Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vildsvinskula till kaliber 308

Featured Replies

Publicerat

Christian

Finns en annan fördel med de bondade kulorna.

Outdoor har röntgat rådjur skjutna med bondat och obondat. Väldigt stor skilnad på hur mycket du bör skära bort om du inte vill få i dig blyrester. Och det samma gäller ju för det du lämnar kvar i skogen. (Räntor)

Om kroknäbbarna fortsätter att dö av akut blyförgiftning har vi snart en ny blydebatt på halsen.

Tror inte vi skall ropa hej bara för att det inte blev regeringsskifte den här gången.

Nu lever jag inte helt som jag lär eftersom jag skjuter Vulcan i dubbelstudsaren. Har knappt 80 skott kvar men sedan blir det Oryx...

Edit. Knappt 60. Lekte ju lite i Söndags...

Publicerat
Just det Örjan, har du fått använda de där bling.bling pilarna till något med puls i?

För egen del är jag inte man nog att bära upp sådana kulor/hylsor, jag gör med en röd spets det är allt det roliga jag ägnar mig åt.

Till trådstartaren, för vakjakt skulle även en 180 grains BT fungera bra i 308:an,

de som förespråkar de här hårda 98%+ restviktskulorna, vilken nytta har man av det? Genomslag får man med så gott som alla kulor på nassar av normal storlek.

/Christian

Inte denna säsong men förra och är riktigt nöjd med dom. ;);)

Jag kommer att använda dom på grisjakten på Hörningsholm den 15 december då vi enbart jagar gris och jag vill att de ska ligga på plats (så att jag kan skjuta flera i samma pass). ^_^B)

Publicerat

Örjan- det är rätt inställning, det skall bli på plats,

Henrik- jo då jag har sett, läst o funderat över vad Daniel har forskat om,

för egen del har det enbart betydelse för frågan om var/hur jag hanterar räntan, allt som oftast och då främst vildsvin blir räntan paketerad för att inte mata grisar med gris så att säga.

Jag skär till rejält kring skotthål och kött som är träffpåverkat.

/Christian

Publicerat

Henrik- jo då jag har sett, läst o funderat över vad Daniel har forskat om,

för egen del har det enbart betydelse för frågan om var/hur jag hanterar räntan, allt som oftast och då främst vildsvin blir räntan paketerad för att inte mata grisar med gris så att säga.

Jag skär till rejält kring skotthål och kött som är träffpåverkat.

/Christian

OK, Bara man är medveten om situationen så är det ju knappast några problem. Och på just vildsvin så är det väl mer eller mindre regel snarare än undantag att man "tar ut" när man släpat hem djuret.

Publicerat

För min del blir det en 200 grains Nosler Partition i 300'an, och har fått genomslag på "alla" mina 10 grisar. Den som gick längst gick dock 60 meter med ett brustet hjärta, så det var ju mest pga den precis hade syresatt kroppen.

Fungerar utmärkt för min del och mina ändamål.

En del köttförstöring (min kaliber hjälper nog till en del där också), men hellre det än en massa jobb mitt i natten.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag använde oryx de första åren med min 308 och hade vädligt gott resultat. Bytte för 2års sedan till vulcan men är nu inne på att byta tillbaka. Sköt nämligen dubblé på älgkalv i september där den ena gick upp mot 250 meter. Klart att faktorer spelar in som att det inte var ren bredsida men den andra kalven var genomskott och trots det vände den sig helt om och gick minst 100meter.

Bara skjutit en gris och den gick cirka 50 meter med vulcan. Det va dock under drevjakt och i högt tempo.

Övrigt om vulcan så tycker jag att om det tar i ett revben så splittras kulan mer än oryx och köttförstöringen blir överhängande. Kan mest vara en personlig reflextion men vad vet jag.

Publicerat

Gillar Rhino 10,7g till 308win.

Publicerat

Kan bara fylla i ytterligare med Lapua Mega. Skjuter med den själ och det är mycket god precision i den ammunitionen. flyktsträcka kan jag inte ge för jag tycker omständigheterna spelar större roll än kulan i det fallet.

Framförallt är den billigare än Norma också!

• 4 weeks later...
Publicerat

Tjena

Jag använder Sako Super HammerHead 180 gz i min 308 win, funkar perfekt inte en gris har gått ifrån mig.

P.s. Jobbar som jaktelev så jag har nerlagt en hel drös me grisar under mina år.40 +

Även skjutit flertal galt över 150 kg (10 +), även ingen av dom har gått en meter.

Hadde alla jaktgalningar!!!!!! ^_^

Publicerat

Nu har jag skjutit 4 st vilt med mina bling-bling kulor och är riktigt nöjd.

1. Dom är jäkligt snygga :wub:

2. Det är bra död i dom :wub:

3. Dom är jäkligt snygga :wub:

För mig är de här för att stanna. :blush::blush:

Några skriver om att vissa skott är billigare än andra men det var inte den ursprungliga frågan. ;)

Publicerat

Eller snarare är det väl så att det är vissa som är riktigt jävla mycket dyrare än alla andra... :blink: snygga är de dock! Har man återgått till ursprungsversionen? Craig Boddington m.fl. visade väldigt övertygande att man tappat mycket av den kontrollerade expansionen och utseendet när man bytte tillverkningsmetoder (och fabrik...) för några år sedan.

Publicerat

Tjena

Jag använder Sako Super HammerHead 180 gz i min 308 win, funkar perfekt inte en gris har gått ifrån mig.

P.s. Jobbar som jaktelev så jag har nerlagt en hel drös me grisar under mina år.40 +

Även skjutit flertal galt över 150 kg (10 +), även ingen av dom har gått en meter.

Hadde alla jaktgalningar!!!!!! ^_^

hur har det sett ut i grisarna och har du fått många genomslag med kulan?

jag har själv använt kulan i 30-06 och kommer aldrig mer att använda super hammer head i någon bössa till jakt.

sköt en liten kviga helt öppet på en strand kant bakom bogen på ca 70m och kulan gick in till en lunga och där fanns inget mera om det blev skrot av kulan eller vad som hände vet jag inte men jag kommer inte använda den mer.

Publicerat

Eller snarare är det väl så att det är vissa som är riktigt jävla mycket dyrare än alla andra... :blink: snygga är de dock! Har man återgått till ursprungsversionen? Craig Boddington m.fl. visade väldigt övertygande att man tappat mycket av den kontrollerade expansionen och utseendet när man bytte tillverkningsmetoder (och fabrik...) för några år sedan.

Tror att de kostar samma som Otyx, skiljer typ någon tia. På din fråga; Que? :blink::blink::blush::blush:

Publicerat

Jag använde oryx de första åren med min 308 och hade vädligt gott resultat. Bytte för 2års sedan till vulcan men är nu inne på att byta tillbaka. Sköt nämligen dubblé på älgkalv i september där den ena gick upp mot 250 meter. Klart att faktorer spelar in som att det inte var ren bredsida men den andra kalven var genomskott och trots det vände den sig helt om och gick minst 100meter.

Bara skjutit en gris och den gick cirka 50 meter med vulcan. Det va dock under drevjakt och i högt tempo.

Övrigt om vulcan så tycker jag att om det tar i ett revben så splittras kulan mer än oryx och köttförstöringen blir överhängande. Kan mest vara en personlig reflextion men vad vet jag.

Tycker ditt resenomang går imot dig själv. En kula som splitras mer borde ge kortare flyckt sträckor än den hårdare oryxen. Om man nu skjuter hyggligt rena bredsidor. För vill man skjuta djuren på diagonaln ska man välja hårdare varianter.

Att djur går en sträcka efter skott beror ju en hel del på om det är stört eller ostört såvida det inte tar i rygg/halskotpelare.

Står man ständigt i pass på drevjakter är nog Oryxen bättre pg av djupverkan å restvikt. I lite mer sneda skott.

Får man chansen eller klarar av att ta den (att sätta skottet mitt i spjälstaketet) så är Vulkan som gjort för jobbet.

/mvh.

Publicerat

hur har det sett ut i grisarna och har du fått många genomslag med kulan?

jag har själv använt kulan i 30-06 och kommer aldrig mer att använda super hammer head i någon bössa till jakt.

sköt en liten kviga helt öppet på en strand kant bakom bogen på ca 70m och kulan gick in till en lunga och där fanns inget mera om det blev skrot av kulan eller vad som hände vet jag inte men jag kommer inte använda den mer.

Det har inte varit för mycket kött förstörning i någon av grisarna, men jag har fått genomslag på c:a 10 % av alla grisar, endast matgrisar i stort sett,men du har mer hyls volym i en 30-06 än i en 308 win så det e nog där problemet ligger. Jag förstod inte riktigt ditt resonemagn om kring kvia du sköt, om du inte fick genom slag så tycker ju ja att det e en kula att jaga me. Det kan ju inte bli bättre än att all rörelse energi stannar i kroppen på djuret, de blir också mindre risk för hundarna om man inte få genomslag.

HADDE:-)

Publicerat

Jag till hör dem som inte testar o byter kulor o laddnig´..

har alltså inte fastnat i laddträsket trotts jag laddar lite själv.. ;)

Skjuter med oryx 13gr i min 30-06 o det funkar bra.

Har Oryx i drillingarna oxå,. funkar där med. 6,5 i den ena o 7x57 i den andra.

6.5 an gick igenom en meter gris på skrå.. så jag tror nog den räcker oxå.

Skjuter iofs sällan på några länge håll, alldrig skjutit en gris på över 60m..

Än är det ingen gris som skakat av sig en träff iallafall...

De kulor jag hittat i viltet är en på älgtjur på 150 håll 30-06 o en 6,5 a i grisen då.

De kulorna hade svampat upp perfekt och höll ihop, säkerligen över 98% restvikt.

Ser ingen anledning till att byta ut det som fungerar.

Publicerat

Tror att de kostar samma som Otyx, skiljer typ någon tia. På din fråga; Que? :blink::blink::blush::blush:

Jämfört med allt annat så är förstås skillnaderna i faktiska pengar inte av någon större betydelse... kollar man dock exempelvis på Vapex så kostar en ask om 25 180 grs Trophy Bonded Bear Claw kulor i .308 479:-, medan 100 motsvarande Oryx kostar 651:-. Styckpriset för en kula blir i det ena fallet 19,61 och i det andra fallet 6,51. Är de tre ggr bättre? Tja... Medan Jack Carter tillverkade dem hade Trophy Bonded Bear Claws ett fenomenalt rykte, men sedan Speer/Federal tog över dem är de inte riktigt lika älskade längre. Se exempelvis (scrolla ner en liten bit):

http://books.google.com/books?id=zjpbG1NE970C&pg=PA225&lpg=PA225&dq=craig+boddington+trophy+bonded&source=bl&ots=nGGXDzxRmg&sig=YN0kMHSmq0jbRvRSgFtKHF9gavo&hl=sv&ei=5mYhTZ6pA8Wt8gOKp6yrBQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCQQ6AEwAQ#v=onepage&q=craig%20boddington%20trophy%20bonded&f=false

Ska jag köpa kulor vill jag köpa minst en 100 ask, för att veta att jag har ett lager att jaga med en stund efter att ha tagit fram en laddning som skjuter bra och testat den på olika avstånd. Och då känns trots allt 1916:-/100 kulor plötsligt som en del pengar jämfört med 651:-.

Publicerat

Det har inte varit för mycket kött förstörning i någon av grisarna, men jag har fått genomslag på c:a 10 % av alla grisar, endast matgrisar i stort sett,men du har mer hyls volym i en 30-06 än i en 308 win så det e nog där problemet ligger. Jag förstod inte riktigt ditt resonemagn om kring kvia du sköt, om du inte fick genom slag så tycker ju ja att det e en kula att jaga me. Det kan ju inte bli bättre än att all rörelse energi stannar i kroppen på djuret, de blir också mindre risk för hundarna om man inte få genomslag.

HADDE:-)

jag tycker bara att på en 100kg kviga ska kulan gå genom för den mötte inget motstånd i älgen och jag vill ha genomslag för det blir inte lika blodigt bakom bogar med en kula som går genom djuret.

kulorna har stannat ofta för dig i grisarna så jag tycker att det låter som att vara en lite mjuk kula men den kanske passar dig bra men jag kommer att använda andra kulor som jag tror det blir genomslag med fast jag jagar med hund.

Publicerat

jag tycker bara att på en 100kg kviga ska kulan gå genom för den mötte inget motstånd i älgen och jag vill ha genomslag för det blir inte lika blodigt bakom bogar med en kula som går genom djuret.

kulorna har stannat ofta för dig i grisarna så jag tycker att det låter som att vara en lite mjuk kula men den kanske passar dig bra men jag kommer att använda andra kulor som jag tror det blir genomslag med fast jag jagar med hund.

Du gör som du vill med tänk på var du har hundarna när du skjuter.

Det har gått åt helvete för många när dom skjutit på ståndskall, speciellt vildsvin ha nerverna i styr.

Skit jakt och hoppas att det går bra me hunden:-)

Publicerat

Jämfört med allt annat så är förstås skillnaderna i faktiska pengar inte av någon större betydelse... kollar man dock exempelvis på Vapex så kostar en ask om 25 180 grs Trophy Bonded Bear Claw kulor i .308 479:-, medan 100 motsvarande Oryx kostar 651:-. Styckpriset för en kula blir i det ena fallet 19,61 och i det andra fallet 6,51. Är de tre ggr bättre? Tja... Medan Jack Carter tillverkade dem hade Trophy Bonded Bear Claws ett fenomenalt rykte, men sedan Speer/Federal tog över dem är de inte riktigt lika älskade längre. Se exempelvis (scrolla ner en liten bit):

http://books.google.com/books?id=zjpbG1NE970C&pg=PA225&lpg=PA225&dq=craig+boddington+trophy+bonded&source=bl&ots=nGGXDzxRmg&sig=YN0kMHSmq0jbRvRSgFtKHF9gavo&hl=sv&ei=5mYhTZ6pA8Wt8gOKp6yrBQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CCQQ6AEwAQ#v=onepage&q=craig%20boddington%20trophy%20bonded&f=false

Ska jag köpa kulor vill jag köpa minst en 100 ask, för att veta att jag har ett lager att jaga med en stund efter att ha tagit fram en laddning som skjuter bra och testat den på olika avstånd. Och då känns trots allt 1916:-/100 kulor plötsligt som en del pengar jämfört med 651:-.

Fabriksladdade kostar de nästan lika mycket på WB och då köper jag hellre en snygg kula. :blush::blush:

Publicerat

Fabriksladdade kostar de nästan lika mycket på WB och då köper jag hellre en snygg kula. :blush::blush:

Det hade jag också gjort!

• 6 months later...
Publicerat

Du skulle kunna testa 185grs Lapua Mega. Laddar den kulan i min LTR med 43,5grs N-140 bakom sig. Träffbild kring 11-12mm på 100m (3-skottserie) mätt på kulans centrum. Jagar själv inte gris men törs garantera att inget djur lämnar platsen levande ifall skytten sköter sig...

Publicerat

Jag har inte riktigt uppfattat om frågan gällde färdigladdad ammunition eller bara kulan. Har iallafall köpt Sako´s fabriksladdade 13 grams hammerhead till min .308

Tyvärr så har jag bara avfångat en liten rödgris och klippt nån räv med den så jag kan inte uttala mig om effekt men jag hoppas på att kombinationen tung och bondad kula ska ge genomslag.

På tal om genomslag så sköt jag en undernärd galt på 86 kilo för något år sedan med 18,5 grams oryx, avstånd 15-20 meter. Skottet kom från kl 10 och gav inte genomskott...

//Mekus

Publicerat

Ta vilken blykula som helst, så nära 12 g Du kan komma. Själv väler jag alltid tyngre och billigare kulor, övningsskjuter istället för de pengar som blir över. Nästa tips är "tändsticksasken", rikta så att du bedömer dig ha frambogen på andra sidan djuret. Dvs den sida som står ifrån dig, skjuter du genom bogbladet går grisarna väldigt sällan iväg. Ha gärna åteln på lerig och dyngig mark - detta bromsar grisen efter skottet.- Verkar av våra erfarenheter ha stor betydelse..

MVH

RG