Publicerat September 24, 201015 yr Författare aha har själv en 6,5-06 så då vet jag att mängdträning är uteslutet.vad tusan varför inte en billig 6,5x55 också jag har svårt att se en billigare mängdträning för dryga håll. är du nöjd med 6,5x284, gör själv ett byte till den kalibern nästa år då jag är trött på hylsarbetet med min 6,5-06. vad har du för livslängd på hylsorna, kör du tightneck, vilken stigning har du, rekommenderar du lapua eller norma hylsor. Jesus, kunde du inte komma på fler trickfrågor för en nybörjare... Extremt nöjd, än så länge... Köpte 100 Lapuahylsor som jag laddat 3 gånger - ingen aning om livslängd. Ingen tightneck, Krieger pipa 26¨ stigning 1-8.5, ALLA säger Lapua........ Bör tilläggas att jag är novis på handladdning oxå - kör full size die mot Robbans och exabits råd om necksizer, får väl se om det finns nåt kvar i plånboken efter husrenovering
Publicerat September 24, 201015 yr Författare Jag är en lugn och harmonisk.....perfektionist Nä, allvarligt, jag är intresserad av vad som far genom huvet på er därute på banan, oavsett om ni jagar fina serier eller bara ¨grovtränar¨!? Hur ni reagerar och tacklar problem med skyttet eller orkar hålla koncentrationen uppe. Bild efterfrågades:
Publicerat September 25, 201015 yr Varför skjuter du träffbilder? Frågan är inte ställd som en provokation även om min tveksamhet mot träffbildsskytte torde var välkänd hos en del av läsarna av denna tråd. Däremot så bör du nog fundera på vad du vill uppnå med träffbildsskyttet? Kanske avslöjar jag min okunskap om motorsport när jag nu jämför träffbildskyttet med dragracing Jag anser att träffbildsskyttet är ett måste när man utvärderar laddningar och givetvis för dem som är intresserade av att tävla i bänkskytte. Däremot är det ett synnerligen ineffektivt sätt att utvecklas som skytt, det är så jag ser parallellen med dragracing. Det är bara vissa delar av de färdigheter som du bör träna på som utvecklas av dessa aktiviteter. För att bli en duktig bilförare så behöver du kunna väldigt mycket mer än att "bara" gasa, växla och köra rakt fram, samma sak gäller om du vill lära dig att skjuta kula med stor precision. Förvisso är allt kulskytte av godo, så även träffbildskytte men min poäng är att det är ett synnerligen oeffektivt sätt att utvecklas som skytt. Genom att lägga upp din träning på ett annat sätt och att variera dina övningar kan du snabbare utvecklas till en bra kulskytt. Det finns faktiskt också direkt kontraproduktiva inslag i träffbildsskyttet, nämligen att man kommer ifrån fokuseringen på det enstaka skottet och att det skall bli så bra som möjligt. Med träffbildsskytte kommer automatiskt tankar på att man skall skjuta flera skott för att få en "grupp" som man kan räkna diametrar på. I grund och botten skulle jag vilja påstå att om du bommar med första skottet så är förmågan att sätta även nästa fyra bommar på samma ställe av rätt tveksamt värde Det du bör fokusera på är förmågan att sätta det första skottet på rätt ställe, genom att bara skjuta ett skott på varje mål så underlättar du det "tänket", skotten blir då bom eller träff . Skall du utvecklas som skytt bör du nog fundera på träffprocenten och hur du skall öka den. Ställ dig frågan om var du bommar när du bommar och försök minska antalet bommar, min erfarenhet är att nästan alla skyttar har något mönster i sina bommar, i bästa fall handlar det om att i princip alla bommar är beroende på att man bedömt vinden fel men ofta finns det andra mönster att se. Om man t ex lägger upp sin träning så att man varenda gång man är på skjutbanan så skjuter man vår "månadsträff" med sina 15 skott så kommer du efter att ha skjutit denna 5-10 gånger förhoppningsvis att börja se ett mönster i dina bommar som du då kan börja åtgärda. Sedan kommer vi in på frågan om det inte är positivt att bössan skjuter så tätt som det bara är möjligt? Självklart är det så! Däremot så vill jag nog påstå att vi lägger alldeles för stor vikt vid detta istället för att fokusera på den i särklass största felkällan, d v s skytten. Kanske är det på sin plats att återigen fundera i biltermer. När jag nu står i begrepp att byta min bil så är maxhastigheten inte det jag främst fokuserar på, även om jag skaffar mig en bil som har en mavhastighet som är betydligt högre en den jag har idag kommer jag inte att komma snabbare fram eftersom jag inte blir en bättre bilförare av att byta bil. De finns däremot en massa tonårskillar som drömmer våta drömmar om maxhastigheter och hästkrafter och när de sätter sig bakom ratten har det en alltför stor benägenhet att sluta i terrängen eller i värsta fall på akuten. Samma sak är det med oss skyttar, skillnaden är bara att en övertro på den egna förmågan och vapnets tekniska prestanda i vår värld resulterar i en skadeskjutning eller i bästa fall i en bom. Om jag istället för att fokusera på att byta bil eller trimma den fokuserar på att utveckla min egen förmåga som bilförare så kommer jag att kunna köra snabbare med acceptabel marginal. Samma sak gäller som kulskytt, för den överväldigande majoriteten av oss skyttar så är det inte vapnet utan vår egen förmåga som sätter gränsen. För att flytta den gränsen så gäller det att investera i träning, antingen i form av torrträning vilket är ett väldigt effektivt komplement till den vanliga träningen eller genom att skjuta x antal tusen skott på vallen. Vill du bli en bra skytt så finns det trots allt ingen genväg, det handlar om mängdträning men minst lika viktigt är att träna rätt För de som har ambitionen att tävla i bänkskytte så är det givetvis bra att skjuta träffbilder även på träningen och likaså när det gäller att ta fram en vettig laddning för bössan. När det gäller tips för att lägga upp sin träning så skrev vi en del om det i en gammal tråd som handlade om "fortsättningsövningar" för den som vill ha ett alternativ till månadsträffen och att skjuta på poängtavlor i denna tråden Advanced marksmanship course Om någon är intresserad så har jag nog mer material och förslag på andra övningar. Vänligen, Henrik
Publicerat September 25, 201015 yr Författare Jag är nybörjare......! För mig(och säkert för en hel del andra) är en femskottsserie en slags vedertagen värdemätare... Att visa upp 5 tavlor med identisk träff kontra 1 med 5 skott i samma hål -nja, inte riktigt samma impfaktor! Nu är det ju inte riktigt vad jag är ute efter - jag är ju ute efter att skjuta så bra och konstant som min förmåga medger. Problemet är ju att oavsett jag skjuter 1 skott på 5 tavlor eller 5 skott på 1 tavla (förutom att slösa papper) så kommer misstaget någonstans i ¨serien¨. Det är det jag vill åt. Jag tog upp tanken på att enskottstänket kanske var en möjlig väg tidigare - får vidareutveckla det! Ibland känns det nästan dumt att ha haft turen/lyckan att ha fått en bössa vars potensial förpliktigar mig till att skjuta bättre än jag kan - slöseri tycker säkert många! Men å andra sidan tror jag att den sporrar mig i positiv riktning - det finns ingen tvekan om/när det är jag som gör fel.... Nån som vill köpa? Måste ha en bössa för mängdträning...... nån som har en otroligt billig Tikka m65 6.5x55? /sem
Publicerat September 25, 201015 yr Författare skaffa en till pipa till din bössa vad är det för system. Tikka M65
Publicerat September 25, 201015 yr Författare Tikka M65 FAN, nu är jag dum i huvet!!! Har ju den gamla 6.5 pipan liggandes.
Publicerat September 25, 201015 yr FAN, nu är jag dum i huvet!!!Har ju den gamla 6.5 pipan liggandes. ha ha skruva i skiten och skjut slut på den.
Publicerat September 26, 201015 yr ha ha skruva i skiten och skjut slut på den. Ja för faan så länge Stenroos inte rätade upp lådan/låsytorna så är det som sagt bara att skruva i skiten.
Publicerat Oktober 1, 201015 yr intressant tråd, jag är också nybörjare(skjutit ganska mycket luftvapen innan dock.) skaffade mig jägarlicens för att jaga och skjuta långhåll. Att skjuta in 4 av 5 på 300m inom 13mm är ju helt sinnessjukt, bara att se den lilla tavla du har är en bedrift bara det. Jag har problem med 24x förstorning på 300m, det räcker inte för att se mina små 100mm mål tillräckligt bra. Nu laddade jag en 63grain sierra sp till min 22-250 och skjöt 6skott på en gammal vindflöjel på 300m igår som träning inför toppfågel.
Publicerat Oktober 1, 201015 yr intressant tråd, jag är också nybörjare(skjutit ganska mycket luftvapen innan dock.) skaffade mig jägarlicens för att jaga och skjuta långhåll. Att skjuta in 4 av 5 på 300m inom 13mm är ju helt sinnessjukt, bara att se den lilla tavla du har är en bedrift bara det. Jag har problem med 24x förstorning på 300m, det räcker inte för att se mina små 100mm mål tillräckligt bra. Nu laddade jag en 63grain sierra sp till min 22-250 och skjöt 6skott på en gammal vindflöjel på 300m igår som träning inför toppfågel. EEh, jag tar tillbaks det om bedrift.. skjöt idag liggandes nyladdad 55 gr sierra blitzking på 300m med 12mm spridning på 4 av fem(5:e 40mm ifrån) träffarna satt i 100mm. Blev bra laddning det här, skjöt 10st fabriksladdad norma jaktmatch som jämförelse, spred ca 35cm... Kanske låter skrytit, men är mest nöjd med laddningen..
Publicerat Oktober 1, 201015 yr Författare Gott skjutet! Nu är vi 2 som behöver lära oss det där 5:e skottet.....