Publicerat Oktober 24, 201015 yr Vad har jag gjort? Var i går till vapen affären för att pejla läget på begangnat marknaden, och kom därifrån med ett "handslag" på en 375HH Är jag galen eller????
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Helt underbar kaliber! de som är rädda för 375 har aldrig provat! sköt liggandes på 470m med min!
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare Nä det är inget fel jag blev bara sugen på att berätta för någon.... Jo jag har hört att 375HH är inte så mycke värre än 9,3x62.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Nja allt är en fråga om stockning och skyttens goda form, att Pertan klarar av den är inte så konstigt men oaktat det och vad som sagts ovan har du enligt mig gjort något som alla män/kvinnor bör göra någon gång, bejaka sin vapenlust, skjut o njut på svenska eller på Engelska Relax and roll with the recoil. /CHristian
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Nä det är inget fel jag blev bara sugen på att berätta för någon.... Jo jag har hört att 375HH är inte så mycke värre än 9,3x62. 375 är mjukare men lite mer ändå, bra push utan snärt! Nja allt är en fråga om stockning och skyttens goda form,att Pertan klarar av den är inte så konstigt men oaktat det och vad som sagts ovan har du enligt mig gjort något som alla män/kvinnor bör göra någon gång, bejaka sin vapenlust, skjut o njut på svenska eller på Engelska Relax and roll with the recoil. /CHristian Sakos stockning är bra, värsta jag skjutit med var en hva fulkopia i 30-06, den stocken borde bli till tändved, man behöver inte vars så stor för att fixa en 375, tänk på att träffa så blir det en njutning.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare Tack för svaren. Då är jag nog inte så tokig iallafal. Är det någon som har erfarenhet av Winchester 70SS angående rekylen? Bara så jag vet om jag ska oroa min före eller bara ha ont i axeln efteråt
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Tack för svaren.Då är jag nog inte så tokig iallafal. Är det någon som har erfarenhet av Winchester 70SS angående rekylen? Bara så jag vet om jag ska oroa min före eller bara ha ont i axeln efteråt Jag har med gjort en deal på en winchester 70 safari express så vi sitter i samma båt. återkommer efter skjutning.
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Är det någon som har erfarenhet av Winchester 70SS angående rekylen? Bara så jag vet om jag ska oroa min före eller bara ha ont i axeln efteråt Är det en Classic Stainless Synthetic?
Publicerat Oktober 24, 201015 yr Författare Är det en Classic Stainless Synthetic? Nja så mycke vet jag inte än........ de står då inte nå om classic på licensansökan. //:Jag har med gjort en deal på en winchester 70 safari express så vi sitter i samma båt. återkommer efter skjutning.:// Va kul med 2 tok i samma båt
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Kan inte annat än gratulera Har haft min ett par år nu och är kalasnöjd. Ljuddämpare hjälper för den rekylkänslige. Jag monterade på min mest för att inte behöva ha hörselskydd i skogen. På skjutbanan rekommenderas doch hörselskydd lika fullt då den fortfarande smäller. När jag köpt den och skulle skjuta in med nya kikaren blev det 10 skott liggande innan jag var nöjd och det är klart, det kändes lite. /L
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Jag har haft 3st 375:or och jag har inte kunnat hantera dessa som jag vill. Har skjutit lite sämre än med klenare kalibrar och fick lite problem med avfyrningarna. Det värsta var den sista som var en Sako Finnbear som enligt mig vägde på tok för lite för en så pass kraftig kaliber, fick kikaren i pannan 2 ggr på 6st skott. 3 skottarna låg ändå på 40mm på 100m skjutavstånd ur jägarmässig skjutställning men det var svårt rent mentalt att göra bra avfyrningar. Den CZ 550 jag hade hade rätta vikten och var ganska hyffsad att skjuta med men då Normark anlitar den mest inkompetenta vapensmed jag stött på så löstes aldrig de problem som fanns. En vikt på 4,5-4,8kg med kikare och allt ska en 375H&H väga enligt mig. Ska jag vara ärlig så finns suget ännu men jag vet ju att jag inte skjuter lika bra med en grövre kaliber än odämpad 30-06 vilket verkar vara max för mig.
Publicerat Oktober 31, 201015 yr Grattis till en fantastiskt trevlig kaliber. Har två, en i Brno 602 och en Win M70 375, båda sextiotalare. Är toknöjd, problemmet är bara att jag inte kan bestämma mig för vilken jag gillar bäst. En blir en för drev med aimpoint och en med vanligt ljustarkt sikte för grisvak samt längre håll. Kan meddela att jag upplever min 640 9.3x62 som mer otrevlig att skjuta med, speciellt i bänk. 375:a har en tung men ändå lugn rekyl.
Publicerat Oktober 31, 201015 yr har en Win .375 super express som är några månader. har inte skjutit något vilt med den än. det som störde mig var trycket....har skruvat ner det en hel del...(gillar blasers direkttryck) väntar nu på att snabbfästen ska komma från andra sidan pölen så ska vi se om det kan bli ett gristest....
Publicerat November 2, 201015 yr Författare Jo jag undrar även på vad ska jag satsa på för kula till mitt nya vapen? Japp jag laddar själv. Så kom med förslag på recept till Älg & Björn, har ni även något övnings recept så motages även det med öppna armar.
Publicerat November 2, 201015 yr Jag har haft 3st 375:or och jag har inte kunnat hantera dessa som jag vill. Har skjutit lite sämre än med klenare kalibrar och fick lite problem med avfyrningarna. Det värsta var den sista som var en Sako Finnbear som enligt mig vägde på tok för lite för en så pass kraftig kaliber, fick kikaren i pannan 2 ggr på 6st skott. 3 skottarna låg ändå på 40mm på 100m skjutavstånd ur jägarmässig skjutställning men det var svårt rent mentalt att göra bra avfyrningar.Den CZ 550 jag hade hade rätta vikten och var ganska hyffsad att skjuta med men då Normark anlitar den mest inkompetenta vapensmed jag stött på så löstes aldrig de problem som fanns. En vikt på 4,5-4,8kg med kikare och allt ska en 375H&H väga enligt mig. Ska jag vara ärlig så finns suget ännu men jag vet ju att jag inte skjuter lika bra med en grövre kaliber än odämpad 30-06 vilket verkar vara max för mig. Min Finnbear väger 4,25 med Zeiss 2,5-10x50. Tyngre vill jag inte ha den... Det är ju förstås individuellt, men mina 70 pannor räcker gott som motlägg med 300 grs kulor och fulladdat.
Publicerat November 3, 201015 yr 375:a har en tung men ändå lugn rekyl. Hear hear! En underbar kaliber. Afrikas Drottning är vacker! Högaktningsfullt. /C
Publicerat November 3, 201015 yr Min Finnbear väger 4,25 med Zeiss 2,5-10x50. Tyngre vill jag inte ha den... Det är ju förstås individuellt, men mina 70 pannor räcker gott som motlägg med 300 grs kulor och fulladdat. Jo det är individuellt vad man tycker om rekyl och jag har kommit fram till att en odämpad 30-06 är max för mig i en bössa av normal vikt. Ändå så skjuter jag i dagsläget dryga 6000 kulskott per år så det är inte träningen som saknas utan det är bara så att jag skjuter sämre med ett vapen med tyngre rekyl än en odämpad 30-06. Det skytte jag åstadkommer med 375H&H är ändå mer än väl tillräckligt för storviltsjakt på avstånd ut till ca 200m men just känslan att det påverkar mig tycker jag inte om. Utan att säga att alla med grövre kalibrar skjuter dåligt så kan jag ändå påstå att det är få i detta land och förmodligen hela världen som hanterar en 375H&H lika bra som en 6,5x55 hur mycket dom än tränar. När man märker hur mycket rekylupptagningen påverkar var träffen sitter i en så klen kaliber som 22LR så vill åtminstone jag alltid ha så låg rekyl som möjligt. 22LR har ju dock mycket längre lopptid än en patron med högre hastighet men rekylen är ju bara en fjutt i jämförelse. I korthållsskyttet på bana märker man direkt om det spökar med rekylupptagningen istället för 49-50p på 5 skott så kanske man bara får 46p om man placerat kolven annorlunda och inte tar upp rekylen helt rätt. Jag tycker att det är synd att jag inte kan hantera en grövre kaliber som jag vill eftersom en stor dröm är en riktig storviltsafari i afrika. Är man bara nöjd med sitt skytte och känner förtroende för de skott man tar så är det helt okej med grövre bössor tycker jag.
Publicerat November 3, 201015 yr johan: jag tror nog att du klarar en safari med en .375a. det är ju rätt stora mål och nära håll....storvilt ska ju skjutas på avstånd under 50 meter gärna med en ds för min del tror jag tyvärr det är pengarna som sätter gränsen........
Publicerat November 3, 201015 yr Jo det är individuellt vad man tycker om rekyl och jag har kommit fram till att en odämpad 30-06 är max för mig i en bössa av normal vikt. Ändå så skjuter jag i dagsläget dryga 6000 kulskott per år så det är inte träningen som saknas utan det är bara så att jag skjuter sämre med ett vapen med tyngre rekyl än en odämpad 30-06. Det skytte jag åstadkommer med 375H&H är ändå mer än väl tillräckligt för storviltsjakt på avstånd ut till ca 200m men just känslan att det påverkar mig tycker jag inte om.Utan att säga att alla med grövre kalibrar skjuter dåligt så kan jag ändå påstå att det är få i detta land och förmodligen hela världen som hanterar en 375H&H lika bra som en 6,5x55 hur mycket dom än tränar. När man märker hur mycket rekylupptagningen påverkar var träffen sitter i en så klen kaliber som 22LR så vill åtminstone jag alltid ha så låg rekyl som möjligt. 22LR har ju dock mycket längre lopptid än en patron med högre hastighet men rekylen är ju bara en fjutt i jämförelse. I korthållsskyttet på bana märker man direkt om det spökar med rekylupptagningen istället för 49-50p på 5 skott så kanske man bara får 46p om man placerat kolven annorlunda och inte tar upp rekylen helt rätt. Jag tycker att det är synd att jag inte kan hantera en grövre kaliber som jag vill eftersom en stor dröm är en riktig storviltsafari i afrika. Är man bara nöjd med sitt skytte och känner förtroende för de skott man tar så är det helt okej med grövre bössor tycker jag. Är inte rekylrädd men upplever det som mer tröttande att skjuta med grövre kalibrar. Har en 9,3 & en 308 pipa till min Sauer 200 och efter att ha testat på pappälgen så märker jag att det krävs fler serier för att uppnå guld med 9,3an. Eftersom jag är snål så blir det 308:an på pappälgen....
Publicerat November 3, 201015 yr johan: jag tror nog att du klarar en safari med en .375a. det är ju rätt stora mål och nära håll....storvilt ska ju skjutas på avstånd under 50 meter gärna med en ds för min del tror jag tyvärr det är pengarna som sätter gränsen........ När jag var i RSA så påstod min PH att för jaktgästen räcker det med 9,3 medan PHn måste ha minst 375. Stämmer det så finns det ju många ds i Sverige som kvalar in och kan användas. Har själv en Zanardini ds 9,3x74R som väger 3,7-3,8kg och som är skön att skjuta med men min svåger har en Merkel/C-G som väger 3,1 - 3,2 utan kikare och den använder han inte. Han påstår att det är för att han inte vill slita på den men jag misstänker att han tycker att den är otäck. Jag har sett hur den nästan hoppar ur näven på honom när han skjuter.
Publicerat November 3, 201015 yr jag tror han avsåg 9,3x62 o inte 74R?? alla länder kräver inte .375. prestandan är väl ganska lika och varier med laddning o kula etc. kevin robertson har ju skrivit en del i ämnet vilket föranlett samarbetet med norma och African PH serien.
Publicerat November 3, 201015 yr Jo nog kan jag hantera en 375:a nog för storviltet och förmodligen kommer det bli så att jag åker i framtiden beroende vad mina intryck av afrika blir på den stundande antilopsafarin. Men jag säger en gång till att jag skjuter sämre med mer rekyl och att träna mycket med hårdrekylerande vapen är väldigt skadligt för mitt skytte. Jag har ändå skjutit ca 600-700 skott med 375H&H och efter det har det tagit mycket träning för att bygga upp mitt skytte igen. Skulle det bli en grovbössa för en storviltssafari skulle jag nog lägga max 5 skott per träningstillfälle med storbössan och kanske 20-30 med en klenare kaliber efter det. Kanske inte ens skjuta storbössan varje gång. För att få vapenvanan på storbössan skulle jag lägga minst 10 min varje dag med torravfyrningar hemma.
Publicerat November 6, 201015 yr Författare Har varit på banan och provar den nya puffran...... Vilken härlig bössa! Fan jag var ju tvungen å kolla i hylsan efter jag tryck av första smällen med 6,5an för att kolla om det verkligen small. 375HH är ju en skön bössa å skjuta!
Publicerat November 7, 201015 yr Ett bra val av kaliber. Har själv numera en lätt 375:a en Sako 85 SS som väger 3,2 kg enbart bössan. Har haft flera Sako tidigare och en Remington under mina 30+ år med kalibern. Bytte åter då jag ville ha en så lätt bössa som möjligt. Är handladdare sedan 30+ år med kronograf, så inga gissningar här inte om utgångshastighet Något jag inte förstår alls är hur man kommer fram till att en 9,3x62 är i det närmaste likvärdig med en 375:a. Enligt vad jag läst i olika skrifter och av egen erfarenhet lärt mig om anslagslenergi och utgångshastighet så är det bra stor skillnad mellan dessa kalibrar. Sen om djuren märker det är en helt annan sak eftersom de flesta dör av redan 6,5:an.