Publicerat Oktober 21, 20187 yr Detta var en rolig gammal diskution, åta år gammal?. Ett par funderingar på 7mm......: 1. Varför är det så få som kamrar i 7-57, är inte egentligen det en riktig höjdare? 2. 7-64 å 280 Rem, är det pipätar kalibrar?? Några funderingar som dök upp.....?
Publicerat Oktober 21, 20187 yr 5 hours ago Sjöfaran sa: 1. Varför är det så få som kamrar i 7-57, är inte egentligen det en riktig höjdare? Jo, en klassisk "höjdare" iallafall. Men den är ganska så lik allt annat där ikring som 6.5x55, 308w, 30-06 osv. Ingen större skillnad. 5 hours ago Sjöfaran sa: 2. 7-64 å 280 Rem, är det pipätar kalibrar?? Nej, det skulle jag inte påstå. Visst dom är inte kända för att hålla i evigheter som en del kalibrar, men de är inte heller overbore och sliter mer än något annat. Även här kan man nog dra paralleller till framför allt 30-06:an.
Publicerat Oktober 21, 20187 yr 6 hours ago Joacim sa: Jo, en klassisk "höjdare" iallafall. Men den är ganska så lik allt annat där ikring som 6.5x55, 308w, 30-06 osv. Ingen större skillnad. Nej, det skulle jag inte påstå. Visst dom är inte kända för att hålla i evigheter som en del kalibrar, men de är inte heller overbore och sliter mer än något annat. Även här kan man nog dra paralleller till framför allt 30-06:an. Tack för bra svar?. Då återstår bara den stora frågan: ”Vilken är nu de optimala 7mm kulan.....?? Kan det vara 7-57..... enligt Norma är det den bäst balanserade patronen.... ( va nu det betyder)....
Publicerat Oktober 21, 20187 yr För egen del lockar .280 AI rätt hårt, även om 7x57 onekligen har sin charm.
Publicerat Oktober 21, 20187 yr 29 minutes ago Holz sa: För egen del lockar .280 AI rätt hårt, även om 7x57 onekligen har sin charm. Typ så. Hjärtat lutar åt 7-57 med hjärnan är inne på 280........?
Publicerat Oktober 21, 20187 yr Vad är tanken med bössan? Har själv en 7x64, men har den ute slutande till när jag sitter på pass. Har även haft en 7mm-08 vilken jag tycker är räligt trevlig!
Publicerat Oktober 21, 20187 yr 5 hours ago Sjöfaran sa: Typ så. Hjärtat lutar åt 7-57 med hjärnan är inne på 280........? Och inget djur bryr sig.
Publicerat Oktober 21, 20187 yr 3 minutes ago sidelock sa: Och inget djur bryr sig. Jo, ett djur bryr sig!
Publicerat Oktober 22, 20187 yr 3 hours ago josc72 sa: Ladda själv eller köpeammo som krav? Köpe. Jag har inhandlat en 7-57r. Tyckte denna gamla diskution var kul för att se om de var rätt. En 7-65r var också ett alternativ....... Finns så väldans mycket i 7mm att man börjar ju undra vilken den optimala 7an kan vara....? Å så undrar man ju ibland varför gamla goa 7-57 är så ovanlig i bultbössor idag......????. Är dom andra 7erna så mycket bättre......
Publicerat Oktober 22, 20187 yr 7x57 är väl ovanlig här i Sverige. Här har vi ju levt med rikskalibern 6,5x55 ett tag och steget mellan dessa två är väl för litet. I andra länder där 6,5x55 inte är lika vanlig säljs det nog fler repeterstudsare i 7x57. Minsta lagliga kaliber för vart lands största vilt blir nog oftast vanligast i respektive land. 7x57r hamnar väl som klenaste klass 1 i Sverige. 375h&h blir väl vanligaste klenkalibern för Afrikas stora för dom flesta som drömmer om att fälla ett av dom fem stora. Schultz & Larsen säljer nya bössor och pipor i bland annat 7x57 ifall man vill ha kalibern i vapenskåpet.
Publicerat Oktober 22, 20187 yr Byggde en 284 win på inrådan från andra här på forumet. Är otroligt nöjd med prestanda på både korta och på långa håll. Lite bök med hylsor och laddning. Winchester går att köpa färdiga från US. Norma och Lapua som måste öppnas men det går ganska enkelt när man kommit på det. En dröm att skjuta med. Den är lagom och skön helt enkelt.
Publicerat Oktober 23, 20187 yr På 2010-10-20 at 11:59 Outdoorsman sa: Med en dåres enivshet osv... 7x57 är otroligt välbalanserad och ger med lätthet och lägre tryck än för 7-08 de prestanda som efterfrågas. Och, som sagt, lådan är ju redan "för lång" för 08-hylsan. Vill man ha litet mer punch finns 7x57 AI-varianten. Dock- som jag förstod det var väl ett grundönskemål lägre rekyl? 280 Rem är ju i princip samma sak som 7x64, så den borde därmed inte vara aktuell. Enig! 7x57 låter som just vad du söker.