Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

björnhund

Featured Replies

Publicerat

Som det står i rubriken har min älghund blivit mer intresserad av björn än älg. Dagens försök till älgjakt blev en flopp då det fanns älg i markerna flera stycken men hundne drog iväg närmare två mil ifrån mig och förmodligen har han jagat björn.

Så det e väl blandade känslor jag har det e ju roligt och jaga en björn men det blir ju ingen älg.

Kan nån ge mig tips på hur man kan stoppa den vidsträckta hund? Jag menar efter två timmar skulle han ju fundera på att komma tillbaka och sluta spåra.

För nån vecka sen spårade han en björn i tre timmar och då han kom tillbaka till där han först hitta spåret och skulle börja om igen så fick jag nog och fick hem honom.

Tacksam för tips och idéer!!

PS: Idag har han bara sprungit 53km <_<

Publicerat

Tja, du kan bli rätt populär på björnmarker!

Jag jagar på både nordsidan och södersidan om 45:an och hade i år då en teoretisk tilldelning på 90 björnar.

Skulle han vara riktigt duktig på det så är det inte omöjligt att få jaga!

Majoriteten av våra jämtar är rena älghundar med visst björnupptag men vissa är rena björnhundar och det är inte fy skam det direkt!

Fast när han drar iväg på björn när bara älg står på menyn är det kanske inte så roligt...

Har dock ingen lösning på ditt problem...

Publicerat
Som det står i rubriken har min älghund blivit mer intresserad av björn än älg. Dagens försök till älgjakt blev en flopp då det fanns älg i markerna flera stycken men hundne drog iväg närmare två mil ifrån mig och förmodligen har han jagat björn.

Så det e väl blandade känslor jag har det e ju roligt och jaga en björn men det blir ju ingen älg.

Kan nån ge mig tips på hur man kan stoppa den vidsträckta hund? Jag menar efter två timmar skulle han ju fundera på att komma tillbaka och sluta spåra.

För nån vecka sen spårade han en björn i tre timmar och då han kom tillbaka till där han först hitta spåret och skulle börja om igen så fick jag nog och fick hem honom.

PS: Idag har han bara sprungit 53km <_<

Med den hunden kan du bli handelsresande i björnjakt, men du måste ju få hunden att ställa älgen också. :D

Det är ju mer än ett maratonlopp. :D

Publicerat
  • Författare
Tja, du kan bli rätt populär på björnmarker!

Jag jagar på både nordsidan och södersidan om 45:an och hade i år då en teoretisk tilldelning på 90 björnar.

Skulle han vara riktigt duktig på det så är det inte omöjligt att få jaga!

Majoriteten av våra jämtar är rena älghundar med visst björnupptag men vissa är rena björnhundar och det är inte fy skam det direkt!

Fast när han drar iväg på björn när bara älg står på menyn är det kanske inte så roligt...

Har dock ingen lösning på ditt problem...

jo det e jätteroligt att han går på björn missförså mig int jag är jättenöjd fast gubbarna i laget kanske inte håller med.

men han far ju så in i helvete långt

Publicerat

ja de är väl inte så mycket att göra åt saken bara börja jaga mera björn med den om den har intresse för det.

vill du ha en älghund så kan vi byta hund över en helg eller så.

Publicerat
  • Författare
Med den hunden kan du bli handelsresande i björnjakt, men du måste ju få hunden att ställa älgen också. :D

Det är ju mer än ett maratonlopp. <_<

å jo men du kan ju gissa om nån e trött nu :D

han har fått stopp på björn förut men dom e inte lätta och få stopp på

Publicerat
  • Författare
ja de är väl inte så mycket att göra åt saken bara börja jaga mera björn med den om den har intresse för det.

vill du ha en älghund så kan vi byta hund över en helg eller så.

men man måste ju ha jakträtt på den marken det blir ståndskall

Publicerat
men man måste ju ha jakträtt på den marken det blir ståndskall

jo det kan ju vara bra eller att man har kontakt med grannarna och får gå in om det är björn.

min hund har skällt björn när han kommer på dom och det är synd att det är så sällan han gör det.

men valpen jag nu har kommer jag försöka köra in mer på björn från början redan.

Publicerat
å jo men du kan ju gissa om nån e trött nu :D

han har fått stopp på björn förut men dom e inte lätta och få stopp på

Ja, det kan jag räkna med! :D Helt utslagen kan jag tro. :rolleyes:

Ok! Nej, det är inte lätt att få stopp på nalle.

Det som diskuteras är väl att införa ett rovdjurskort vad jag vet där flera jaktlag kan jag tillsammarmans över större mark och jaga björn ihop. Jag tror att Dalarna har det el. om det diskuteras där också.

Lycka till med älghunden äh jag menar björnhunden! :P:D

Publicerat
  • Författare
Ja, det kan jag räkna med! :D Helt utslagen kan jag tro. :rolleyes:

Ok! Nej, det är inte lätt att få stopp på nalle.

Det som diskuteras är väl att införa ett rovdjurskort vad jag vet där flera jaktlag kan jag tillsammarmans över större mark och jaga björn ihop. Jag tror att Dalarna har det el. om det diskuteras där också.

Lycka till med älghunden äh jag menar björnhunden! :P:D

jo han ligger i kojan och vägrar komma ut:)

ska försöka ordna mer mark att jaga på till nästa höst då man kan få tillstånd av staten att jaga björn på deras mark

Publicerat
jo han ligger i kojan och vägrar komma ut:)

ska försöka ordna mer mark att jaga på till nästa höst då man kan få tillstånd av staten att jaga björn på deras mark

Han är nog väldigt trött nu och vill säkert ha sin skönhetssömn imorgon bitti! :P:rolleyes: Det låter ju bra! :D

Publicerat

PS: Idag har han bara sprungit 53km :rolleyes:

jag hade jublat ja iaf om det hade varit min hund!!!!

hojta till om du lessnar på björn jakterna :P

Publicerat
  • Författare
jag hade jublat ja iaf om det hade varit min hund!!!!

hojta till om du lessnar på björn jakterna :rolleyes:

haha den risken finns int fast jag hade vart kul med en kompis

Publicerat

Underbart läge! :excl: ser på min som kan dra efter älg, men luktar det björn blir han alledeles till sig, enda gången ha riktigt viftar på svansen, nu har vi samma uppfödare och det ligger något i det! han har lyckats väldigt bra! har en älghund hemma om du vill låna, så ses vi till nästa års björnjakt :blush:

Publicerat

Miss W har ett meddelande!

Publicerat

Jag hade jublat om vi haft en sån hund i vårat jaktlag :P Dom två hundar som finns i vårat lag är inte alls intresserad av jaga björn och väldigt gott om björn har vi med ;)

Publicerat
Jag hade jublat om vi haft en sån hund i vårat jaktlag :D Dom två hundar som finns i vårat lag är inte alls intresserad av jaga björn och väldigt gott om björn har vi med :)

Du är inte ensam om att ha jublat om man hade haft en sådan hund. :D Dom hade en helikopeteröverflygning över Innanbäcken, Grytnäs, Nyborg, Storön & Ryssbält förra veckan och nu vet jag vad dom har gjort. Dom räknad björnar från helikopetrn. 11 st inom detta omr. ner mot kusten varav en hona med unge. :o Det är några för många. :D

Publicerat
  • Författare

Låter som om många e i behov av en björnhund,

borde kanske sätta ut en annons så kanske man får börja jaga på riktigt B)

Publicerat

borde kanske sätta ut en annons så kanske man får börja jaga på riktigt :D

Handelsresande i björnjakt! Fin titel. :D:D

Publicerat

borde kanske sätta ut en annons så kanske man får börja jaga på riktigt :D

Ja varför inte till nästa år :D Man kommer ju inte åt björnarna utan hund :S

Publicerat

Gå ut på nåt hygge och skjut en älg lite långt bak, vänta en timme, banda i löpan beröm och överglad när ni hittar älgen. Då kan du få han\henne att åtminstone börja byga upp ett interesse för älg. när nysnön kommer, banda massor i älglöpor och beröm. Genom att possitivt och ofta pressentera älgspår har du i allafall en chans. Om du nu vill att han ska jaga älg, personligen hade jag nog köpt en hund till och bara jagat björn med den.

Publicerat
  • Författare
Gå ut på nåt hygge och skjut en älg lite långt bak, vänta en timme, banda i löpan beröm och överglad när ni hittar älgen. Då kan du få han\henne att åtminstone börja byga upp ett interesse för älg. när nysnön kommer, banda massor i älglöpor och beröm. Genom att possitivt och ofta pressentera älgspår har du i allafall en chans. Om du nu vill att han ska jaga älg, personligen hade jag nog köpt en hund till och bara jagat björn med den.

Hördu jag hoppas ditt tips är ett skämt men faktiskt så fick jag gå med han på en skadskuten älg första älgjaktsdagen men då gick vi direkt på spåret och han skällde som en galning och vi fick älgen till slut.

Du vet nog kanske int vilka gener jag har i min hund, pappa är en grym björnhund och mamma var väl sådär, nu jagar man lodjur med henne istället.(finns dåligt med älggener)

Men han jagar älg då det int finns nån björn i närheten men jag kommer aldrig att försöka vända han till älghund.

och om tid fanns så skulle jag ha fler hundar men jag har hellre en som får jaga mycket än två som får jaga lite grann

Publicerat
Hördu jag hoppas ditt tips är ett skämt men faktiskt så fick jag gå med han på en skadskuten älg första älgjaktsdagen men då gick vi direkt på spåret och han skällde som en galning och vi fick älgen till slut.

Du vet nog kanske int vilka gener jag har i min hund, pappa är en grym björnhund och mamma var väl sådär, nu jagar man lodjur med henne istället.(finns dåligt med älggener)

Men han jagar älg då det int finns nån björn i närheten men jag kommer aldrig att försöka vända han till älghund.

och om tid fanns så skulle jag ha fler hundar men jag har hellre en som får jaga mycket än två som får jaga lite grann

Du borde ju jobba vidare med björnhundsgenerna och skaffa en ren älghundsvalp. :angry: Det är ju synd att ta bort sådana fina björnhundsgener på honom.

Publicerat
  • Författare
Du borde ju jobba vidare med björnhundsgenerna och skaffa en ren älghundsvalp. :angry: Det är ju synd att ta bort sådana fina björnhundsgener på honom.

Ska försöka jaga björn på riktigt nästa år med lite tur så får jag jaga på ganska stora områden vilket behövs.

Och som sagt hade jag tid så skulle jag ha en till hund men det finns inte tid till att ta hand om en valp just nu

Publicerat
Ska försöka jaga björn på riktigt nästa år med lite tur så får jag jaga på ganska stora områden vilket behövs.

Och som sagt hade jag tid så skulle jag ha en till hund men det finns inte tid till att ta hand om en valp just nu

Ok! Vad kul för dig om du lyckas med att få komma in på riktigt stora marker där du o hunden kan röra er fritt uatn att behöva tänka på gränser till grannmarkerna. :D Nu blev jag lite sotis på dig. :):)

Man hinner inte en valp till ibland.