Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jakt kläder

Featured Replies

Publicerat
har då alldri set en skåning i kläd sånt, iaf inte om han var normal,

Påg lele, du haar ente vat me om myyed då. ;)

Knickers är väldans praktiskt när man går mycket, speciellt med stövel. Tweed är ett slitstarkt och vattenavvisande material som ofta fungerar bättre än Gore-tex. Många har tyvärr fördomar om bärarna av Tweed och tror att man gör det för att man är grevewanabe. Jag ska väl inte sticka under stol med att det finns de som gör det av den anledningen men de är i minoritet.

• 2 months later...
  • Svar 77
  • Visningar 12,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Cress, Jahti-Jakt, ITAB, fungerar tillräckligt bra för mej.

• 10 months later...
Publicerat

Är det nån som har erfarenhet av Fjällrävev Sorrel Jacket?

http://www.naturkompaniet.se/index.asp?ItemId=45344

Liknar Chevalier Sirocco i funktion. Jag tror mycket på att ha en sån här typ av Windstoper och sen dra på sig en regnjacka de gånger det verkligen regnar.

Publicerat

Köpte en åt frugan häromsisten i ett försök att kompensera för min talrika bortavaro ;D Hon är nöjd och passformen är mkt bra. Jag jagar så länge som möjligt med windstopper som ytterplagg pga av smidigheten. Har själv H2Os modell men dom är alla mer eller mindre desamma. Problemet är som vanligt radiofickorna som alltid sitter på vänster sida vilket gör att jag får antennen i snytan vid anläggning.

Publicerat
Problemet är som vanligt radiofickorna som alltid sitter på vänster sida vilket gör att jag får antennen i snytan vid anläggning.

hade samma problem, även jag vänsterskytt,  köpte en radiosele och tycker det funkar riktigt bra, ingen radio i vägen vid anläggning o dyl..

upplever även att många jaktjackor har för djupa radiofickor och radion ligger o slänger i den... radiosele rekomenderas

mvh johan

Publicerat

Problemet är att jag är så jäkla slarvig. Får jag med mig bössa, radio och ammo så är det stort bara det. :o

Publicerat
Problemet är att jag är så jäkla slarvig. Får jag med mig bössa, radio och ammo så är det stort bara det. :o

tja, men kommer du ihåg och ta med radion så borde ju selen följa med då radion faktiskt sitter fast i den.... ;D ;D ;D

Publicerat

Har använt m90:n en del då jag är medlem i hemvärnsungdom, tycker inte om jackan särskilt mycket men byxorna har jag väl använt några ggr vinter tid. Dom andas inte tillräckligt tidigt på sesongen och är ju lite tyngre än andra byxor. Dom är ju säkert väldigt bra för jakt med lite mindre rörelse, varma. En bra sak med jackan är att den har bra med förvaringsutrymme!

Publicerat

Är liksom T.S hemvärnsungdom och använder även m90 på fritiden ibland.. Helt OK byxor som tål stryk som man gott kan använda om man har sådana via HV eller nått, men att köpa sådana skulle inte falla mig in.

• 2 weeks later...
Publicerat

En kort recension av lite olika jaktkläder jag använt:

Jag har jagat en hel del med m90 och tycker de fungerar bra. De är sköna och har en genomtänkt design. Tysta blir de efter ett tag också.

Hade T&P Function(visst hette ett Itab ställ det+) Byxor i fem år och det var en kanon byxa till bra pris. Jag använde den till allt året runt.

Jahti jakt har jag lånat av fadern en gång och blev blöt- jag kommer nnog akta mig för dessa kläder. Bortsett från det var de väl OK.

Itabs mountain byxa/jacka- prisvärda men prassliga.

Itabs Sarek ställ- Mkt trevliga och tysta dock lite små fickor/kass design på benfickorna. Trivs dock jättebra i dem, mitt nuvarande ställ tillsamman med m90 byxor när de är varmt. Hoppas de håller lika bra som övriga kläder från itab.

Vadmal- underbara kläder som är tysta och hittar man bara en byxa man trivs i är det ett kanon alternativ! Blir dock lite tunga om de är blöta.

Mollskinns byxor med skinn fram ooch i baken- Sköna, trevliga byxor, relativt tysta och mkt slitstarka. Bra till stövlar var de också.

Äkta gore-tex kläder har jag mindre erfarenhet av men då framförallt Itab fungerat så bra för mig är det inte motiverat kostnaden så länge jag studerar.

Publicerat
Knickers är väldans praktiskt när man går mycket, speciellt med stövel. Tweed är ett slitstarkt och vattenavvisande material som ofta fungerar bättre än Gore-tex. Många har tyvärr fördomar om bärarna av Tweed och tror att man gör det för att man är grevewanabe. Jag ska väl inte sticka under stol med att det finns de som gör det av den anledningen men de är i minoritet.

Vill minnas att ingen av er "bar" knickers på sista mellandagsjakten? Jag själv har byxor på mej, betydligt mycket mer praktiskt än att bära om kring på ett par kortbyxor.. Är ni rädda för att kortbyxorna ska gå sönder efter som ni bär omkring på dem eller?

Förövrigt så tror jag att jag alltid har någon typ av väst på mej iaf. I stort sett alltid någon vindtät fleece jacka med en väst över tycker jag funkar kanon. Gjorde ett litet fynd som jag varmt rekomenderar förövrigt, köpte en dunväst från Beretta som är helt sjukt skön att ha under jaktjakan vid tex grisvak eller annat då det kan bli kallt. Att ha dunvästen på när man kör hund går inte, den är på tok för varm.

Sen byxor.. använder mestadels skinnbrallor. Har både G-Tex brallor och M90 och tycker de är helt ok men skinnbrallorna känns bättre och är skönare. Sen håller skinnbrallorna bra mycket bättre än G-tex..

Lägger in två bilder för att gestalta eländet..

Foto: Marterius.

Mvh!

post-241-1163102223_thumb.jpg

post-13-1163102223_thumb.jpg

Publicerat

Min nya favvo skaljacka för rörlig jakt är Klättermusens Einride. Köpte en nu när de hade utförsäljning för 1200 pix (ord 3300). Materialet är tätvävd långfibrig bomull som ska kunna ta regn en stund och man kan verkligen snacka om att den andas (svettas en hel del ;D). Bra skärning och rörlighet, som gjord för combat i skogen. Känns som som ett riktigt skydd i busväder eller snårig vegetation.

Såg att de hade anorak-versionen ute nu... Bara att slå till

http://www.klattermusen.se/Images/November-2006.jpg

Publicerat
Vill minnas att ingen av er "bar" knickers på sista mellandagsjakten? Jag själv har byxor på mej, betydligt mycket mer praktiskt än att bära om kring på ett par kortbyxor.. Är ni rädda för att kortbyxorna ska gå sönder efter som ni bär omkring på dem eller?

*ASG* ;D

Termoställ modell skidåkare hade nog passat bättre sista mellandagsjakten. Jag ska se om jag inte hittar nån bild att infoga.

Publicerat

Kollade lite snabbt, såg bilder från en gemensam jakt i Östergötland där det snöade rätt kraftigt. Både du och Martin som i vanliga fall bär omkring på kortbyxor hade brallor av anständig längd. Samma sak med gåsjakten i Svarte för två år sen då det som bekant var ett rätt påfrestande väder, även där var det långa byxor som gällde  ;D

Hemsidan låg nere så jag kunde inte hämta ngr bilder därifrån för jag tror Martin tog bilder från mellandagsjakten förra året..iförd långbyxor..

Edit: Hemsidan fanns där, bara man knappade in rätt adress..  :P La in bilderna ovan!

Mvh!

Publicerat
Kollade lite snabbt, såg bilder från en gemensam jakt i Östergötland där det snöade rätt kraftigt. Både du och Martin som i vanliga fall bär omkring på kortbyxor hade brallor av anständig längd. Samma sak med gåsjakten i Svarte för två år sen då det som bekant var ett rätt påfrestande väder, även där var det långa byxor som gällde  ;D

Ok, fegar ut vid dåligt väder.   :P

Publicerat

Aha! Är du en sån där smörgåsjägare  ???

;D ;D

Mvh!

Publicerat

Tja!!

Kom inte och fjanta med knickers om ni ska jaga i norrbotten, för då blir den personen utskrattad= knapsu

Publicerat

Jag måste investera till nästa jaktsäsong i ett nytt jaktsäll. Är det någon som har JahtiJakt jaktkläder http://www.vildmarks.se/ och det är väl då premium som jag har sett på närmast.

Krav. Ordentliga djupa fickor. Håller längden till en lång person. 191 cm är jag. :D Får ej prassla. Blir man lätt svettig i det?

el. är det bra ventilation. Jag köpte ett Gore-Tex-ställ på tidigt 90-tal, men det sålde jag vidare för jag blev väldigt lätt svettig i det och att det prasslade lite väl mycket när man satt på pass.

:D

Publicerat

Hej,

Mi uppfattning är att det har hänt väldigt mycket med gore-tex tekniken på senare år. Har svårt att tänka mig nåt annat ytterplagg idag. Min flerlagers strategi är underställ av god kvalite, windstopper fleece och Gore-tex jacka. Klarar ner till -10 på pass utan problem samtidigt som man inte blir stor som ett hus.

Jahti förser ju halva svenska jägarkåren med kläder idag så det är nog mycket kläder för pengarna, och tror att du kikar på rätt ställ isf (premium) den är riktigt snygg.

MVH

Publicerat
Hej,

Mi uppfattning är att det har hänt väldigt mycket med gore-tex tekniken på senare år. Har svårt att tänka mig nåt annat ytterplagg idag. Min flerlagers strategi är underställ av god kvalite, windstopper fleece och Gore-tex jacka. Klarar ner till -10 på pass utan problem samtidigt som man inte blir stor som ett hus.

Jahti förser ju halva svenska jägarkåren med kläder idag så det är nog mycket kläder för pengarna, och tror att du kikar på rätt ställ isf (premium) den är riktigt snygg.

MVH

Jag tycker också att den ser snygg ut på bild.  :D Jag har bara hört något om att deras fickor inte var så djupa så det var därför jag slängde ut frågan och försöka få det bekräftat från någon här på forumet hur det ligger till egentligen. :D

Publicerat

Jag har ett ställ från Jahti, om det är premium vet jag inte. Har hat det i 2 säsonger nu och är nöjd.

MVH Roggman66

Publicerat
Jag har ett ställ från Jahti, om det är premium vet jag inte. Har hat det i 2 säsonger nu och är nöjd.

MVH Roggman66

Hur dana är fickorna? Jag vill ha djupa fickor. :D

Publicerat

19-20 cm djupa. Det jag saknar är en benficka på varje ben och 2 bakfickor. Men jag tror att de nyare modellerna har det nu. Stället kan kanske upplevas tungt och sladdrigt när det är blött. Jag har hamnat i midjedjupt vatten utan att jag blivit blöt.

Mycket ställ för pengarna om du frågar mig!

MVH Roggman66

Publicerat
19-20 cm djupa. Det jag saknar är en benficka på varje ben och 2 bakfickor. Men jag tror att de nyare modellerna har det nu. Stället kan kanske upplevas tungt och sladdrigt när det är blött. Jag har hamnat i midjedjupt vatten utan att jag blivit blöt.

Mycket ställ för pengarna om du frågar mig!

MVH Roggman66

Okej! Då låter det som ett rätt bra köp. :D Någon annan som har erfarenhet ???

Publicerat

Äger inte själv ett Jahti ställ men vad jag hört så är det en hel del man får för vad det kostar. Tidigare modeller av samma tillverkare varierade en hel del i kvalitet, men blivit säkert bättre med tiden. Svettig tror jag du blir i dessa kläder också. Tror själv det inte finns ett klädesplagg med något slag av tex foder som skulle släppa ut värma i en sådan utsträckning som skulle behövas då man rör sig mycket, med betoning på mycket.