Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

5 skott - Varför så in i h-e svårt?

Featured Replies

Publicerat

Nybörjare som man är har redan en sak blivit uppenbar - det är jävligt svårt att skjuta 5 bra skott i serie!

Sist på 300m banan sköt jag 4 serier, dom 2 första spred lite ojämnt ca. 60mm. Sen ändrar jag lite på förbelastningen

på harrisarna(Robban M:s) och vips skjuter jag bra - MEN INTE 5 SKOTT! En serie på 13mm åt skogen ;)

En mycket vis man hade en enkel förklaring: Lättare att slå 3 sexor i rad än att slå 5 sexor i rad. Statistik.....

Men jag köper inte riktigt att det bara handlar om statistik - jag har märkt samma fenomen på lerduvebanan,man

kan skjuta ettantal duvor på en station och tycka att det här var ju lätt, för att i nästa sekund totalbomma....

Hos mig själv tror jag att det handlar mycket om psykologi - en förväntan som byggs upp allt eftersom skotten

samlar sig i ett litet hål... jag blir nojig efter 3 skott och drömserien blir ännu en .....dröm.

Hur upplever ni detta - och framför allt, hur löser ni det???

/ sem

Publicerat
En mycket vis man hade en enkel förklaring: Lättare att slå 3 sexor i rad än att slå 5 sexor i rad. Statistik.....

:D Jag menade att ju fler skott du skjuter desto större blir sannolikheten att du fuckar upp ett skott - eller hur? Det är ju betydligt enklare att skjuta två skott som sitter ihop, än att ge sig på en 100-skottsserie ;)

Visst är det även psykologiskt. Efter fyra bra skott ska man "bara göra som man gjorde förut" och vips så är serien tillintetgjord :(

Publicerat

Den biten med statistik går inte att bortse från men är det som du säger att du har en tavla där du ser hålen och börjar fundera på dröm serier innan dem är färdiga är det även lite psykologi med i spelet.

Man ska INTE tänka medan man skjuter det är samma fel som när man stoppar bytet i säcken innan skottet är skjutet något man ska akta sig för ;)

Har du svårt att komma från tankarna skjut på en tavla som inte visar hålen så bra testa även att skjuta serierna snabbt det fungerar oftast bättre än man tror då ryggmärgen får bestämma.

Publicerat

En annan sak - inte ens en bänkskytt fixar att hålla 13 mm på 300 meter. Så det känns helt osannolikt att man skulle dra av detta i liggande ställning.

Svenska rekordet på minsta grupp på 300 meter ligger på 14,36 mm...

Publicerat
  • Författare

Jag var då fan inte långt ifrån...... ;)

Publicerat
Jag var då fan inte långt ifrån...... ;)

Nä, det var ju "bara" ett skott som saknades :(:DB)

Publicerat

när jag numera tänker på träffbilder så tänker jag mycket på dom sämsta inte dom bästa. det glädjer mig mycket när jag har ett bra medel, mer än någon enstaka svinbra serie.

Publicerat
  • Författare
när jag numera tänker på träffbilder så tänker jag mycket på dom sämsta inte dom bästa. det glädjer mig mycket när jag har ett bra medel, mer än någon enstaka svinbra serie.

Ja, jag förstår och till och med håller med..... men, utgångspunkten måste väl ändå vara att du försöker skjuta så bra

serie som möjligt? Och har man den inställningen - ja, då blir i alla fall jag lite gnällig när PB går åt h......då hjälper det tyvärr inte (för mig) att tänka Medel. :P

Månadsträffen var ett hårt uppvaknande :P Ett helt annat tänk - ett skott i taget.

Kanske en väg att gå för serieskyttet, skita i hur varje skott tar, bara att ladda om psyket till nästa?

Publicerat
Ja, jag förstår och till och med håller med..... men, utgångspunkten måste väl ändå vara att du försöker skjuta så bra

serie som möjligt? Och har man den inställningen - ja, då blir i alla fall jag lite gnällig när PB går åt h......då hjälper det tyvärr inte (för mig) att tänka Medel. :P

Månadsträffen var ett hårt uppvaknande :P Ett helt annat tänk - ett skott i taget.

Kanske en väg att gå för serieskyttet, skita i hur varje skott tar, bara att ladda om psyket till nästa?

jag tränar inte så mycket i liggade i perfekta förhållanden längre utan försöker träna på sådant jag har mest svårt för.

tex skjuta fort, med hög puls mycket vind okända avstånd så ja jag försöker skjuta så bra serier som möjligt men kanske inte på det sättet många andra använder.

med diopter mycket stående blir det skjöt tex en 180 skotts serie stående på 300m sist jag grovtränade.

Publicerat

Ja inte är det lätt inte.

Sköt en super fin 3 skottare på banan sist, eftersom den blev så fin ville jag peta in 2 skott till så det blev en 5a.

Det gick givetvis inte som jag ville utan ett skott till höger och ett till vänster om tre gruppen :P

Det ända jag gjorde var att jag laddade två skott till i vapnet utan att ändra skottställningen.

Var säkert så att jag "Ville" för mycket de sista skotten och fokus släppte.

13mm på 300 m är för sjukt bra. Jag vore nästan nöjd med 13 cm :P

//

Publicerat
  • Författare
jag tränar inte så mycket i liggade i perfekta förhållanden längre utan försöker träna på sådant jag har mest svårt för.

tex skjuta fort, med hög puls mycket vind okända avstånd så ja jag försöker skjuta så bra serier som möjligt men kanske inte på det sättet många andra använder.

med diopter mycket stående blir det skjöt tex en 180 skotts serie stående på 300m sist jag grovtränade.

Bara 180 skott??? :P Om du dubblar det så får du totala antal skott med kula jag skjutit...... :P

Publicerat

Håller med maddog att man ska fokusera på snittet inte enstaka super serier, visst är det skoj att skjuta smått men själv har jag ingen koll på "pers" på olika avstånd då dessa mest är att slumpen varit snäll :P

Sedan är som du säger månadsträffen och liknade skytte riktig bra träning för en liten serie som inte sitter där man siktar är ju egentligen bara en drös snygga bomskott :P

Publicerat

ett bra exempel är när jag köpte min str, säljaren hade skjutit runt 40000 skott med den har jag för mig.

när jag frågde om bästa träffbild med bössan tyckte han det var ett knäppt sätt att definera precision men jag propsade och han hade en sexskottare med diopter på 550 m på ca tre cm.

det var faktiskt då jag började inse det meningslösa i bästa träffbild med en bössa.

(speciell när den avverkat 4 pipor) :P

Publicerat

NU kanske jag är ute o seglar på okänt vatten men,

För att man ska kunna träffa varje gång där man siktar så är det väl en förutsättning att vapnet skjuter små träffbilder.

Vad jag menar är att om man har ett vapen som skjuter 30mm träffbilder så är ju risken att träffa ett 15mm mål bara hälften.

Skjuter den däremot 15mm träffbilder så är ju risken större.

//

Publicerat

För att man ska kunna träffa varje gång där man siktar så är det väl en förutsättning att vapnet skjuter små träffbilder.

Vad jag menar är att om man har ett vapen som skjuter 30mm träffbilder så är ju risken att träffa ett 15mm mål bara hälften.

//

därför har man bra precision för att se misstagen under träning, på tävling (bänk undantaget) och jakt är pecisionen mindre viktig (konstigt ja) för där är hjärnan klart viktigaste instrumentet.

tex om fälttävlingar skulle handla om precision i bössa skulle alla deltagere skjuta fullt på alla stationer, samma på jakt finns det en bössa i landet som inte har precision nog att träffa en älg, ädå missat de toch skade skjuts något fruktansvärt.

en bössa med otrolig precison i händerna på en otrolig skytt är såklart det bästa.

Publicerat

//

Att mäta träffbilder är att lura sig självom man inte tänker efter. en bössa som skjuter 30 mm och är rätt inskjuten träffar ju alltid inom 15 mm från riktpunken förutsatt att skytten gör sitt.

Publicerat

Jävligt bra tråd Sem!

Det blir en del intressant och lärorikt när denna fråga diskuteras faktiskt. Man har ibland flax och lyckas styra upp det hela med nått man inte trodde var sant för att i andra stunden skjuta bra mycket sämre. :)

Jag ligger själv efter i skytteträningen så vi båda har en del att knappa in så att säg. Kommer bestämt hem väldigt snart och då skall det laddas jävlar i mig. Skjutbanan blir frekvent besökt i veckan som följer å då skall du med oavset om du vill eller ej. :lol:

Får vi med den tredje bocken bruse så är ju det kalas.

/Knugen

Publicerat
  • Författare

Tredje bocken Bruce verkar mest vara hemma o jonglera med pikkadollerna eller få rekylskador

av överladdad 300RUM :)

Publicerat
  • Författare
därför har man bra precision för att se misstagen under träning, på tävling (bänk undantaget) och jakt är pecisionen mindre viktig (konstigt ja) för där är hjärnan klart viktigaste instrumentet.

tex om fälttävlingar skulle handla om precision i bössa skulle alla deltagere skjuta fullt på alla stationer, samma på jakt finns det en bössa i landet som inte har precision nog att träffa en älg, ädå missat de toch skade skjuts något fruktansvärt.

en bössa med otrolig precison i händerna på en otrolig skytt är såklart det bästa.

Jävligt bra svar, Maddog!!!

Det har jag funderat över, om man nu har en bössa som skjuter medelmåttigt - hur i hela världen skall man skilja

på skytt och bössa??? Om man nu är intresserad av att bli bättre.... :)

Publicerat
Det har jag funderat över, om man nu har en bössa som skjuter medelmåttigt - hur i hela världen skall man skilja

på skytt och bössa??? Om man nu är intresserad av att bli bättre.... :)

Börja med bänkskytte och skjut från riktiga stöd med minimal påverkan från dig själv ;)

Finner det faktiskt enormt roande att någon som skjutit i storleksordningen 350 skott med kulvapen i hela sitt liv, är besviken för att han inte åstadkommer 13 mm på 300 meter med 5 skott. Du borde faktiskt skämmas, om jag ska vara ärlig :o Det är ett slag i ansiktet på oss andra som skjutit tiotusentals skott...

Den tredje bocken Bruse kanske inte är helt bekväm på banan tillsammans med "Träffbildsgänget - vi som egentligen skjuter mycket bättre än vi gör" :P

Skämt åsido. Du säger att du har en bössa som skjuter "medelmåttigt"? Den verkar ju skjuta bättre än min TRG som idag kostar 39.000 kronor i handeln :lol:

Publicerat
Jävligt bra svar, Maddog!!!

på skytt och bössa??? Om man nu är intresserad av att bli bättre.... :unsure:

bland dom bästa skyttarna jag vet som jag skjutit mot (jag kallar honom mr B)när vi sköt på en träff samtidig låg han koncist på max vad bössan klarade.

om vi säger att bössan spred ca 20 cm på 500m för jag tror det var något sådant så var det ett pling i 20x20 plåtmålet ta mig tusan varje gång. jag själv har som rekord 44mm på 500m och fem skott med den bössan jag använde men inte tusan fick in alla smällar för det.

skjuter man många serier så ser man också när man presterar bra eller dåligt men på 100 skott händer ingenting.

köp ett 1000 pack i bottnen av kartongen finns svaren. ;)

Publicerat
  • Författare
Börja med bänkskytte och skjut från riktiga stöd med minimal påverkan från dig själv ;)

Finner det faktiskt enormt roande att någon som skjutit i storleksordningen 350 skott med kulvapen i hela sitt liv, är besviken för att han inte åstadkommer 13 mm på 300 meter med 5 skott. Du borde faktiskt skämmas, om jag ska vara ärlig :P Det är ett slag i ansiktet på oss andra som skjutit tiotusentals skott...

Den tredje bocken Bruse kanske inte är helt bekväm på banan tillsammans med "Träffbildsgänget - vi som egentligen skjuter mycket bättre än vi gör" B)

AJ AJ AJ! Den sved...... :unsure:

I'm not worthy, I'm not worthy Master Stenroos!

Jag är VÄLDIGT nöjd med 4 skott på 13mm, MEN, jag är ju lite perfektionist (som du vet) och därför surar jag lite

för mig själv (och för er) för det 5:e skottet ;)

Men det var inte det som var frågan - hur gör ni?

Publicerat
  • Författare
bland dom bästa skyttarna jag vet som jag skjutit mot (jag kallar honom mr B)när vi sköt på en träff samtidig låg han koncist på max vad bössan klarade.

om vi säger att bössan spred ca 20 cm på 500m för jag tror det var något sådant så var det ett pling i 20x20 plåtmålet ta mig tusan varje gång. jag själv har som rekord 44mm på 500m och fem skott med den bössan jag använde men inte tusan fick in alla smällar för det.

skjuter man många serier så ser man också när man presterar bra eller dåligt men på 100 skott händer ingenting.

köp ett 1000 pack i bottnen av kartongen finns svaren. :unsure:

Har ju tyvärr satsat på en pipbrännare - 6.5x284 - 1000 skott slut på det roliga.

Måste få tag i en vanlig 6.5 och burna krut ;)

Publicerat
Har ju tyvärr satsat på en pipbrännare - 6.5x284 - 1000 skott slut på det roliga.

Måste få tag i en vanlig 6.5 och burna krut :unsure:

aha har själv en 6,5-06 så då vet jag att mängdträning är uteslutet.

vad tusan varför inte en billig 6,5x55 också jag har svårt att se en billigare mängdträning för dryga håll.

är du nöjd med 6,5x284, gör själv ett byte till den kalibern nästa år då jag är trött på hylsarbetet med min 6,5-06.

vad har du för livslängd på hylsorna, kör du tightneck, vilken stigning har du, rekommenderar du lapua eller norma hylsor.

Publicerat
Men det var inte det som var frågan - hur gör ni?

Ledsen att jag skriver sönder den här tråden, men frågan engagerar mig verkligen.

Vad menar du egentligen med "hur gör ni?"? Vilka är "vi" och vad gör "vi" som du vill göra?

Låt mig dra en parallell. I fjol började jag skjuta pistol efter att Robban anmält oss till nybörjarkursen (TACK Robban!). Det gick hyggligt bra för mig från start och jag hade klar fördel av mitt tidigare skytte med gevär och ffa det faktum att jag lärt mig att skjuta utan att veta när skottet går (ett absolut krav för att lyckas med pistol, kan jag avslöja, där minsta avfyrningsfel ger stor effekt på tavlan).

Efter 350 skott hade jag nästan inte utvecklats något överhuvud taget. Pga den låga träningsfrekvensen så fick jag lära om varje gång jag kom till banan. Oftast var det greppets hårdhet jag hade glömt. Håller man för löst med en 22:a så funkar det ibland men det spritter skott hit och dit. Man måste ha en "lagom" hårdhet i greppet och göra en bra avfyrning för att skjuta sina guldserier.

För några månader sedan så kontaktade jag Ragnar Skanåker och bad om tips på träningsprogram för att utvecklas. Han frågade mig då vad min ambitionsnivå var. Jag svarade att jag konsekvent vill ligga på 290 poäng (av 300) i precisionsskytte (mitt pers är 280). Han svarade då att min ambitionsnivå är över den som krävs för att vinna SM...

Vad jag vill ha sagt med allt detta är att det är ganska lätt att sätta upp orimliga mål för sig själv. Jag har själv gjort det många gånger. Vet inte hur ofta jag åkt hem från 300-metersbanan och varit allmänt pissed off för att min 5-skottsträffbild "bara" mätte 42 mm. eller vad det nu kan vara. Efter att ha studerat träffbilden (denna högst förhatliga term) en stund i hemmets lugna vrå så har jag tänkt att "fan, det är ju grymt! 300 meter är låååångt och 40-50 mm är skitbra på det avståndet!".

Skytte borde vara nåt som skänker en glädje och tillfredsställelse. Det får man inte av att skjuta "träffbilder" som man aldrig blir nöjd med. Därför bör man nog bedriva en annan form av skytteträning (EJ träffbildsskytte!) som ger en lugn och harmoni :unsure:

Jag tycker att du Sem ska lägga in bilden på den där femskottaren. Den är skitbra även med "flyern".

Till sist vill jag säga att rent statistiskt ;) så kommer du att skjuta en femskottare på 13 mm om du bara provar tillräckligt många gånger.