Publicerat September 15, 201015 yr Lider med dig.Hälsosam respekt är inget fel men det du beskriver är ju fobi o det tror jag inte tex apor lider av. De blir rädda för ormar o det är ju hälsosamt så sett. Men när vi hårlösa apor får som beskrivet fobi/panikartad rädsla så kanske man ska försöka göra nått åt det. Speciellt om man ofta vandrar i skog o mark så är det inte så rationellt. Plockade upp en kommarorm/ödla igår o frun sprang o satte sig i bilen.. Förklarade att den är helt ofarlig men de hjälpte inte direkt.. Faktum är att de flesta typer av apor blir helt hysteriska om en orm närmar sig, helt panikslagna. Om de lider av det vet jag iofs inte
Publicerat September 15, 201015 yr Snygg orm Har själv inga problem med orm, Men kan förstå de som har det. I det här fallet hade nog även jag fått ett skidmark i brallan. Man går med näsan mot backen i godan ro och helt plötsligt får se ett normalt landlevande djur på "fel" ställe...hua
Publicerat September 15, 201015 yr Faktum är att de flesta typer av apor blir helt hysteriska om en orm närmar sig, helt panikslagna. Om de lider av det vet jag iofs inte Hysteriska, ja o varnar de andra o flyr antar jag... Vi hårlösa får kanske inte helt så rationella handlingar. Nu lider jag nog inte av allvarliga fobier själv så jag vet ju inte riktigt hur det är så sett men flera vittnar ju om oförmåga att röra sig o sånt. Rädsla för sånt som är farligt är ju nyttigt, typ giftig orm men samma rädsla för ofarlig dito är ju inte samma sak o kanske en onödig reaktion.? Givetvis bör det ju vara en sak som va viktig för våra föregångares överlevnad och följde då med i generationer frammåt. Hmm.. Har nu gett mig in i en diskution jag inte kan nått om.. Men tycker ämnet är intressant. Tycker på nåt sätt vi med vår tankeverksamhet skulle kunna trotsa fobin o lixom komma förbi det på nå vis. Men faen.. de är ju lätt o säga för de som inga ormfobier har.. Själv är jag nog för dum för o inse faran.. Råttor tycker jag inte om.. men får nog inte panikkänslor på samma sätt annat än om de hoppar på mig, kryper upp i byxbenen o sådär då skriker jag som en tjej...
Publicerat September 15, 201015 yr Är säker på att Vicks.shamani.Kristin o dom andra tjejerna här på sidan skulle ha gullat med ormen om dom fått syn på den Mvh. Absolut. Hängt den runt halsen och så fick den hänga med och fika sen. Nej du, bland det värsta djuret som finns i vår natur. Ryser av tanken att dom dessutom kan hänga och dingla i träd... varför kollade jag på den där bilden såhär sent på kvällen för?
Publicerat September 15, 201015 yr Har stött på detta fenomen ett par gånger. I ett av fallen var det en huggorm, död och mest förmodligen ditburen av en ormvråk/ alternativt tappad under färden. Vid det andra tillfället levde ormen (minns inte om det var en snok eller huggis) och då troligen på plundringsfärd (ägg, möss, fågelungar) eller likaså tappad av en fågel fast vid liv. Naturen slutar aldrig att fascinera! Bra bild för övrigt! /Karl
Publicerat September 15, 201015 yr Författare Ormar är fina så länge de är små, och gömmer sig under stenar ! Detta exemplar va en bra bit över metern. Gick på en svart huggis med zick zack också, den så ju ut som en baby jämnfört mot denna trots en va 40cm-50cm.
Publicerat September 16, 201015 yr Ormar är det värsta som finns, jag får efter att jag skrikit som en tjej och halt grinat en reflex att genast hitta något att döda den med, sitter kvar sen man var liten då en skyffel/hagelsvärm snabbt avslutade alla ormar som kom i närheten utav huset/bryggan. (innan de va fridlysta)