inte har förändrats? Möjligen fler saker det kan bli fel på...

skämt å sido, du har en poäng där, men personligen är jag väldigt bortskrämd från Opel numera.. Hade en Kadett för 20 år sedan kanske.. och jag ångrar mig att jag inte lärde mig något då jag hade den utan köpte en till 20 år senare.. :/

Vidare kan man ju ha en tanke på att eftersom inköpspriset är lågt på begagnade bilar, så brukar det finnas en anledning..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vidare kan man ju ha en tanke på att eftersom inköpspriset är lågt på begagnade bilar, så brukar det finnas en anledning..

Sant, just därför jag är lite skeptisk. Man får betala så sjukt mycket mindre för en Astra jämfört med en Golf med samma årtal, mi, utrustning osv...

Hmm... Ska kolla på en ikväll iallafall. Får se hur den känns.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en Astra kombi, 98. Jag skulle aldrig råda någon öht att köpa en Opel...

Tror inte det är något som INTE är bytt på den bilen.. Tror att jag nog hade kunnat köpa minst två bilar till för de pengarna jag har lagt på reparationer på den...

Och det säger du nu? :D

Eftersom du är min idol så ju jag köpt en likadan. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en 02:a som gått just över 10 000 mil, bästa bil jag haft. Driftsäker som få, markfrigång i klass med en gammal 144 eller nått. En bensinförbrukning som du måste kämpa för att få över 0.75. Stort lastutrymme, en barnvagn går in på längden vilket underlättar massor.

Visst du får ingen premiumbil med dova tysta dörrar och lite vägljud, men du får väldigt mycket tråkig bil för pengarna. Du kan inte jämföra Opel från 80-90 talet med en Opel på 00-talet, det är som två olika bilmärken. Förutom avgasröret finns inte en rostfläck på min bil.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lillefar,

Tror det är just det du beskriver som blir undantaget som bekräftar regeln. Mina svärföräldrar hade upp till nyligen en Vectra från 06 och den var inte bra, smått som stort rasade hela tiden trots pedant skötsel. Kvalitén har alltid varit ojämn, vilket gjorde det till ett mycket habilt köp. Mina 2 första bilar var Oplar, först en ascona och sedan en kadett, har fortfarande psykiska men av detta 20 år senare. :huh:

Idag har du 5 års nybilsgaranti på alla Oplar, mycket möjligt att avknoppningen gjorde kvalitetstänket gott. Kvalitetscertifieringen som typ Toyota grundade på 70-talet (vår 9001) tog dem 30 år till att anama.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lillefar,

Tror det är just det du beskriver som blir undantaget som bekräftar regeln. Mina svärföräldrar hade upp till nyligen en Vectra från 06 och den var inte bra, smått som stort rasade hela tiden trots pedant skötsel. Kvalitén har alltid varit ojämn, vilket gjorde det till ett mycket habilt köp. Mina 2 första bilar var Oplar, först en ascona och sedan en kadett, har fortfarande psykiska men av detta 20 år senare. :rolleyes:

Idag har du 5 års nybilsgaranti på alla Oplar, mycket möjligt att avknoppningen gjorde kvalitetstänket gott. Kvalitetscertifieringen som typ Toyota grundade på 70-talet (vår 9001) tog dem 30 år till att anama.

Jag tror tvärtom, att det är dina svärpäron som haft otur. ^_^

Skämt å sido, tittar man på nya Oplar i bilprovningens statistik är de inte sämre än andra bilar (bara billigare). Min första bil var för övrigt en Omega, mer rost än plåt i den.

Men för att återgå till ämnet och trådskaparen.

Köp begbilguider (fins två stycken från två olika tidningar, kostar kanske 200 kr st) och läs på, de är grundliga i sina omdömen, du lär knappast bli lurad av dem. Om de sen fortfarande tcke Astra verkar vara ett bra köp så är det bara att slå till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bilprovningens statistik talar sitt tydliga språk, Astran har inte ett enda rött tecken. Den är alltså lika bra eller bättre en genomsnitts bilen. Moderna Oplar är bra bilar helt enkelt.

jag kanske minns fel men var det du som gillade nikko kikarsikten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kanske minns fel men var det du som gillade nikko kikarsikten.

Det finns nog en lite skillnad där =) 20 år gamla nikko tillverkade i japan, är oftast rätt OK =) 20 år gamla oplar däremot... nej fyyyy, sämre än ford.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag kanske minns fel men var det du som gillade nikko kikarsikten.

Då minns du fel. :D

Jag står dock fast vid att nya Oplar är bra bilar, vilket även bilprovningen verkar tycka, men de kan ju iofs ha fel.

Man kan inte jämföra Oplar från 90 talet med nya, de gjorde ett stort kvalitetslyft i början på 2000 talet, rostskyddet förbättrades massor t.ex.

Att de är otroligt tråkiga, plastiga, högljudda och plåtiga är en annan sak (Astran alltså).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns nog en lite skillnad där =) 20 år gamla nikko tillverkade i japan, är oftast rätt OK =) 20 år gamla oplar däremot... nej fyyyy, sämre än ford.

20 år gamla Oplar och Fordar är inga bilar, de är fans verktyg för människors ilska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 år gamla Oplar och Fordar är inga bilar, de är fans verktyg för människors ilska.

AMEN!

Eller.. jag har fan haft en gammal Granada från -67.. den bilen var fan rolig alltså.. =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

AMEN!

Eller.. jag har fan haft en gammal Granada från -67.. den bilen var fan rolig alltså.. =)

Jag hade iofs en Capri från 80 talet, den funkade kanon.

Sen drömde man ju våta drömmar om en Manta Gsi.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...