Publicerat Oktober 6, 201015 yr Gräl om drivande vildsvinshundar Mikael Moilanen 2010-10-06 Snabb men snäll. Griffon nivernaisen Asterix ser nästan ut att förstå att han är huvudrollsinnehavare i konflikten om drivande vildsvinshundar. Här är han fotograferad i ett möte med radiostyrt vildsvin, på en mässa. Bild: Mikael Moilanen Snabb men snäll. Griffon nivernaisen Asterix ser nästan ut att förstå att han är huvudrollsinnehavare i konflikten om drivande vildsvinshundar. Här är han fotograferad i ett möte med radiostyrt vildsvin, på en mässa. Det har uppstått konflikt om drivande vildsvinshundar i Sverige. - Griffon nivernais och fauve de bretagne är för stora och snabbsprungna, säger Kjell Bräster vid Kennelklubben och får medhåll av yrkesjägaren Per "Bula" Kristoffersson. Uttalandet väcker starka känslor hos företrädarna för de olika drivande vildsvinshundarna i Sverige. - Om griffon nivernaisen är snabbsprungen, så slutar det väl med att det blir ståndskall. Till skillnad från många spetsraser saknar de helt skärpa och ger sig inte på viltet, säger ordföranden i föreningen för griffon nivernais i Sverige, Mikael Östlund. För några veckor sedan genomfördes en utbildning av domare som ska döma drivande vildsvinshundar. Man höll till i ett tio hektar stort hägn i Boda. En fauve de bretagne och en griffon nivernais släpptes var för sig. - Båda hundarna var så snabbsprungna att vildsvinen gick till attack. Om detta hade hänt utanför hägnet och med äldre vildsvin, provsvinen var bara 20 månader gamla, hade båda hundarna sannolikt skadats allvarligt, säger Kjell Bräster i SKK:s jakhundskommitté. Han menar att dessa hundars arbetssätt inte är bra varken för dem själva eller vildsvinen. - Ett vildsvin är inte skapt för att fly undan långa sträckor, säger Kjell Bräster. "Inga jaktprov före 1 oktober" Han är också oroad över vad som händer som snabbsprungna drivande hundar sätter av efter rådjurskillingar. - Det kommer inte att bli fråga om att släppa dessa hundar på jaktprov 1 augusti. Jag är beredd att gå till Naturvårdsverket för att få beslut om att det är 1 oktober som gäller. Här kan man tänka sig att vi kommer att kräva intyg på att de är rådjursrena för att få delta vid jaktprov, säger Kjell Bräster. Då lär väl konsekvensen bli att man kräver intyg om rådjursrenhet av alla större jakthundsraser som släpps? - Spetsar har ett annat sätt att jaga, svarar Kjell Bräster, som inte vill kommentera saken ytterligare. Han poängterar att inga beslut är tagna i ärendet. Bräster vill se utspelet som en start på ett samtal med företrädarna för de drivande raserna. Ännu mer kritisk Yrkesjägaren Per "Bula" Kristofferson deltog den aktuella dagen i hägnet i Boda. Han ingår inte i någon beslutande instans, men han är yrkesjägare med lång erfarenhet och Kjell Bräster hänvisar till honom i frågan om drivande vildsvinshundar. Kristoffersson går ännu längre i sin kritik mot de drivande vildsvinshundarna. - Jag har 30 års erfarenhet av drivande hundar och det jag sett av drivande vildsvinshundar gör mig väldigt skeptisk. När det gäller nivernais och fauve de bretagne, så handlar det om hundar som är alldeles för snabbsprungna. När ett vildsvin sätts under sådan press kommer den snart att stanna och ta strid. Då hinner en hund som väger 30-40 kilo och har svårt att försflytta sig i sidled inte undan utan kommer att få ohyggligt med stryk, säger Bula Kristoffersson. Värnar svensk löshundsjakt Han menar att det är fel att importera nya jakthundsraser med helt nya egenskaper till Sverige, när det finns raser som enligt honom fungerar bra på vildsvin. - Jag ser inget behov av att vi tar in raser som har stor lust att också jaga klövvilt. Vi måste vara rädda om den svenska löshundsjakten, som är den hundjakt som är minst reglerad i världen, säger Bula Kristoffersson. Han pekar på att nivernaisen, men också kopoven, är en utpräglad packhundar. Det är en jaktkultur som inte är accepterad i Sverige. - Ta inte in raser innan vi utvärderat vad vi behöver i Sverige, säger Kristoffersson. "Lurade valpköpare" Han gillar inte ens drevprovsverksamheten med vildsvinshundar. Att han utbildat sig till domare beror enbart på att han ser en chans att påverka utvecklingen. - Mest tycker jag synd om de jägare som köpt hundar av de här raserna. Jag kan tycka att de blivit lurade. Men om det i slutändan skulle visa sig att jag har fel, så lovar jag att vara den första som lyfter på hatten och ber om ursäkt, säger Bula Kristoffersson. Jim Lundqvist, ordförande i Svenska kopovklubben, är mycket upprörd över utspelet om de drivande vildsvinshundarna. "Jämför med ställande hundar" - Vi har känt oss motarbetade från allra första början. Kritiken kommer från människor som inte har någon bred erfarenhet av drivande vildsvinshundar - de jämför hela tiden med sina ställande raser. Man kan inte döma ut hela raser utan måste titta hur de olika individerna fungerar, säger Jim Lundqvist. Han framhåller att Kopovklubbens målsättning är att kopov som släpps på jakt i Sverige ska vara rådjursrena och ha intyg på det. Mikael Östlund, ordförande i föreningen för Griffon Nivernais, är också kritisk till uttalandena från Bräster och Kristoffersson. Efterlyser grundlig utredning - Man kan inte döma ut hela raser på erfarenheterna av två individer - och dessutom efter incidenter i ett hägn. Här måste det göras en ordentlig kartläggning - hur vanligt är det att griffon nivernais och fauve de bretagne skadas under jakt. Det går att få fram via försäkringsbolagen. Min erfarenhet är att nivernaisen ska vara spårnoga och kan ligga flera hundra meter efter vildsvinen, säger Mikael Östlund. Hunddressör Dennis Andersson menar att Bräster och Kristoffersson missbedömt de båda franska raserna. Nosade på kultingen - Det här är raser som till skillnad från spetsarna har måttlig skärpa och bytesmedvetenhet. Jag har själv sett nivernaiser som kommit i kapp vildsvinskultingar och bara nosat på dem. Argumentet att de är för snabba förstår jag inte. Då blir det ståndskall, eftersom nivernaisen också är en ställande hund, säger Dennis Andersson. Han menar att det är fullständigt fel att bygga ett omdöme om två hela raser på iakttagelser av två individer i ett hägn. Däremot hälsar han ett krav på hjortdjursrenhet välkommet. Funkar inkallningen? - Alla hundar som jagar hjortdjur felaktigt ska omedelbart kopplas. Men hur många kan kalla in sin hund under jakt? Ett intyg på hjortdjursrenhet är enda vägen att gå, säger Dennis Andersson. Regeringen har fäst speciell uppmärksamhet på etiskt användning av hundar vid jakt. Kjell Brästers och Bula Kristofferssons ord kommer sannolikt att väga tungt i sammahanget. Det skrämmer Dennis Andersson. - Nu är det väldigt viktigt att vi snabbt kommer igång med Specialklubben för drivande vildsvinshundar och kan ge vår syn på saken. De här uttalandena kan inte få stå oemotsagda, säger Dennis Andersson. Drivande och ställande. Griffon nivernais både driver och ställer vildsvin, som Coffee på bilden. Nu kommer kritik mot att rasen är för snabbsprungen.<br /> Bild: Mikael Moilanen Drivande och ställande. Griffon nivernais både driver och ställer vildsvin, som Coffee på bilden. Nu kommer kritik mot att rasen är för snabbsprungen.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Ja vad ska man säga... Visa mig den Nivernais som väger 30-40 kilo Dessutom verkar alla va inne på ett intyg om hjortdjursrenhet, snacka om ihåligt Tror mer på information till de som ska köpa en kopov, nivernais eller fauve att denna ras är att jämföra med en "vanlig" stövare som jagar hare/räv. Dvs att göra köparna införstådda med vilket sjuhelvetes jobb det kan komma att gå åt för att kunna använda den rasen. Ingen av dessa raser är slaskhundar som man släpper och skjuter det som går i pass.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Jag må vara trög men jag fattar inte?? Skulle en gris som får springa länge vara argare o farligare än en som en ställande hund skällt på typ lika länge?? Har grisen tröttnat på uppvaktningen så har den, är den aggresiv så är den lixom.. Jag jämför då med mitt tåg som gärna kan driva timvis men inte verkar de grisarna hon tjoar efter så mycket argare för det? Vilken hund som helst som är större eller lika stor som tex en tysk terrier har fysisk kapacitet att springa ifatt en gris... Ang hjortrenhet bör det isåfall även gälla alla hundar som släpps innan 1 okt. Ett intyg likt RR test på stövare antar jag? Där rök alla hundsläpp efter gris o grävling o träning på älg för en stor del av alla ställande hundar... Den jaktglade kryllsvans som inte tar en vända efter en flyende hjort/rådjur är lätträknade. Ännu lättare blir det o räkna.. för än så finns inget RR test för ställande hundar. Kan inget om raserna så sett men att jämföra med hemländernas packsläpp är galet. Vi jobbar ju helt för att få bort detta o det blir bara skit o tagna grisar o skador med många hundar. Detta har vi ju redan kommit på , eller?
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Ang. RR så ör det väl inte i första hand för att kunna släppa i sept. utan för att vi inte ska ha snabbsprugna stövarraser som jagar rådjur oavsett tid på året. Hundarna i sig har jag inget emot, bara man inser hur de ska användas, d v s som en stövare som driver gris istället för hare. Men det slår mig hur ofta man träffar på jägare som köpt sig en grishund (oavset ras) som inte vet hur rasen i fråga ska jaga gris.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Ang. RR så ör det väl inte i första hand för att kunna släppa i sept. utan för att vi inte ska ha snabbsprugna stövarraser som jagar rådjur oavsett tid på året. Hundarna i sig har jag inget emot, bara man inser hur de ska användas, d v s som en stövare som driver gris istället för hare. Men det slår mig hur ofta man träffar på jägare som köpt sig en grishund (oavset ras) som inte vet hur rasen i fråga ska jaga gris. Skulle vilja säga att du slår huvudet på spiken! Nästa problem är att ingen vet hur dom ska jaga eftersom det är packhundar i grund och botten.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Otroligt att en representant för SKK/jhk går ut offentligt och dömer ut två raser som man är satta och förvalta på det här sättet! Två individer i ett 10 hektar stor hägn, ligger alltså till grund för hans uttalande i ett av våra större jaktmagasin? Helt sjukt (Jag förstår att Kopovklubbens ordförande och dom andra i rasklubbarna är bestört över den här artikeln)
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Nästa problem är att ingen vet hur dom ska jaga eftersom det är packhundar i grund och botten Dom är "koppelhundar" och inte "packhundar"!!! (Det är en jäkla skillnad det!!!) Men visst, dom verkar inte riktigt ha klart för sig hur dessa raser används i hemländerna innan man godkänner raserna och dess ras-standard! Skicka dom till Balkan och Frankrike på "utbildning" innan dom uttalar sig till det stora allmänheten
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Dom är "koppelhundar" och inte "packhundar"!!! (Det är en jäkla skillnad det!!!) Men visst, dom verkar inte riktigt ha klart för sig hur dessa raser används i hemländerna innan man godkänner raserna och dess ras-standard! Skicka dom till Balkan och Frankrike på "utbildning" innan dom uttalar sig till det stora allmänheten Vad bra! Kan du redogöra för skillnaden för jag måste erkänna att jag inte har en aning
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Författare Otroligt att en representant för SKK/jhk går ut offentligt och dömer ut två raser som man är satta och förvalta på det här sättet! Två individer i ett 10 hektar stor hägn, ligger alltså till grund för hans uttalande i ett av våra större jaktmagasin? Helt sjukt (Jag förstår att Kopovklubbens ordförande och dom andra i rasklubbarna är bestört över den här artikeln) Det var bara en individ i taget i hägnen. Dock var det samma hägn. Galtarna (2st) vägde ca. 60kg. CC
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Författare I slovakien släpper man flera hundar samtidigt när det gäller kopov. Dock så jagar man i dalar i Karpaterna och hundarna släpps inte på samma ställe. Det är kan vara upp till 5-700m mellan hundarna. Dom är injagade som solohundar. Jag har själv varit där och jagat och under den jakten så gick inga hundar ihop. Dock kanske Jhk skall se över de andra jakterna i Sverige. De sk. själjjakterna där det släpps olika typer av hundar som motverkar varandras jaktbeteende. Men det är klart att det händer att dom kommer ihop. Men för en kopov ska den försöka att hitta ett eget vildsvin. Vad gäller de andra raserna kan jag inte uttala mig eftersom jag inte har jagat med dom, eller sett för lite av raserna. CC
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Vad bra! Kan du redogöra för skillnaden för jag måste erkänna att jag inte har en aning En drivande "koppelhund" släpps tillsamman med 2-8 andra hundar som självständigt söker av såten. När en hund väcker, ska dom övriga falla in i drevet om dom finns i närheten En "koppelhund" (chien du courant) har till uppgift att driva, enskillt eller med övriga hundar viltet mot de utplacerade pass skyttarna. En "koppelhund" fungerar offtast lika bra drivande "solo" som den fungera tillsammans med andra koppelhundar. (chien du courant) Dom har dessutom egna drevprov där enbart den enkillda hunden bedöms och får EP tilldelade. Själva "kopplet" av hundar bedöms aldrig, utan det är dom enkillda drevegenskaperna hos hunden som man bedömer. (Ganska lika moment som på våre svenska drevprov) På drevproven där man släpper 4-8 hundar, beroende på viltart provet omfattar, så har man 4-6 domare eftersom "kopplet" i dom flesta fall spricker redan i upptaget. (Mer vanligt under vildsvin, rådjurproven än på hare, räv och kaninproven) Det perfekta drevet på ett sådant prov, är om hundarna driver samma vilt/individ. Ju fler domare som klara av att bedöma den enkillda hunden, dessto större är chansen att få dom högsta EP;en. Motsattsen till "koppelhunden" (chien du courant) är alltså "packhunden"(chiens de vènerie) Dom här drivande raserna har till uppgift att i samlat "pack" (10-50 individer) driva och trötta ut ett drevdjur tills man gemensamt avfångar drevdjuret (dvs. sliter det i delar!) Gemensamt för "packhundar" är att dom inte är framavlade till att fungera som enskillda och självständig jakthundar. Dom behöver alltså en ledarhund och hundförare och sin flock för att överhuvudtaget ska förstå vad det ska göra i skogen. ( dvs.total värdelösa som jakthund för oss här uppe) I Sverige har vi vad jag vet inga importerade ras som kan anses till höra gruppen av "packhundar"?
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Författare Det var bara en individ i taget i hägnen. Dock var det samma hägn. Galtarna (2st) vägde ca. 60kg. CC
Publicerat Oktober 7, 201015 yr En drivande "koppelhund" släpps tillsamman med 2-8 andra hundar som självständigt söker av såten. När en hund väcker, ska dom övriga falla in i drevet om dom finns i närheten En "koppelhund" (chien du courant) har till uppgift att driva, enskillt eller med övriga hundar viltet mot de utplacerade pass skyttarna. En "koppelhund" fungerar offtast lika bra drivande "solo" som den fungera tillsammans med andra koppelhundar. (chien du courant) Dom har dessutom egna drevprov där enbart den enkillda hunden bedöms och får EP tilldelade. Själva "kopplet" av hundar bedöms aldrig, utan det är dom enkillda drevegenskaperna hos hunden som man bedömer. (Ganska lika moment som på våre svenska drevprov) På drevproven där man släpper 4-8 hundar, beroende på viltart provet omfattar, så har man 4-6 domare eftersom "kopplet" i dom flesta fall spricker redan i upptaget. (Mer vanligt under vildsvin, rådjurproven än på hare, räv och kaninproven) Det perfekta drevet på ett sådant prov, är om hundarna driver samma vilt/individ. Ju fler domare som klara av att bedöma den enkillda hunden, dessto större är chansen att få dom högsta EP;en.Motsattsen till "koppelhunden" (chien du courant) är alltså "packhunden"(chiens de vènerie) Dom här drivande raserna har till uppgift att i samlat "pack" (10-50 individer) driva och trötta ut ett drevdjur tills man gemensamt avfångar drevdjuret (dvs. sliter det i delar!) Gemensamt för "packhundar" är att dom inte är framavlade till att fungera som enskillda och självständig jakthundar. Dom behöver alltså en ledarhund och hundförare och sin flock för att överhuvudtaget ska förstå vad det ska göra i skogen. ( dvs.total värdelösa som jakthund för oss här uppe) I Sverige har vi vad jag vet inga importerade ras som kan anses till höra gruppen av "packhundar"? Förvirringen är total Jag har nämligen hört av en kopov ägare som anser sig insatt att hundarna inte får falla in i varandras drev Kanske lite utanför tråden men är inte foxhounds packhundar eller skiljer det sig mellan amerikanska och brittiska?
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Författare Förvirringen är total Jag har nämligen hört av en kopov ägare som anser sig insatt att hundarna inte får falla in i varandras drev Ja, det är helt rätt. Dom ska försöka att hålla sig till ett eget drevdjur.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Författare Kom att tänka på en sak ang. detta. Det är väl ingen som har kopov eller för den delen någon annan drivande hundras och som har egen mark eller har kompisar som har mark där man allmoge jagar som jagar i pack. Det är ju uteslutande godsen alt skogsbolagen som säljer jakter och har kontrakterade hundförare som ska se till att de som köpt jakten får valuta för pengarna som har den jaktformen och yrkesjägarna i förlängningen. Jag kanske har fel men rätta mig i så fall. Jag går på några ställen där man går in från olika håll med hundar och det är väldigt sällan att det blir sk. "koppel alt packjakt". Och skulle det förekomma så ser man till att koppla upp hundar omedelbart. Även andras hundar. Men slutsatsen är väl ändå att ansvaret ligger hos jaktledningen/yrkesjägaren på dessa ställen. CC
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Jag har nämligen hört av en kopov ägare som anser sig insatt att hundarna inte får falla in i varandras drev Vet inte hur det är här hemma? Men i södra Europa jagar man med Kopovn i koppel vid samjakter på vildsvin på helgerna. Sedan finns det väldigt många jägare där nere som jagar "solo" med sina hundar resten av året. Det är ju lite det som är det fina med "koppelhundar". Dom fungerar oftast lika bra ensamma som tillsammans med andra hundar. Sedan finns det ju individer även inom dessa raser som inte fungera självständigt, men och andra sidan finns det massor av andra som inte accepterar att jaga när andra hundasr finns i närheten. Sådan hundar vill uppfödarna där nere gärna pracka på oss ghär uppe. (Dom är väldigt medvetna om hur vi jagar med våra hundar här uppe nämligen)
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Nu är det ju så att hundar ska kopplas snarast om de jagar/förföljer tex rådjur innan 1 okt oavsett ras... Det är den lagstifning vi har o den gäller som sagt. Ett införade av RR för nämnda raser för att man ska få gå prov innan 1 oktober ska i mina ögon då givetvis gälla alla hundraser.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Författare Nu är det ju så att hundar ska kopplas snarast om de jagar/förföljer tex rådjur innan 1 okt oavsett ras...Det är den lagstifning vi har o den gäller som sagt. Ett införade av RR för nämnda raser för att man ska få gå prov innan 1 oktober ska i mina ögon då givetvis gälla alla hundraser. Självklart så ska endast RR hundar släppas före den 1 okt. Och som du säger ska det gälla alla raser. Inget släpp på grävling med ställande hund om den inte har ett RR diplom. Vilket kan bli ganska svårt eftersom man får bara ta ett diplom per år. Och vad jag kan läsa mig till i det provet så får idagsläget bara inhemska(stövarklubbens raser) gå provet. Jag förutsätter att man måste ta ett varje jaktår om hunden skall anses RR. Och då kan det bli problem att släppa före 1 okt. CC
Publicerat Oktober 7, 201015 yr En drivande "koppelhund" släpps tillsamman med 2-8 andra hundar som självständigt söker av såten. När en hund väcker, ska dom övriga falla in i drevet om dom finns i närheten En "koppelhund" (chien du courant) har till uppgift att driva, enskillt eller med övriga hundar viltet mot de utplacerade pass skyttarna. En "koppelhund" fungerar offtast lika bra drivande "solo" som den fungera tillsammans med andra koppelhundar. (chien du courant) Dom har dessutom egna drevprov där enbart den enkillda hunden bedöms och får EP tilldelade. Själva "kopplet" av hundar bedöms aldrig, utan det är dom enkillda drevegenskaperna hos hunden som man bedömer. (Ganska lika moment som på våre svenska drevprov) På drevproven där man släpper 4-8 hundar, beroende på viltart provet omfattar, så har man 4-6 domare eftersom "kopplet" i dom flesta fall spricker redan i upptaget. (Mer vanligt under vildsvin, rådjurproven än på hare, räv och kaninproven) Det perfekta drevet på ett sådant prov, är om hundarna driver samma vilt/individ. Ju fler domare som klara av att bedöma den enkillda hunden, dessto större är chansen att få dom högsta EP;en.Motsattsen till "koppelhunden" (chien du courant) är alltså "packhunden"(chiens de vènerie) Dom här drivande raserna har till uppgift att i samlat "pack" (10-50 individer) driva och trötta ut ett drevdjur tills man gemensamt avfångar drevdjuret (dvs. sliter det i delar!) Gemensamt för "packhundar" är att dom inte är framavlade till att fungera som enskillda och självständig jakthundar. Dom behöver alltså en ledarhund och hundförare och sin flock för att överhuvudtaget ska förstå vad det ska göra i skogen. ( dvs.total värdelösa som jakthund för oss här uppe) I Sverige har vi vad jag vet inga importerade ras som kan anses till höra gruppen av "packhundar"? --------------------------------------------------------------------- --------------------------------------------------------------------------- Om man nu värderar enskilda hundars egenskaper varför skall dom då " falla in" i andra hundars drev? Det finns väl inget som helst värde i att en hund springer på andra hundars skall, och det höjer väl inte effektiviteten om det är 1,2 eller fler hundar som driver samma vilt? Sedan tror jag att man måste se på det utifrån våra svenska seder och bruk. En hund som jagar ett vilt är ok, flera hundar som jagar tillsammans på samma vilt ses väldigt lätt som hetsjakt och är inte ok i mångas ögon. Folk bryr sig inte om skillnader mellan koppel ock packjakt. Tror vi kommer att få se stora inskränkningar i andvändandet av hundar på jakt inom en snar framtid.
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Självklart så ska endast RR hundar släppas före den 1 okt. Då får man stifta en lag om det här! Och en sådan lag tvivlar jag på att vi någonsin kommer att få se här i landet? Inget släpp på grävling med ställande hund om den inte har ett RR diplom Vaaa det värsta jag har hört Hur många älghundsägare som "tjuvar" i aug på grävling har ett RR diplom på sin hund???
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Har också jag sett Brästers utspel...tycker det är så nära ett lågvattenmärke man kommer, nästan inte ens värt att kommentera..men som flera andra varit inne på så är hundanvändandet på tapeten och det vore olyckligt om beslut fattas som begränsar ett seriöst och korrekt användande av drivande vildsvinshundar. Jag brukar inte tycka att Jägareförbundet skall "ordna än det ena eller andra", men när det kommer till frågan runt hundanvändande anser jag att de bör agera för att säkra vår tradition att "jakt bedrivs med för ändamålet avsedd hund". Förbundet har en välsmord lobbyorganisation och denna fråga, dvs säkra en etiskt hundjakt utan inskränkningar i val av hund eller jakttid hoppas jag att Anders Grahn och övriga (Christer Karlsson har vad jag förstått gått i pension) fokuserar. Vid behov av hjälp är det bara att höra av sig Kliv in och ta över taktpinnen från SKK´s jakthundskommité. Yrkesjägarnas intresseförening är kanske inte heller de som oemotsagda bör få komma till tals i frågan. Relativ få av dessa jagar på ett sätt som innebär att drivande raser är av intresse. Däremot "allmogejägaren" som har gris som nytt vilt kan vara intresserad av en drivande vildsvinshund som inte slutar jaga efter 15 minuter.... Visst är grisarna relativt nya som jaktbart vilt i landet och visst har vi tagit in för oss nya raser för att kunna jaga gris "på vårat sätt" (jag har själv två kopovs). I mina ögon är frågan ganska enkel. Skaffar man sig en drivande ras, med längre ben än en drever, skall denna göras rådjursen punkt slut. Följdaktligen får man när hunden jagas in titta på hur stövare jagas in (och inte kortdrivare typ wachtel, terrier etc.) Jag tänker här sticka ut näsan och hävda ett faktum som jag inte själv sett någon annan hävda i hunddebatter - långbenta drivande hundar, oavsett ras, skall ALLTID anses vara specialister. Med detta menar jag att de aldrig kan bli en hund som man kan låta jaga det den själv vill, utan alltid skall styra den under injagning mot önskat vilt. För "vanliga" stövarraser är detta inte kontroversiellt, utan självklart...men för de nyare raserna som nu kommit till landet är denna åsikt inte lika självklar. Bestämmer man sig för att ALLA högbenta raser som faller in under rasgrupp 6 är att anse som specialister - tja då kommer injagning, tillåtet vilt etc att följa av detta. För långenta drivande hundar återstår, bortsätt från hare, räv och ev lo, med detta synsätt bara vildsvin (och möjligen älg) som jaktbart vilt. Allt annat klövvilt är "no no". Alltså måste hundarna göras "rena" från övrigt klövvilt, vilket inte skiljer sig från hur det förhåller sig för de "vanliga" stövarna. Jakt och jaktsätt och jakttider anpassas därefter. Har jag en schillerstövare jag inte vill skall jaga rådjur, släpper jag inte denne på jakter där flera kortdrivare jagar rådjur hej vilt, åtminstonde inte innan stövaren är helt rådjursren och inte kan förledas till drev på dessa "fuldjur" av andra hundar. Samma med en "grisstövare" Är hunden inte rådjursren, hur kan jag då släppa den tillsammans med hundar som gladeligen jagar rådjur? Att en drivande grishund skulle ha ett jaktsätt som passar grisen sämre än en ställande är ju som flera redan nämnt också tämligen puckat. Däremot skall två hundar med olika jaktsätt inte blandas - då uppstår risk för olyckor. Min gamla kopov blir sju år i höst, han har säkert snart varit med om att ett tresiffrigt antal grisar förpassats till "grishimlen" några helt på eget bevåg, flera tillsammans med andra hundar. En gång har jag behöv sy honom - då under en jakt tillsammans med en gråwachtel, dvs en i mina ögon ställande hund och alltså med motsatt arbetssätt jmf honom. Tror inte att drivande hundars jaktsätt är farligare för gris eller hund jmf ställande. Som någon redan varit inne på så är säkert både grå- och jämthund minst lika ofta skäl till skador på gris och hund som drivande hundraser (har dock hört från flera håll att plottarna har lite väl lite respekt för gris för att det skall vara hälsosamt...) Det finns dock en skillnad mella att driva gris och att driva hare eller räv, och det är just grisens förmåga att försvara sig. I vissa lägen kan det faktiskt behövas mer än en hund för att få en bra jakt. Jag erkänner efter 6 års jakt med drivande grishund att ibland är två hundar bättre än en, tät terräng och flera vuxna grisar - ja då kan det ibland behövs två hundar för att "orka" prestera bra drev. Så är det inte när man jagar hare eller räv. Sällan blir det dock ytterligare bättre med en tredje hund. Puh...det vart ett långt inlägg - men tydligen hade Bräster och Bula väckt något i den gamle stövarsjälen...
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Jag tycker att Griffon Fauve de Bretagne ägare, Johan Wilsson i inlägg 11. sammanfattar drevjakt med högbent vildsvinshund (Eller Allround drivande hund med villdsvinsegenskaper, som jag heller vill kalla dessa raser) på ett jäkligt bra sätt. Spårnoga hundar som driver drevdjuren i lugnt tempo och jobbar aktivt på stående djur med uppsåt att få dom att gå loss igen. En drivande vildsvinshund är i alla lägen just en "drivande" jycke!!! (Det får man aldrig glömma bort mitt i den här hysteriska debatten om grishundar hit och dit..) http://www.jaktojagare.se/gral-om-drivande-vildsvinshundar
Publicerat Oktober 7, 201015 yr Stojjan: Vi jobbar sedan flera år stenhårt med att bevara hundjakten... Vår svenska hundjakt, som för övrigt är den minst reglerade i världen, har varit hårdgranskad av omvärlden sedan man kunde börja göra egen jaktfilm så det är egentligen inget nytt under solen. Nu är det kanske inte riktigt vår filosofi att bedriva det arbetet genom artiklar i vår tidning så det kanske inte alltid syns, men våra nya riktlinjer för jakt med hund är väl något rätt konkret. I övrigt finns det två saker i just detta fall som irriterar mig en smula. För det första fastnar vi direkt i en rasdiskussion. Det här var tydligen två olämpliga individer men man kan inte dömma en rasgrupp för det. Det finns nog tyvärr olämpliga individer i alla raser. För att återvända till våra hundriktlinjer så betonar vi där med en dåres envishet att det är individen, inte rasen, som måste bedömmas och värderas. Vi är ett av relativt få länder i världen som inte har varken mankhöjdsbegränsningar eller rasförbud vid jakt, låt det förbli så... För det andra blir jag nästan förbannad på svenska jägares specialitet att alltid motivera sin egen verksamhet inom jakten med att slå ner på andra varksamheter. Dreverägare motiverar sina långdrivare med att en vinddrivande wachtel skrämmer skiten ur rådjuren. Vildsvinshundsägare motiverar någon hundtagen gris med att lidandet vid kassa skott på åteljakt är värre. Spetsägare hoppade på plottarna vid björnjakt och fick surt tillbaka. Listan kan göras jättelång och tyvärr är det bara att bänka sig och samla in argumenten om man är intresserad av att begränsa jakt i allmänhet och jakt med hund i synnerhet... Motivera er egen hundras eller jaktform med rationella argument, inte genom att hävda att andra är värre. Det sistnämnda leder tyvärr till att båda blir förbjudna, tro mig...