Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kniven med eneträ

Featured Replies

Publicerat

Enormt fina knivar du gör kimmo och framöver kommer här också att deställas en kniv från dig ;)

Du är inte lite sugen på att göra en liten roadtrip typ ner till Verberg och titta på lite träbitar och horn? :P Skulle vara skjukt intreserad av en liten lektion i kniv/slidslöjd från dig. Skulle lätta kunna fixa ihop en 10-15 pers som är lika intreserade som mig. Givetvis fixas trä, knivblad, boende, jakt :lol: soppacash, dricka och ett mycket gott sällskap :D

Publicerat
  • Författare

Intressant ide. Spottat i glaset har jag inte någon gång, vad jag minns. Heh heh.

Ska se om man inte skulle kunna ha en liten kurs någon gång. Skulle vara kul att träffa er också då.

Publicerat

:lol:;):P Så himla kul det trodde jag inte men oj va glad jag hade blivit om vi kan få till något :D:lol:

Vi kan ju ha det lite i åtanken och se när det skulle kunna funka så ska höra med dom som vill va med och så lägger vi upp en tråd om det och dom som bor i närheten härifrån kan ju komma. Hade varit mycket kul att träffas. Men men jag startar en ny tråd vid ett senare tillfälle men jag skickar ett Pm före :P:P:D:(

Publicerat

Grymt snygga knivar :lol:

Publicerat
  • Författare

Tackar.

Vi kan fundera på något vartefter men det kommer nog att dröja ett tag då jag har lite renovering o skit mellan allt som måste fixas.

Publicerat

Inga problem helt klart värt att vänta på dig :lol:;):P

Publicerat

Du har ingen bild där du använt sjödränkt ek

Publicerat
  • Författare

Tjena.

Sjödränkt ek har jag inte använt men låter helt klart intressant att prova. Vet att min gammla far gjorde en kniv med det trädslag när jag var liten. Till och med gjorde en björnhuvud i mässing till huvudet på den. Brorsan och jag hittade kniven i en låda när vi var en sådär 9 år gammla och ni kan tänka er vad vi gjorde då ehh... Smög ut den till bakgården o börjad tävla i kast kniv med den. Självklart gick den till slut sönder och farsan hittade den i bitar i lådan. Ont i örona blev det igen för en sisådär 500 ande gången. Konstigt att brorsans o mina öron inte är avlånga igentligen. Ytterligare en kniv man skulle haft nu när man är äldre.

Publicerat

Otroligt fina arbeten Kimmo! :D

Publicerat

Kimmo: Jag gillar renheten i det mesta du presterar, så enekniven gillade jag skarpt. Och visst är det som du säger, det är lätt hänt att man överlastar knivarna (och inte minst slidorna) i början när man bara vill prova en massa olika tekniker.

Personligen har jag efter ett 50-tal kniver i princip helt övergett att använda olika material, har inte ens en horn eller metallbit vid bladinfästnignen längre utan använder enbart hela träbitar till mina skaft.

Publicerat
  • Författare

Tackar isjonsson.

Bra sagt leifhh. Många gånger behövs inte mer än snyggt material håller med helt o fullo.

Publicerat

som tur är ligger ju löddeköpinge strax utanför varbeg så jag vill åxå komma :D

MVH

/Eas

Publicerat

Man blir mållös när man ser så vackert arbete. Det är ta mej fan konst av den högre skolan.

Publicerat

Eneträ är fint. Det är mycket liv i det fast på nåt diskret sätt. Så luktar det så gott tycker jag.

Seved

Publicerat
  • Författare

Tackar o bockar.

Ene träd är häftigt o luktar gott som du sa. Hela snickarverkstan luktar fortfarande en släng av ene.

Publicerat
Enebits trädet jag visade upp har blivit en kniv <_< Vad tycker ni?

mvh Kimmo Lilja

fyra-35.jpg

tre-39.jpg

tv-44.jpg

mycket vackert....en liten fråga, vad brukar du limma med för lim och hur pressar du dom olika bitarna ,limmar du alla på en gång? det ser inte ut som du nitar bakpå ..som jag gjorde mina pinsamma försök till knivar för många år sen , men man blir sugen att prova igen nu när man kanske har lite mer tålamod och bättre verktyg..

Publicerat
  • Författare
mycket vackert....en liten fråga, vad brukar du limma med för lim och hur pressar du dom olika bitarna ,limmar du alla på en gång? det ser inte ut som du nitar bakpå ..som jag gjorde mina pinsamma försök till knivar för många år sen , men man blir sugen att prova igen nu när man kanske har lite mer tålamod och bättre verktyg..

Hej.

Till lim finns bara ett lim som duger och garanterat håller, det är 2 komponent epoxy eller araldit epoxy. Finns andra märken med. Använder du det så håller det garanterat. Limknekt till att limma ihop bitarna. Finns limknektar på nordells om jag inte minns helt fel.

Man Behöver inte nita tången i sista biten om det går in i biten minst 5 cm. Borrar alltid tajt och i med så mycket epoxy det går.

Däremot om man har inlägg innan huvudet och så ska man nita helst.

Hoppas att det svara på dina frågor och på projektena bara. Inget att förlora bara vinna. ;)

mvh Kimmo Lilja

Publicerat
  • Författare

Glömde säga att tången filar jag alltid så att det ser ut som en grov såg. Hakar sig fast ännu hårdare i skaft bitarna med epoxy.

• 3 weeks later...
Publicerat

Så jäkla snygga knivar du gör kimmo speciellt den med ene trä :o

Publicerat
  • Författare

tackar

• 5 months later...
Publicerat

Tack för det !

Kniven ser riktigt fin ut !

För Er andra kan jag meddela att det är min !!!!!!!!!!

med glad hälsning

Jag har lagt ut krokar för skaffa trä till höger och vänster och det visade sig att jag fick napp närmare än jag trodde. Gamgubben har lagt undan eneträ från en mark planterad av kronan men som sålts som tomtmark till honom. Jag vet att vissa av buskarnas stammar är som en handled eller grövre och inte växt nämnvärt på 20 år men jag vill inte plocka ut segern i förskott. Finns även givetvis riktigt gamla ekar också där. :)

Nu undrar jag hur det funkar med såna där knastar?