Publicerat September 22, 201015 yr Jag har en underbar .222 Sako Vixen som jag inte velat göra mig av med, trots att garderoben har växt ur det andra skåpet. Nu har jag kommit över löjlig massa ammo i .222 så jag tänkte damma av den till lite diverse(bävervak, toppfågel mm). Nu är jag ute efter ett "hyfsat" sikte med 50 glugg. Jag är ingen optikfanatiker(jag har Leupold VXII på dom 3 bössor jag använder mest. Jag har alltså inga större krav förutom att det är skottfast och släpper in tillräckligt med ljus. Nu till frågan: är det någon som känner till Simmons 3-9x50 8-Point Truplex? Oja, jag vet att det är billigt, så Ni behöver inte jämföra med tyska kvalitetssikten, men kan det duga för den pengen? Tacksam för svar.
Publicerat September 22, 201015 yr Kanske ett sådant ist. http://www.skanejakt.se/8f0ab394-8097-4fe8...b841ab0-29.html Skall var riktigt bra vad jag hört.. trots sitt låga pris.
Publicerat September 22, 201015 yr Författare Tack Skåningen för ett konstruktivt svar. Jag förstår att Ni som inte accepterar något sämre än Zeiss toppmodeller tycker frågan är larvig. MEN eftersom det är ett budgetalternativ jag VILL ha så är jag tacksam för sådana svar som Skåningens om Ni inte kan ge feed-back på Simmons
Publicerat September 22, 201015 yr Tack Skåningen för ett konstruktivt svar. Jag förstår att Ni som inte accepterar något sämre än Zeiss toppmodeller tycker frågan är larvig. MEN eftersom det är ett budgetalternativ jag VILL ha så är jag tacksam för sådana svar som Skåningens om Ni inte kan ge feed-back på Simmons du kan köpa dig en Zeiss för 3000-4000 kr i tyskland, 2,5-19x50. Jag har ett sådant och det är seriöst förbannat mkt bättre. det är dom pengarna vi pratar om. det är ett bra budgetalternativ anser jag. www.egun.de. simmons kan jag inte ge feedback på, äger inget och planerar det inte heller. jag känner de som har dem och till elektronikälgen räcker det till. optik är ju känsliga grejor så beggad kvalitet är bättre än alternativet. dessutom kan du få det lagat om ngt händer med det vilket nog är klurigt i fallet simmons
Publicerat September 22, 201015 yr Tack Skåningen för ett konstruktivt svar. Jag förstår att Ni som inte accepterar något sämre än Zeiss toppmodeller tycker frågan är larvig. MEN eftersom det är ett budgetalternativ jag VILL ha så är jag tacksam för sådana svar som Skåningens om Ni inte kan ge feed-back på Simmons jag har ingen ziess och jag säger ändå nej. om du tar det lite lugnt och kollar av annonserna här och på blocket så kommer du att hitta något bättre. jag förstår inte varför zeiss dras upp så fort man inte rekommenderar junk sikten.
Publicerat September 22, 201015 yr Kör hårt, det är dina pengar, men svaret är ovillkorligen det att din tilltänkta Simmons inte är skottfast, skiftar träffläge genom växeln och är allt igenom skit. Vill du att jag skall ljuga och säga att det är bra saker? Du har ett bra vapen som du handikappar genom att avse att köpa dubiös optik, jag tänker inte säga till dig att det är ett fint val. Angående det förslag som skåningen gav dig får du överväga även det om du vill, men det är samma slag värsta form av skitoptik även den. Om inte annat kan du PM Jakob/hinkraka här inne o ha ett litet meningsutbyte om kvalitetsoptik. /Christian
Publicerat September 22, 201015 yr Författare Kör hårt,det är dina pengar, men svaret är ovillkorligen det att din tilltänkta Simmons inte är skottfast, skiftar träffläge genom växeln och är allt igenom skit. Vill du att jag skall ljuga och säga att det är bra saker? Du har ett bra vapen som du handikappar genom att avse att köpa dubiös optik, jag tänker inte säga till dig att det är ett fint val. Angående det förslag som skåningen gav dig får du överväga även det om du vill, men det är samma slag värsta form av skitoptik även den. Om inte annat kan du PM Jakob/hinkraka här inne o ha ett litet meningsutbyte om kvalitetsoptik. /Christian Det var tydligen ett känsligt ämne. Det var ju precis den typen av feedback jag ville ha (dom första två raderna). Eftersom jag inte är tillräckligt begåvad att bedöma brukskvalitén på siktena bara på specen så frågar ju Er som kan mycket mer än jag.
Publicerat September 23, 201015 yr Jag själv har ett Simmons Blazer 3-9x40 som jag inte kan klaga på iaf. Visst, det finns bättre sikten som t.ex. har bättre optik, men det fyller sin funktion. Har haft det i över ett år nu och det har inte krånglat ännu.
Publicerat September 23, 201015 yr köp denna istället mycket sikte för pengarna,http://www.blocket.se/vasterbotten/Klass2_studsare_samt_kikarsikten_29707339.htm?ca=6&w=3 just ja skulle inte köpa ett simmons,
Publicerat September 23, 201015 yr Har ett Simmons Aetec på 22.an, och rent optisk är det jäkligt bra. Det mekaniska har fungerat bra i 3 år, men så sitter det ju på en 22a , så det utsätt ju inte för några större påfrestningar...
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Vad har du för budget? Denna skall vara hyffsad. http://www.jaktbutiken.se/produkter/283.57...40%20Kikarsikte
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Alltså, ska du nu ha ett riktigt budgetsikte som ändå är skottfast mm så leta upp ett japan tillverkat Tasco. Tasco Titan vill jag minnas var en av dessa japantillverkade serier. Har en kompis som har använt ett 1,5-6X42 i många år på sin kombi utan problem. Jag har själv provat ett 1,1-4x24 på en 9,3x62 utan problem.
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Skriv ut vad ditt maxpris för kikaren får vara, så kan vi andra kanske hinta om bra beggad optik för den pengen, istället för att du köper dålig optik för samma peng. Annars har jag en OXO Nebraska 3-9x50 i absolut nyskick som du kan få gratis mot att du betalar frakten, jag placerar den i samma härad som Simmons, så du förstår då kanske hur högt jag värderar dessa kineser.. Har sett två haverier på Simmons i det här laget nu på kort tid, och tack och lov så har bägge skett på banan, och inte när de skjutit på vilt.
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Skippa Simmons.Vill du ha budget så kika på Burris istället Burris är bra. Jag har nyss köpt 2 st nya Fullfield II 3-9x40 BP, för 2345:- st. Den ena sitter på 30-30:n, och den andra på 22 Horneten. Har även en Fullfield II 4,5-14x42 BP på 222:an, samt en Burris 3-9x40 RF på 22wmr:en. Nöjd med alla dessa, och just inga pengar att tala om heller.
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Författare Wow, vilken respons! Jag kände mig faktiskt lite mobbad först när jag inte fick ngt svar. Burris verkar ju vara ett vettigt alt. men jag hade inte sett dem till SÅ bra pris. Jag vill helst inte betala mer än 2500:- för ett sikte till den bössan. Tack för ALLA svar och jag tar gärna emot tips på beggade i den prisklassen. Jag skulle gärna ha upp till 12x förstoring och 50 glugg( jag inbillar mig att det ska vara bättre i svagt ljus, rätta mig gärna om jag cyklar, på riktigt, GÄRNA!)
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Wow, vilken respons! Jag kände mig faktiskt lite mobbad först när jag inte fick ngt svar. Burris verkar ju vara ett vettigt alt. men jag hade inte sett dem till SÅ bra pris. Jag vill helst inte betala mer än 2500:- för ett sikte till den bössan. Tack för ALLA svar och jag tar gärna emot tips på beggade i den prisklassen. Jag skulle gärna ha upp till 12x förstoring och 50 glugg( jag inbillar mig att det ska vara bättre i svagt ljus, rätta mig gärna om jag cyklar, på riktigt, GÄRNA!) Du är ute o flaggar på kanten, när man har att göra med optik av lite mer mellanklass segment så får man acceptera en del tillkortakommanden, om det verkligen är så att vakjakten är prio 1, finns det inget som slår en 8x56 med nr 1 riktmedel. Det gör inte det, fråga Walleman här inne om inte annat, jag har även själv haft tuber av just det slaget, en 25 år gammal Helia S 2 skall inte kosta mer än 2 500, det är precis vad jag köpte en för för några år sen och det är en sjukt bra tub för vakjakt. Söker du en tub som du kan vaka med men inte är just avsedd för det räcker det ofta med mindre frontlins, minns dock det att alla amerikanska/asiatiska tuber är lite sämre i mörkret än motsvarade Europe, skälet är enkelt, de har inte vår mörker jakt, det är inte tillåtet och är den det så är lampor tillåtna där också. Vill du kan jag leta lite för din räkning bland annonser o tuber?! /Christian
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Burris verkar ju vara ett vettigt alt. men jag hade inte sett dem till SÅ bra pris. Här den jag köpte. http://www.jaktbutiken.se/produkter/283.57...40%20Kikarsikte Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag har inte testat den i vaksammanhang, så jag kan inte uttala mig om hur den funkar i svarta natten, men är det grisvak som man får ha belysning till numera, så funkar den säkert bra, men jag vakar bara räv, och då får det bli månljuset som hjälper till. Men den 4,5-14x42 som jag har, funkar förvånantsvärt bra i taskigt ljus, speciellt när det är snö, men inte är den lika bra som en europeisk tub, och speciellt inte en med fast förstoring. Så är det övervägande vak i dåligt ljus du ska ha den till, så köp en beggad 6 eller 8x fast, den kommer du långt med i det sammanhanget, jag ångrar än i dag att jag sålde min Helia 8x50..
Publicerat Oktober 8, 201015 yr Författare Du är ute o flaggar på kanten, när man har att göra med optik av lite mer mellanklass segment så får man acceptera en del tillkortakommanden,om det verkligen är så att vakjakten är prio 1, finns det inget som slår en 8x56 med nr 1 riktmedel. Det gör inte det, fråga Walleman här inne om inte annat, jag har även själv haft tuber av just det slaget, en 25 år gammal Helia S 2 skall inte kosta mer än 2 500, det är precis vad jag köpte en för för några år sen och det är en sjukt bra tub för vakjakt. Söker du en tub som du kan vaka med men inte är just avsedd för det räcker det ofta med mindre frontlins, minns dock det att alla amerikanska/asiatiska tuber är lite sämre i mörkret än motsvarade Europe, skälet är enkelt, de har inte vår mörker jakt, det är inte tillåtet och är den det så är lampor tillåtna där också. Vill du kan jag leta lite för din räkning bland annonser o tuber?! /Christian Som Du "hintar" lite, är jag ute efter lite allround-egenskaper för både räven (från sovrumsfönstret) under gårdslampan och tjäder i topp. Kanske 40-lins duger då?! Jag kommer naturligtvis försöka leta själv med Era/Dina tips i bakfickan, men tar jättegärna emot förslag då jag kanske inte har rätt verktyg i verktyglådan att bedöma vad som är bra. Åter igen tack för att Du/Ni lägger ner tid för att hjälpa mig
Publicerat December 8, 201015 yr Beg kvalla optik går före alla dar i veckan. Ex. Har en gammal zeiss 4x32 dvs liten och smidig. Den slår lätt kompisens kina glugg med belysning, 50 öppning och min egen Leapers 8x56 som jag köpte för att ta linsskydden av, när det blir mörkt. Så prioritera inte stor frontlins före kvallite även om kvallite´n är gammal och ser oansenlig ut, enl mig /T-Grön
Publicerat December 8, 201015 yr Borderjägaren, gå inte över ån efter vatten.... http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=29248 Jagade mina första 10 år med en sådan på 308an, grundmurad kvalitet..fortfarande efter 35år. Tror iofs att det är 3-10 men kan ha fel.
Publicerat December 8, 201015 yr Jag kikar just nu på lite olika Simmons. Tror ju inte de uträttar några större underverk, men det verkar som att de faktiskt sedan sin master-serie har börjat få riktigt goda recensioner. Jag tar det för vad det är, och vet vilka risker jag tar Det ska hur som bli intressant att se om det jag läst stämmer
Publicerat December 8, 201015 yr Författare Borderjägaren, gå inte över ån efter vatten.... http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=29248Jagade mina första 10 år med en sådan på 308an, grundmurad kvalitet..fortfarande efter 35år. Tror iofs att det är 3-10 men kan ha fel. Missförstå mig rätt. Jag har ganska bra gluggar på alla mina bössor MEN jag skulle vilja hotta upp min ena Vixen med något roligt (Nytt). Jag vill helt enkelt göra en sån där affär när man känner att man fått mycket mer än vad man betalat för. Dvs inte betala för märket utan hitta dom som försöker prisa sig in på marknaden. Som Hedlund sa: "Jag é inte snål, jag é prismedveten!