Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundväst - Tuskproof

Featured Replies

Publicerat

Såg precis detta på Youtube och blev klart imponerad.

Mikael Tham och ett textilföretag som tar/har tagit fram en

grym hundväst.

ny6oHkkRWLk

Vad säger ni.

Publicerat
Såg precis detta på Youtube och blev klart imponerad.

Mikael Tham och ett textilföretag som tar/har tagit fram en

grym hundväst.

ny6oHkkRWLk

Vad säger ni.

Den kostar väl 5000 spänn ,men det behövs ju bara 2 tillfällen hos vet så det är det nog värt

Publicerat

jo priset ligger nog på 5000.

Jag fick jycken sprättad förra året o det kostade en bit äver 10 000 att lappa ihop..

Nu blev självrisken nånstans mellan 3-4000 iofs.

Men nog faen tycker jag att 5000 är mycket pengar...

Publicerat
jo priset ligger nog på 5000.

Jag fick jycken sprättad förra året o det kostade en bit äver 10 000 att lappa ihop..

Nu blev självrisken nånstans mellan 3-4000 iofs.

Men nog faen tycker jag att 5000 är mycket pengar...

visseligen betala jag 5500 för min senasta hund,han har redan fått en skada,jag använder en annan väst just nu

men skulle inte tveka om jag inte hade en

Publicerat

Jo priset för denna väst ligger mellan 4600kr -6000kr beroende av storlek på hund. Bröstmåttet är viktigaste måttet för att kunna ge ett mer exakt pris.

Skillnaden mellan en bra hund och en dålig hund kan vara västen, hur tänker jag då? Jo, en allvarligt skadad hund jagar sällan bra, det är just alllvarliga skador och livshanken man försöker skydda sig emot med en väst.

Vad kostar en bra injagad hund? Västen kanske är förhållandesvis billig i detta sammanhang.

Har denna väst för demo i butik. Hör av er för mer info.

wildboars.se

mvh

Johannes Marmander

Wildboars.se

• 1 month later...
Publicerat

Har funderat mycket på väst till hunden och även provat alla utom skånevästen och tusk-prof.

Hittade denna sidan. Dom här västarna är ju gratis i förhållande till dom som görs i Sverige..Funderar på att ta hem en på prov. Vad tror ni? kostar 650kr+frakt.

http://www.hardcorehogdogs.com/Cut_Gear.html

Publicerat

Visst finns det västar som är bättre eller sämre på marknaden, men precis som den tillverkaren säger så är väl vikten och värmen, en stor del i det hela, en Tusk-Proof väger ca 650gr, skyddsmaterialet i västen är det samma som i skyddsvästar för väktare, militär och polis. Det är framtaget för att vara så säkert som möjligt i tunna/lätta/smidiga lager.

Materialet kyler om det skulle bli fuktigt av svett eller regn, något som hunden mår bättre av tex cordura som värmer fast än att det är vått.

Tuskproof sys i över 60 storlekar, för att få en så bra passform som möjligt för din hund. Naturligtvis skulle västen bli något billigare i ett färre antal storlekar, men till kostnad att din hunds päls och muskulatur som slits hårdare än vad som behövs, och det är ju ändå hunden man vill vara rädd om, varför annars skaffa väst?

En väst är ju naturligtvis ingen garanti för att hunden förblir oskadd, utan för att minimera risken för allvarliga skador.

Publicerat

Gratis är gott! :rolleyes:

Härligt med smygreklam. B)

Publicerat

Det jag vill påpeka är att kevlarvästarna som används av catch hundarna borde vara av hyfsad kvalitet.

Dom ligger på 650sek+frakt och dom som finns till förfogande i Sverige som är nått att ha ligger på mellan 3500-6000kr vilket jag anser vara rena ockret. Visst dom är värda en hel del våra hundar+att det är familjemedlemmar mm mm men för det behöver man väl inte ta ut "fantasisummor" B)

Jag SKALL köpa väst till min hund men jag tror knappt det blir den dyraste......

Kan vara så att man kan köpa en begagnad som passar rätt vad det är :rolleyes:

Publicerat
Har funderat mycket på väst till hunden och även provat alla utom skånevästen och tusk-prof.

Hittade denna sidan. Dom här västarna är ju gratis i förhållande till dom som görs i Sverige..Funderar på att ta hem en på prov. Vad tror ni? kostar 650kr+frakt.

http://www.hardcorehogdogs.com/Cut_Gear.html

Dom västarna är framtagna för catch hundar. alltså hundar som tar och håller fast grisen.

Inget som är förenligt med vår jaktetik här i landet.

De som va på hemsidan ser inte ut till att skydda något kring buken, bara bröst och bringa.

Rent idiotköp enl mig.

Dock håller jag med om att priset för västar här i landet är åt h-vete...

Publicerat

Håller med NS ang skyddens utformning. Vill bara få igång en diskution ang västar+priser :lol: vilka jag tycker är hutlösa. Visst jag har läst allt (tror jag)ang västar. Lyssnat på folk som har användning för och använder skydd till sina hundar. I mitt fall är det mest familjen som kräver väst. Har en dotter som tränar hunden till alla möjliga konstigheter(läser djurvård och har hyfsad koll på inlärningsmetoder mm) och en tant som jag inte får komma hem till utan hund :P Har talat om från början att det kommer att hända men dom lyssnar inte på det örat.....

Får väl göra som NS annars och köpa mig en symaskin.....Hmm tror inte det. När jag använde det förra gången var jag typ 10år och hade syslöjd. Sydde mig genom pekfingret med maskinen och nålen fick opereras ut för den hade gått av i tre delar inne i fingret :lol:

Ingen som har en till salu i XL :D

post-6289-1290116407_thumb.jpg

post-6289-1290116023_thumb.jpg

Publicerat

Ska väl börja att säga att jag säljer Tuskproofs västar, men det har ni väl redan förstått. Vi har inget annat med produkten att göra.

Jag la mig bara i tråden då jag själv anser att informationen om Tuskproof är smått bristfällig och prisuppgifter har varit svåra att finna.

Vet inte den direkta skillnaden mellan Kevlar & Twaron, men om jag inte missminner mig så är Tuskproofs skyddande lager gjorda i Twaron.

Sömnad i Sverige gör att produkterna blir dyrare. Tänk om alla strävat efter att få ned produktionskostnader för att matcha det billigaste på marknaden, för inget är väl bättre än ett jaktställ som kostar 600kr, du får med en kniv, ett underställ och gratis frakt till dörren.

Det är naturligtvis inte så att allt som är dyrt är bra, men man kan oftast räkna med lite högre kvalitet och kanske lite bättre "eftermarknad" i forma av garantier, beg. värde m.m. Men rost i dörrsidor på en 4 år gammal merca är väl inte farligt. :-)

Publicerat

Lite OT

NS, letade efter ditt test av skyddsvästmaterial som var bra men hittade det inte, kan du länka?

Köpte min väst på: http://lisbeths.webs.com/skyddsvst.htm tror det var på tips från din tråd?

Mycket bra individ sydd väst som verkar väldigt stryktålig. Lyckligtvis har den inte fått bekänna färg ännu.

Publicerat

Den har jag med provat...Tyckte inte om materialet. Tror inte det pallar så mycket.post-6289-1290154231_thumb.jpg

Publicerat
Den har jag med provat...Tyckte inte om materialet. Tror inte det pallar så mycket.post-6289-1290154231_thumb.jpg

Tror du nu, eller vet du?

Publicerat

Nix vet inte. Bara tror som jag skrev ;) Väldigt smidigt "tyg" i den annars menTROR inte att det är det bästa mot en bete.

Publicerat

Som en prisbelysning, inte gratis/smygreklam så kan jag ange att personskyddsvästar, splittervästar och så kallade knivvästar,

det som i folkmun kallas för skottsäker väst, kostar från 5 000 kr och uppåt,

det är då frågan om måttsydda enheter med upp till 30 lager Dynema eller annat balistiskt material.

I ljuset av det är det helt klart så att priset för dessa hundvästar är väl högt men samtidigt är det knappast frågan om överpris.

Detta är dock under förutsättningen att de verkligen skyddar, att de sitter kvar under angrepp och att de har en sådan stick/skär och bitskyddande funktion och material att det motiverar priset.

När jag fortfarande arbetade som ordningvakt, har jag vid två tillfällen räddats till livet eller i varje fall till ett liv utan väsentliga men av min väst, det ena var en vässad skruvmejsel som tog i nederkant på västen, det andra var ett basebollträ i ryggplattan.

Min väst var de bästa 7 500 kr jag någonsin investerat för min egen person.

För var det är värt och till belysning.

/Christian

Publicerat

Bella- vad är det för material, hur många lager med tyg/duk är det i västen, känns dem som hal mot fingrarna där lagren av dynema/väven glider mot varandra?

Som en ref, en knivskyddsväst för människor är minst 5 mm tjock.

/Christian

Publicerat

Den jag provade var i 2lagers tyg. Finns även i 3. Lite "grovt" material men smidigt. Vet inte vad jag skall jämföra med. Glidigt mot varandra i lagerna. Hmm. Det va svårt att definiera. Någon annan kanske?

Hette nog Ballistic nylon eller nått kanske. Kan blanda ihop det med andra västar...

Publicerat

Finns ett "test" på jaktsidans första sidor.

http://www.jaktsidan.se/tester/12-tillbeho...aest-till-hund-

Men jag har nu själv fopdrat min väst med ett tyg till som tål samma bete som i testet fast då kom vi upp i 65 kg innanden beten skär igenom.

Det är alltså långsamt tryck inte en snärtigt slag/tryck som i Tuskprofs test.

Som jag ser det så är Tham väst den tåligaste på marknaden nu men som sagt dyr...

I jämförelse med en skyddsväst för folk som Christian visar på så är det allt för dyrt med dess hundvästar.

Men det är givetvis en framtagningskostnad och sys den i sverige så är timmpengen j-vligt dyr..

Nu tror jag dock inte att den sys här..

Men framöver kanske konkurensen blir bättre o priserna mer mänskliga.

5000 kan vara en billig "försäkring" men har man fler hundar ...

När så en försvinner köper vi en ny hund o passar inte västen så får vi köpa en till osv..

Med ett valppris på 12 lakan o försäkringar, hundmat vet kostnader osv..

Dessutom nu lägga till yttterligaer 5000 för en väst per hund...

Tror jag ska börja knyppla..

Publicerat

Det kan ju vara en ny nich till uppfödarna. Börja avla på hundar som passar i väst xl. Bra försäljningsargument :blush:

Lite det jag menar son NS säger. Det är inte bara väst man skall ha. Det skall förutom allt annat köras och tränas både spår och hägn. Hägn 500kr/gången mm mm mm mm. Visst det är ett intresse och det roligaste man vet men alla kan ju inte äga Microsoft.....

Detta är min 1a större hund. Har alltid haft drever innan. Det var mycket lättare :mad:

Publicerat

Det går inte att "se" på ett material om det är starkt. Jag var med i det test som gjordes under väldigt vetenskapliga former och hör var materialet i Thams väst outstanding, inget snack om det. Det var både lätt, tunt och grymt motståndskraftigt. Vissa andra västar var riktigt usla, i alla fall om syftet är att skydda mot stickskador från vildsvinsbetar.

Publicerat

Materialet verkar var outstanding... Men hur är passformen? D v s hur sitter den på hunden? Min MW väst sitter som gjuten på båda hundarna men jag är inte helt nöjd med skyddsegenskaperna. Efter en liten dust med en sugga förra säsongen fick jag plocka fram nål och tråd för att få ihop västen ;) Och då var det en sugga...

Numera överväger jag även hjälm till jycken :huh: Men de lär väl dröja innan en sån finns på marknaden :mellow:

//jonas

Publicerat

Det jag kan bidra med är hur Skånevästen sitter. o det är jäkligt bra , eftersom den är skräddarsydd efter hundens mått

här e 2 hundar med skånevästen på.

o här är en TJ med västen på

post-5393-1290173934_thumb.jpg

vill ni veta veta nummer o namn till skräddaren så kan ni Pm a mig så blir här ingen smygreklam :mellow:

MVH

Eas

Publicerat

Skånevästen? Vad är det för material?

//jonas