Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför jagar du grävling?

Featured Replies

Publicerat

Jag fick frågan av sambon för en tid sedan: Varför sköt du en grävling?

Tjaaa, varför?

Den...äter fågelägg...kanske tar de nyfödda rådjurskid & harungar...den trampar ned säd...gräver ut och underminerar under hus...kul? :D

Skulle vara kul att höra era reflektioner om varför ni jagar grävling så att jag kan ha lite vassare argument än att jag inte gillar att den käkar upp maten på vildsvinsåteln.

Personligen har jag svårt för argumentet att man jagar något för att man gillar att höra att hunden får jobba... Det innebär ju å ena sidan att man har fin spänning då ens älskade hund får göra det som den är framavlad för, å andra sidan innebär det samtidigt att man framför hunden har ett mer eller mindre stressat vilt djur som kämpar för sin överlevnad. För så är det ju faktiskt om vi ska se saken krasst. Jag tror inte att de djur som drivs framför t.ex. en drever är särskilt stressade men vid vissa jakter så är nog inte glädjen så stor hos det drivna djuret om man säger som så... Det finns självklart de som inte bryr sig det minsta hur de vilda djuren känner sig men de hoppas jag är ett fåtal. De flesta av oss värnar så klart om så väl de tama som vilda djurens välbefinnande. Men jag tror inte att man kan säga att en grävling mår bra då den är inträngd av en "galen" hund i en hörna/gryt och där kämpar för sitt liv... Fast för vår och våra hundars glädje är det så klart en både rolig och spännande jaktform, det förstår jag att många tycker, men att säga att det är ett till 100% etiskt handlande har jag lite svårare för. Samtidigt är självfallet grythunden ett enormt hjälpmedel vid jakten för att få upp t.ex. en räv från grytet.

Hmmm, hoppas ni inte blir "upprörda" nu utan kan svara på frågan: Varför jagar nu du grävling? Men blev ni upprörda får vi en jäkligt rolig diskussion. :P

• Svar 55
  • Visningar 21,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag jagar dem för att de är predatorer.

De är visserligen inte lika luriga som rävar men de har å andra sidan magsäck i klass med en sämre labrador. :D

Publicerat
Jag jagar dem för att de är predatorer.

De är visserligen inte lika luriga som rävar men de har å andra sidan magsäck i klass med en sämre labrador. :D

Ha ha ha ja det var en fiiin beskrivning... Annars håller jag med dig i sak.

Publicerat

För de första ska man ju ha klart för sig att grävlingen inte blir de minsta stressad i ett konstgryt. Har varit med om vid ett fler tal tillfällen att grävlingen har somnat så man får sparka på kitteln för att få lite liv i den. Hade de däremot varit en räv instängd i kitteln så tror jag den hade blivit mycke mer stressad. Sen har dom ju gjort undersökningar på rådjur som blivit driven av hundar (står om de i jägarexamenböckerna). Och den visade ju på att rådjuren inte vart nämnvärt stressade. så de är olika från djur till djur.

Åter till din fråga.. Jag jagar grävlingen för att de är en rolig jakt, för att den tar ägg och kanske annat smått och gott. Egentligen tycker jag inte man ska behöva försvara sina olika jakter. Inte går ja fram till någon och frågar varför dom äter snabbmat istället för hemmalagad?

Publicerat

För att det är ett skadedjur och för att det är förbannat kul att jaga dom med hund och att det ger en väldigt bra prägling åt unghundarna. Den bästa försäsongsträningen för hundarna i regel springer hundarna minst ett par mil per kväll i sitt sökande efter grävling.

Publicerat
  • Författare
För de första ska man ju ha klart för sig att grävlingen inte blir de minsta stressad i ett konstgryt. Har varit med om vid ett fler tal tillfällen att grävlingen har somnat så man får sparka på kitteln för att få lite liv i den. Hade de däremot varit en räv instängd i kitteln så tror jag den hade blivit mycke mer stressad. Sen har dom ju gjort undersökningar på rådjur som blivit driven av hundar (står om de i jägarexamenböckerna). Och den visade ju på att rådjuren inte vart nämnvärt stressade. så de är olika från djur till djur.

Åter till din fråga.. Jag jagar grävlingen för att de är en rolig jakt, för att den tar ägg och kanske annat smått och gott. Egentligen tycker jag inte man ska behöva försvara sina olika jakter. Inte går ja fram till någon och frågar varför dom äter snabbmat istället för hemmalagad?

Nej, som jag skrev så är det helt klart stor skillnad på jakt och jakt hur pass stressade djuren blir. Men om man ska kunna "försvara"=förklara sitt handlande bör man kunna motivera det hyfsat tycker jag. Kan vara bra i div diskussioner. Kan vi inte förklara vettigt varför vi jagar på ett visst sätt eller en viss art känns det märkligt. Fast det är min åsikt och andra har sin. Det skulle dock vara bra om vi jägre har liiite vassare argument till vårat handlande under jakten än att "vi tycker att det är kul"...den dagen Janne Josefsson står med mikrofonen under näsan på oss och ifrågasätter vad vi håller på med - egentligen. :P

Vad det gäller matvanorna så är det väl precis som jakten något som folk alltid får försvara/förklara. Äter man vilt undrar endel varför, äter man färdiglagad mat är det andra som har åsikter om det, äter man skräpmat eller wienerbröd istället för rotfruktsgryta ifrågasätts man pga det. :D

Publicerat

Dom e rätt jäkliga att springa å sabba mitt spannmål, mkt därför

Publicerat

Tjaaa, varför?

Den...äter fågelägg...kanske tar de nyfödda rådjurskid & harungar...den trampar ned säd...gräver ut och underminerar under hus...kul? :unsure:

Skulle vara kul att höra era reflektioner om varför ni jagar grävling så att jag kan ha lite vassare argument än att jag inte gillar att den käkar upp maten på vildsvinsåteln.

Personligen har jag svårt för argumentet att man jagar något för att man gillar att höra att hunden får jobba... Det innebär ju å ena sidan att man har fin spänning då ens älskade hund får göra det som den är framavlad för, å andra sidan innebär det samtidigt att man framför hunden har ett mer eller mindre stressat vilt djur som kämpar för sin överlevnad. För så är det ju faktiskt om vi ska se saken krasst. Jag tror inte att de djur som drivs framför t.ex. en drever är särskilt stressade men vid vissa jakter så är nog inte glädjen så stor hos det drivna djuret om man säger som så... Det finns självklart de som inte bryr sig det minsta hur de vilda djuren känner sig men de hoppas jag är ett fåtal. De flesta av oss värnar så klart om så väl de tama som vilda djurens välbefinnande. Men jag tror inte att man kan säga att en grävling mår bra då den är inträngd av en "galen" hund i en hörna/gryt och där kämpar för sitt liv... Fast för vår och våra hundars glädje är det så klart en både rolig och spännande jaktform, det förstår jag att många tycker, men att säga att det är ett till 100% etiskt handlande har jag lite svårare för. Samtidigt är självfallet grythunden ett enormt hjälpmedel vid jakten för att få upp t.ex. en räv från grytet.

Hmmm, hoppas ni inte blir "upprörda" nu utan kan svara på frågan: Varför jagar nu du grävling? Men blev ni upprörda får vi en jäkligt rolig diskussion. :)

Jag har fått samma fråga av frun vid ett flertal tillfällen. Jag håller med att det känns tunt att bara säga att det är kul. Alla som använder det här forumet är väl överens om att jakt är kul i nästan alla former. Jag tycker ändå att man borde motivera åtminstone för sig själv varför man skjuter en viss viltart. I mitt fall är det för att underlätta för "mina" skogshöns och rådjuren på min mark( efter 5 år av åtgärder har jag äntligen en jaktbar stam).

Jag har faktiskt tagit reda på några extra fina grävlingsskinn också. Skönt att sitta på, på älgjakten eller på skotern. ;)

Publicerat

Tjaaa, varför?

Den...äter fågelägg...kanske tar de nyfödda rådjurskid & harungar...den trampar ned säd...gräver ut och underminerar under hus...kul? :unsure:

Hmmm, hoppas ni inte blir "upprörda" nu utan kan svara på frågan: Varför jagar nu du grävling? Men blev ni upprörda får vi en jäkligt rolig diskussion. :)

om du inte provat grytjakt så tycker jag du ska göra det. jag sa som du innan jag provat själv. nu kan jag inte stå för det jag tyckte innan.

jag jagar för det är jakt och det ger mig allt som tex grisjakt gör. jag tänker inte konstra till det. spännande!

Publicerat

jag skjuter en eller två grävlingar per år vid gryt i oktober för att det är kul att växla mellan jaktformerna.

Skulle nog skjuta fler om jag hade en spets.

Vad jag definitivt inte sysslar med är room-clearing a la SWAT eller dylika övningar för det tilltalar mig inte.

Publicerat

Främsta anledningen är ju för att jag tycker det är roligt :unsure:

Sen är det bra viltvård.

//

Publicerat

för att de är predatorer och att dom trampar ner säden för bönderna

sen är de ett riktigt roligt vilt att jaga med hund bra träning inför komande björn jakter

Publicerat
  • Författare
om du inte provat grytjakt så tycker jag du ska göra det. jag sa som du innan jag provat själv. nu kan jag inte stå för det jag tyckte innan.

jag jagar för det är jakt och det ger mig allt som tex grisjakt gör. jag tänker inte konstra till det. spännande!

Ja, jag är alltså inte någon rabiat motståndare till att använda drivande/ställande hund. Jag tycker bara att man/vi/jag måste vässa argumenten och tänka över varför vi jagar på ett visst sätt och alltid ha etiken i första rummet.

Jag tror nog att det är mkt spännande med grytjakt och skulle gärna prova på men jag har så jobbigt att komma ned i gryten! :rolleyes: Mina basset hound är knappast några aspiranter till detta heller... :rolleyes:

Men... <_<

Läste i en annan tråd att du varit och drevjagat vildsvin på marker bara "ett stenkast" från marken där jag sitter och väntar på "mina" vildsvin. (Jag överdriver inte avståndet, det är under halva räckvidden för min 30-06 i avstånd till den marken ni var.) Sååå...om du ska ut och jaga grävling/räv eller något annat spännande någongång så hör gärna av dig. <_< Skulle minst sagt vara trevligt! :huh:<_<

Publicerat
Ja, jag är alltså inte någon rabiat motståndare till att använda drivande/ställande hund. Jag tycker bara att man/vi/jag måste vässa argumenten och tänka över varför vi jagar på ett visst sätt och alltid ha etiken i första rummet.

Jag tror nog att det är mkt spännande med grytjakt och skulle gärna prova på men jag har så jobbigt att komma ned i gryten! :rolleyes: Mina basset hound är knappast några aspiranter till detta heller... :rolleyes:

Men... <_<

Läste i en annan tråd att du varit och drevjagat vildsvin på marker bara "ett stenkast" från marken där jag sitter och väntar på "mina" vildsvin. (Jag överdriver inte avståndet, det är under halva räckvidden för min 30-06 i avstånd till den marken ni var.) Sååå...om du ska ut och jaga grävling/räv eller något annat spännande någongång så hör gärna av dig. <_< Skulle minst sagt vara trevligt! :huh:<_<

jag ringer dig gärna. skriv ner ditt nr om du vill i ett pm. vi ska ev ut den 14-15 eller någon av dagarna nära kågeröd. du skulle kunna komma då o va med o gräva.

ang att vi måste vässa argumenten så vet jag inte det. det finns en jakttabell, det räcker väl?

Publicerat
  • Författare
för att de är predatorer och att dom trampar ner säden för bönderna

sen är de ett riktigt roligt vilt att jaga med hund bra träning inför komande björn jakter

Jag hade ju det argumentet med böndernas säd också men då säger sambon "när brydde du dig om bönderna senast?" Fast det är inte sant att jag inte bryr mig om dem för jag jagar ju vildsvin för egen vinning men även för att "bonden" vill bli av med dem.

Att det är bra träning för hundarna kan jag köpa men det är kanske inte världens tyngsta argument till "Janne Josefsson"? :rolleyes:

Ang. grävlingens matvanor har jag hört att de "dammsuger" marken där de går fram. Men då jag läst i lite olika böcker så står det inte något om att de käkar harungar eller rådjurskid. Någon som vet om dessa ingår i deras meny? Jag menar daggmaskarnas och skalbaggarnas fortbestånd är ju inte heller världens tyngsta argument till att skjuta grävlingen. Men att de käkar upp maten på min vildsvinsåtel är ett jäkligt tungt argument för mig! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
jag ringer dig gärna. skriv ner ditt nr om du vill i ett pm. vi ska ev ut den 14-15 eller någon av dagarna nära kågeröd. du skulle kunna komma då o va med o gräva.

ang att vi måste vässa argumenten så vet jag inte det. det finns en jakttabell, det räcker väl?

Låter mkt trevligt. Jag har inte full koll om jag har beredskap då men återkommer om det och nr i PM.

Vad det gäller grävning är jag en klippa! :rolleyes: Har kämpat med trädgårdsland här på tomten där vi har lika delar sten som jord. :rolleyes: (Inte byggd som en bodybuilder men ganska envis när svetten lackar. <_< )

Jakttabellen är så klart viktig men inget är hugget i sten. Tänk bara på morkullejakten här, räv"jakten" i GB osv. Det finns nog all anledning att vara slipad, om inte annat på jobbet eller med/mot nära och kära.

Publicerat

så vitt jag vet så jagar grävlingen inte "aktivt" efter harungar eller råkid men tackar inte nej om dom trycker framför näsan på dom

Publicerat
Låter mkt trevligt. Jag har inte full koll om jag har beredskap då men återkommer om det och nr i PM.

Vad det gäller grävning är jag en klippa! :rolleyes: Har kämpat med trädgårdsland här på tomten där vi har lika delar sten som jord. :rolleyes: (Inte byggd som en bodybuilder men ganska envis när svetten lackar. <_< )

Jakttabellen är så klart viktig men inget är hugget i sten. Tänk bara på morkullejakten här, räv"jakten" i GB osv. Det finns nog all anledning att vara slipad, om inte annat på jobbet eller med/mot nära och kära.

Håller med Dig till 100%. Har vi inga bättre argument än jakttabellen spelar vi jakthatarna rätt i händerna. Alla behöver inte stå på barrikaderna och försvara all jakt, men det bästa vore ju att dom som är experter på en viss jaktform också utvecklar den och försvarar etiken för just den jaktformen.

Jag är ingen grytjägare av det enkla skälet att jag vill inte att min hund ska gå i gryt. Jag använder han som kortdrivare och vill inte att han ska "försvinna" när pass-skyttarna sitter och lyssnar efter hans ljuva skall. Dessutom är jag inte beredd att utsätta min bästa kompis för skaderisken.

Jag har inte heller något emot grytjakt eller dom som utövar den <_<

Publicerat

Jag skjöt ett par grävlingar för några veckor sedan eftersom jag var ute efter:

1/ skinnen. Dessa skall jag bereda, har tänkt sy mig en klassisk jaktväska

2/ fettet. Skall koka skosmörja.

Återkommer i båda fallen med trådar under projekttavlan när det drar ihop sig.

Sedan var det betydligt mycket roligare att vaka vid ett gryt än annan vakjakt brukar vara.

Publicerat

Varför jag jagar grävling? :D

Därför det är förbannat rolig och trevlig jakt för en ställande hund med förare.

Visst kan jag skriva att jag gör det för viltvårdens skull eller för att de skadar sädåkrar och liknande. Men jag tror inte jag lyckas lura någon med det. :D

Tror det är väldigt få som skulle jaga 3-4 nätter i veckan för att det är god viltvård.

Så säg som det är. Vi jagar grävling för att det är kul, viltvården är bara en bonus. :(

Publicerat
Vi jagar grävling för att det är kul, viltvården är bara en bonus. :D

Väl talat :(

Publicerat
Väl talat :D

Men du jagar väl inte grävling? :D

Du har ju bara fått ihop till en skaplig natts avskjutning. :(

Publicerat

Haha, ja det har ju varit lite si och så med nattjakten ett tag. Känns sådär kul att åka ut och jaga på natten när man ska upp och jobba vid fyra och åka till jobbet. För att inte tala om de gånger klockan ringer 02.15... :(

Publicerat

1: Det är kul.

2: Det är en jaktbar stam som inte på något sätt tar skada av beskattning. (I dagens omfattning)

3: Det gynnar arter som jag uppskattar att lägga på köksbordet och därmed kan jag minska mitt beroende av kycklingindustrin.

Att jag sedan tänker ta vara på skinnet om jag skjuter en tillräckligt sent på hösten är en bonus.

MVH // Henrik

Publicerat
därmed kan jag minska mitt beroende av kycklingindustrin.

MVH // Henrik

Nej nej nej, ät mer kyckling så jag har jobb även i framtiden B)