Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har jag hittat min valp...

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Så roligt med valp!

Ett tips är att införskaffa en bur till valpen som är stor nog för att användas som vuxen med. Bur är guld värt om hunden trivs att vara i den. Ska man bort kan man ta med den så hunden har en trygg plats som den känner igen. Vänj valpen vid att vara där, servera tex mat i buren, ge den tuggben där och bädda skönt så den väljer att sova där. Ni behöver inte stänga dörren till den i början utan försök bara att få valpen att själv välja att vara där.

Mina hundar, särskilt drevern, älskar sina burar. Om dörren har åkt igen så ställer hon sig och krafsar på den så man får öppna åt henne. Då pinnar hon raskt in och bäddar ner sig där inne. Jag tar alltid med den om jag åker bort, väldigt praktiskt. Om ni har barn hemma så lär dom att när hunden är i buren så ska den vara i fred, det är hundens frizon. De flesta hundar gillar att ha ett krypin så bur är perfekt! Om barnen är hemma och har kompisar där och det är väldigt stojigt så man märker att valpen/hunden blir stressad så kan man stänga in den i sin bur, där den känner sig trygg, och den kan koppla av ostört.

Som någon redan har sagt. Med sunt förnuft och konsekvens kommer man långt i hundarnas värld. Kom överrens i familjen om hunden ska få vara i möbler eller inte, om vissa rum är förbjudna osv och se till att för all framtid behålla dom reglerna. Inkallning kan du träna med visselpipa eller rösten vid matdags.

Spårträning kan du börja med redan efter någon vecka om du skulle vilja, i enkla, kravlösa former då givetvis.

Lycka till!

Jag fick det tipset av en bekant och jag har en stor bur till honom men han vill inte veta av den... ska bara vara runt våra fötter...

Visst det är tidigt än så det ger sig kanske när han inte MÅSTE vara hos oss hela tiden...

David

Publicerat
Jag fick det tipset av en bekant och jag har en stor bur till honom men han vill inte veta av den... ska bara vara runt våra fötter...

Visst det är tidigt än så det ger sig kanske när han inte MÅSTE vara hos oss hela tiden...

David

Väldigt få valpar brukar automatiskt tycka om att vara i bur. Men gör det till något positivt. Tuggisar serveras i buren, mat serveras i buren, kasta in lite godisbitar i buren då och då, lägg in hans leksaker där osv. När han är trött så kan ni lägga honom i buren mm. Så småningom kommer han tycka det är ett trevligt ställe. Ge det bara lite tid! Det är som sagt guld värt i slutändan. Vissa hundar tycker om att ha buren täckt. Lägg tex en filt över så det blir som en liten koja.

Ni kan ju flytta runt buren också så att den är i närheten av er på kvällarna tex om ni sitter i soffan eller nått. Sätt buren bredvid och ha inga korgar/bäddar i närheten som han kan välja istället. Då kanske han går in och lägger sig där och sover. Somnar han på golvet så lyft försiktigt upp honom och lägg in honom i buren med dörren öppen. Han behöver nog bara komma på att det är en sovplats åt honom.

Publicerat
Menar du körkort för hundägare så är den redan på väg på posten...

Beställde två böcker häromdagen... Körkort för Hundägare och Från valp till vuxen hund...

Hoppas jag ska få ut något av dessa... det tror jag då jag nästan är nollad...

Men med god vilja och lite jävlar anamma så går det nog galant...

David

Min heter Barbros bästa råd till hundägare

Publicerat
Om jag för lite liv i samhället skiter jag fullständigt i, det gör alla andra... :P

Just denna pipan är ju som sagt en högfrekvenspipa så den låter inte så högt för en människa men hunden hör den klart och tydligt... testat på föräldrarnas labbe...

Men klicker är inte uteslutet att börja träna med men jag ska testa med pipan först och främst...

David

Jag är inte säker på att jag förstått dig rätt... Men i alla fall, en kort föreläsning om klickerträning:

Klicker är ett inlärningsinstrument, inte en inkallningssignal.

Klickern kan användas för inlärning av ALLT!

Klickljudet talar om för hunden att den gör något rätt, och att den kommer att få en belöning för detta. Klick= "Bra!!!"

För att hunden skall förstå det här måste den först och främst vara "inklickad", dvs. ha lärt sig kopplingen mellan klickljudet och belöningen.

Om vi tar inkallningen som exempel: Du blåser i pipan. När hunden (som är väl inklickad!) vänder sig om och tittar på dig klickar du för detta och hunden kommer in till dig för att få sin belöning. Efter ett tag kan du gå över till att klicka för att hunden rör sig mot dig, att den har kommit ända fram till dig, att den rör vid din hand med nosen, etc. När hunden har gjort momentet tillräckligt många gånger har den lärt sig något, dvs. den kommer att upprepa beteendet oavsett om du klickar eller ej. Då behövs inte klickern längre och du måste inte heller ge hunden godis. Men fortsätt att belöna med röst/lek. Och någon gång ibland med en godisbit.

Klickerträna hemma i början, utan störning. När hunden kan hemma, kan man börja träna ute och med olika sorters störning. Störning av vilt är nog det svåraste som finns för en jakthund. Inkallning i skogen är tex. jättesvårt för min hund (som är en Basset Artésien Normand), och då har jag ändå tränat mycket inkallning med honom ^_^ .

Oj, det blev visst inte så kort... Det här med klickarträning är en hel vetenskap, det finns oräkneliga spaltmetrar skrivna om det här. Fast om man struntar i teorin och går direkt på det praktiska så är det inte på något sätt svårt eller komplicerat. Om du är intresserad, gå en kurs! Det är svårt att läsa sig till exakt hur man skall göra, det behövs någon som visar.

Fast kom ihåg, det går också att helt enket säga "bra" B) .

Publicerat
  • Författare
Jag är inte säker på att jag förstått dig rätt... Men i alla fall, en kort föreläsning om klickerträning:

Klicker är ett inlärningsinstrument, inte en inkallningssignal.

Klickern kan användas för inlärning av ALLT!

Klickljudet talar om för hunden att den gör något rätt, och att den kommer att få en belöning för detta. Klick= "Bra!!!"

För att hunden skall förstå det här måste den först och främst vara "inklickad", dvs. ha lärt sig kopplingen mellan klickljudet och belöningen.

Om vi tar inkallningen som exempel: Du blåser i pipan. När hunden (som är väl inklickad!) vänder sig om och tittar på dig klickar du för detta och hunden kommer in till dig för att få sin belöning. Efter ett tag kan du gå över till att klicka för att hunden rör sig mot dig, att den har kommit ända fram till dig, att den rör vid din hand med nosen, etc. När hunden har gjort momentet tillräckligt många gånger har den lärt sig något, dvs. den kommer att upprepa beteendet oavsett om du klickar eller ej. Då behövs inte klickern längre och du måste inte heller ge hunden godis. Men fortsätt att belöna med röst/lek. Och någon gång ibland med en godisbit.

Klickerträna hemma i början, utan störning. När hunden kan hemma, kan man börja träna ute och med olika sorters störning. Störning av vilt är nog det svåraste som finns för en jakthund. Inkallning i skogen är tex. jättesvårt för min hund (som är en Basset Artésien Normand), och då har jag ändå tränat mycket inkallning med honom ^_^ .

Oj, det blev visst inte så kort... Det här med klickarträning är en hel vetenskap, det finns oräkneliga spaltmetrar skrivna om det här. Fast om man struntar i teorin och går direkt på det praktiska så är det inte på något sätt svårt eller komplicerat. Om du är intresserad, gå en kurs! Det är svårt att läsa sig till exakt hur man skall göra, det behövs någon som visar.

Fast kom ihåg, det går också att helt enket säga "bra" :P .

Tack för det klargörandet, det var precis vad jag ville veta...

Jag tränar lite inkallning med honom nu och då använder jag en högfrekvenspipa som jag blåser i och belönar honom med godis när han kommer...

Börjar gå lättare och lättare...

Men det är mycket som pockar på uppmärksamhet nu också... nya dofter, barn, mm

Trägen vinner heter det väl... B)

David