Hoppa till innehåll

Vilken är den optimala 7mm kalibern?


Ausch

Recommended Posts

Funderar o funderar på vad jag ska göra.

Min 7x64 är kanon MEN jag funderar på att fixa om den lite och då ev byta kaliber.

Jag vill inte frångå 7mm en jag vill ha en kaliber som klarar klass 1 vilt men är mildare i rekylen samt har bättre egen precision än vad min nuvarande har. Nu har jag säkert en hel del problem med avfyrning rekylupptagning men allt detta mildras av en mer lättskjuten kaliber.

7-08 är en kaliber som ofta framkommer i mina tankar, men har den nog PUNCH?

EDIT: eller är redan min 7x64 så bra det kan bli...

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderar o funderar på vad jag ska göra.

Min 7x64 är kanon MEN jag funderar på att fixa om den lite och då ev byta kaliber.

Jag vill inte frångå 7mm en jag vill ha en kaliber som klarar klass 1 vilt men är mildare i rekylen samt har bättre egen precision än vad min nuvarande har. Nu har jag säkert en hel del problem med avfyrning rekylupptagning men allt detta mildras av en mer lättskjuten kaliber.

7-08 är en kaliber som ofta framkommer i mina tankar, men har den nog PUNCH?

EDIT: eller är redan min 7x64 så bra det kan bli...

//

Tjenare Lasse.

Vill först av allt passa på att säga:

Trevligt samtalsämne!

Tog mig friheten att tänka lite innan jag läste din fullständiga text i ämnet.

Första tankarna som dök upp i skallen var:

Lång låda = 280remington

Kort låda = 7-08

280remington i sig är ganska så likt det du redan har. Med andra ord tror jag att du är på väg att gå över ån efter vatten.

Mvh/joacim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare Lasse.

Vill först av allt passa på att säga:

Trevligt samtalsämne!

Tog mig friheten att tänka lite innan jag läste din fullständiga text i ämnet.

Första tankarna som dök upp i skallen var:

Lång låda = 280remington

Kort låda = 7-08

280remington i sig är ganska så likt det du redan har. Med andra ord tror jag att du är på väg att gå över ån efter vatten.

Mvh/joacim

Lådan är ju lång (standard tror jag) så alternativen kanske inte är så många, eller åtminstone inte så skilda i prestanda.

Du beskriver 7x57, så är det bara :rolleyes: ! Isynnerhet om du nu har en befintlig standardlängdslåda som du skall pyssla med...

7x57 är säkert en underbart bra kaliber men för "vanlig" jag menar när jag talar om för olika jägare att jag har kaliber 7x64 så frågar nästan alla om jag inte menar 7,62 :lol: Ehh nej jag har en 7mm kula i en 30-06 hylsa brukar svaret bli då och då grubblar de en stund innan de är med på idén.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låt se nu.

7x57 är inte vad du söker. Även om jag inte håller med om att den är sådär överdrivet vanlig i Sverige, därimot dess syster med rand och inte fläns. Annars är jag helt enig med dig. I en sauer skall det inte ligga en 7x57, så är det bara.

Du ville ha bra "punch" men låg rekyl. Då faller ju RUM:en bort.

Det sägs att 280rem skall rent tekniskt skjuta bättre än vad 7x64, det ligger tydligen i att övergångskonan är annorlunda och inte så nyttig för presitionen på 7x64.

Och sist men inte minst så hoppas jag att du hoppar över tankarna på 7-08 i ett standardlås, då det blir son att lägga i en 1,6l motor i en dodge viper, det fungerar men det blir onödigt mycket luft runt om.

Mvh/joacim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörrö.. förstår att det kliar i fingrarna nu men sätt dej ned och tänk nu.

Egenprecisionen i nuvarande kaliber är dålig säger du.. med all respekt osv förmår du verkligen bruka kaliberns fulla potential? Är pissig egenprecision ett så stort problem eller är det vingel bakom spakarna? Säger inte att du skjuter uselt men jag får en känsla av att du gnor på med tankarna i syfte att hitta på något skoj projekt.

Om du gnäller över rekyl osv... fixa dämpare så blir egenprecisionen bättre och rekylen försvinner. Bössan gängar du för under 500-hundringen sen är det bara att ratta på vad du nu har i dämparväg.

Sen med lite tålamod i ladderiet så är du home free med bössan.

Tror nog du ska låta finbössan vara och åka till Torsbo och köpa en remington i lämplig kaliber, där har du ngt du kan besudla i absurdum med nya kolvar, trycken och allsköns kul saker :D och därmed få utlopp för den här klådan som gnager. Låt nu pappsens pang vara, den har mer patos än något annat vapen du kan hitta någonstans.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörrö.. förstår att det kliar i fingrarna nu men sätt dej ned och tänk nu.

Egenprecitionen i nuvarande kaliber är dålig säger du.. med all respekt osv förmår du verkligen bruka kaliberns fulla potential? Är pissig egenprecition ett så stort problem eller är det vingel bakom spakarna? Säger inte att du skjuter uselt men jag får en känsla av att du gnor på med tankarna i syfte att hitta på något skoj projekt.

Om du gnäller över rekyl osv... fixa dämpare så blir egenprecitionen bättre och rekylen försvinner. Bössan gängar du för under 500-hundringen sen är det bara att ratta på vad du nu har i dämparväg.

Sen med lite tålamod i ladderiet så är du home free med bössan.

Tror nog du ska låta finbössan vara och åka till Torsbo och köpa en remington i lämplig kaliber, där har du ngt du kan besudla i absurdum med nya kolvar, trycken och allsköns kul saker :D och därmed få utlopp för den här klådan som gnager. Låt nu pappsens pang vara, den har mer patos än något annat vapen du kan hitta någonstans.

Mvh!

Nu var det inga kloka ord jag ville höra :D

Du vet att du har rätt och tyvärr vet jag det åxå, men vafaan man vill ju mera o garderoben har inte mer en 6 platser så funderingarna måste ju snurra annars blir man ju en Svensson jägare med en 12a o en 308 alternativt 30-06/6,5x55 i skåpet o sitter nöjd.

Därmed inte sagt att det är fel i att ha en 12a o ovan nämnda kalibrar alls men det passar inte mig.

Iofs kan jag ju alltid skriva över ett eller flera vapen på frun....................................SÅ blir det nog :D

Sen kan jag investera i en leksak ev typ Rem 700 eller liknande.

Luta dig tillbaka nu Rikard stoppa pipan o njut när du har sabbat min nattgrubbleri B)

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Duktigt förkyld, holken smakar fan nu B)

Jag vet! Sälj iväg det där rapplet till automat du har så kirrar du snabbt och lätt en plats för en Remmy.. iofs så får du pynta en del för mellanskillnaden även om du tar en budgetstudsare men vafan, det drabbar ingen fattig :D

Men vad har du helt seriöst? Mirokun, Berettan, 22a, 222a, 7x64, 9,3.. Skriv över :D Sätt 22:an på henne då det är hennes huggormar med som skjuter med den. Därefter köper du en Remington 700 hejochhå och allt vad de heter som du sen kittar till efter konstens alla regler. Sen skjuter du räv på 500 meter som alla andra :D

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Duktigt förkyld, holken smakar fan nu :wub:

Jag vet! Sälj iväg det där rapplet till automat du har så kirrar du snabbt och lätt en plats för en Remmy.. iofs så får du pynta en del för mellanskillnaden även om du tar en budgetstudsare men vafan, det drabbar ingen fattig :D

Men vad har du helt seriöst? Mirokun, Berettan, 22a, 222a, 7x64, 9,3.. Skriv över :D Sätt 22:an på henne då det är hennes huggormar med som skjuter med den. Därefter köper du en Remington 700 hejochhå och allt vad de heter som du sen kittar till efter konstens alla regler. Sen skjuter du räv på 500 meter som alla andra :D

Mvh!

Apapap inte sälja Bettan, hon skjuter rakt o inte till vänster B)

I övrigt har du ganska rätt, blir nog 22an som åker över till frun.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7mm-08 är det självklara valet om du vill ha "egenprecision". Den tillhör de mest välskjutande klass 1 patronerna, tillsammans med .308 och 6,5X55 förstås...

Med en bra 140 grains kula så räcker den mer än väl. Jag är helnöjd med min LW pipa i .308 på ett Sako Forester lås. Men jag ångrar att jag inte valde 7mm-08 till det bygget istället. Bättre ballistik från samma hylsa, helt enkelt.

Om du ändå vill ha mer "punch" och rimlig rekyl så har du redan en bra kaliber. 280 är ett alternativ, men 7X64:an är minst lika bra.

/mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7mm-08 är det självklara valet om du vill ha "egenprecision". Den tillhör de mest välskjutande klass 1 patronerna, tillsammans med .308 och 6,5X55 förstås...

Med en bra 140 grains kula så räcker den mer än väl. Jag är helnöjd med min LW pipa i .308 på ett Sako Forester lås. Men jag ångrar att jag inte valde 7mm-08 till det bygget istället. Bättre ballistik från samma hylsa, helt enkelt.

Om du ändå vill ha mer "punch" och rimlig rekyl så har du redan en bra kaliber. 280 är ett alternativ, men 7X64:an är minst lika bra.

/mvh Danne

Får du upp 140Gr till klass 1 prestanda?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med en dåres enivshet osv... 7x57 är otroligt välbalanserad och ger med lätthet och lägre tryck än för 7-08 de prestanda som efterfrågas. Och, som sagt, lådan är ju redan "för lång" för 08-hylsan. Vill man ha litet mer punch finns 7x57 AI-varianten. Dock- som jag förstod det var väl ett grundönskemål lägre rekyl? 280 Rem är ju i princip samma sak som 7x64, så den borde därmed inte vara aktuell.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med en dåres enivshet osv... 7x57 är otroligt välbalanserad och ger med lätthet och lägre tryck än för 7-08 de prestanda som efterfrågas. Och, som sagt, lådan är ju redan "för lång" för 08-hylsan. Vill man ha litet mer punch finns 7x57 AI-varianten. Dock- som jag förstod det var väl ett grundönskemål lägre rekyl? 280 Rem är ju i princip samma sak som 7x64, så den borde därmed inte vara aktuell.

Jag tror Lasse vet att du har rätt, men var inte hela poängen här att gå över ån efter vatten?

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Markus

Om man nu tittar på Normas fabriksplugg med 9,1 grams Nosler BST så klarar den klass 1 med ganska god marginal. Nu är kanske inte BST den optimala klass 1 kulan, men byt till t.ex Barnes TSX då...

Med en 150 grains kula och en BC kring 0,4 och VO på ca 840 m/s så har du också joulen som krävs. Kring 2800 på 100 meter, kan jag gissa. Det är alltså inget kraftpaket till kaliber, men det är inte därför man väljer 7-08 heller.

//mvh Danne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror Lasse vet att du har rätt, men var inte hela poängen här att gå över ån efter vatten?

:D

Jo, det har jag själv ju aldrig gjort när det gäller vapenköp B) ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lasse, om du skall bygga om befintlig bössa eller fundera på något nytt kan du nog bara svara på själv. Har du utrymme i garderoben är det kanske klokt att behålla den befintliga bössan som en slags "bas" i garderoben medan du pysslar med ditt projekt.

Jag har själv en viss erfarenhet av diverse olika projekt men under de senaste 13 åren har det hela tiden stått en välfungerande R93:a i garderoben vilket gör att jag inte har behövt känna någon stress när projekten drar ut på tiden eller inte riktigt blir som man hade tänkt sig dem.

Nu till frågan om kalibrarna, i 7mm finns det faktiskt en uppsjö av olika lämpliga patroner och lämpligt kan kanske vara att börja med att fundera på vilken kapacitet de olika hylsorna har.

Börjar vi med 7-08 så klarar den utan tvekan att kvala in i klass 1 nivåer med kulvikter från 140 grain men det finns inte så särskilt stora extra marginaler att ta till, hylsvolymen ligger på 55 grains vatten.

Nästa steg är 7x57 som i normalfallet håller ca 59 grains vatten, i princip är detta samma volym som en 7-08 imp vilket såklart innebär identiska prestanda. Den senare har jag en hel del erfarenhet av, under de år jag använde denna kaliber så laddade jag 140 grains kulor till ca 880 m/s. det var snart 20 år sedan nu och de kulor som jag då valde var 140 grains Nosler partition kombinerad med flera olika vanliga blyspetsar. Trots att jag jagade intensivt med dessa kombinationer så var jag egentligen aldrig med om några situationer där jag kände mig otillräckligt beväpnad. Det skall möjligen tilläggas att detta var innan grisarna gjorde sitt intåg på min jaktliga meny.

Nästa patron på skalan torde vara 284 win, som är en patron med ca 66 grains kapacitet och en mycket god potential för precisionsskytte, precis som 7x57 har den "nackdelen" av att vara en så kallad "intermediate" patron vilket innebär att den är lite för lång för att passa riktigt bra i korta lådor samtidigt som den i vissa ögon är lite för kort för att vara riktigt optimal i en lång låda.

Nästa steg är 7x64/280 rem som med sina kapaciteter på ca 69 grains är ett ytterligare litet steg upp på prestandastegen och då befinner vi oss på områden som du väl är väldigt familjär med.

Man kan såklart fråga sig vad detta innebär för hastigheterna och då är det generella svaret att givet samma tryck och piplängd så ökar hastigheten med 1/4 av volymökningen. Om vi till exempel tar 7-08 och 7x57 som utgångspunkt så har 7x57 ca 7% större hylsvolym än vad 7-08 hardet innebär att hastigheten ökar med 7x(1/4) det vill säga knappt 2%. Eftersom det känns rimligt att säga att 7-08 klarar av att leverera en 140 grains kula i 850-860m så klarar följdaktligen 7x57 av knappt 2 % högre hastigheter vilket i praktiken kan sägas vara 15 m/s så länge som trycket och pipans längd är densamma. För just dessa två kandidater kompliceras i och för sig jämförelsen av att 7-08 har ett maxtryck som är 250 bar högre än vad 7x57 har vilket innebär att det är dött lopp mellan 7-08 och 7x57 så länge som båda laddas till det maximalt tillåtna trycket för repektive patron.

För egen del hade jag nog satsat på en kort rem 700 eller ännu hellre en Tikka 59x eller M55 att utgå från, i den hade jag kamrat en 7-08 eller kanske 284 win och skickat iväg 140-150 grains kulor i 850-900 m/s beroende på vald patron och piplängd.

Hoppas att detta svammel var till någon nytta :rolleyes:

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med en dåres enivshet osv... 7x57 är otroligt välbalanserad och ger med lätthet och lägre tryck än för 7-08 de prestanda som efterfrågas. Och, som sagt, lådan är ju redan "för lång" för 08-hylsan. Vill man ha litet mer punch finns 7x57 AI-varianten. Dock- som jag förstod det var väl ett grundönskemål lägre rekyl? 280 Rem är ju i princip samma sak som 7x64, så den borde därmed inte vara aktuell.

Den envise vinner i längden :lol:

Ska jag vara ärlig så har min hjärna talat om för mig att 7x57 är för klen men jag har visst blivit överbevisad, se nedan B)

Men den är mindre rolig en 7-08 som är en i mina kretsar udda patron vilket jag gillar.

Jag tror Lasse vet att du har rätt, men var inte hela poängen här att gå över ån efter vatten?

:P

Hur sant som helst Markus :lol:

Markus

Om man nu tittar på Normas fabriksplugg med 9,1 grams Nosler BST så klarar den klass 1 med ganska god marginal. Nu är kanske inte BST den optimala klass 1 kulan, men byt till t.ex Barnes TSX då...

Med en 150 grains kula och en BC kring 0,4 och VO på ca 840 m/s så har du också joulen som krävs. Kring 2800 på 100 meter, kan jag gissa. Det är alltså inget kraftpaket till kaliber, men det är inte därför man väljer 7-08 heller.

//mvh Danne

Helt rätt Danne, jag vill inte ha e magnum utan en precisionskaliber med lite lagom knuff

Jo, det har jag själv ju aldrig gjort när det gäller vapenköp B) ...

^_^

Lasse, om du skall bygga om befintlig bössa eller fundera på något nytt kan du nog bara svara på själv. Har du utrymme i garderoben är det kanske klokt att behålla den befintliga bössan som en slags "bas" i garderoben medan du pysslar med ditt projekt.

Jag har själv en viss erfarenhet av diverse olika projekt men under de senaste 13 åren har det hela tiden stått en välfungerande R93:a i garderoben vilket gör att jag inte har behövt känna någon stress när projekten drar ut på tiden eller inte riktigt blir som man hade tänkt sig dem.

Nu till frågan om kalibrarna, i 7mm finns det faktiskt en uppsjö av olika lämpliga patroner och lämpligt kan kanske vara att börja med att fundera på vilken kapacitet de olika hylsorna har.

Börjar vi med 7-08 så klarar den utan tvekan att kvala in i klass 1 nivåer med kulvikter från 140 grain men det finns inte så särskilt stora extra marginaler att ta till, hylsvolymen ligger på 55 grains vatten.

Nästa steg är 7x57 som i normalfallet håller ca 59 grains vatten, i princip är detta samma volym som en 7-08 imp vilket såklart innebär identiska prestanda. Den senare har jag en hel del erfarenhet av, under de år jag använde denna kaliber så laddade jag 140 grains kulor till ca 880 m/s. det var snart 20 år sedan nu och de kulor som jag då valde var 140 grains Nosler partition kombinerad med flera olika vanliga blyspetsar. Trots att jag jagade intensivt med dessa kombinationer så var jag egentligen aldrig med om några situationer där jag kände mig otillräckligt beväpnad. Det skall möjligen tilläggas att detta var innan grisarna gjorde sitt intåg på min jaktliga meny.

Nästa patron på skalan torde vara 284 win, som är en patron med ca 66 grains kapacitet och en mycket god potential för precisionsskytte, precis som 7x57 har den "nackdelen" av att vara en så kallad "intermediate" patron vilket innebär att den är lite för lång för att passa riktigt bra i korta lådor samtidigt som den i vissa ögon är lite för kort för att vara riktigt optimal i en lång låda.

Nästa steg är 7x64/280 rem som med sina kapaciteter på ca 69 grains är ett ytterligare litet steg upp på prestandastegen och då befinner vi oss på områden som du väl är väldigt familjär med.

Man kan såklart fråga sig vad detta innebär för hastigheterna och då är det generella svaret att givet samma tryck och piplängd så ökar hastigheten med 1/4 av volymökningen. Om vi till exempel tar 7-08 och 7x57 som utgångspunkt så har 7x57 ca 7% större hylsvolym än vad 7-08 hardet innebär att hastigheten ökar med 7x(1/4) det vill säga knappt 2%. Eftersom det känns rimligt att säga att 7-08 klarar av att leverera en 140 grains kula i 850-860m så klarar följdaktligen 7x57 av knappt 2 % högre hastigheter vilket i praktiken kan sägas vara 15 m/s så länge som trycket och pipans längd är densamma. För just dessa två kandidater kompliceras i och för sig jämförelsen av att 7-08 har ett maxtryck som är 250 bar högre än vad 7x57 har vilket innebär att det är dött lopp mellan 7-08 och 7x57 så länge som båda laddas till det maximalt tillåtna trycket för repektive patron.

För egen del hade jag nog satsat på en kort rem 700 eller ännu hellre en Tikka 59x eller M55 att utgå från, i den hade jag kamrat en 7-08 eller kanske 284 win och skickat iväg 140-150 grains kulor i 850-900 m/s beroende på vald patron och piplängd.

Hoppas att detta svammel var till någon nytta :D

Henrik

Svammel o svammel Henrik, jag tror inte jag har läst något svammel från din sida någonsin :rolleyes:

I senaste VT så var det ju med en Tikka sporter, den gillade jag. BLir till o spana vidare o klura på kaliber valet.

7x64 blir kvar i orört tillstånd så mycket är klart redan.

Jag gillar ju kalibern väldigt mycket.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Beklager mit svar på dansk. Her er min åsikt om dit spørgsmål:

Hvis du vil ha

-mindre rekyl

-større precision

-klasse-1 ammunition (som du allerede har i 7x64)

så er løsningen for dig en mundingsbremse (på dansk, mynningsbroms på svensk?).

Så laver du et godt indgreb i geværet istedet for et potentielt skadeligt.

Se f.eks:

http://www.vaabensmeden.dk/sider/vaabentil...dingsbremse.htm

Jeg har en sådan monteret på min Schultz&Larsen 7x64.

MVH Foto

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag beställer nog en dämpare till den i stället för en mynningsbroms men tack för input.

Skit man kanske skulle ringa Roger i morgon........

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...