Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Letar efter Börni.....

Featured Replies

Publicerat

Förstår om hoppet e svagt men ge inte upp förrän du vet ngt deffenetivt.

Borde ju finnas nån typ av efterlämningar om vargen varit i farten, eller???

Hoppas verkligen du slipper hitta ngt sådant

Håller tummar o tassar för er!

• Svar 84
  • Visningar 13,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Ojojoj... Hoppas på det bästa, men fruktar det värsta.

Publicerat

Huvvaligen! Inte roligt att ha sin jaktkamrat på villovägar. ;)

Publicerat

Hoppas verkligen hon kommer till rätta, jag och min familj håller alla tummar,tår o klor på att detta får ett lyckligt slut. Vi anar inte hur bra vi har det som inte behöver vara nämvärt oroliga för varg här uppåt.

Publicerat
  • Författare

Hej igen, orkade inte skriva tidigare idag, ville bara ut igen och leta.... Fick ett mindre roligt samtal innan jag hann åka, jaktledaren hade tydligen fått rapporter om ytterligare en vargobs.... Det skulle ha varit en ensam vuxenvarg, igår morse på grannlagets marker..... Suck.....

Men så som många av er säger, visst fan är ovissheten förjävlig, hur det än är så vill jag veta vad som har hänt.....

Var ute och letade vidare där vi slutade spåra igår, men ingenting.... Letade i tre timmar, sen tog orken slut, är förkyld, täppt i näsan som aldrig förr.... Åkte runt i grannstugorna och pratade med dem ifall någon hade sett nåt, men utan resultat....

Kan juh inte med säkerhet säga att vargen har tagit henne, men magen säger det :( Filten och hennes mat ligger kvar helt orörd.....

Pratade med en kompis som hade en kompis..... Hans hund hade kommit bort, så han kontaktade en sierska som hjälpte honom att återfinna hunden... Låter lite hokuspokus, men nu vill jag verkligen veta var hon är...... Har nån av er nåt nummer eller några erfarenheter av nåt dylikt???????

Kan inte uttrycka mig nog mycket jag uppskattar er, även om vi inte har känt varandra så länge...... :wub:

// En desperat Tommy

Publicerat

Fan vad det måste suga... :wub:

Vad kan man säga... Ge inte upp!

Har du kollat med polisen så de inte har fått in någon bortsprungen hund? (longshot men ändå)

Har ni testat att spåra med annan hund i spårlina?

Om du tänker på hur länge hon brukade vara borta och omsätter det i avstånd så kan du kanske skapa dig en bild om hur stor yta du måste söka av. Det kanske underlättar lite än att bara söka i blindo.

Spådamer och sierskor har jag ingen aning om så där kan jag inte hjälpa till.

Lycka till!!!

Publicerat

Hej!

det är svårt att skriva något vettigt kring detta men här är lite funderingar.

Jag kan tycka att ni med en spårhund borde gå på något av intresse om din hund inte var borta mer än 5 minuter från dig och det hänt något med ett eller fler inblandat.

Hur ser kartan ut?

Vad är det för typ av terräng?

Berg, kärr, sjöar etc?

Har hunden varit mkt. på platsen eller är det helt obekanta marker?

hade hunden halsband?

vägar?

hus?

konstigt folk i krokarna?

Jag tror att det är bra att systematiskt försöka kontrollera potentiella högriskplatser så har man iaf gjort det.

mer kan man ju inte göra.

Jag gick förra sommaren på en mycket medtagen schäfertik bakom ett hus ute i skärgården i mellansverige.

det visade sig efter kontakt med polis att hon gått ca 3-4 mil fågelvägen från ägaren på tre veckor. hon var helt slut och revbenen syntes så att säga väldigt bra på henne. hon var mkt. skygg och det tog oss två dagar att få tag på henne.

hon höll sig undan från människor hela tiden och först när ägaren kommit och ställt en husbil i området så lyckades det.

Hon kom hem till slut.

Betänk alltså att hundarna kan röra sig mycket långt.

Publicerat
Hej igen, orkade inte skriva tidigare idag, ville bara ut igen och leta.... Fick ett mindre roligt samtal innan jag hann åka, jaktledaren hade tydligen fått rapporter om ytterligare en vargobs.... Det skulle ha varit en ensam vuxenvarg, igår morse på grannlagets marker..... Suck.....

Men så som många av er säger, visst fan är ovissheten förjävlig, hur det än är så vill jag veta vad som har hänt.....

Var ute och letade vidare där vi slutade spåra igår, men ingenting.... Letade i tre timmar, sen tog orken slut, är förkyld, täppt i näsan som aldrig förr.... Åkte runt i grannstugorna och pratade med dem ifall någon hade sett nåt, men utan resultat....

Kan juh inte med säkerhet säga att vargen har tagit henne, men magen säger det :( Filten och hennes mat ligger kvar helt orörd.....

Pratade med en kompis som hade en kompis..... Hans hund hade kommit bort, så han kontaktade en sierska som hjälpte honom att återfinna hunden... Låter lite hokuspokus, men nu vill jag verkligen veta var hon är...... Har nån av er nåt nummer eller några erfarenheter av nåt dylikt???????

Kan inte uttrycka mig nog mycket jag uppskattar er, även om vi inte har känt varandra så länge...... :wub:

// En desperat Tommy

Vi har ju haft en rikskänd sierska (Saida) utanför Boden men hon är död sedan fler år tillbaka, men sedan hade hon en son el. systerson som hade fått helt el. delvis anlagen och träffade ganska rätt. Här 2 länkar och mer har jag inte som jag kan hjälpa dig med. Det finns ju några bodensare här på forumet som kanske kan hjälpa dig med mer info i ämnet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saida_Andersson

http://www.google.se/#hl=sv&q=sierska+...7f03574bb14c5b9

Publicerat

Lider verkligen med dig.

Håller tummarna att det löser sig på ett eller annat sätt...

Oavsett vad så är ovissheten värst.

En sak slog mig precis när jag läste trådnamnet.

"Nyvunna jaktkompis" har du precis skaffat hunden o är den vuxen?

Kan ju isåfall vara orsak till att den försvann.

Har i familjen köpt vuxna hundar som helt enkelt stuckigt åt helsifyr när de blivit släppta.

Farsan sålde nån hund som sprang hem till oss igen efter några veckor, 12 mil bort...

Tänkte att Börni kanske är påväg hemmåt..

Är ju att greppa minsta halmstrå men kan ju va ide att kolla o höra sig för längre bort.

Har du polisanmält försvinnandet?

Ligger området vid länsgräns så kan det va en god ide att ringa nästa läns polis oxå.

Har varit med om att det samkörs dåligt mellan länen..

En polare anmälde hund borta till kalmar polisen.

En anmälde samma hund upphittad samma dag till Blekinge polisen.

Tog 14 dar och hundägaren hann köpa en ny hund för den som försvann va 10 år o han trodde den dött iskogen.

Då hörde han rytesvägen att någon tagit hand om en hund på andra sidan länsgränsen..

Publicerat

Är inne på NS linje kolla med flera poliser och alla angränsande län... har varit med om många fall där hunden funnits hos polisen...man har ringt och frågat exempelvis efter en bortsprungen brun wachtel och ringt och pratat med polisen dagligen ...men nä ingen sådan hund ...senare har det krypit fram ..men en brun spaniel har vi som setat här sedan den dagen din hund försvann.... då blir man lite trött....

Hade två hundar som stack på kvällsrastningen i vintras och dom återfanns 6timmar senare i en annan kommun 5 mil bort.. så ge inte upp vidga dina cirklar ....

Håller tummarna . det är fruktansvärt med ovissheten

MVH Jens

Publicerat

jag funderade också på om det kan vara så att hunden blivit upplockad av någon i skogen och inlämnad eller rapporterad till polisen?

det kan ju vara så också att hunden har blivit upplockad och de inte rapporterar det, dvs stöld. Det händer iaf i skåne mellan varven.

jag hade nog skrivit det i tidningen som en insändare om förlorad hund också. kanske nån lokal radiokanal som kan ta upp det?

Kalle

Publicerat

Tråkigt när hundar försvinner, men släpper verkligen du en hund utan pejl?

Och dessutom om det finns misstankar om varg.

Publicerat
Tråkigt när hundar försvinner, men släpper verkligen du en hund utan pejl?

Och dessutom om det finns misstankar om varg.

För det första så är det inte särskilt vanligt med pejl på fågelhund.

För det andra så var det nog ingen fråga som hjälper honom i sitt sökande av sin hund.. ;)

/Petter

Publicerat

Kom hem förra veckan efter en veckas fågeljakt ca 10 personer en till två hundar var alla hade pejl.

Nej! det hjälper inte nu, men det hade hjälpt då.

Publicerat
;)
Publicerat

Kan juh inte med säkerhet säga att vargen har tagit henne, men magen säger det :P Filten och hennes mat ligger kvar helt orörd.....

Kan inte uttrycka mig nog mycket jag uppskattar er, även om vi inte har känt varandra så länge...... :D

// En desperat Tommy

Prova med en sierska. Jag hade en kompis vars hund försvann o var borta i två veckor, då ringde han saida och hon satt i norrbotten och berättade vars hunden skulle dyka upp vid ett klockslag, detta misslyckades då hon sa att hunden skulle komma till en fotbollsplan med vissa kännetecken men han for till fel vilket saida påpekade vid nästa samtal, han fick ett nytt datum och tid han kunde fara och locka på hunden och mycket riktigt så dök den upp. Fråga inte hur men det funkar. Har tyvär inte nummer eller namn på sierska eller siare men vi hoppas nån annan kan hjälpa dig med det. Ge inte upp, Vi hoppas på det bästa.

Publicerat
  • Författare

Hej igen! Ingen lycka idag heller, var sökte ännu längre ut än tidigare....

Måste förklara mig angående min och Börnis relation.... En kompis till mig har haft henne, men han och sambons hans fick barn, så dem hade inte tid för Börni.... Då började jag och min sambo att "låna" henne, detta började för drygt 1,5 år sedan....

Så jag och Börni har "känt" varandra i över sex år, innan hon blev min. Med det menar jag att jag och sambon tog beslutet att skriva henne på oss och blev våran för gott.....

Visst hon hade en tendens att sticka iväg efter fågel för kompisen, det gjorde hon för mig också en gång tills jag började träna stenhårt med pipa och kropps/hand signaler. Körde även mycket kontaktövningar med henne just att hon skulle söka upp mig och inte tvärtom. Just för att hon inte skulle sticka iväg för långt... Är som sagt min första hund, men har fått hjälp av en kompis (hon med jaktlabbarna) som har blivit imponerad av våra tränings framsteg....

Men hon var/är som dem settrar jag har sett lite skakig/rädd av sig för ljud och smällar, men när man jagade med henne så rygga hon knappt när man sköt.... Då i måndags så kom det två Hercules plan på j-lvigt låg höjd, så är lite osäker på om hon blev skrämd av de eller att hon fick nos på fågel och sprang efter.....

Provade att ringa till Saidas dotter Solbritt Rönnqvist, men hon hade fullt upp att hjälpa dem hundägare som sitter i samma sits som mig, men hon bad mig ringa i mitten på nästa vecka. Hoppas hon har tid då!

Pratade med ordf i mitt JVO han är polis, angående just bortsprungna hundar och om någon hittar hunden i grannkommun, då berättade han att dem tydligen fått ett nytt system första september i år, som skulle vara länstäckande om inte rikstäckande (han var inte riktig 100 på de).

Angående pejl så har dem jag känner inte nån på sina fågelhundar.... Dem ska juh inte driva iväg från husse eller matte som en stövare eller dylika..... Men just nu önskar jag att jag hade haft en på henne :P

Tills sist så är jag inte så j-vla dum och släpper hunden om jag misstänker att det är varg i närheten, vill juh jaga med hunden inte föda vargen med den. Censurerar resten av de jag skulle vilja skriva..... :mad:

Sökte lite mer under tiden jag skrev detta och hitta ett annat intressant nummer till en annan sierska :D Måste prova de imorgon.....

Tack för alla vettiga förslag och tips, får smita ut imorgon efter alla bankbesök mm mm.....

Blir tjatigt men vill bara skriva det: TACK alla (utom en :) ) för allt......

Publicerat

Skit också!

Hoppas varje gång du skrivit något nytt att det ska ha blivit ett lyckligt slut.. Nästa inlägg förhoppningsvis.

/Petter

Publicerat

tänk på att ljud hörs bra på långa håll sent på kvällen då det slutat blåsa osv...

det är inte korkat att vara igång då med...

Publicerat

Tappa inte modet vill jag bara säga!....Det händer rätt ofta att hundar som kommit rejält vilse dyker upp någon vecka senare.. En i jaktlaget förlorade sin hund i somras då två av hans hundar smet.. han var ledsen och bedrövad så klart ... efter att han gett upp hoppet efter en massa letande så ringde han en gemensam vän som hade valpar för tillfället och åker och hämtar en ny hund... Efter någon vecka ytterligare är en granne ute och går och hör ett ljud som han till slut lokaliserar till ett hål i marken ..där!.. är hunden fast i ett gryt långt ner i marken.... Ett hål precis rakt ovanför huvudet ner till hunden har förmodligen lett ner vatten så hunden klarat sig ... Hunden hittas nära tre veckor efter att den försvann så... Mirakel kan ske.....

Jag hoppas så innerligt att hon dyker upp snart :)

Publicerat

Alla utom en, och den ende är jag förmodar jag. Men det var verkligen inte min mening att vara elak.

Kan nämna att samtliga jägare utom jag var norrmän. man använde både pejl och pingla.

I tät terräng kan det vara svårt att höra pinglan då är en Astro ett utmärkt hjälpmedel.

Astron är egentligen inte gjord för en stövare utan avsedd för fågeljakt i USA.

Nog om detta.

Om jag själv skulle hamna i din situation skulle jag mobilisera 10 - 20 pers. 3 meters lucka,

och börja där din hund försvann. gå bara några hundra meter och vänd tillbaka och ta nästa sjok,

har man GPS kan man gå ganska exakt. Hittar man inget på 3-4 hundra meters fyrkant. Finns det

ju en bra chans att din hund bara villat bort sig, hittar man lite blod och hår är ju katastrofen ett faktum.

Men vi hoppas på det första. Sierskor lämnar jag därhän, då tror jag mer på vargen, tyvärr.

Publicerat

Usch så himla tråkigt :)

Hoppas verkligen att ni hittar hunden och att hon mår bra!

Publicerat

Fortsätter att hålla tummarna här, inte mycket mer jag kan göra för er :)

Publicerat

Förstår hur fruktansvärt det måste vara...Vi har 5 hundar och jag vet inte vad jag skulle ta mig till om detta hände oss??

Vi håller ALLA tummar och klor för att det skall gå bra och få ett lyckligt slut...

Måtte hunden finna vägen hem igen...

Publicerat
  • Författare

ÄNTLIGEN!!!!! :huh:

Nu har jag "hittat "hunden!!! Levande till råga på allt :huh:-_-

Var ute med sambon och letade runt 1 mil från stället där hon försvann, hade sett en hög med fåglar där tidigare så jag bestämde mig för att stanna till där och söka av runt myren och det intill liggande hygget..... När jag hade kommit fram till den östra delen av myren så hojtade jag på gumman och och sa att vi skulle går över hygget och mot vägen.

När vi hade kommit halvvägs så ser jag det röda yrvädret på vägen springandes i full galopp, ropade och visslade i pipan men fick ingen reaktion. Strax innan såg jag en svampplockerska och trodde det var hennes hund, gick fram och pratade med henne men det var inte hennes. Då väcktes hoppet att det kanske var Börni, gick på vägen och skrek/visslade på henne, kom fram till ett hus där en gubbe skrek och undrade ifall jag letade efter en hund....

Javisst, skrek jag och frågade ifall dem hade sett henne... Ja, sa han, hon sitter här på vår altan. Frågade ifall hon hade kommit dit precis nu eller om dem sett henne tidigare, då svarar fanskapet att dem har haft henne där sen i måndags :rolleyes:

Då gick min glädje snabbt över till ilska, kan inte med ord beskriva hur j-vla förbannad jag blev (tur att jag inte hade bössan med mig). Frågade varför dem inte hade ringt polisen, fick till svar att dem skulle ringa veterinären imorgon (tror inte ett skit på de!) och att hon var juh så go och snäll och att tanten hans tyckte om henne och kunde minsann tänka sig att behålla henne för hon var så ensam när han jobbade...... Orkar inte beskriva hur jävla dumt dem resonerade men har pratat med min poliskontakt så kan han luska vidare om dem..... Fy fan alltså <_<

Men nu är hon hemma igen ställningen är återställd :rolleyes:

Ber om ursäkt för vissa hårda ord i fredags, var tröttare och grinigare än vanligt. Allt letande med feber, förkylning och upprivna barn som ville ha hem hunden satte sina spår....

Men ett stort tack till ALLA för all hjälp och stöd! <_<

Ps. Jaja, ska allt investera i en pejl <_<

Kramar Tommy