Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gris VS tamboskap...

Featured Replies

Publicerat

Har alltid tyckt de varit humbugg..

Eller bonde som hatar grissyndrom att skylla på grisen när kalv självdör o grisarna sen ätit på den.

Men...

Fick reda på att en 90 kilos ^_^ ungdjur hittats död i en polares hage.

Killen stämmer inte alls in på min bild av "bonde som hatar gris"

Jagar ihop med han o i mina ögon är det en redig kille som inte far med osanning.

Han hatar inte grisen heller.

Fakta..

Han skulle ta in sina 12 ungdjur men hittar bara 11, den sista hittar han död och kontaktar länsstyrelsens beskiktningsman som kommer dit och kollar, flår av kalven och tar bilder osv.

Har inte Länsstyrelsen besiktningsman helt fel så har minst 2 olika grisar ätit o troligen dödat kalven..

Iallafall har grisarna gjort skador på kalven medan den levde.

Blodutgjutelser i stick o bitsår bekräftar det.

Nått revben va brutet oxå.

Besiktningsmannen ska skicka bilder o fakta till fler för att få lite andra synvinklar o sånt.

Tycker fortfarande det låter helt befängt men det verkar som kalven dödats av gris o då minst 2 tycken av mätningarna på bettskador o dömma.

Fins väl en möjlighet att kalven blivit sjuk eller nått o så dålig att den nästan varit död men ändå levt när grisarna började äta därav har det blivit blodutgjutelser i skadorna.

Men de är faen i mig märkligt...

Publicerat

Detta ska bli mycket spännande att följa.

//

Publicerat

Det är ju riktigt läskigt att tänka på vildsvin som rovdjur ^_^

Publicerat

Jag är skeptisk till allt som besiktningsmännen säger. Har hört för mycket dumheter från det hållet.

För övrigt så verkar du ju va något på gång åt Kalmar-hållet enligt en tråd på grannkanalen.

Publicerat
  • Författare

Detta är ju söder om mig strax neranför länsgränsen.

Antar att det då är Blekinge läns besiktningsman som kollat.

Publicerat

Tycker nog att det rimligaste är din egen slutteori dvs att grisarna har hittat en liggande och sjuk individ som de i så fall gett sig på.

Annars kommer jag att äta upp att jag skrattade åt min sambo igår när hon frågade om grisar var rovdjur...

Publicerat
  • Författare

Har precis snackat med killen som nu fått protokollet från besiktningsmannen.

Killen från länsstyrelsen har besiktigat en 3-400 fall av rovdjursrivet.

Det enda fallet som såg likadant ut va en rådjursget uppåt landet som va konstaterat dödad av gris.

De andra besiktningsgubbarna som fått ta del av bilderna verkar hålla med.

I protokollet står att det är vildsvin med 60% säkerhet, 20 nått annat o 20 övrigt... eller va de va.

Räv har oxå ätit av kalven under natten.

kalven/ungdjuret eller va man kallar det vid en vikt av 90-100 kilo..? levde dagen innan och var vid gott hull.

Det fanns blåmärken/blodutgutelse av 2 olika åldrar.

Slutsats drogs att den blivit anfallen 2 ggr men troligen inte klarat att freda sig andra gången.

Det är blåmärken/blodutgjutelser från klövarna ända upp till bog och rygg..

Ett revben brutet högt upp i ryggen med blodutgutelse men inga märken efter huggtänder.

Liknade ett hårt slag.. (Torpederad av ett gristryne??)

Lodjur är helt uteslutet enl besiktningskillen.

Björn borde visat sig innan den slår till i Blekinge, varg.. visst de va nog den ena 20%sentaren.

Jag får ta del av protokollet vid tillfälle när vi jagar ihop nästa gång men de blir nog inte förren efter älgjakten.

Länsstyrelsens besiktningsman ville att polaren skulle ställa upp i ATL ang detta men han avböjde bestämt.

Jag har fortfarande j-vligt svårt att ta till mig detta..

Publicerat

Jag har mycket svårt att tro på det! Skadad kalv, ja kanske... I så fall gäller det att vi laddar bössan ordentligt på väg och ifrån åtlarna mitt i natten... Så att vi inte själva blir utsatta.. :D

Publicerat
  • Författare
Jag har mycket svårt att tro på det! Skadad kalv, ja kanske... I så fall gäller det att vi laddar bössan ordentligt på väg och ifrån åtlarna mitt i natten... Så att vi inte själva blir utsatta.. :D

Ja faen jag håller med så sett.

Inte med o ladda bössan då men det är faen i mig helt ortroligt..

Publicerat

Nån som kommer ihåg "RAZORBACK" :ph34r:

Publicerat

Att grisen har kapaciteten att döda andra djur är jag rätt säker på. Frågan är sedan varför de skulle göra det...

Publicerat

Ja, vem fan vet.. lömska jävlar är det allt.. Evolitionen går vidare och dom har styrkan och ett garnityr som räcker till. Saknas annan föda vet man inte riktigt vad dom kan ta sig till :P Dom är ju trots allt allätare.

Publicerat

En liten fundering från min sida.

De flesta av oss har nog sett hur många ko-flockar reagerar om det kommer in en hund i hagen. Kan det tänkas va något liknande som hänt här?

Ungdjuren börjar springa efter grisarna och ett par suggor tröttnar.

Vet att det är långsökt men hela historien är ju absurd så varför inte. ;)

Publicerat
  • Författare

De flesta av oss har nog sett hur många ko-flockar reagerar om det kommer in en hund i hagen. Kan det tänkas va något liknande som hänt här?

Vet att det är långsökt men hela historien är ju absurd så varför inte. ;)

Jepp!

Ungdjur är ju rätt korkade oxå..

Brukar ju va ett litet h-vete o ta sig igenom en hage med dumma ungdjur...

Publicerat

Vildsvin (och tamgrisar) är allätare, precis som björnar och människor.

Det är väl dokumenterat att de tar gnagare, och i vissa fall rådjurskid om de råkar stöta på ett.

Att de "slår" en kalv verkar rätt långsökt, då borde ett stort antal lamm redan gått åt -de är ju betydligt mindre än nötboskap.

Publicerat

Under min resande tid så träffade jag en del folk på udda ställen. I Rumänien ansågs svinet utgöra en större risk för nyfödda lamm och kalvar än exempelvis björnen. Där var ju också svinen vilda och hade ingen utfodring att luta sig mot på vårvintern när hungern var som störst.

Men det här var ju ingen spädkalv direkt, dessutom i en tid och i ett land där maten borde flöda.

Publicerat

Vet att det är långsökt men hela historien är ju absurd så varför inte. B)

Klok teori! Jag tror att detta skulle kunna vara vad som hänt. (...utan att ha något annat på fötterna än känslan. :) )

Det var väl inte länge sedan någon människa fick klättra upp i ett träd när han skulle "vifta bort" sugga med kultingar. Ett ungdjur är ju inte någon smartare varelse men jäkligt nyfiket och just nyfikenhet verkar inte vara något som uppskattas av suggor...

Publicerat

Upp till tredagars kalvar 40-50kg, är nog inte helt ovanligt att grisar kan ge sig på, det gör rävar ofta med dödlig utgång. Men 90kg ungdjur betyder en kalv som är någon månad gammal och springer fortare än både en jakthund eller en snabb häst, dessutom stark som fan. Kan det röra sig om ett sjukt djur som gått avsides och lagt sig?

Tomas

Publicerat

jag har en kompis som där dödligheten hos hans lamm ökat ordentligt sen grisarna gjorde entre i hans marker, det råder nog ingen tvekan om att grisarna tar andra djur, grisen i sverige har en enda predator att va rädd för och det är mäniskan allt annat är den överlägsen. Helt överlägsen. Finns enligt mig inget djur i sverige som är så väl rustat för allt som en gris, äter allt, klarar all terräng inklusive vatten, snabb som en oljad blixt, beväpnad till tänderna, stenhård i kroppen. Detta är en optimal ätmaskin.

Publicerat

I uttersbergsreviret har det hittats rester av vargdödade vildsvin. Även svinhår har hittats i avföringen.

Publicerat

Vet att det är långsökt men hela historien är ju absurd så varför inte. :D

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=7600&hl=

Har ju själv sett en sådan konflikt mellan vildsvin och tamdjur en gång..

Publicerat

Jag måste erkänna att jag inte är superförvånad. Det behövs nog inte mycket skada innan grisarna blir intresserade. De har allt som behövs för att klara av jobbet och de äter ju vad f-n som helst.

Instämmer dock i "kören" som tror att det var något fel. Skada, sjukdom eller torpederad av en sugga som försvarade sina småttingar. Helt friska ungdjur bör inte ha några problem. Trots brist på intelligens...

Har sett på film (Discovery) hur ett gäng grisar lyckades ta ett hjortdjur. Minns inte exakt vad hjortdjuret hette men det liknade en dovhind. Hinden födde ett kid och tänkte mer på kidet än på sin egen hälsa. Det var någonstans i Asien för filmen handlade egentligen om tigrar.

Ja jag är helt medveten om att film makarna kan ha "fixat" med hinden och födseln på allehanda sätt för att te trodde de skulle få en bra sekvens på en tiger. (Jag har inte större förtroende för Amerikanska naturfilmare än så...) Men på något sätt lyckades grisarna i alla fall. Så varför skulle inte Svenska grisar i något enstaka udda fall lyckas med liknande?

MVH // Henrik

Publicerat

Det märkliga i detta är ju att ofta så går ju grisar och nöt bredvid varandra och äter utan några problem.

Vet ett ställe där de utfodrar djuren med havreensilage i grindar på vintern och där brukar kor och vildsvin stå och äta intill varandra.

Publicerat

Tidigare var det kackerlackan som skulle vara det enda djuret som överlevde vid en eventuell katastrof. F-n, om vi inte nu får omvärdera till att det är vildsvinen som en gång skall ta över... :wub:

Skade- och rovdjur på en och samma gång sänker grisarnas status ännu mer. :wub:

Sen är jag ändå fruktansvärd skeptisk, men inte om kalven varit riktigt sjuk eller skadad före.

Publicerat

Min teori är att kalven kommit mellan två grälande kor och då fått sig en spark som skadat den rejält därav revbensbrott och "krockskador" med påföljande inre blödningar. Sedan när den håller på att dö kommer grisen och får sig lite proteiner. Men jag bara gissar!!!

Håkan W.