Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinskula till kaliber 308

Featured Replies

Publicerat

Hallå

Använder idag Norma Oryx, kaliber 308 i min Remington 700 ltr till rådjur/älg och nu hade jag tänkte ge mig på vildsvinen vid åtelplatsen som vi nyss dragit igång. Vet att Oryxen är fullt tillräcklig men vill ändå lyfta en fråga för att få alternativ.

För mig är köttförstöringen av en tyngre kula inga problem, desto viktigare att djuret är kvar på plats så man minimerar risken för eftersök då jag inte har hund (men tillgång till). Även vid ett "perfekt" skott kan väl grisen sticka iväg och ett sådant skott med en elakare kula sänker oddsen för strul.

Jag har fått info om att välja en så tung och mjuk kula som möjligt men inget konkret alternativ som finns att köpa i butik.

Tips? tack....

Publicerat

En klassiker för det behovet är nosler partition.:rolleyes: Bakre delen penetrerar, främre släpper ofta.

Publicerat

Hej,

Jag har hört att Barnes TSX ska ge väldigt bra effekt i förhållande till sin vikt. Köpte en .308 pipa nyligen och tänkte köpa in lite Brnes 168 gr TSX o testa på just vildsvin. Får se hur det utvecklas...

/Johan

Publicerat

Personlgien har jag haft bra effekt med Normas fabriksladdade Swift A-frame. Men det är en väldans elak kula, men effektiv på både älg och gris.

Publicerat

Hallå!

Norma Oryx i cal 308 har gjort jobbet väl för min far, han har haft genomslag på samtliga. Vet dem som kör Lapua Mega och är mkt nöjda.

Själv har jag 30.06 och skjuter med ballistic tip, mest för att jag hade ett gäng liggande. Köttförstöring tyvärr, mkt blodutgjutningar då den splittras. Grisarna blir dock på plats, längsta som gått 50m... lungträff bak bogen.

Dock är det lite så att omständigheter vid vakjakt (mörkt etc) samt att grisen är tuff gör att den kan gå iväg ändå även vid bra träff. Tror det då spelar mindre roll vilken kula du har och hur perfekt skottet än är, men kanske är vinkeln off ett par grader...

Publicerat
Hallå

Använder idag Norma Oryx, kaliber 308 i min Remington 700 ltr till rådjur/älg och nu hade jag tänkte ge mig på vildsvinen vid åtelplatsen som vi nyss dragit igång. Vet att Oryxen är fullt tillräcklig men vill ändå lyfta en fråga för att få alternativ.

För mig är köttförstöringen av en tyngre kula inga problem, desto viktigare att djuret är kvar på plats så man minimerar risken för eftersök då jag inte har hund (men tillgång till). Även vid ett "perfekt" skott kan väl grisen sticka iväg och ett sådant skott med en elakare kula sänker oddsen för strul.

Jag har fått info om att välja en så tung och mjuk kula som möjligt men inget konkret alternativ som finns att köpa i butik.

Tips? tack....

Den bästa kula man kan ha till allt vilt är Rhino, den svampar upp och har 98% restvikt den ger lite köttförstöring och har

snabbt dödande effekt ofta knall o fall.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar. Nu har jag en hel del alternativ:)

Publicerat

Vulkan !

Om du vill ha bra verkan i grisen. Och den ger dig kortare flyktsträckor än de hårdare varianterna.

Publicerat

nosler partition låter ut som kulan för dig brukar ge genomslag och korta flyksträckor kan bli lite grisigt ibland men den gör det den ska iaf.

Publicerat

Glöm inte den hederliga Alaskan har skjutit ett 20 tal grisar med Alaskan inga långa flyktsträckor där inte.

Lasse

Publicerat

Utan tvekan Vulkan. Knall o fall i dom flesta fall.

Publicerat
Utan tvekan Vulkan. Knall o fall i dom flesta fall.

+1

Pratat en del med en yrkesjägare från tyskland, dom skjuter sisådär 3-400 grisar om året

dom jagar nästan uteslutande med 308win med norma 180grs vulkan vilket dom anser är bästa kombinationen.

Jagat själv en med vulkan i olika kalibrar och är nöjd, skall vara lite "blysplitter" för snabb effekt.

det har även kommit vulkan i 270 så nu är det julafton

/Jimmy

Publicerat
  • Författare

Tack som fan för era tips.

Publicerat

Provat vulcan under hösten och det har bara blivit två kalvar än så länge, men tycker att den levererar bra än så länge, har den i både 308:a och 9,3x62 dock har jag inte provat den grövre än.

Publicerat

Det finns i stort två olika skolor när det gäller kulor. Antingen struntar man i köttförstöring och vill åstadkomma så mycket skada som möjligt och då är det en vanlig blyspets som gäller (t ex Vulcan). Skottplaceringen blir viktigare för i värsta fall tar de tjocka bogarna mycket av energin och grisen går vidare.

Andra skolan föredrar minimal köttförstöring och vill ha genomslag i största möjliga mån. Då är det bondade kulor (typ Oryx) eller homogena kulor (typ Barnes) som gäller. Generellt bör flycktsträckan vara längre men blodspåret garanterar att man hittar grisen. Hundförare brukar föredra denna typ av kula.

Oavsett vilken skola du tror på och väljer så välj kulor som är tyngre. Ett svin är ett tufft vilt till sin konstruktion så det är bra med den extra "knockdown" effekten en tyngre kula ger. Så minst vikter på 180gn o gärna 200gn om bössan skjuter väl med dessa tyngder.

Publicerat

Det genomsnittliga svinet ligger nog på 50-60 kilo levandevikt, max. Skall vi dimensionera vår jakt för worst case är det inte bara kulkonstruktionen som är viktig. Snittgrisen är inte hårdskjuten, det är av andra skäl man vill ha overkill effekt, framförallt praktiska då det ofta sker i dåligt ljus.

Har nog skjutit ca 70 grisar enbart med .308an, lejonparten med Mega och Vulkan. Tycker dom är likvärdiga och har funkat bra för mig. Provade också Oryx ett tag, men fastnade aldrig för den, men det är väl utan tvivel en vettig kula då den fungerar bra för många andra. Som någon nämnde finns ingen marknad för Oryx i tyskland, man väljer Vulkan i stället.

Offra bogsteken och sätt kulan mitt i bogen om möjligt, då stannar det upp oavsett kulkonstruktion på åtelavstånd.

Publicerat
  • Författare

Tackar för bra tips och alla proffsiga teorier. Svaren på detta forum överstiger vida hjälpen man får i tex den lokala jaktbutiken.

Hade ett jättesvin som brakade ut i buskaget och dundrade förbi mig idag på älgjakten . Hann inte ens med att könsbestämma individen och enda gången jag fick kornet på grisen mellan snåren så var den 100 m bort och påväg rakt ifrån mig. Ingen bog i sikte där inte... Grannlagets jakthund dök upp kort efteråt och det förklarar farten på svinet. Puls....... :wub:

Publicerat

Du som gillar snygga saker måste ju köpa Federal Premium Trophy Bonded Bear Clow 165 grain till din .308. :):rolleyes:

Så jäkla snygg kula med bra "död" i. ;);):

Publicerat
Glöm inte den hederliga Alaskan har skjutit ett 20 tal grisar med Alaskan inga långa flyktsträckor där inte.

Lasse

Instämmer

Publicerat
Det finns i stort två olika skolor när det gäller kulor. Antingen struntar man i köttförstöring och vill åstadkomma så mycket skada som möjligt och då är det en vanlig blyspets som gäller (t ex Vulcan). Skottplaceringen blir viktigare för i värsta fall tar de tjocka bogarna mycket av energin och grisen går vidare.

Andra skolan föredrar minimal köttförstöring och vill ha genomslag i största möjliga mån. Då är det bondade kulor (typ Oryx) eller homogena kulor (typ Barnes) som gäller. Generellt bör flycktsträckan vara längre men blodspåret garanterar att man hittar grisen. Hundförare brukar föredra denna typ av kula.

Oavsett vilken skola du tror på och väljer så välj kulor som är tyngre. Ett svin är ett tufft vilt till sin konstruktion så det är bra med den extra "knockdown" effekten en tyngre kula ger. Så minst vikter på 180gn o gärna 200gn om bössan skjuter väl med dessa tyngder.

Jag vill nog påstå att Oryx är rätt värdelös med tanke på köttförstöring, men jäkligt bra död i om man nu bortser från detta och bara vill ha djuret kvar på plats. Kört mycket med den, men hjortarna som vi skjutit under 5 år blir ofta rätt slaffsiga och inte så snygga.

Provar nu Barnes TSX för att få genomslag på just gris med min 308:a, så det blir blodspår om den ev går vidare, vilket typ de flesta grisar gör mellan 40-100 m vid lungträff.

I alla fall min erfarenhet..

//Pikehunter

Publicerat
Du som gillar snygga saker måste ju köpa Federal Premium Trophy Bonded Bear Clow 165 grain till din .308. :rolleyes::rolleyes:

Så jäkla snygg kula med bra "död" i. ;);):

Just det Örjan, har du fått använda de där bling.bling pilarna till något med puls i?

För egen del är jag inte man nog att bära upp sådana kulor/hylsor, jag gör med en röd spets det är allt det roliga jag ägnar mig åt.

Till trådstartaren, för vakjakt skulle även en 180 grains BT fungera bra i 308:an,

de som förespråkar de här hårda 98%+ restviktskulorna, vilken nytta har man av det? Genomslag får man med så gott som alla kulor på nassar av normal storlek.

/Christian

Publicerat
Just det Örjan, har du fått använda de där bling.bling pilarna till något med puls i?

För egen del är jag inte man nog att bära upp sådana kulor/hylsor, jag gör med en röd spets det är allt det roliga jag ägnar mig åt.

Till trådstartaren, för vakjakt skulle även en 180 grains BT fungera bra i 308:an,

de som förespråkar de här hårda 98%+ restviktskulorna, vilken nytta har man av det? Genomslag får man med så gott som alla kulor på nassar av normal storlek.

/Christian

Sorry,, men jag har gjort 4 eftersök i sommar på gris skjuten med 308:a och diverse olika ammo.

Inget genomslag, lite blod, men det gick bra tillslut i alla fall.

Genomslag och mer blod, underlättar eftersöket.

//Pikehunter

Publicerat
Sorry,, men jag har gjort 4 eftersök i sommar på gris skjuten med 308:a och diverse olika ammo.

Inget genomslag, lite blod, men det gick bra tillslut i alla fall.

Genomslag och mer blod, underlättar eftersöket.

//Pikehunter

Ja fast med ett pil genom bogen går de inte så långt ens att det blir frågan om eftersök, oaktat det, man behöver inga A-frame/TTSX/Bear Claws osv för att få genomslag på en typiskt vaknasse,

vi talar således inte om frågan om kula utan snarare kapaciteten hos skytten/arna och deras träffpunkter.

Förresten vore det bra att veta vilka storlekar på gris, avstånd, träff och kula som användes när det inte blev genomslag?

Fakta är bättre än mitt tyckande eller hur?

/Christian

Publicerat

Jag skulle våga påstå att de som inte får genomslag på hjortvilt, inte skjuter 100% bredsidor häller !

Jag skjuter med standard kaliber och relativft mjuka kulor och får alltid genomslag !

Provar Oryx nu i min 8*57 och älgtjuren jag skjöt på 80-90m i full löp hade mkt små utgångshål så att den kulan är för blöt tycker inte jag ivf. Snarare tvärt om, "enligt mig".

/mvh.

Publicerat

Jag har kört vulcan i 6.5x55 med bra resultat på vildsvinsvak. Kör nummera mest oryx eftersom bössan skjuter bäst med den men sitter jag vid vildsvinsåteln är det fortfarande vulcan som gäller just av den anledningen att jag vill slippa gå runt med ficklampa i en närliggande granplantering och leta efter en gris som jag inte vet om den lever eller ej.