Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

17 hmr problem!

Featured Replies

Publicerat

Har nu utvärderat min SAKO Quad med ett antal hundra skott.

Den goda nyheten är att den skjuter mycket bra - ca 10mm på 100m - med CCI 17gr TNT, men något sämre med CCI GamePoint och FMJ - 20-25mm på 100m. Detta skjutet i bänk med inskjutningsstöd och perfekta yttre omständigheter(absolut vindstilla, ca 20 grader och ingen nederbörd). Bössan skjuter nog bättre, men det klarar inte jag ens med ett bra stöd. Måste beundra bänkskyttarna som klarar att skjuta hål-i-hål på det avståndet. Den håller även inskjutningen i kall väderlek, förutsatt att man har ammunitionen i fickan och skjuter relativt snabbt efter laddning, trots att pipan är kall - lägger sig 10-15mm över inskjutningen på 100m (troligtvis beroende på att pipan dragit ihop sig av temperaturen och gastrycket därigenom ökar något???).

Den dåliga nyheten är att pipan är extremt känslig för smuts. Fem skott klarar den, sen är det dags för en ordentlig rengöring inkl borste. Spridningen ligger innan rengöring, efter fem skott, på 30-50mm på 100m. Detta är ju lite synd, eftersom det skulle ha varit ett trevligt vapen att mängdträna med - trots dyr ammunition jämfört med .22LR. Jaktmässigt spelar det mindre roll - sällan man skjuter fler än fem skott. Dock fungerar det ok om man har en 17 HMR Bore-snake med sig - spridning ca 15mm på hundra meter med CCI 17gr TNT - men endast tre skott, sedan fram med Bore-snake igen. Detta kan inte upprepas mer än ca två gånger, sedan är det obönhörligen dags för riktig rengöring.

Sammanfattning: En ypperlig bössa för ripa, kråka etc, om man inte tänker sig att skjuta fler än fem stycken i taget.

Hur många av er är det som har samma problem? Är det ett allmänt problem med kalibern, eller är det relaterat till just SAKO Quad?

Publicerat

Tikka- det är inte meningen att en pipa skall bete sig på detta sätt,

nu är jag iofs emot bruket av bore snakes men det är något annat som är fel med din pipa eller kanske snarare ytan på den samma,

den begränsade erfarenhet jag nu har fått av kalibern ger för handen att man kan skjuta ganska många skott, läs 200+ innan man skall behöva fundera på att rengöra den.

Har du talat med Sako om detta? Jag hade nog försökt att få dem att titta på pipan och bedömna om den var/är ett garantiärende.

För som sagt, det är inte ok att pipan skall slamma igen/tappa precisionen så där.

Har du någon gång skjutit en hel ask utan rengöring,

hur har det gått o hur har träffbilderna varit på slutet?

/Christian

Publicerat

nu är jag iofs emot bruket av bore snakes men det är något annat som är fel med din pipa eller kanske snarare ytan på den samma,

den begränsade erfarenhet jag nu har fått av kalibern ger för handen att man kan skjuta ganska många skott, läs 200+ innan man skall behöva fundera på att rengöra den.

Har du talat med Sako om detta? Jag hade nog försökt att få dem att titta på pipan och bedömna om den var/är ett garantiärende.

För som sagt, det är inte ok att pipan skall slamma igen/tappa precisionen så där.

/Christian

Varför tycker du inte om snakes? Tycker dom fungerar klockrent

Publicerat

Varför tycker du inte om snakes? Tycker dom fungerar klockrent

skiten från pipan, väldigt skarpa bitar av kol med mera bäddas in i materialet och sedan drar man den där saken genom pipan, att man skullr lyckas göra det centrerat

varje gång ser jag som uteslutet, således sliter man snett på mynningen på pipan,

frågan ovan om hur pipan uppträder är verkligen udda o lite bekymmersam.

/Christian

Publicerat

/Christian

Hej Christian,

Tack för ett klokt svar - som vanligt.

Jo, jag är i princip också emot Bore-Snake, men i ibland har nöden ingen lag - inte så kul att göra en komplett rengöring mitt under brinnande ripjakt på fjället :).

Efter att jag skjutit ca fem skott så ökar träffbilden stadigt upp till 30mm - 17gr TNT på 100m - efter ca 10 skott. Därefter ligger träffbilden konstant.

När jag rengör pipan så drar jag ett antal lappar fuktade med Break Free tills lapparna är alldeles rena, och man kunde förledas att pipan var i princip helt ren - men icke! Därefter fuktar jag pipan med FB, låter den vila ett par timmar, och kör sedan med borste. När jag därefter upprepar proceduren med FB och lappar så kommer det ut en svart "gägga" de första 2-3 lapparna. Efter ca 10 lappar är pipan skinande ren och är bara att torrdra, alternativt olja/fetta in - beroende på vad man tänkt sig i närtid.

Vet inte om jag gjorde bort mig när bössan var ny. Drog iväg en hel ask med ammunition det första jag gjorde, efter rengöring, men ingen Break-in. Kan det vara upphovet till problemet?

Publicerat

Hej Christian,

Tack för ett klokt svar - som vanligt.

Jo, jag är i princip också emot Bore-Snake, men i ibland har nöden ingen lag - inte så kul att göra en komplett rengöring mitt under brinnande ripjakt på fjället :).

Efter att jag skjutit ca fem skott så ökar träffbilden stadigt upp till 30mm - 17gr TNT på 100m - efter ca 10 skott. Därefter ligger träffbilden konstant.

När jag rengör pipan så drar jag ett antal lappar fuktade med Break Free tills lapparna är alldeles rena, och man kunde förledas att pipan var i princip helt ren - men icke! Därefter fuktar jag pipan med FB, låter den vila ett par timmar, och kör sedan med borste. När jag därefter upprepar proceduren med FB och lappar så kommer det ut en svart "gägga" de första 2-3 lapparna. Efter ca 10 lappar är pipan skinande ren och är bara att torrdra, alternativt olja/fetta in - beroende på vad man tänkt sig i närtid.

Vet inte om jag gjorde bort mig när bössan var ny. Drog iväg en hel ask med ammunition det första jag gjorde, efter rengöring, men ingen Break-in. Kan det vara upphovet till problemet?

Hmm nej då det tror jag inte, och förresten nöden har ingen lag på ripfjället,

men i detta fall tror jag att vi kan "hitta" källan till dina bekymmer, Break Free (CLP) är ingen kopparlösare, dvs du har som jag ser det i bästa fall tagit bort det krutslag som blivit i pipan,

ja som du rent av beskriver i din text.

Innan man tar frågan om pipans eventuella "kasshet" min term vidare är det nog i sin ordning att du även gör den helt ren med kopparlösare och krutlösare. Nu är det egentligen som så om jag förstår allt rätt att det inte blir någon/några kopparrester att tala om med kalibern, dock är jag fundersam över om inte din rengöringsrutin har medfört att pipan lagrat på sig extra med koppar och att den i sin tur lagrar på sig extra vid skytte.

Här är det bra om Lars hade kunnat hoppa in som har en Kvadd eller Hippen som också har haft en.

Min tanke är att din rengörningsrutin har medfört att du enbart blir av med delar av krutslaggen och att då i accelererade grad lagras på med koppar i pipan fast det inte borde vara så.

Lösningen är enkel i text men lite arbetssam, En flaska Robla Mil, kopparlösare, en flaska Forrest bore foam, kopparlösare och någon krutslaggslösare av fritt val, en eftermiddag eller annan valfri tid,

börja med krutlösaren, sen en vända med RoblaMil, repeat, rinse, neutralisera med T-röd och kolla hur det ser ut, sen efter det

kör ett par vändor med skummet för att kolla att pipan är ren,

minsta misstanke om att det är förträningar någonstans, dvs där din lapp fastnar till eller kärvar bör behandlars med Starbore eller slippasta, Maddog kan berätta om den metoden.

För att börja om med en ren, riktig ren pipa är nog det som krävs för att man skall få ordning på den.

En HMR skall inte tappa precisionen efter 5 skott, inte ens efter 50 skott.

/Christian

Publicerat

skiten från pipan, väldigt skarpa bitar av kol med mera bäddas in i materialet och sedan drar man den där saken genom pipan, att man skullr lyckas göra det centrerat

varje gång ser jag som uteslutet, således sliter man snett på mynningen på pipan,

frågan ovan om hur pipan uppträder är verkligen udda o lite bekymmersam.

/Christian

Nu blir det lite OT, sorry för det. Men Christian? Sliter snett?

Det handlar om koppar mot stål? Nog ska du behöva gno nått inåt h-e innan du får koppar att slita på det viset mot stål som du antyder? Eller har jag missat något i materiallära?

Observera att jag nu frågar av nyfikenhet och med all ödmjukhet.

Publicerat

Nu blir det lite OT, sorry för det. Men Christian? Sliter snett?

Det handlar om koppar mot stål? Nog ska du behöva gno nått inåt h-e innan du får koppar att slita på det viset mot stål som du antyder? Eller har jag missat något i materiallära?

Observera att jag nu frågar av nyfikenhet och med all ödmjukhet.

"väldigt skarpa bitar av kolrester med mera bäddas in i materialet och sedan drar man den där saken genom pipan"

Det är ingen fara, nu går det att gnugga mässing mot stål så att det skadas men detta handlar främst om vad som bäddas in i "snöret" och inte de små taggarna i mässing,

krutslaggen är extremt hårt som material sätt iofs skört men vasst och ja det kan helt klart skada stålet, det är ju en av anledningarna till att man inte rekommenderar mässings stänger till rengörning av vapen, att coatade dewey stänger i stål är bättre för att de inte plockar upp och bäddar in material i sig.

I bänkskytte teorin blir en mässingsstång som gnussas fram o åter i en skitig pipa mer som en rasp än något annat.

När man då har sin snake och har kört den ett antal gånger genom pipan har den det här skitiga/hårda slip materialet i sig och av vad jag har sett av bruket av dessa ormar så är det ingen som på egen hand lyckas med att dra dessa rakt ut från pipan, det blir alltid lite snett och då sliter man inte bara på mynningen utan gör det även asymetriskt.

Gillar man inte min teori, ja då stämmer den inte, men det är ganska många som prenumerar på den.

jag har förresten rengjort en snake i bensin, (inte min) det var inte snyggt det som blev kvar i byttan.

/Christian

Publicerat

"väldigt skarpa bitar av kolrester med mera bäddas in i materialet och sedan drar man den där saken genom pipan"

Det är ingen fara, nu går det att gnugga mässing mot stål så att det skadas men detta handlar främst om vad som bäddas in i "snöret" och inte de små taggarna i mässing,

krutslaggen är extremt hårt som material sätt iofs skört men vasst och ja det kan helt klart skada stålet, det är ju en av anledningarna till att man inte rekommenderar mässings stänger till rengörning av vapen, att coatade dewey stänger i stål är bättre för att de inte plockar upp och bäddar in material i sig.

I bänkskytte teorin blir en mässingsstång som gnussas fram o åter i en skitig pipa mer som en rasp än något annat.

När man då har sin snake och har kört den ett antal gånger genom pipan har den det här skitiga/hårda slip materialet i sig och av vad jag har sett av bruket av dessa ormar så är det ingen som på egen hand lyckas med att dra dessa rakt ut från pipan, det blir alltid lite snett och då sliter man inte bara på mynningen utan gör det även asymetriskt.

Gillar man inte min teori, ja då stämmer den inte, men det är ganska många som prenumerar på den.

jag har förresten rengjort en snake i bensin, (inte min) det var inte snyggt det som blev kvar i byttan.

/Christian

Mässing såklart, sorry.

Ahh, ok - då förstår jag hur du menar. Det kan det nog absolut ligga något i, låter mycket rimligt.

Pistolerna kommer jag nog fortsätta dra med ormen dock ;)

Publicerat

Till pistoler men framför allt revolvrar som skjuts med bly tror jag att ormen har ett bra användingsområde,

men tja alla har vi ju våra hang ups, av sådant vi inte gillar, ormen är min.

/Christian

Publicerat

Hmm nej då det tror jag inte, och förresten nöden har ingen lag på ripfjället,

men i detta fall tror jag att vi kan "hitta" källan till dina bekymmer, Break Free (CLP) är ingen kopparlösare, dvs du har som jag ser det i bästa fall tagit bort det krutslag som blivit i pipan,

ja som du rent av beskriver i din text.

Innan man tar frågan om pipans eventuella "kasshet" min term vidare är det nog i sin ordning att du även gör den helt ren med kopparlösare och krutlösare. Nu är det egentligen som så om jag förstår allt rätt att det inte blir någon/några kopparrester att tala om med kalibern, dock är jag fundersam över om inte din rengöringsrutin har medfört att pipan lagrat på sig extra med koppar och att den i sin tur lagrar på sig extra vid skytte.

Här är det bra om Lars hade kunnat hoppa in som har en Kvadd eller Hippen som också har haft en.

Min tanke är att din rengörningsrutin har medfört att du enbart blir av med delar av krutslaggen och att då i accelererade grad lagras på med koppar i pipan fast det inte borde vara så.

Lösningen är enkel i text men lite arbetssam, En flaska Robla Mil, kopparlösare, en flaska Forrest bore foam, kopparlösare och någon krutslaggslösare av fritt val, en eftermiddag eller annan valfri tid,

börja med krutlösaren, sen en vända med RoblaMil, repeat, rinse, neutralisera med T-röd och kolla hur det ser ut, sen efter det

kör ett par vändor med skummet för att kolla att pipan är ren,

minsta misstanke om att det är förträningar någonstans, dvs där din lapp fastnar till eller kärvar bör behandlars med Starbore eller slippasta, Maddog kan berätta om den metoden.

För att börja om med en ren, riktig ren pipa är nog det som krävs för att man skall få ordning på den.

En HMR skall inte tappa precisionen efter 5 skott, inte ens efter 50 skott.

/Christian

Hej Christian,

Och tack än en gång för ett konkret och bra svar.

Hmmm - det du skriver verkar mer än rimligt och gäller nog mina övriga bössor också. Har inte märkt någon lika markant försämring, men visst finns den där.

Nu skall det rengöras utav he... ikväll, och sedan ut på skjutbanan på torsdag.

Återkommer med resultatet.

Publicerat

Kan det inte rentav räcka med att köra skum i några vändor? Spruta i, låt ligga i några timmar, dra rent. Upprepa tills lapparna kommer ut rena.

Publicerat

Kan det inte rentav räcka med att köra skum i några vändor? Spruta i, låt ligga i några timmar, dra rent. Upprepa tills lapparna kommer ut rena.

Hej Exabit,

Brukar göra det med kaliber .222 och uppåt. Problemet med .17 -.22 är att få in det förb... skummet i pipan, utan att hela rummer ser ut som en gräddbakelse :) .

Publicerat

Nu så! Efter en ordentlig rengöring - tog 4 timmar - med diverse kemikalier och borste i flera omgångar så skjuter bössan som den ska. Drog iväg 25 skott på 100m och hade träffbilder på ca 10mm, utan märkbar försämring. Ytteligare glädjande var att bössan sköt lika bra oavsett vad jag stoppade i den - CCI TNT, GamePoint och FMJ.