Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv vs bondkatt

Featured Replies

Publicerat
Jo jag har sett fall där räven tagit katt men katter kan försvara sig det kan de.

Fått vara med ta reda på förvildade katter som slogs för sitt liv när vi skulle avliva de. En katt kan bitas rejält! sett med egna ögon de bita hål igenom  grova arbetshandskar av vintertyp med och därmed gett djupa sår i handen och de attackerar ögonen om man ska ta de. Så en elak katt är inte leka med men räv kan även den vara listig och ta en katt om den får chansen.  

Tämligen säker på att den av katten och räven som är närmast sin lya/sina barn jagar bort den andre i de allra flesta fall.

För stor chans att bli skadad oavsett om man är katt eller räv för att vilja slåss bara för att hävda sig.

Vi hade stor cirkus för ett tiotal år sedan när en springerspanniel kom på besök till stugen.

Grannen ca 100m bort hade en katt.

När hunden gick in på granntomten (Ja den sprang lös...) hjälpte katten effektivt till med att uppfostra hunden till att hålla sig på gården. Men när katten kom till oss så fick den fly upp i ett träd. Men en gång flydde den hem istället. Väl där kom den på att den var hemma och skulle jaga bort inkräktaren varpå den gjorde så. Tills de närmade sig vårt hus och hunden gaskade upp sig. Då vände drevet. Det här pågick ett par timmar till allas nöje. Jag är inte säker på att jag hade vågat låta det fortgå om det varit min hund. Men husse tyckte det var bra motion för hunden...

Hur som helst så tror jag nog att det kan bli liknande effekt mellan katt och räv.

MVH // Henrik

Publicerat

Klokt sagt henrik, även våra djur är bevisligen smarta nog för att veta vilka strider man bör och inte bör ta.. :(