Publicerat Oktober 18, 201015 yr Förra helgen inledde jag en hektisk jaktperiod. Jag började med 2 heldagars rådjursjakt Lör-Söndag. Mån-tisdagen var det Kronhjortsjakt från tidig morrgon till sen eftermiddag. Tisdagskvällen körde jag till Småland för älgjakt. Älgjakt Ons-Fredag hela dagarna och körning hem på Fredag em och så satt jag o vakade lite efter Kronhjort på kvällen. Lördagmorrgonen var det Kronhjortsvak igen och sen Rougshoting för att avslutas med Kronvak igen på kvällen. Söndagen var det Rådjursvak på morgonen följt av en dags Rougshoting. Kvällen ägnades i soffan och det känns som att det dröjer nån dag innan suget infinner sig igen. Har ni upplevt att jaktsuget tar slut??
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Nepps, det har inte hänt hittills. Skulle det göra det är jag tämligen övertygad om att det infinner sig ganska omgående igen.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Förra helgen inledde jag en hektisk jaktperiod. Jag började med 2 heldagars rådjursjakt Lör-Söndag. Mån-tisdagen var det Kronhjortsjakt från tidig morrgon till sen eftermiddag. Tisdagskvällen körde jag till Småland för älgjakt. Älgjakt Ons-Fredag hela dagarna och körning hem på Fredag em och så satt jag o vakade lite efter Kronhjort på kvällen. Lördagmorrgonen var det Kronhjortsvak igen och sen Rougshoting för att avslutas med Kronvak igen på kvällen. Söndagen var det Rådjursvak på morgonen följt av en dags Rougshoting. Kvällen ägnades i soffan och det känns som att det dröjer nån dag innan suget infinner sig igen. Har ni upplevt att jaktsuget tar slut?? Jag kör ungefär samma upplägg fast i sänghalmen o det brukar ta en vecka innan suget återvänder :D Mvh.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jag kör ungefär samma upplägg fast i sänghalmen o det brukar ta en vecka innan suget återvänder :D Mvh. Hehe jag är en jaktlig nymfoman aldrig känt mig mätt på jakt
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Visst kan det ta slut utan tvekan.. Efter året med kråkbloggen så kändes det sådär lockande att jaga med uv tex Sen är klövviltet inte så hysteriskt lockande då Fimpen inte är så där jätteskoj att jaga med. Givit upp, hunden är 6-7 år nu och borde vara på topp men är inget annat än medioker. Sånt gör att intresset dalar.. samt givetvis brist på mark. Mvh!
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Ja jag kan säga helt ärligt att jaktintresset är inte längre prio 1. Har under en massa år jagat 4-7 dagar per vecka och det har satt sina spår. Finns vissa jaktformer/vilt som fortfarande kan sätta fyr på gubben tex. kanin med iller eller en bra gåsjakt men annars, nja sitter lika gärna i soffan med en bra bok o ett glas single malt
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Ha ha jag hörde lite rykten om att du var lite sliten Visst händer det att lusten sviker ibland men det är bara att bita ihop. Jag måste nog säga att oftast när jaktlusten tryter så är det pga av att familjen får stå tillbaka så pass mycket under intensiva tider, sen om sanningen ska fram så har jag nog aldrig jagat så pass mycket som du nu gjort.... Vila en dag eller två sen är du på topp igen //
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Visst kan det ta slut utan tvekan.. Efter året med kråkbloggen så kändes det sådär lockande att jaga med uv tex Sen är klövviltet inte så hysteriskt lockande då Fimpen inte är så där jätteskoj att jaga med. Givit upp, hunden är 6-7 år nu och borde vara på topp men är inget annat än medioker. Sånt gör att intresset dalar.. samt givetvis brist på mark. Mvh! Faan du börjar bli gammal hippen fast du inte vill erkänna det lite mera inpackning o balsam ett tag så är du på benen :D Mvh.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Förra helgen inledde jag en hektisk jaktperiod. Jag började med 2 heldagars rådjursjakt Lör-Söndag. Mån-tisdagen var det Kronhjortsjakt från tidig morrgon till sen eftermiddag. Tisdagskvällen körde jag till Småland för älgjakt. Älgjakt Ons-Fredag hela dagarna och körning hem på Fredag em och så satt jag o vakade lite efter Kronhjort på kvällen. Lördagmorrgonen var det Kronhjortsvak igen och sen Rougshoting för att avslutas med Kronvak igen på kvällen. Söndagen var det Rådjursvak på morgonen följt av en dags Rougshoting. Kvällen ägnades i soffan och det känns som att det dröjer nån dag innan suget infinner sig igen. Har ni upplevt att jaktsuget tar slut?? Varje år, i slutet av Januari. Då jagar man mest för hundarnas skull och för att det är långt tills nästa gång. Kallt, mörkt och jävligt, men oftast är hundarna som bäst på slutet. Har iofs jagat 8 dar på raken men hade ledigt kunnat kört 1 vecka till på samma sett. Har svårare att åka bort en längre tid för att jaga men jagar man hemikring så får man familjelivet samtidigt. Då är det mer som ett roligt jobb.
Publicerat Oktober 18, 201015 yr Jag har ingen familj som kan bli lidande så det är inget bekymmer för min del. Dock så upplevde jag lite efter sista dagen på älgjakten att man kände att nu får det nog fan ta en vecka innan jag åker ut igen. Men så såg jag ett knippe vildsvin påväg hem från v götaland igår så idag blev det en tur ut på området + lite gåsjakt ute på åkrarna.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Författare Hehe.. det var rätt skönt att komma hem! Ja, du har ju nästan kört samma race tillsamans med mig....
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Författare Ha ha jag hörde lite rykten om att du var lite sliten Visst händer det att lusten sviker ibland men det är bara att bita ihop. Jag måste nog säga att oftast när jaktlusten tryter så är det pga av att familjen får stå tillbaka så pass mycket under intensiva tider, sen om sanningen ska fram så har jag nog aldrig jagat så pass mycket som du nu gjort.... Vila en dag eller två sen är du på topp igen // Blir nog så, är ju på jobbet så då laddas batterierna.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Frammåt vintern ha det vissa år visat sig att jag varit nöjd och jag känt att det har varit skönt med ett avbrott men de senaste åren har jag inte känt något och ivrigt väntat på att få släppa igen Förra veckan jagade jag 9 dagar det enda som får mig att bromsa upp är att jag har för lite hundar och för mycket arbete
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Iofs.. jag har haft ngn topp då jag låg på 28 jaktdagar i sträck. Men när jag kom hem då hade min dåvarande sambo flyttat ut... Skumt..
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Författare Varje år, i slutet av Januari. Då jagar man mest för hundarnas skull och för att det är långt tills nästa gång. Kallt, mörkt och jävligt, men oftast är hundarna som bäst på slutet.Har iofs jagat 8 dar på raken men hade ledigt kunnat kört 1 vecka till på samma sett. Har svårare att åka bort en längre tid för att jaga men jagar man hemikring så får man familjelivet samtidigt. Då är det mer som ett roligt jobb. Nu har jag åkt runt en del (Skåne - Småland) och det sliter lite mer samt att man sover bättre i sin egen säng så visst kan man jaga längre perioder om man är hemmakring. Samtidigt så kände jag i RSA i våras att lägga in nån sovmorrgon då o då är en bra idé för att vara på topp. Värst är väl egentligen bockjakten eftersom man går upp så tidigt och jagar så sent att kroppen tar stryk om man håller på för länge.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Värst är väl egentligen bockjakten eftersom man går upp så tidigt och jagar så sent att kroppen tar stryk om man håller på för länge. Visst är det så. Så länge man är pigg (i alla fall hyfsad pigg) och man har bra jakter så är det inga problem att jaga. Men blir man sliten så behöver jakten inte krångla mycket innan man tappar suget.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Författare Ja jag kan säga helt ärligt att jaktintresset är inte längre prio 1. Har under en massa år jagat 4-7 dagar per vecka och det har satt sina spår. Finns vissa jaktformer/vilt som fortfarande kan sätta fyr på gubben tex. kanin med iller eller en bra gåsjakt men annars, nja sitter lika gärna i soffan med en bra bok o ett glas single malt Hmmm, så långt som att en bok drar mer än en jakt har jag ännu inte kommit men jag förstår vad du menar. Idag är det inte lika kul att gå upp tidigt en vädermäsigt pissig dag och jaga som det var för 2-3000 vilt sen. Man blir mätt på nåt vis och idag är det inte lika viktigt att få skjuta som det var förr. Jag börjar väl bli gammal.. PS. det drog runt ca 2500 gäss från Ringsjön senast jag var på min mark i Stehag, sugen?
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Jag har svårt att få överdos av jakt. Men det beror på att jag har för lite jaktmarker och för lite olika vilt.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr nae tar varje tillfälle iakt att komma ut i skogen...enda stället där jag släpper allt...blir stora slitningar mellan mig och sambon då hon tycker jag prioriterar fel...men har man gått med på att skaffa 2 jaktmaskiner (hundar) så är det smällar man får ta, hon tror att detta intresse kommer att växa bort med åren,,,men det hon inte vet är att detta är en livstil som alldrig ändras ,snarare blir jag mer och mer insnöad. nu i år har jag varit sjukskriven pga Diskbrock. från slutet av juli och är det fortfarande (besvärlig jävla åkomma) enda medecinen är att röra på sig så i år har jag haft hela hösten att knalla i skogarna. men har just nu bara 1 bil vilken tanten använder till jobbet, så jag är fast många dagar i hemmet vilket jag ej tycker är spännande. hittar jag bara en lämplig bil på blocket så är det "hasta la vista " hemmet och "hello" skogen varje dag.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Författare nae tar varje tillfälle iakt att komma ut i skogen...enda stället där jag släpper allt...blir stora slitningar mellan mig och sambon då hon tycker jag prioriterar fel...men har man gått med på att skaffa 2 jaktmaskiner (hundar) så är det smällar man får ta, hon tror att detta intresse kommer att växa bort med åren,,,men det hon inte vet är att detta är en livstil som alldrig ändras ,snarare blir jag mer och mer insnöad.nu i år har jag varit sjukskriven pga Diskbrock. från slutet av juli och är det fortfarande (besvärlig jävla åkomma) enda medecinen är att röra på sig så i år har jag haft hela hösten att knalla i skogarna. men har just nu bara 1 bil vilken tanten använder till jobbet, så jag är fast många dagar i hemmet vilket jag ej tycker är spännande. hittar jag bara en lämplig bil på blocket så är det "hasta la vista " hemmet och "hello" skogen varje dag. Nu vet jag inte riktigt hur du jagar och jag vill inte förringa jaktformen ändå men jag läser mellan raderna att du har nån form av stövare eller liknande. Blir ju lite skillnad i energiförbukning att gå upp vid 7-snåret, ut i skogen o sitta vid en eld o fika gentemot att upp vid 5, sitta några timmar i torn, gå en eller två såtar under dagen och avsluta med att sitta några timmar i ett torn igen.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr I Dec brukar man vara lite less om utdelningen har varit dålig. Med start förra helgen.... Lö och sön älgjakt hemma. Sön kväll 65 mil i bilen... Mån-to älgjakt mellan de stora sjöarna. To kväll 65 mil hem. Fre vilodag. Lö-sön älgjakt hemma. Mån tandläkaren sen jobb. Idag hare på förmiddagen sen jobb. I morgon blir det älg igen innan jobbet. Ev älg även to(kanske sovdag...). Hare på fedag och älg till helgen igen.
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Faan du börjar bli gammal hippen fast du inte vill erkänna det lite mera inpackning o balsam ett tag så är du på benen Var och provsköt HMR dämparen precis, hur det gick? Behåller nog det för mej själv Iofs.. jag har haft ngn topp då jag låg på 28 jaktdagar i sträck. Men när jag kom hem då hade min dåvarande sambo flyttat ut... Skumt.. Var det inte Linkis gamla drever Bark som hade 26 dagar i sträck? Rimligen borde han varit ut lika mycket själv nästan.. fy.. Iaf flyttat en vakkoja för mina kära rävar nu.. herrejävlar va sugen man blev!!!! Från den kojan kommer jag ha STENKOLL på ett superhett ställe samt ca 140 m till en nyanlagd åtel. Där kommer jag att trivas i vinter Mvh!
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Nu vet jag inte riktigt hur du jagar och jag vill inte förringa jaktformen ändå men jag läser mellan raderna att du har nån form av stövare eller liknande. Blir ju lite skillnad i energiförbukning att gå upp vid 7-snåret, ut i skogen o sitta vid en eld o fika gentemot att upp vid 5, sitta några timmar i torn, gå en eller två såtar under dagen och avsluta med att sitta några timmar i ett torn igen. Nej har vorsthrar och knallar från morgon till skymmning med fikapauser,lunch och dyl...under älgjakten så är det 2veckor med passande från gryning till till em. sen skynda hem byta bössa och ut å knalla sista tim med hundarna... sömnen blir ofta lidande men har som tur är så klarar jag mig gott på lite sömn,,tyngsta är å få upp ögonen sen går allt av bara farten. jagar även i norrland där vilt tillgången inte är den största, så det blir många mil och lite kött under en höst=) sen att vi haft stövare tidigare så var man ute i gryning släppte hunden , ist för å elda jagar jag fågel medans hunden söker. men känner aldig att det blir för mycket av det goda...
Publicerat Oktober 19, 201015 yr Ja det har tagit slut någon gång. Har varit inne i en fas då jag inte orkat jaga alls. men i söndags var jag ut igen och det kändes bra.