Publicerat Oktober 11, 201015 yr Ett par bilder på min katt som inte vill gå av åteln fast räven är där. Har misstänkt att katten fått sig ett par smällar av räven förut & nu stärks den tanken. / Janne
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Smart katt, inser att om den springer är den körd, ser lite ilsk ut. /Christian
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Vuxna katter har inte mycket att frukta hos en räv, tror dom flesta rävar är smarta nog att inte ge sig i slagsmål med en katt. Har vid flera tillfällen sätt när katterna jagat räven på flykt vid morsans hönsgård. En stor bondkatt är en respektingivande motståndare, fullt kapabel att allvarligt skada en räv mycket illa.
Publicerat Oktober 11, 201015 yr tvivlar inte på att de kan ryka ihop om en matbit på åteln, men att räven tar en vuxen katt existerar nog inte i verkligheten... någon som vet nåt bekräftat fall?
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Nu gissar jag iofs men jag har väldigt svårt att tro att en vuxen erfaren räv har några som helst problem att ta en katt.. att unga rävar inte har skärpan och modet är en annan sak.
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Kan inte bekräfta att en räv nånsin tagit en fullvuxen katt men har sett räv som har fått såpass mycket stryk av en liten honkatt så att det bara var att avliva den på fläcken. Räven kom in på tomten där hona och ungar var och blev väl lite nyfiken på vad det var som lekt i gräset varpå honkatten blir vansinnig och flyger på räven från ett träd. Det slutade med räv på flykt med katt hängande i sig och ett jäkla ylande, katten kom tillbaka och räven hittades med sönderklösta ögon och nos.
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Nu gissar jag iofs men jag har väldigt svårt att tro att en vuxen erfaren räv har några som helst problem att ta en katt.. att unga rävar inte har skärpan och modet är en annan sak. Tror inte du ska underskatta vad en fullvuxen katt kan ställa till med, se mitt inlägg ovan. Morsan och farsan hade en liten herre på 11 kg som plockade fullvuxna harar. Som tur var så var han snäll som ett lamm mot människor och bara markerade annars så kunde man nog själv ha råkat illa ut när man lekte med honom.
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Tror inte du ska underskatta vad en fullvuxen katt kan ställa till med, se mitt inlägg ovan.Morsan och farsan hade en liten herre på 11 kg som plockade fullvuxna harar. Som tur var så var han snäll som ett lamm mot människor och bara markerade annars så kunde man nog själv ha råkat illa ut när man lekte med honom. Och fullvuxna hanrävar kan med lite hjälp av snö plocka vuxna rådjur.. gör era katter det oxå? som sagt mot en vuxen erfaren räv har katten nog liten chans men jag gissar som sagt.
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Även våra katter brukar "leka" med rävarna här på fältet, har inte blivit skadade nån gång än så länge. Är då ändå rätt präktiga rävar (ingen häromkring som jagar räv)
Publicerat Oktober 11, 201015 yr Även våra katter brukar "leka" med rävarna här på fältet, har inte blivit skadade nån gång än så länge. Är då ändå rätt präktiga rävar (ingen häromkring som jagar räv) Va ingen som jagar räv Finns det inga jägare i närheten?
Publicerat Oktober 12, 201015 yr Jag jagar själv några mil härifrån. Jagas väl en del räv häromkring, men de som har ängarna runt vårt hus är hästfolk så de får lite av en fristad här
Publicerat Oktober 12, 201015 yr tvivlar inte på att de kan ryka ihop om en matbit på åteln, men att räven tar en vuxen katt existerar nog inte i verkligheten... någon som vet nåt bekräftat fall? Kan bekräfta åtminstone ett fall av att en räv har tagit en katt. Katten ifråga blev tagen på gårdsplan & gårdsplan ifråga befann sig & befinner sig i Gammelstorp i Skåne. Räven ifråga var förövrigt misstänkt för att ha tagit fler katter än denna från gården men just detta fallet blev jag vittne till. //Lasse D.
Publicerat Oktober 12, 201015 yr Författare En bekant till mig hade en stallkatt vid namn Hitl.. & han var överdjä..ig att ta både harar och ekorrar. En annan egenhet han hade var att spöa rävar som vågade sig in på stallbacken. Grannens katt blev tagen av räven förra året, räven var & rensa hönshuset mitt på dagen och katten blev väl nyfiken & torska dit. Katten låg brevid hönsgården med ett bett över hals & nacke, bör tilläggas att det var en raskatt.
Publicerat Oktober 12, 201015 yr Jajemensan vet ochså en katt som blev tagen av räven. Är räven tillräckligt hungrig och inne på att ta nåt ätbart så har katten inte en chans.
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Jo men det där var väl en nyfiken ungräv. Men ge dem några år på nacken och kanske en hög med valpar i lyan så sitter det inte fast att klippa en katt.
Publicerat Oktober 13, 201015 yr Tror att det går på ett jämt ut, äldre erfaren räv mot äldre erfaren katt så är man tillbaka i en ganska jämbördig fajt
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Nu gissar jag iofs men jag har väldigt svårt att tro att en vuxen erfaren räv har några som helst problem att ta en katt.. att unga rävar inte har skärpan och modet är en annan sak. Helt rätt !!! Vuxna rävar hatar i regel katter. Tror att det går på ett jämt ut, äldre erfaren räv mot äldre erfaren katt så är man tillbaka i en ganska jämbördig fajt Visst är en katt en effektiv slagskämpe som bits rivs slås å stampar ,men får räven bara chansen till ett hugg över katten är den stendöd ! Svårare en så är det inte. Mvh..
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Om räven är tillräckligt motiverad så tar den katten men en räv slösar inte med sin energi i onödan på sådana saker... Darwin som sagt.. /Håkan H
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Och fullvuxna hanrävar kan med lite hjälp av snö plocka vuxna rådjur.. gör era katter det oxå? som sagt mot en vuxen erfaren räv har katten nog liten chansmen jag gissar som sagt. Hur vanligt är det att räven tar vuxna friska rådjur, jag skulle säga hyffsat ovanligt.. Katter som är ilskna är inte att leka med, vår gamle utekatt när vi var små spöade upp både hundar, rävar och grävlingar när de kom in på vår tomt på landet + skickade vid ett tillfälle mig till akuten med ett bra bett i handen som jag fortfarande bär ärr ifrån En sur katthona som passar sin tomt skulle jag skita i att ge mig på, det gör lite för ont för att vara värt det... http://www.youtube.com/watch?v=57VbE0J9niw
Publicerat Oktober 14, 201015 yr Jösses, tror denna Svartsvanshjort(?) födde sin unge i helt fel miljö, det gick nog inte jättebra för hunden i slutet.. Katten var ju lovligt nyfiken, misstänker att kalven är helt nykläckt och väcker intresse för kissen som gärna vill vara med på ett hörn och barnvakta? Fascinerande oavsett! http://www.youtube.com/watch?v=B9uyWAUsnG4&feature=fvsr
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Katter som är ilskna är inte att leka med, vår gamle utekatt när vi var små spöade upp både hundar, rävar och grävlingar http://www.youtube.com/watch?v=57VbE0J9niw Jag har sett natur program där bävrar och grävlingar jagat bort björnar oxå. Ska jag tolka det som att de är faligare en björnen då, enligt dig.?
Publicerat Oktober 15, 201015 yr Jag har sett natur program där bävrar och grävlingar jagat bort björnar oxå.Ska jag tolka det som att de är faligare en björnen då, enligt dig.? Självklart? Det torde vara statistiskt säkerställt att människor blir skadade av katter betydligt oftare än av björnar..
Publicerat November 22, 201015 yr Jo jag har sett fall där räven tagit katt men katter kan försvara sig det kan de. Fått vara med ta reda på förvildade katter som slogs för sitt liv när vi skulle avliva de. En katt kan bitas rejält! sett med egna ögon de bita hål igenom grova arbetshandskar av vintertyp med och därmed gett djupa sår i handen och de attackerar ögonen om man ska ta de. Så en elak katt är inte leka med men räv kan även den vara listig och ta en katt om den får chansen.