Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

17 hmr problem!

Featured Replies

Publicerat

hej o hå, alltid problem med dessa förbannade vapen!

hämtade "jobb"bössan i lördags tillsammans med 150 accutip skott, 100 skott senare o bössan sprider över 70mm på ca 60m ( varje gång! )

skruvat isär bössan o skruvat av o på siktet, ( siktet o fästena är hela o funkar till 100% ) så inget fel ska finnas där öht,

köpte svindyr ammo ala 240kr asken x2 cci v-max o den spred nästan lika värdelöst!

gjorde rent pipan så gott de går med hemmagjorda rengöringsprylar igår! idag va de ut igen o skjuta dyrskotten! första 3 skotten c-c vart ca 6mm på 55m avstånd. sen lyckades jag klanta mig så de vart ca 1cm totalt ( för 4 skott )

sen fortsatte de kommande 3 serierna o sprida 10-15mm på samma avstånd förutom en som fick en stänkare några cm av resterande gruppen.

är 17hmr så jävla kinkig med ammo? måste jag göra vapenvård var 3:e skott för dne ska skjuta OK på 100m sen?

sen ytterliggare en fråga, jag har remington ammo o cci varmintammo,

jag hade velat få tag i så många olika sorters ammo som möjligt för o se vilken som går bra i min bössa! för som den sprider nu är de helt åt skogen värdelöst!

så ju fler sorter jag får tag på desto bättre! gärna 15-20 skott av varje sort, betalar såklart för den!

jag vill få bössan till o funka nu <_<

i övrigt en sjukt grym kaliber! men nu pga spridningen duger den inte mer än ut till 50m o de känns ju lagom skoj! <_<

Publicerat

Det är klart att de kan vara kinkiga,

det är därför man provar fram och ut ammo som skjuter bra.

Om jag läser rätt har du trotts allt hittat en ammo som skjuter bra, tom ruggigt tätt.

Ett par frågor,

rengjorde du pipan innan du började skjuta med den?

Du är medveten om att alla vanliga kanttända kalibrar som skjuter blykulor behöver en 1-400 skott innan de skjuter bra, det är en innötning på pipan som sker.

Jag skulle tro att det är det som du har gjort med din pang, den kommer att fungera nu och framgent om du bara håller den lagom ren.

Hur bra tror du att en 17 Hmr skall skjuta på 100 meter,

jag skulle tro att bättre än 45-50 mm om 5 skott är orealistiskt att förvänta sig,

Anschûtz med sina kvalitetsvapen skjuter garantiträffbilden med 17 Hmr på 50 meter och ger då vad som förefaller vara en garanti på 15-20 mm,

med tanke på den enorma påverkan som vinden har på de små kulorna och att de torde passera ljudvallen på vägen fram till 100 meter så är det svårt/dumt att kräva underverk av dem.

/Christian

Publicerat

Jag har testat Remington, Hornady och CCI i min Cz 455:a och det är bara CCI som skjuter bra men den skjuter jäkligt mycket bättre än jag någonsin hoppats på med kalibern. Remington sprider typ +60 mm på 100m, Hornadyn 45-50 mm och CCI sprider 20 mm eller under med både FMJ och V-max, V-maxen skjuter rejält mycket bättre än FMJn. Skall nog testa CCI Game head pilarna också. Jag har skjutit ca 100 skott med min vid 4 olika tillfällen utan någon som helst rengöring och den skjuter fortfarande lika bra.

Publicerat
Hur bra tror du att en 17 Hmr skall skjuta på 100 meter,

jag skulle tro att bättre än 45-50 mm om 5 skott är orealistiskt att förvänta sig,

Anschûtz med sina kvalitetsvapen skjuter garantiträffbilden med 17 Hmr på 50 meter och ger då vad som förefaller vara en garanti på 15-20 mm,

med tanke på den enorma påverkan som vinden har på de små kulorna och att de torde passera ljudvallen på vägen fram till 100 meter så är det svårt/dumt att kräva underverk av dem.

Läs på lite om 17 hmr vettja:

http://www.classicvapen.com/page.cfm?pageI...e=prod_overview

CCI V-max har till exempel en utgångshastighet på över 770 m/s, så att den tappar hastighet ner till subsonic

på 100 meter är inte möjligt.

Angående träffbilderna så blir dom bra i ett bra vapen och duktig skytt, 10-15mm på 80m, ja upp till 100 m också.

Publicerat
Läs på lite om 17 hmr vettja:

http://www.classicvapen.com/page.cfm?pageI...e=prod_overview

CCI V-max har till exempel en utgångshastighet på över 770 m/s, så att den tappar hastighet ner till subsonic

på 100 meter är inte möjligt.

Angående träffbilderna så blir dom bra i ett bra vapen och duktig skytt, 10-15mm på 80m, ja upp till 100 m också.

Ja du, för att jag förstår nog inte bättre,

kollade upp fakta och visst har jag varit lite slö, en CCI gör runt 570 m/s vid 100 meter och bör klara 200 meter med lätthet också,

å andra sidan är vindavdriften för 1 m/s på 100 meter hela 4 cm, eller för att illustrera det hela, missbedöm vinden med en, 1 m/s och du har bommat målet om det är 8 cm brett och du höll i mitten.

Jon, jag är inte född igår eller ens med bristande insikter i balistik.

Förövrigt har du säkert helt rätt att vissa vapen, med vissa skyttar och under extremt gynsamma förhållanden kan skjuta så tätt som under 15 mm på 100 meter men det är ingen norm snarare toppnoteringar,

för den som bryr sig har Chuck Hawks gjort en liten sammanställning ur den samma kan slutsatsen dras att regelmässigt skjuta tätare än 15 mm på 100 yards är det inget vapen+skytt kombo som gör i den sammanställningen,

å andra sidan skjuts det ruggigt bra resultat i rimfire BR tävlingar i USA, iofs med unlimited sighters.

/Christian

Publicerat

Fan.. har ärligt talat lite svårt att minnas men jag har för mej att min bössa sköt bra med allt där det satt en 17 grains V-max i fram. TNT kulan och den andra vaddetnuvar som vägde 20 grains sköt avgjort sämre. Hur som så har jag bestämt för mej att Hornady och CCI.. samt Federals V-max sköt helt okey från start.

Mvh!

Publicerat

Tog mig tid att mäta lite. CCI V-max gjorde 18 mm/10 skott sist och CCI fmj gjorde 23 mm/10 skott på 100 m. Motsvarar ca 16 respektive 21 mm på 100 yards.

Publicerat
Tog mig tid att mäta lite. CCI V-max gjorde 18 mm/10 skott sist och CCI fmj gjorde 23 mm/10 skott på 100 m. Motsvarar ca 16 respektive 21 mm på 100 yards.

I vilken vind och träffade du riktpunkten,

visst är det roligt med små träffbilder men det är meningslöst om de inte är där man avsåg kulan att träffa.

Imponerade skytte måste jag säga.

/Christian

Publicerat
I vilken vind och träffade du riktpunkten,

visst är det roligt med små träffbilder men det är meningslöst om de inte är där man avsåg kulan att träffa.

Imponerade skytte måste jag säga.

/Christian

Eftersom jag utvärderade ammunition så småsket jag lite i vart jag träffade... ;)

Men jo, den är inskjuten med CCI så dom satt där jag förväntade mig. Däremot Remington (4 cm kl 12) och Hornady (4 cm kl 10) slår annorlunda. Hittade träffbilderna från Remington och Hornady från samma tillfälle. Inte riktigt så illa som jag tyckte före mätning men inte bra heller... Remington Accutip slog 43 mm / 5 skott och Hornadys V-maxammo slog 34 mm / 5 skott. Bägge träffbilderna var störst vertikalt så det bör inte vara vindproblem där heller. Vinden var ca 2-6 m/s 45° bakifrån höger.

Publicerat
  • Författare

de blev lite diskution här, dock får jag nog säga Christian att jag tror en genomsnitt 17hmr ska iaf göra 30mm på 5 skott på 100m iaf, nog för de är kantantändning men den är gjord för o träffa små mål med o då ska den fan göra de tycker då jag ;)

annars skulle de va som att köpa en lambo för att sen köra som man ägde en fiesta, de går men man förlorar lite av själva tanken bakom de hela :mad:

söker fortfarande med ljus o lyckta efter ca 15-20 skott av lite olika sorter att köpa för utvärdering o se om något kan gå bra i min bössa.

köpa ammo från JG gör jag iaf inte mer, 240kr asken för cci v-max, nog för de inte är gratis o skjuta 17hmr men fan inte såååå dyrt väl?

Publicerat
de blev lite diskution här, dock får jag nog säga Christian att jag tror en genomsnitt 17hmr ska iaf göra 30mm på 5 skott på 100m iaf, nog för de är kantantändning men den är gjord för o träffa små mål med o då ska den fan göra de tycker då jag ;)

annars skulle de va som att köpa en lambo för att sen köra som man ägde en fiesta, de går men man förlorar lite av själva tanken bakom de hela :mad:

söker fortfarande med ljus o lyckta efter ca 15-20 skott av lite olika sorter att köpa för utvärdering o se om något kan gå bra i min bössa.

köpa ammo från JG gör jag iaf inte mer, 240kr asken för cci v-max, nog för de inte är gratis o skjuta 17hmr men fan inte såååå dyrt väl?

PM strax...

Publicerat
  • Författare

väntar med spänning :(

i övrigt kan man inte önska sig mer av en patron, vilken effekt de är i den, nu är de 10 eller om de va 11 fåglar nedpetade med den o jag önskar bara jag hade en videokamera, aldrig har jag sätt något avlida så snabbt utan att de ska gå i 1000 bitar :(

en serie idag, helt vågrätt spridning ;) 80 yards 5 skott 42,5mm c-c

ska montera på zeiss:en igen o försöka mig på ännu bättre men den verkar inte trivas med denna kula :mad:

Publicerat

Vågrät spridning??? Undrar om du inte underskattar vinden..

Hur många fabrikat har du testat nu? Grovt sett så skjuter alla 17 grains V-max i min Quadpipa, hade någon hålspets som inte var TNT som jag sköt mås med och den sköt sämre men fullt tillräckligt för att mula mås på 70 meter. Ingen mås sprängdes dock. V-maxen är elakare, några nötskrikor har gått i tre bitar.

Har ny dämpare på ingång, lär väl testa den och då kan jag provskjuta lite hur tätt min pipa går.. fritt ur minnet så har jag nog svårt att hålla kulorna i en klisterlapp men det är hyfsat nära.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

hej o hå, tittat på vapex, slutnotan på 1054kr för dom sorterna jag vill testa + en ytterligare för hmm 187 kr har jag för mig?

men känns jäkligt onödigt o köpa ammo för 1054kr för o TESTA o sedan när man hittat den man vill ha lägga ytterliggare en sådär 2-3k för o köpa just den ammon ;)

så ni som har något liggandes o skräpar, släng gärna iväg ett pm ;)

idag åker troligen storzeiss:en på igen för att förbättre mörkeregenskaperna en aning B) ska försöka inviga på kanin ikväll <_<

Publicerat

jag har tjoffat runt lite på nätet och det är mycket spridda uppgifter som gäller,

en del anger att deras pipor måste vara "squeaky clean" för att skjuta bra och andra säger att det skjuter ändå,

min slutsats är att kalibern är ganska pipberoende åt vilket håll den faller och att det då är ett måste att man provar ut sitt eget vapen för att avgöra när det skjuter bäst.

Instämmer med hippen, på 100 meter gör 1 m/s 4 cm i sida på de där kulorna, det är svårt att inte får vind i träffbilderna.

/CHristian

Publicerat
  • Författare
Vågrät spridning??? Undrar om du inte underskattar vinden..

Hur många fabrikat har du testat nu? Grovt sett så skjuter alla 17 grains V-max i min Quadpipa, hade någon hålspets som inte var TNT som jag sköt mås med och den sköt sämre men fullt tillräckligt för att mula mås på 70 meter. Ingen mås sprängdes dock. V-maxen är elakare, några nötskrikor har gått i tre bitar.

Har ny dämpare på ingång, lär väl testa den och då kan jag provskjuta lite hur tätt min pipa går.. fritt ur minnet så har jag nog svårt att hålla kulorna i en klisterlapp men det är hyfsat nära.

Mvh!

när jag sköt igår var det totalt vindstilla så vinden borde inte varit några problem. träffbilden ser ut som en smile mun ) så fast vågrätt :huh:

bara testat cci v-max o rem v-max, cci går bättre än rem som går skit o piss ( har 50-70st kvar om någon vill köpa? )

får utvärdera lite mer av din text sen för nu fick jag lite brått o inviga 17hmr:en igen på annat vilt B)

Publicerat

Jag har prövat lite olika amo i min pang o den skjuter ungefär lika o har väll dratt iväg lite över 200 kulor utan rengöring o håller nästan klisterlappen på 80m hade inget bakstöd när jag gjorde testen.

Mvh.

Publicerat

Då kanske vi kan enas om att den har en hög kapacitet vad det gäller precision,

men att det krävs optimala förhållanden för att få ut den....

Publicerat

Eller en optimal skytt :huh::wub:

Publicerat
jag har tjoffat runt lite på nätet och det är mycket spridda uppgifter som gäller,

Har gjort samma observation. Ser ingen röd tråd alls egentligen :wub:

Publicerat
Har gjort samma observation. Ser ingen röd tråd alls egentligen :wub:

Då jag är i särklass stenkorkad så får det mig att inse att kalibern som sådan är pipkänslig och att man lätt kan få en kinkig pipa,

på samma sätt som det går att hitta bra o billiga pipor som skjuter ruggigt tätt.

/Christian

Publicerat
  • Författare

om den är pipkänslig eller ej gör mig inte så mkt, sålänge den funkar med någon av ammosorterna som finns :wub:

men hade helt klart varit roligare med en pipa som gillade allt man mata den med :P

swinks jag tar inte åt mig av vad du säger B) den dagen du har lika många jaktdagar på ett år som jag har på 4v så ska jag lyssna mer haha B):P

kalibern är grym! va ute en sväng förut till o de resulterade i 1 vilt o ja man kan inte begära så mkt mer av en sådan här kaliber! vilken effekt! B):huh:

nu ska jag bara ha ammo som gör att den går bra sen ligger den på topp i mina ögon :P

Publicerat
  • Författare

nu är de bevisat, bössjäveln skjuter fortfarande dåligt!

höjdspridningen är de inge fel på, däremot vandrar träffbilden åt höger för varje skott -_-

80yards så är träffbilden för 5 skott på en ca 6-8cm för cci v-max, remington accutip, hornady v-max.

enda som visar träffbilder inom OK ( inte bra utan OK nivå är cci helmantel med 5 skott inom 25mm på samma avstånd!?!

ska väl fan inte behöva köra med helmantel i en 17hmr. som o köra varmintkula i 458 ju :angry::)

börjar bli less på denna dynga nu! vill att bössan ska gå bra, har mkt mkt användning för den ju!

Publicerat
nu är de bevisat, bössjäveln skjuter fortfarande dåligt!

höjdspridningen är de inge fel på, däremot vandrar träffbilden åt höger för varje skott -_-

80yards så är träffbilden för 5 skott på en ca 6-8cm för cci v-max, remington accutip, hornady v-max.

enda som visar träffbilder inom OK ( inte bra utan OK nivå är cci helmantel med 5 skott inom 25mm på samma avstånd!?!

ska väl fan inte behöva köra med helmantel i en 17hmr. som o köra varmintkula i 458 ju :angry::)

börjar bli less på denna dynga nu! vill att bössan ska gå bra, har mkt mkt användning för den ju!

Pilarna kom fram iaf. ser jag. Hur är det, sitter första träffen alltid på samma ställe med kall pipa? Om du skjuter "skräpfågelsförhållanden" alltså ett skott var 5:e minut eller mer, sitter skotten då eller? Är det så är det ju fine för du skall väl ha den till att mula div småkräk med inte skjuta bänkskytte antar jag ;) Annars får du köra En smäll, ett knäpp höger, en smäll, ett knäpp höger osv... :D En grej till att kolla: Mitt system satt jävligt glapp i stocken så jag tunnskiktsbäddade min så jag fick riktiga anliggningsytor, en sjuka på "småviltstudsare" med usel passform mellan system och stock tycker jag.

Publicerat
  • Författare

jo då dom kom fram, sprider som en dynghög dom oxå B)

nja om de ändå hade varit så enkelt, helt plötsligt kommer de en stänkare som drar iväg skottet åt vänster, eller ännu mer åt höger så man kan aldrig lite på att de första skottet ska ta där man siktar :P

väldigt irriterande problem o väldigt frustrerande måste jag erkänna, har även fått mig o börja tappa suget på denna jäv*a bössan :P

ringa torsbo på måndag o säga hur de ligger till o nu får dom fan fixa den så den går som den ska o även får dom fan bjuda på ammo! 250 plugg o man är fortfarande inte säker att man träffar en duva på 50m med ultimatbra stöd ^_^