Publicerat Oktober 5, 201015 yr Någon/några av de andra ungdjuren kanske sparkat och skadat. Jag anser det som troligare än att ett eller flera vildsvin angripit ett friskt djur. För visst kan de sparkas och stångas!? Håkan
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Du har nog inte dödat tråden, men allt som anges är antingen, andra erfarenheter, vilket är bra, spekulationer, vilket inte är bra eller i bästa fall deduktioner vilka kan vara av nytta för oss andra. Jag har inget att tillföra mer än att jag är glad över att detta inte förefaller vara vanligt. /Chrisitian
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Tror nog inte tråden är död helt, utan mer vilande i brist på bränsle.. Personligen är jag övertygad om att det inte är otroligt att vildsvin dödar nötkreatur. Jag är övertygad om att de har kapaciteten, men är däremot fundersam på varför de skulle göra det? Mina, något begränsade biologiska kunskaper ger mig i alla fall vilka drivkrafter som då skulle funnits bakom detta: 1. För att få mat. Verkar inte helt troligt att man väljer att ge sig på tamdjur i syfte att få mat. Mat finns i varje buske, som är vesäntligt enklare och med mindre risker för vildsvinen. Jag kan tänka mig att vildsvinen kan ge sig på ett skadat alt sjukt djur i syfte att äta. 2. Försvar. Verkar inte heller så troligt då just nötkreatur oftast är mer nyfikna än hungriga på vildsvin. Precis som då de försvara sig mot hundar och människor så är det i de flesta fall frågan om utfall för att skrämmas. Det man vet säkert är mer att vi aldrig komemr få veta exakt vad som hände. Teorier och tankar är nog det enda vi komemr få fram här.. Min högst personliga teori är mer att kalven skadats tidigare och därefter blivit uppäten/dödad av vildsvinen i syfte att äta upp. Möjligen har kanske något annat djur, varg har strukit omkring där förr, påbörjat dödandet, avbrutit och vildsvien avslutat. Därav svårigheten att fastställa vad som är kalvens baneman.