Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan Simmons va´ ett budgetalt?

Featured Replies

Publicerat
Missförstå mig rätt. Jag har ganska bra gluggar på alla mina bössor MEN jag skulle vilja hotta upp min ena Vixen med något roligt (Nytt). Jag vill helt enkelt göra en sån där affär när man känner att man fått mycket mer än vad man betalat för.

Dvs inte betala för märket utan hitta dom som försöker prisa sig in på marknaden.

Som Hedlund sa: "Jag é inte snål, jag é prismedveten! :):huh:

Jag förstår....tror jag. Skall man göra en sådan affär är det mot någon som av nöd behöver pengar. Tydligare korrelation pris/kvalité än vad man hittar inom optikvärden kan knappast hittas i någon annan produktkategori.

Sen finns det "mest" prisvärda segmentet, men det hittar man inte runt 2500 kronor nytt i min värld.

• 2 weeks later...
Publicerat

Köp hellre ett begagnat Zeiss Diatal Z 6X42 eller Swarovski Habicht Nova 6X42 nere i Tyskland för samma pengar som ett nytt kinajunksikte kostar..

Publicerat

Har precis köpt ett simmons för ja ville testa, jänkarna verkar tycka de är bra :)

Det jag köpte glappade i ringen som ställer skärpan på riktmedlet - fick dra det i bott med loctite för att få bukt med problemet (effekten är nämligen att riktmedlet hoppar lika mycket som ringen glappar...)

Optiskt är det ingen höjdare. Immar igen jättelätt nu i detta kalla vädret. Funkar gör det, iaf efter min nödlösning, och för 800:- kan man väl leva med den optiska kvalitén, men jag är ganska säker på att jag kommer byta ut det inom en inte allt för snar framtid - trots att det fungerar :)

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Christian N eller någon annan optikolympier!!

Jag är lite sugen på den här: http://www.blocket.se/stockholm/Kikarsikte_8_56_31325397.htm?ca=11&w=1

Killen som säljer säger att tuben är 2,6 cm??!! Han hävdar att han mäter med ett skjutmått. Finns det ngn gammal "standard" på 26mm? Om så är fallet kanske man kan köpa med ringarna som sitter på(fast jag gärna hade behållt mina sako orginalfästen) , ser dom ut att vara något att ha??

Tacksam för upplysta upplysningar!! ^_^ /

Publicerat

26 mm tuber finns på en del gamla tysk/österrikiska kikarsikten. Det är väl en hel drös som det skapats midja på när de dragits fast med 1" ringar (25,4 mm)

Svårt att säga vad det är för ringar, det kan vara Weaver med plåtöverfall och aluminium underdel. Det ser ut som en blandning av skruvar vilket skulle kunna tyda på Weaver ;) De 3 V:na (Vilja, Våld och Vaselin) brukar ha en viss inverkan på dessa skruvar :angry:

Jag tycker Weaver är bra om de monteras korrekt

Får du med ringarna så är 3800:- ett bra bud, men jag är en snål jäkel.....

Raggarö

Publicerat
  • Författare

26 mm tuber finns på en del gamla tysk/österrikiska kikarsikten. Det är väl en hel drös som det skapats midja på när de dragits fast med 1" ringar (25,4 mm)

Svårt att säga vad det är för ringar, det kan vara Weaver med plåtöverfall och aluminium underdel. Det ser ut som en blandning av skruvar vilket skulle kunna tyda på Weaver ;) De 3 V:na (Vilja, Våld och Vaselin) brukar ha en viss inverkan på dessa skruvar :angry:

Jag tycker Weaver är bra om de monteras korrekt

Får du med ringarna så är 3800:- ett bra bud, men jag är en snål jäkel.....

Raggarö

Thanx!!

Han säger att det står Weaver på ringarna. Riktiga? Men om det är plåtringar som Du tror, är det ngt att ha?

Mvh/

Publicerat

Jag har dessa Weaverringar på några vapen i arsenalen. Jag har dessutom monterat och återmonterat många åt kompisar. Gör man rätt vid monteringen så är det bra ringar. Felet som görs är att man monterar med för dålig anliggning mellan kikarsiktet och underhalvan (som är av aluminium). Underhalva/plåtöverfallet får för lite grepp och siktet glider - då tar man i för kung och fosterland och våldar skruvarna någe grymt (till ingen nytta)

Slipa in båda underhalvorna samtidigt med en (i detta fall) 26 mm stång (eller rör), jag använder ventilslippasta. Då tillser man att anliggningen blir bra, sedan använder man Liquisole eller kirurgtejp mellan kikarsiktet och ringarna = Det sitter !!!

Raggarö

• 5 years later...
Publicerat

Tänkte damma av denna gamla tråd ang Simmons och att dessa inte är skottfast och totalt värdelösa. Kan bara säga att där håller jag verkligen inte med. Har ett Simmons på min 358NM och har haft det  således i ca 25 år. Stöp med bössan i början och sopa det i en sten, kikaren höll. Fick dock ställa om den. Nu är ju min Simmons Japan tillverkad och dom som tillverkas nu får jag för mig görs i USA.

Publicerat

En bekant kallade sin fd Simmons för "the Gay Scope" ty allt han sköt på med det siktet träffades i röven. Lungträffarna kom tillbaka efter optikbyte.

Publicerat

kaffet slut på kannan ser jag  :tongue:

Que- Nu förstår jag inte alls vad som avses. Helt ärligt så är jag bara lite lagomt förbannat på allt och annat idag och då är jag en god man och låter omgivningen få ta del av det, det kan väl inte vara något fel med det? :yes:

Om jag berättar att jag haft ett Tasco 4x32 som varit världens mest skottfasta sikte efter att jag gjöt in erector-tuben i epoxi och ordnade med fästen med extern justering istället, medför det då att jag kan påstå att alla Tasco är skitbra, särskilt dem där klisterlappen anger att det är tillverkat i Japan, men präglingen under märket anger "made in china"?

Det är enbart inom optik, ev även med bilar som personer anser sig kunna göra påståenden av detta slag, som typ att min XX är lika bra som YY för att HH handlare faktiskt sa det, eller för att min (valfri lite lagomt närstående kontakt) har sagt att så är fallet, eller för att båda föremålen har något gemensamt, i optik glas från Schott och bilar så kanske det är handbromsfästet som är från samma fabrik, inte vet jag och sedan tro att omgivningen skall acceptera det.

Nu skall jag ge Mosaikgurami fördelen av ett tvivel och förutsätta att denne är en ovan postare på forum och en väldigt positiv person, vilket inte alls är omöjligt och att det styr dennes lite missriktade spontana positiva utlåtande. 

/C

Publicerat

Killen har 12 inlägg... andas Christian..

:biggrin:  :biggrin:

Publicerat

ja, ja jag kan leka snäll ett tag igen. /C

Publicerat

Killen har 12 inlägg... andas Christian..

:biggrin::biggrin:

Bra att du fortsätter att moderera trots att du pensionerat dig. [emoji111]
Publicerat

Jag tycker att det är utmärkt att Christian är "vaken", det går inte att köpa duglig optik för kaffepengar.

Rådet att köpa begagnad kvalitetsoptik eller beprövad budgetoptik håller än.

En hoper siktesförsäljare började importera sikten från Japan, när den tillverkningen blev oekonomisk bytte man leverantör, Filippinerna, Korea och Kina. Regeln att satsa på japantillverkat om möjligt, Filippinerna om detta inte går, håller en lång väg.....

Raggarö