Publicerat November 5, 201015 yr Grävlingen är ofta inte något större problem såvitt jag fattat.. Vet inte om ovan länk berör detta men jag läste om någon forskning som gjorts i Ljungbyhed på grävling och deras käk. Såvida man inte förfäktar maskarnas och sniglarnas rätt att leva så tror jag att predatorargumentet faller till viss del, de är inte så elaka på fältvilt osv.Däremot förstör de en hel del säd utan tvekan och det är nog åtskilliga stugor runt om i landet som hamnar på sniskan efter att de grävt under plintar osv. Men skit samma, de är lovliga och folk tycker det är kul så kör på bara.. gillar dock inte jyckar som självständigt fimpar grimbart, de har förtjänat bättre. Mvh! Det senare gäller i och för sig inte bara Grimbart... Vad gäller predatorargumentet och olika undersökningar så vill jag nog se en undersökning gjord under den korta tiden som de markhäckande fåglarna har nylagda ägg för att jag skall ta den på allvar. Att andelen ägg under ett år är en obetydlig del av grimbarts konsumtion innebär ju inte att den är obetydlig för orrhönan den veckan hon precis lagt äggen. Men jag tror inte någon säger emot om man påstår att Mård, Räv och kråkfågel är minst sju resor värre äggtjuvar!
Publicerat November 5, 201015 yr Länken jag klistrade in påstår alltså att det blir mer räv om man jagar grävling hårt. Stämmer det så faller predatorargumentet rätt hårt. Att jag dem där de förstör åkrar, hus och annat utgår jag från att få har ett problem med.
Publicerat November 5, 201015 yr Länken jag klistrade in påstår alltså att det blir mer räv om man jagar grävling hårt. Stämmer det så faller predatorargumentet rätt hårt. Det stämmer enligt min erfarenhet och uppfattning ganska väl, det var därför jag skrev att man för varje skjuten grävling ska skjuta en räv. Att enbart jaga en av arterna gör att man får mer av den andra arten på sikt. Djuren konkurerar ju om både föda och gryt till vis mån. Det är här viltvården kommer in i bilden där man ser effekten och konsekvenserna av det arbete man utför.
Publicerat November 6, 201015 yr Det stämmer enligt min erfarenhet och uppfattning ganska väl, det var därför jag skrev att man för varje skjuten grävling ska skjuta en räv. Att enbart jaga en av arterna gör att man får mer av den andra arten på sikt. Djuren konkurerar ju om både föda och gryt till vis mån. Det är här viltvården kommer in i bilden där man ser effekten och konsekvenserna av det arbete man utför. Lodjur konkurrerar också med räv. Alltså blir det mer räv om man skjuter bort Lodjuren. Tror inte att man kan vara säker på att det är dåligt för villtvården att skjuta lodjur ändå... Håller alltså med om att det finns en viss balans man måste försöka tänka på. Och när det gäller rovdjuren så är det inte konstigt om en art gynnas om man jagar en annan av dem för hårt. Det gäller att minska det totala predatortrycket. Och då anser jag det bäst att jaga samtliga predatorer. // Henrik
Publicerat November 7, 201015 yr för mig så är de inte att bara få skjuta grävlingen, de är vägen dit som är de roligaste. släppa hunden för att sen både få se och höra den göra ett bra jobb och få belöning för de också!
Publicerat Maj 19, 20206 yr Jag jagar grävling av väldigt många anledningar. 1: Viktigaste anledningen är nog att jag håller djur som höns, gäss och kaniner som grävlingen och räven tar. Samt trampar ner spannmål och bygger bon och gångar i hus och uthus. Jag hjälper även grannar, vänner och familj med liknande problem. 2: Rent viltvårdande syfte då grävling och räv tar rådjurskid, hönsfåglar med mera. 3: Jag tar tillvara på skinn, fett och faktiskt kött på senare år. Det blir som en liten gris. 4: Det är en av favoritjakterna för nöjesskull. Både vakjakt efter kvällsjobbet så man får tid att filosofera över dagen som varit och planera kommande dag men och jakten med ställande hund i augustinätterna. Få saker är lika trevliga som att bege sig ut en augustinatt med 22:än, kompisen och hans hund samt ficklampor. Det blir ju som de första riktiga jakterna på säsongen. Visst sömnen blir ju helt klart lidande men den tar man igen under vintern. 5: Jag jagar också grävling och andra predatorer då vi får en liten bonus i jaktlaget efter vissa poäng det kan vara allt från jaktkortet betalt eller en extra peng på någon jaktbutik till några fina saker som jaktryggsäckar, vapenfodral etc etc Det är nog ordnat så för att nästan inga vill jaga predatorerna häromkring.