Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jakt kläder

Featured Replies

Publicerat

Hallå!

Vad brukar ni ha på er under jakt ? hur mycket pengar spenderar

ni på kläder ? vilka märken tycker ni är bra? är m90 kläder ok ?

• Svar 77
  • Visningar 12,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Jag kan iaf inte se något direkt fel med m90. Slitstarka, vettiga kläder :)

Publicerat

Ska man inte ha knickers och tweedkavaj i skåne ?? ;D

Själv har jag provat 2 olika goretexställ men gått tillbaks till m90 brallorna och en bomullsanorak, goretex andas obetydlit mer än neoprenvadare :-

Bomulls och blandtyg tappar fort allt vattenmotstånd men jag finner det bekvämare att ta med ett regnställ dom dagar det är lovat regn. Byxholkar är både svalt och vattensäkert om det är blött i skogen.

En sak som oftaär eftersatt bland jaktkläder är passformen, titta på hur ett par snickers arbetsbyxor ser ut ,dom är sköna i alla ställingar, grejorna ligger kvar i fickorna mm

En annan sak som jag irriterar mig på är fickor med både tryckknapp/kardborre och dragkedja, om gavlarna på ficklappen är fastsydda så hålls locket stängtutan ytterligare krafs.

Tänk också på att byxbenen inte får strama på framsidan på låren då man går med höga knälyft, när byxorna blir blöta blir det grymt tunggått i sådana brallor.

För den typ av jakt som jag utövar är ventilation, vindskydd och passform det primära, isoleringen sköter underställ och fleceröjan.

Tjejen sydde in ca 35cm långa dragkedjor i sömmen som går från sidan via armhålan ut på armen på anoraken. Hade denna funktion på en goretexjacka, det ventilerar förvånansvärt bra men man bibehåller vindskyddet.

m90 regerar !

Publicerat
  • Författare

har då alldri set en skåning i kläd sånt, iaf inte om han var normal, finns en del som

spelar moderat bandiey (golf) ifröda sådan kläder. jag har jagat iföd värme ställ och

jeans utan på, värme stället funkar bra för å hålla värme å vaten utte.

å tack för era svar, de blir militär överskots lagret nästa för å köppa m90  ;D

Publicerat

Jag använder uteslutande gore-tex till höstjakter när det är blött. Klart bästa materialet jag provat, går mycket med hund och tycker att andningen fungerar kanon. Till kallare vinterjakt använder jag vadmal.

Publicerat

M90 räcker mycket långt, och är en bra start på karriären tills du vet hur du jagar, eller rättare sagt vilken typ av jakt du bedriver. Kommer du att bli hundförare så är nästan Gore-Tex ett måste om du vill hålla dig torr när vädret är som värst, speciellt denna säsong har visat behovet av bra kläder.

Använder själv Chevalier och SwedTeam's kläder och oftast med skinnförstärkning från grenen då man ofta forcerar snår och annan bråte, använder ofta M90 på sommar och den tidiga höstjakten innan vätan sätter in.

Som Daniel H skrev ang blixtlåsen i jackan, även kallat PitZips är en mycket bra funktion om man rör sig mycket.

Inom 1-2 veckor kommer det en hel del klädtester här på Jaktsidan där jag har skrivit en hel del om vad man skall tänka på vid val av kläder för aktivt bruk.

Publicerat

Använd de kläder du tycker är endamålsenliga.

Tillslut har du kommit fram till den utrustning som passar dina former av jakt bäst.

Jag använder mig av flera olika jaktställ beroende på vad jag ska jaga, samt vilken tid på året det är.

Har dock upptäck att många av mina ställ numera har Windstopper åtminstone, gärna Gore-Tex.

Endast på förhösten då det är varmt har jag kläder av lättare typ på mig.

M90 byxor är t ex jättesköna då.

MVH L-O

Publicerat

Håller med om att M90 byxan är bra.

Använder den själv någon gång, speciellt i början på säsongen.

Annars tycker jag du ska sattsa på riktiga gore-tex kläder när ekonomin tillåter.

Jag har själv byxor i både chevalier och härkilla och är super nödja med dom.

Har även två st anorak och en tunnare jacka i gore-tex som fungerar bra.

Så lalle köp dig ett par M90 ...det är garanterat 100 gånger bättre en jeans ;)

Publicerat
  • Författare

var å köpte ett par m90 byxor, kosta 700kr. dom var så sköna att de nog blir

använt till vardags istället för jeans  ;D

Publicerat

säkert ingen fel på Goretex och m/90 men personligen är skinn och vadmal det bästa valet!

Nu köpte jag nya skinnbyxor förra året men paret innan höll i 18 år (som hundförare 2-3 dgr/v sep-feb)!

Hursom, kläder bör anpassas efter den jakt men bedriver så att säga att det ena är bättre än det andra är svårt

eftersom en del sitter på pass i Norrland och några går med hund i Skåne..

/Vänligen

Publicerat

skinnbyxor är säkert bra både till jakt och inne krogarna i huvudstaden ::):D

Publicerat

Klättermusen MEGIN byxa och du behöver inga andra.Tycker jag i alla fall.

Publicerat

Läste lite om MEGIN byxorna. Verkade rätt fina. Hur tror du att de funkar som hundförarbyxor? Tänkte på om de är tysta, stryktåliga? Vad ligger de i för pris?

Publicerat

Jag har använt försvarsmaktens kläder förut, de är bra så länge man inte ska gå regn, dagg, osv. jag tycker nog att "riktiga" Gore-Tex kläder är lämpligare.

Publicerat
Vad ligger de i för pris?

Enligt klättermusens hemsida ligger de på 3601:-

Publicerat

Megin-byxorna är ytterst stryktåliga dock tror jag att dom är i "hårdaste" laget för att fungera som smygjaktskläder.Men man får hålla sig en bra bit ifrån granvedselden.Eller hur Ronnie ? ;D :D

Publicerat

Ja, billiga var de inte ;) Får nog leta andra byxor som kanske är mer lämpade för smygjakten.

Publicerat

Nej till smygjakt passar dom kanske inte så bra,när dom är nya ialla fall,blir lite bättre med åren.Cutan väven de andvände förr tålde inte ens se en gnista från elden,men det nyare E-vent är bättre.Men billiga är de inte.

Publicerat

Har använt T&P outdoor jacka och byxa från itab i två år och dom har fungerat bra.

Publicerat
  • Författare

har underställ från itab :) riktigt bra företag å beställa saker från

Publicerat

Sett till pengarna finns nog inte bättre kläder än ITAB´S.

Publicerat

Jodå... Vildmark´s har även ett bra ställ för lika penningar, har ett par polare som använt dessa i en säsong och dom har funkat mycket bra, nu är dom inte hundförare så hårt slitagemässigt vet jag inte hur dom är, men annars vettiga.

Publicerat

Jodå... Vildmark´s har även ett bra ställ för lika penningar, har ett par polare som använt dessa i en säsong och dom har funkat mycket bra, nu är dom inte hundförare så hårt slitagemässigt vet jag inte hur dom är, men annars vettiga.

Vem saluför dessa?har aldrig sett dem vad jag kan komma på.
Publicerat

Annons i varenda jakttidning i drygt ett år, oftast 2-4 sidors annons... läser du inte jakttidningar ?

Annars: http://www.vildmarks.se

Publicerat

Jorå nog läser jag jakttidningar,men har ju Klättermusen så det har väl inte varit intresant nog..