Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ska prova frasse på fredskogs imorn på grävling i gryt

Featured Replies

Publicerat

man måste ju värma upp lillkillen :):)

yhMwlDnr2uQ

Publicerat
  • Författare

:)

fick duga med en 200mm ljuddämpare för ventilation och fruns ugnsgaller, hon blev skiiiitsur när hon kom hem mitt i övningarna!! :)

Publicerat

Härligt. ser lovande ut :)

kan tänka mig hur din frus min såg ut när homn kom hem :)

Publicerat

Då skulle du ju ha filmat söta frun i stället :)

Publicerat
  • Författare
Då skulle du ju ha filmat söta frun i stället :)

hehe,

jag vill ju gömma henne så ni inte snor na...

nä, skitsur över päls på röda mattan och för att jag hade använt ugnsgallret som var "hennes" eller nåt. och om jag skulle ta något som var hennes så skulle jag bannemej diska det mm mm...

hon å hunden blir mer o mer lika, allt e mitt....

:)

Publicerat

En eloge för uppfinningsrikedom! :)

Vad är det för hund du har?

Är ju lite extra intresserad av "vita" grythundar :)

Du får berätta hur det går imorgon!

Publicerat

Lycka till med träningen, det är skitskoj att se hur hundarna tar sig an underjordens odjur. Liten film från träningen kanske?

Publicerat

Alla sätt är bra utom de dåliga! Uppfinningsrikedom rules! Skit i va frugan tycker hon har ändå fel!

Publicerat
  • Författare

det är en högställd JRT. vi får se hur det går, jag ska filma det om jag fixar det, måste ju heja på han också!

jag återkommer imorn!

Publicerat
måste ju heja på han också!

Utifrån min egen erfarenhet så tror jag så här; om hunden klarar jobbet så ska man ge fan i att heja på. En terrier kan vara nog jävlig på bytesdjuret ändå. Är hunden vek och saknar intresse: ok då kan man heja på för att väcka intresset.

/Micke

Publicerat
  • Författare
Utifrån min egen erfarenhet så tror jag så här; om hunden klarar jobbet så ska man ge fan i att heja på. En terrier kan vara nog jävlig på bytesdjuret ändå. Är hunden vek och saknar intresse: ok då kan man heja på för att väcka intresset.

/Micke

jo, men jag känner han och initialt behöver han mitt stöd så han vet att det är så han skall göra. sen behöver jag aldrig heja mer. han e smart, lite försiktig men inte vek, jag ska "heja" och berömma så han inte tvekar på att han gör rätt. sen tror jag att han "fattar". han är lite "omogen" om du förstår vad jag menar, lite valpig fortfarande och behöver hitta sin grej, sådär...

Publicerat
  • Författare

det verkar lovande nu på morgonen, han står o skuttar där vi tränade igår :D

kameran ballade ur imorse men det finns fler!

jag återkommer

Publicerat

I vilken ålder börjar man jaga in en grythund?

Publicerat
  • Författare

jag överlåter frågan till de kunniga som gjort inlägg i tråden, annars å kan du starta en tråd i ämnet, jag vet inget specifikt utan går på hur min hund är :D

kalle

Publicerat

När den är mogen uppgiften vilket är väldigt individuellt och även beroende på ras. Men allt från 6 månader till 18 månader.

/Micke

Publicerat
  • Författare

NU har jag varit där.

Ironheadmike:

vilket "bobbigt" inlägg jag skrev igår, trött i huvudet var jag så jag hoppas du tar emot min ursäkt, klumpigt tänkt av mig när du ville hjälpa helt enkelt. :P

Jag hittade knappt dit men det löste sig. väl där så tittade jag runt lite och hittade provgrytet. där satt tre killar och pysslade med en tax som inte skällde.

jag blev så osäker själv när hunden inte skällde och dom provade och gjorde allt men inte ens ett gny.

han som skötte grytet sa åt mig att komma till honom och så skulle vi prata igenom det. han berättade om hur jag kunde hålla hunden på ryggen för att stötta mm mm och att jag kunde prata med den om den inte ville komma igång och att det inte gjorde något om den ryggade och inte ville för det kom fler tillfällen.

jag sa att jag nog kanske skulle skämmas för jag är ganska ljudlig med hunden och att han känner mig så. Det löser sig sa han och jag kunde pinka hunden så skulle vi starta o testa lite.

sagt och gjort. jag gick förbi grisarna (vildsvinen) och frasse sänker mig totalt genom att gå fram och nosa en av dem mitt i trynet....

Jag tog av kopplet i hagen där grytet var och han kollade runt lite sen öppnade vi locket vid grävlingsnurran. grävlingen var inte framme såklart och frasse fick hoppa i gången och tyckte väl det var kul och jag klappade honom och berömde.

sen vred de fram grävlingen och frasse spanade in igenom gallret, fortfarande lite glad sådär och sniffade. när ledaren sedan petade på grävlingen så den rörde sig så blev frasse helt stel och stirrade på den, han fnös till och stirrade helt som fastfrusen på den!

så jag tänkte så här "nu ska han få hjälp! vi har ett gemensamt språk" så jag sa:

- Frasse, TA DEN!! Ja TA DEN!

han släppte två skall direkt och jag berömde direkt och klappade på ryggen och sa "DU E SÅ DUKTIG, KOM IGEN!"

han hoppade ur lådan och i igen två gånger och började skälla direkt, så grytledaren sa att vi skulle stänga luckan och det gjorde vi. jag berömde men jag blev hejdad av ledaren som sa att han inte behövde, " han går för fulltredan" sa han. frasse skällde på och blev vassare i skallet när vi stängde. sen bröt han efter 15 sekunder och kom ut genom grytöppningen och kollade var jag blev av! solklart att så var fallet!

så jag pekade i öppningen och sa :

- in igen, kom igen bara! och han krallade villigt in i grytet igen, fram till grävlingen och gick igång direkt! efter typ 25 sekunder så sa ledaren att vi skulle förflytta honom i grytet och satte ner en skiva framför frasse. Det tyckte han inte om och började gräva och rafsa som fan i skivan så jag fick kalla på honom från andra änden av grytet och han började krypa mot mitt håll direkt.

då hade han som skötte grytet stängt av utgångarna och på ca 30 sekunder kröp han runt hela cirkeln och genom någon bananformad grej utan tvekan och hittade grävlingen igen. rejält ståndskall igen och grytledaren bara garvade åt mig och sa att "detta var ju dagen glada överaskning, han går ju på klockrent". så han fick ligga där och skälla i ca 30 sekunder sen stängde de med skiva igen. då vände han på direkten och kröp åt andra hållet och in i det de kallade brunnen. han tvekade vid att hoppa upp till grävlingkitteln men löste det och kom igång igen på grävlingen. nu sa grytledaren att vi snart var klara för han var riktigt het nu och han behövde inte mer. så efter att ha stängt igen och lyft lite på locket för att han skulle se för att hoppa ner i brunnen så drog han direkt mot förra positionen trots att utgångarna var öppnade. nu började grytledaren skratta och sa att "han vet var den är nu och han tänker inte komma ut. nu ska han ta den och det är dags att bryta". så han lyfte på locket i gången han låg i och där låg han och skällde järnet med viftande svans. han sket i oss totalt och mannen lyfte upp honom för att bryta.

Det ville inte hunden! han morrade och vart skitförbannat samt sprattlade sig loss och började gräva i marken för att komma in till grävlingen. Mannen fick tag i han igen och Frasse hade totalt tunnelseende och skulle bara på det igen. det tog 30 sekunder för honom att lugna sig och sluta springa i luften. jag fick bära han till bilen för han var så jäkla uppskruvad. där satt han och skällde i typ 20 minuter innan han vart lugn igen och ögonen åkte tillbaka in i skallen igen. Jag överdriver inte.

Vid pratet efteråt fick jag kortfattat följande råd:

- jaga inte med honom i år för han är het och kan inte fysiskt backa upp sin jaktlust.

- försök meritera honom innan han ska ner i naturgryt för en så smart hund kommer nog inte skälla i provgryt sedan.

- Jag ovan mark så mycket du vill, han har allt på plats från början för grytjakt nästa år, ta det lugnt med honom, våga

vänta.

- håll honom smal över bringan

- träna inte mer så det slår över för honom utan bevara hans goda psyke han har.

dom tyckte han var skitfin! jag stannade och tittade på 6 andra hundar (tyskar, taxar och border, den skällde dock direkt) och jag förstår varför dom sa som dom gjorde. alla var rätt svåra att få igång och ville inte röra sig i grytet så mycket. vissa skällde inte alls. det var tydligen normalt :D

men frasse och jag har ju ett språk och han känner direkt när jag tycker det e kul och då vill han bara mer o mer! han lyssnar alltid, han är intelligent!

han var helt död i bilen hem och sov typ 3 timmar sen så det var jävulskt jobbit för honom men han svek inte min lille guldklimp!

vet ni vad jag glömde... jag glömde filma... men när skulle jag gjort det kan man undra, jag var ju där för att ge frasse rätt start och där låg mitt fokus. sorry friends :wub:

jag själv vart helt trött efter med så jag har verkligen också laddat för detta.

/Kalle

Publicerat

Jag tar inte åt mej : )

Då gick det ju klockrent och du förstår mitt inlägg varför man inte behöver gasa om hunden redan vet vad han skall göra : ) Jag har hållit i/deltagit i många grytträningar och man ser ju ganska snabbt om en hund vill eller inte.

Nu gäller det bara att orka vänta tills man får släppa : ) Men som jag sagt tidigare och som även tränaren tydligen sade så är det viktigt att hunden är mogen uppgiften. Risken om man släpper tidigt är att man får en överskarp hund. Men alla har ju sina egna tankar om hur injagning skall gå till. Sett i backspegeln så skulle jag nog inte ha manat på och kampat med min första hund som jag gjorde (för skarp idag enligt mitt tycke)

Min hund nr två börjar inte fungera förrän nu (ca 2,5 år gammal). I fjol var han allt för osäker på sin uppgift men i år har poletten trillat ner och det finns inte den minsta tvekan att gå in i naturgryten. Även i provgrytet har han ett helt annat arbetssätt.

/Micke

Publicerat

vem var det förresten som höll i träningen?

/M

Publicerat
  • Författare

det var en som klev in istället för susanne servin. jag minns inte vad han hette. trevlig prick! han var auktoritär och styrde även mig snyggt.

iom att han blev rätt lik en "tyskterrier" när han kom igång så jag måste ge honom tid. risken är ju annars att jag står utan hund av någon otrevlig anledning till slut. det gav mig lugn i sinnet detta, jag har ju varit rädd för att han skulle bli slö i sinnet av bristen på jakt men det funkar inte så har jag fattat nu. antingen har dom det eller så har man en massa jobb framför sig. jag är så jävla glad för att jag valde jaktavlad valp idag!

inte för att bara babbla på men det var en hel del tendens på slutet att det var fullt tvärdrag mellan öronen och bara ren instinkt och noll eftertanke. eftertanke vill jag ha fram och då får jag ta det kallt. men det kan man ju göra nu när man vet att man sitter säkert :unsure:

för övrigt vet han att han var duktig idag för han kommer hela tiden och vill bli klappad och gottar sig i berömmet. han e så nöjd med sig själv och jag ser att det var en positiv start för honom detta. han tyckte det var skitkul!

Publicerat
...han var auktoritär och styrde även mig snyggt.

Låter som en blivande polis :unsure:

Publicerat

Jättekul att det gick bra! *tumme upp*

Som sagt - du gör rätt i att vänta och även bra

att tänka på att köra honom så lite som möjligt i

konstgryt - annars får du högst sannolikt en hund

med ett stort "falskt" självförtroende som han

sen inte reder ut i naturen.

Ser att du kommer från "min ända" av landet,

var har du köpt din hund ifrån? *nyfiken*

Publicerat
Låter som en blivande polis :lol:

Antar att du tänker på FN (?)

.. han är färdigbakad polis numera! :angry:

Publicerat
Antar att du tänker på FN (?)

.. han är färdigbakad polis numera! :)

jo började räkna bakåt och kom fram till det sen -_-

Publicerat
  • Författare
Jättekul att det gick bra! *tumme upp*

Som sagt - du gör rätt i att vänta och även bra

att tänka på att köra honom så lite som möjligt i

konstgryt - annars får du högst sannolikt en hund

med ett stort "falskt" självförtroende som han

sen inte reder ut i naturen.

Ser att du kommer från "min ända" av landet,

var har du köpt din hund ifrån? *nyfiken*

den kommer från härnösand. hämtade han på jacktales kennel i februari. fin hund med stor personlighet och humor.

han bara sover nu, helt klubbad. ligger och småskäller i sömnen så sött och drömmer om sitt stordåd antagligen :D

Publicerat

Kul att det gick bra för er <_<