Publicerat September 25, 201015 yr Skalldrivande Engelsk Springer Spaniel... Jag var och skulle köpa några hönor och när jag klev ur bilen så kom 3 st valpar rusande mot mig... Det visade sig att två av dem var till salu och enligt honom så driver de det mesta... Vad jag förstod så är de kortdrivare, inte så konstigt med tanke på att de egentligen är stötande hundar... Hursomhaver så fastnade jag för en brunteknad hanvalp som var helt underbar, väldigt tillgiven och lugn. Vi bor mitt ute i ödemarken så trafik och dyl är inget problem... Jag jagar mest småvilt och är lite intresserad av eftersök och spår... Vad ska man tänka på innan man köper en sådan hund? Är det en för eller nackdel att den är lugn? Känns rent spontant att en lugn hund är tryggare och säkrare i skogen... Hur är denna rasen att jaga med och vad ska man tänka på just gällande jakt? Hur är just springer spaniel att använda till tex småvilt, spår, högvilt? Först och främst så ska det vara en familjehund då jag inte jagar jättemycket... Känns som att en drever eller liknande har för mycket jakt i sig och springer spaniel är lite mer passande för familjelivet OCH jakt kombinerat. Jag funderar för fullt om den skulle passa oss eller inte och ju mer jag tänker på det desto mer vill jag ha den hunden... Det får ju inte finnas några tvivel när man köper hund så jag vill gärna ha tips och synpunkter så jag känner mig 100% säker innan jag går vidare med det... David
Publicerat September 25, 201015 yr Bara att slå till tror jag.. Mjuka trevliga jyckar för det mesta som fixar det mesta. De skalldrivande spanieler jag kommit i kontakt med har varit guldjyckar, som wachtlar fast säkrare i allt utom skärpa grovt sett. Mvh!
Publicerat September 26, 201015 yr Kör på bara. Låter som en hundtyp som passar dig/er. Mitt pucko fick en ryck igår på andjakten och började HÄMTA änder som på nåt sätt påminde om apportering Visst, inte var det väl nån klass på det hela men hon gjorde faktiskt ganska rätt. Inget man showar med på snobbjakter kanske men för husbehov funkar det På slutet försvann hon in i salixen och efter ett tag började jag fundera på vad hon meckade med. Rätt vad det var så kommer hon ut med en vingad and och kommer ända fram till mig, och släpper den inte förrän jag säger "tack". Ur led är tiden Varför jag låter förvånad är att hon brukar plumsa i dammen och driva de änder som inte vill lyfta... Så lägger du lite tid på hunden så kan du säkert få en både skallstötande och apporterande vovve.
Publicerat September 26, 201015 yr Håller med hipshot, minst lika bra som en vaktel i allt utom skärpa. Kolla bara att föräldrarna driver mad skall. Har varit med om spaniels som gär tyst. Lycka till!
Publicerat September 26, 201015 yr Det är en fin ras och sociala är dom också. Det är bara att öppna börsen och handla.
Publicerat September 26, 201015 yr Författare Det är en fin ras och sociala är dom också. Det är bara att öppna börsen och handla. Nu är den reserverad och ska hämta nästa tisdag... Han heter Nixon på stamtavlan men ska heta Silas i fortsättningen... Lite nervigt då det är min första hund men det ska nog gå bra bara man tar det lungt och är konsekvent... Något tips på någon bra bok ang valpdressyr eller liknande? Har tänkt gå någon kurs framöver... David
Publicerat September 26, 201015 yr Nu är den reserverad och ska hämta nästa tisdag...Han heter Nixon på stamtavlan men ska heta Silas i fortsättningen... Lite nervigt då det är min första hund men det ska nog gå bra bara man tar det lungt och är konsekvent... Något tips på någon bra bok ang valpdressyr eller liknande? Har tänkt gå någon kurs framöver... David Vad kul, grattis Lycka till.
Publicerat September 26, 201015 yr Gå en runda i hemmet och kolla vad valpen kommer att bita sönder.. Min spaniel hade nojja på modemsladdar då han var valp, klippte ett antal Riktigt goa hundar iaf, kul!! Mvh!
Publicerat September 26, 201015 yr Författare Gå en runda i hemmet och kolla vad valpen kommer att bita sönder.. Min spaniel hade nojja på modemsladdar då han var valp, klippte ett antal Riktigt goa hundar iaf, kul!! Mvh! Modemsladdar har jag inga men jag är lite fundersam över alla lampsladdar... får väl dra ut dom när de inte används... Annars så är det väl mest ungarnas leksaker som ligger pyrt till, det gör inget om det blir några mindre... David
Publicerat September 26, 201015 yr Se till att den är aktiverad så slipper du mycket bekymmer. Zelda har inte bitit sönder mer än ett par kattleksaker som luktade konstigt. Men i övrigt, vara konsekvent och sunt förnuft kommer man långt med. Just i detta nu har jag en spaniel som snarkar så hela köket skakar.
Publicerat September 26, 201015 yr Nu är den reserverad och ska hämta nästa tisdag...Han heter Nixon på stamtavlan men ska heta Silas i fortsättningen... Lite nervigt då det är min första hund men det ska nog gå bra bara man tar det lungt och är konsekvent... Något tips på någon bra bok ang valpdressyr eller liknande? Har tänkt gå någon kurs framöver... David Kul! Jag hoppas att du har mycket tid för den nu så att du binder dom sociala banden mellan dig och valpen. Inte låta valpen springa lös för mycket. Det har den ingen kropp för ännu. Ös beröm över den när den gör sitt behov ute och fya den när den gör sitt behov inne men med förstånd. Det finns ju hur många olika valpböcker som helst att läsa. Gå med i raskluben för springer spaniel och retriver så kan du få mycket hjälp av kunninga instruktörer.
Publicerat September 26, 201015 yr Gå med i raskluben för springer spaniel och retriver så kan du få mycket hjälp av kunninga instruktörer. Ja han är säkert jättevälkommen där men dom brukar inte hoppa högt av glädje när man ska ha jycken till klövvilt och som dessutom skallar...
Publicerat September 26, 201015 yr Ja han är säkert jättevälkommen där men dom brukar inte hoppa högt av glädje när man ska ha jycken till klövvilt och som dessutom skallar... Nej, det förstås men han kan ju få hjälp med eftersöksträning, apportering för det är ju bra att kunna också.
Publicerat September 26, 201015 yr Författare ja eftersök är en av de saker jag verkligen vill lära både mig och hunden... Men först och främst ska jag träna lydnad och sen får vi ta jakt och sökträningen lite senare... Får väl kolla lite både med rashundsklubben och bruksklubben i alvesta... får väl se hur det går. Har läst mycket om klickerträning men är det något man har nytta av i skogen förutom vid fågeljakt? har faktiskt tänkt använda högfrekvenspipa ist... en av de viktigare saker han ska lära sig är kantarellsök... bra höstaktivitet... David
Publicerat September 26, 201015 yr [quote name='David P' date=verkligen vill lära både mig och hunden... Men först och främst ska jag träna lydnad och sen får vi ta jakt och sökträningen lite senare... Får väl kolla lite både med rashundsklubben och bruksklubben i alvesta... får väl se hur det går. Har läst mycket om klickerträning men är det något man har nytta av i skogen förutom vid fågeljakt? har faktiskt tänkt använda högfrekvenspipa ist... en av de viktigare saker han ska lära sig är kantarellsök... bra höstaktivitet... David Det där ser bra ut! Haha! Jag har en hund som är helgalen i råa kantareller på backen. Jag får hålla henne kort när jag plockar dom i närområdet. Jag har 2 ställen bakom huset efter golfbanan där det växer en bit in från stigen, men nu är det slut med dom efter nattens frost och minusgrader. -2,4 i natt.
Publicerat September 26, 201015 yr Författare Det där ser bra ut! Haha! Jag har en hund som är helgalen i råa kantareller på backen. Jag får hålla henne kort när jag plockar dom i närområdet. Jag har 2 ställen bakom huset efter golfbanan där det växer en bit in från stigen, men nu är det slut med dom efter nattens frost och minusgrader. -2,4 i natt. Ja det är väl lite väl kallt men har de stått skyddat så kan de ha klarat sig ändå... Bara ut på sök... Ska bli så in i hel**** roligt och spännande detta... Nu är det bara 9 dagar till vi ska hämta honom men det känns som 10 dagar för mycket... Ang klicker IGEN, är det någon som har några synpunkter på det och är det av någon praktisk nytta, ex i skogen? David
Publicerat September 26, 201015 yr Hej alla! Fågeljägarare är jag med 2 st Engelska springer spaniel samt en Irlänsk röd setter tik. Ny i detta forum. Jagar mest skogsfågel med mina/våra hundar frugan skall ju ha ett ord med i leken. Men vi fuskar även med stötjakt på rådjur inom ett mindre jaktlag. Våra bröder av Engelsk springer av jakttyp är två individer där min är behäftat med alla bokstavs beteckningar som går att uppbringa.(adhd/damp)mm. Min åsikt om denna ras är att dom är extremt aktiva samtidigt helt underbara att jobba med. Ta en promenad med tre jakt hundar utan koppel i rådjurstäta områden är rätt så rogivande,eller??? Slutsatsen jag har kommit framtill är att jag inte kan leva/jaga utan dessa två raser.
Publicerat September 26, 201015 yr Men du så söt. Farfar hade en Engelsk springer spaniel och det var en makalöst trevlig hund på alla sätt. Köpläge!
Publicerat September 27, 201015 yr Ja det är väl lite väl kallt men har de stått skyddat så kan de ha klarat sig ändå...Bara ut på sök... Ska bli så in i hel**** roligt och spännande detta... Nu är det bara 9 dagar till vi ska hämta honom men det känns som 10 dagar för mycket... Ang klicker IGEN, är det någon som har några synpunkter på det och är det av någon praktisk nytta, ex i skogen? David Ja, det finns väl några som klarar sig. Det finns rätt många som gillar klicker men då ska du ha med godis för jämnan när den gör rätt. Det blir ju bara ett klick och inget visselljud om du är i stan/samhället med valpen.
Publicerat September 27, 201015 yr Författare Ja, det finns väl några som klarar sig.Det finns rätt många som gillar klicker men då ska du ha med godis för jämnan när den gör rätt. Det blir ju bara ett klick och inget visselljud om du är i stan/samhället med valpen. Om jag för lite liv i samhället skiter jag fullständigt i, det gör alla andra... Just denna pipan är ju som sagt en högfrekvenspipa så den låter inte så högt för en människa men hunden hör den klart och tydligt... testat på föräldrarnas labbe... Men klicker är inte uteslutet att börja träna med men jag ska testa med pipan först och främst... David
Publicerat September 27, 201015 yr Författare En sak är väldigt säker och det är att mitt renoveringsprojekt HVA 640 9,3x62 blir liggande på is på obestämd framtid... Men den ska helst bli färdig innan sommaren... helst... Det känns inte lika intressant längre... får nog dra ner på ambitionerna lite ang bössan... blir nog bara bäddning och trycke och oljning... sen får det va för stunden... När ska man börja introducera tex spårning och dyl? David
Publicerat September 27, 201015 yr Nu är den reserverad och ska hämta nästa tisdag...Han heter Nixon på stamtavlan men ska heta Silas i fortsättningen... Lite nervigt då det är min första hund men det ska nog gå bra bara man tar det lungt och är konsekvent... Något tips på någon bra bok ang valpdressyr eller liknande? Har tänkt gå någon kurs framöver... David slåt ett slag för barbo börjessons nya bok. har den själv och hon går igenom allt från valpålder och framåt.
Publicerat September 28, 201015 yr Om jag för lite liv i samhället skiter jag fullständigt i, det gör alla andra... Just denna pipan är ju som sagt en högfrekvenspipa så den låter inte så högt för en människa men hunden hör den klart och tydligt... testat på föräldrarnas labbe... Men klicker är inte uteslutet att börja träna med men jag ska testa med pipan först och främst... David Ja, dom är bra också!
Publicerat September 28, 201015 yr Författare slåt ett slag för barbo börjessons nya bok. har den själv och hon går igenom allt från valpålder och framåt. Menar du körkort för hundägare så är den redan på väg på posten... Beställde två böcker häromdagen... Körkort för Hundägare och Från valp till vuxen hund... Hoppas jag ska få ut något av dessa... det tror jag då jag nästan är nollad... Men med god vilja och lite jävlar anamma så går det nog galant... David
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Så roligt med valp! Ett tips är att införskaffa en bur till valpen som är stor nog för att användas som vuxen med. Bur är guld värt om hunden trivs att vara i den. Ska man bort kan man ta med den så hunden har en trygg plats som den känner igen. Vänj valpen vid att vara där, servera tex mat i buren, ge den tuggben där och bädda skönt så den väljer att sova där. Ni behöver inte stänga dörren till den i början utan försök bara att få valpen att själv välja att vara där. Mina hundar, särskilt drevern, älskar sina burar. Om dörren har åkt igen så ställer hon sig och krafsar på den så man får öppna åt henne. Då pinnar hon raskt in och bäddar ner sig där inne. Jag tar alltid med den om jag åker bort, väldigt praktiskt. Om ni har barn hemma så lär dom att när hunden är i buren så ska den vara i fred, det är hundens frizon. De flesta hundar gillar att ha ett krypin så bur är perfekt! Om barnen är hemma och har kompisar där och det är väldigt stojigt så man märker att valpen/hunden blir stressad så kan man stänga in den i sin bur, där den känner sig trygg, och den kan koppla av ostört. Som någon redan har sagt. Med sunt förnuft och konsekvens kommer man långt i hundarnas värld. Kom överrens i familjen om hunden ska få vara i möbler eller inte, om vissa rum är förbjudna osv och se till att för all framtid behålla dom reglerna. Inkallning kan du träna med visselpipa eller rösten vid matdags. Spårträning kan du börja med redan efter någon vecka om du skulle vilja, i enkla, kravlösa former då givetvis. Lycka till!