Publicerat Oktober 25, 201015 yr Tänkte göra lite av en range report efter helgens invigning av min Benelli M2. Eftersom de flesta banorna här omkring har stängt, något jag tycker är lite underligt men så är det i alla fall så styrdes kosan mot min mor och styvfars gård utanför Trelleborg i helgen. Med i bagaget fanns min sprillans nya Benelli M2 tillsammans med diverse ammunition, både jakt och ban varianter. Efter en hel del läsande både på nätet och i instruktions boken så framgick det att bössan kunde behövas "slitas in" med lite tyngre laddad ammunition innan den säkert skulle ladda om 24g skeet laddningar. Glad i hågen, så plockades lerduvekastaren fram, lerduvor och ammunition dukades upp och skyttet var igång. För att kolla funktionen stoppade jag i 3st Saga 24g skeet laddningar och drog iväg i luften så snabbt jag kunde, bössan laddade snällt om alla, utan några som helst problem, hylsorna låg hyfsat fint samlade i en hög ca 2 meter ifrån mig, inslitning var med andra ord något som inte krävdes på det här exemplaret i alla fall. Sen turades vi om, i 5-duvors serier med 24g, 28g och 32g ammunition om vart annat för att göra vårt bästa att krossa duvorna och samtidigt spöa varandra i en hård men vänlig familjetävling. Alla närvarande i familjen sköt med bössan från mormor på 72 till lillesyrran på 21 och alla där i mellan. Ingen upplevde rekylen som påfrestande och de av oss som var lite mer vana vid hagelgevär överlag hade bara ett STORT leende på läpparna, bössan är hur trevlig som helst att skjuta med och rekylen är nära nog obefintlig. På en styv timme avlossades 210 plugg, runt 150 lerduvor mötte sitt öde och alla var mycket nöjda (fast troligtvis mest jag, eftersom bössan i fråga är min). Gick även en runda för att spana runt ett känt rävgryt på markerna och testa min nya räv-lockpipa men ingen lycka där, troligtvis pga ett stressat tidsschema. (Bössan klickade faktiskt en gång, men det kan bara härledas till en dålig patron. Tändhatten hade ett rejält anslag men av någon anledning hade krutet ändå inte antänts, jag stoppade i patronen i bössan igen och provade på nytt varpå skottet gick av). Roligast anekdot var när lillasyster tittade på högen med tomhylsor efter att ha skjutit några serier och frågade, hur fasiken kom de dit egentligen? Vi svarade med skratt (hjärtliga sådana). Hon har bara skjutit med hagelbockar och min pump tidigare, här flyger ju hylsorna iväg själva, hon hade bara inte riktigt kopplat det.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Fortsätt rapportera, jag borde nästan ha en likadan tråd då jag köpte mig en Benelli Comfort för ett tag sen.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Lindberg; Inget att vara avis över, spring till handlaren och köp en Benelli du med! Sidelock; Vi får väll göra en Range rapporterings tråd där alla som känner för det kan skriva, det finns väll alltid någon som är på jakt efter samma modell eller någon liknande.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Lindberg; Inget att vara avis över, spring till handlaren och köp en Benelli du med! Jag har en benelli Är väl som med barn bara för att man har ett man älskar över allt annat så vill man ha ett till Nej skämt och sido så var det mest dagen och känslan jagh var avis på
Publicerat Oktober 25, 201015 yr En gång har jag haft problem med min. Jag fick blod i systemet. Inga problem i början men sen blev den seg medan blodet koagulerade. Så fort blodet stelnat helt fick den dock upp farten igen.^^ Tog isär den helt och hittade då blod, barr, lera, sand, krutslagg, obränt krut, fett och olja. Efter urskrapning och torkning går den bättre än någonson!
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Lindberg; Jag ser ändå ett problem, du har bara 1 Benelli. Jag har ju 2. Men dagen var toppen trevlig, eftersom lillebrallan fyllde år samma dag så toppades allt med rika mängder smörgåstårta och kaffe någon timme senare. Sidelock; Min har inte varit närvarande av blodspilla än, men det är bara en tidsfråga. Jag provade men lyckades inte få loss slutstycks handtaget, vad är knepet? Inte för att en total rengöring är på sin plats men jag gillar att hålla efter mina bössor och jag vill definitivt kunna få isär de (Supernovan är toklätt att plocka ner).
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Lindberg; Jag ser ändå ett problem, du har bara 1 Benelli. Jag har ju 2. Men dagen var toppen trevlig, eftersom lillebrallan fyllde år samma dag så toppades allt med rika mängder smörgåstårta och kaffe någon timme senare. Sidelock; Min har inte varit närvarande av blodspilla än, men det är bara en tidsfråga. Jag provade men lyckades inte få loss slutstycks handtaget, vad är knepet? Inte för att en total rengöring är på sin plats men jag gillar att hålla efter mina bössor och jag vill definitivt kunna få isär de (Supernovan är toklätt att plocka ner). Följ anvisningarna för isärplockning i instruktionsboken. När det är dags att ta ut slutstyckshandtaget tar du fram en tång för handtaget sitter riktigt stadigt fast. Ta sen ett fast grepp och lirka ut spaken.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Följ anvisningarna för isärplockning i instruktionsboken. När det är dags att ta ut slutstyckshandtaget tar du fram en tång för handtaget sitter riktigt stadigt fast. Ta sen ett fast grepp och lirka ut spaken. Jag är bekant med all övrig procedur som behövs för att plocka ner den men då "ett fast grepp/ryck" inte räckte för att få loss spaken så gav jag till slut upp, då hade nära nog blodvite uppstått pga hur hårt jag försökte dra i handtaget. Men det är noterat, jag får plocka fram en bra tång nästa gång och se om jag får loss det. Tack!
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Jag är bekant med all övrig procedur som behövs för att plocka ner den men då "ett fast grepp/ryck" inte räckte för att få loss spaken så gav jag till slut upp, då hade nära nog blodvite uppstått pga hur hårt jag försökte dra i handtaget.Men det är noterat, jag får plocka fram en bra tång nästa gång och se om jag får loss det. Tack! Fram med tången så kommer den rackaren snällt ut.
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Japp! Tång och en rasa mellan tång och nyckel så kommer den. Behövde tång första gången med min men nu plockar jag ut den med handkraft enbart. Trevlig dag som det verkar iaf! Liiite sugen på uppgradering men inte funnit något som verkar trevligare än nuvarande så det får anstå. Mvh!
Publicerat Oktober 25, 201015 yr Författare Hipshot; Jepp, har inte använt min Gerber tång till något än så länge så den kan ju få invigas till det när det beger sig nästa gång. Dagen var väldigt trevlig. Menar du uppgradering av slutstyckshandtag eller hela bössan? Jag har tittat på GG&Gs slutstyckshandtag om du tänker på det förstnämnda, i övrigt vet jag inte jag är osäker på vad exakt som skiljer comforten med M2an mer än lite kosmetik och kolvlängd (ur låda).
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Förutom det du nämnt är det nog bara att Comforten är lättare och har en låg rak spång istället för M2ans höga sluttande dito.
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Författare Förutom det du nämnt är det nog bara att Comforten är lättare och har en låg rak spång istället för M2ans höga sluttande dito. Ah, det stämmer nu när man tittar en gång till. Den vanliga Comforten har inte Crio behandlad pipa heller, så det är kanske det som gör den lilla prisskillnaden?!
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Ah, det stämmer nu när man tittar en gång till. Den vanliga Comforten har inte Crio behandlad pipa heller, så det är kanske det som gör den lilla prisskillnaden?! De hade inte det i början men jag tror det är ändrat.
Publicerat Oktober 26, 201015 yr De nya Comfortbössorna har väl Criotech har jag för mej.. Med uppdatering avses ny benelli, ids inte modda den jag har.. ser inget behov av det. Vi får se vad som händer.. Mvh!
Publicerat Oktober 27, 201015 yr De nya Comfortbössorna har väl Criotech har jag för mej..Med uppdatering avses ny benelli, ids inte modda den jag har.. ser inget behov av det. Vi får se vad som händer.. Mvh! Borde ju vara så då det står crio på min Får se om jag får tag på lämplig ammo till att testa fullchoken, den knäcker svärmarna på en del sorter(plastkopp) så de blir oregelbundna. Men redan 3/4 ger duktigt trång svärm med dessa plugg.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare De nya Comfortbössorna har väl Criotech har jag för mej..Med uppdatering avses ny benelli, ids inte modda den jag har.. ser inget behov av det. Vi får se vad som händer.. Mvh! Enligt italienska Benelli sidan så finns både CrioComfort och vanliga Comfort, där CrioComfort dessutom har den extra fina pipan med carbonspång. Själv skulle jag kunna tänka mig att lägga till en Supersport till Benelli stallet och kanske byta supernovan till en M3 som står på affären där jag köpt de två jag har (för hur ofta använder man 3,5" patroner egentligen?). Borde ju vara så då det står crio på min Får se om jag får tag på lämplig ammo till att testa fullchoken, den knäcker svärmarna på en del sorter(plastkopp) så de blir oregelbundna. Men redan 3/4 ger duktigt trång svärm med dessa plugg. Ok, tja men då är det ju så! Jag är ju nystöpt/nyfrälst i det hela så min erfarenhet är inte enorm, men än så länge har jag bara kört med 1/2 tuben i när jag jagat (använt gyttorp 36g 5or) och 1/4 på lerduveskyttet (sporting och trap med framför allt Saga 24g, men även annat). Tänkte ha i 1/2 tuben nästa gång jag står på trapbanan för att se om jag når ut lite längre då, jag tycker nämligen att min träffprocent där har varit lite i lägsta laget (när man jämför med sporting skyttet). Tre kvarts och "full" choketuberna ligger kvar i sina plaströr, orörda.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Kolfiberspången hade jag på förra Centron.. Kändes sidådär, bössan vart rysligt piplätt. Med den bössan hade jag inga problem att leka trickskytte, sköt hyfsat säkert 5 duvor som jag själv kastade upp. Däremot kom bössan hårt till korta då man skulle svinga ned änder på 30 meter.. Nuvarande lite mer piptunga Comforten är mer jaktbössa än lek och det passar mina behov utmärkt! Ratta nu i fullchoken och använd den då du tränar så öppnar du upp till halv vid tävling så får du några extraduvor. Mvh!
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Kolfiberspången hade jag på förra Centron.. Kändes sidådär, bössan vart rysligt piplätt. Med den bössan hade jag inga problem att leka trickskytte, sköt hyfsat säkert 5 duvor som jag själv kastade upp. Däremot kom bössan hårt till korta då man skulle svinga ned änder på 30 meter..Nuvarande lite mer piptunga Comforten är mer jaktbössa än lek och det passar mina behov utmärkt! Ratta nu i fullchoken och använd den då du tränar så öppnar du upp till halv vid tävling så får du några extraduvor. Mvh! Jag klämde på en Centro när jag var hos Kristianstad jakt och fritid förra gången och hela bössan väger extremt lite, vilket gjorde att jag tyckte den kändes väl "fladdrig", kan tänka mig att den var snabb att slänga upp och knäcka duvor "Jocke Smålänning style". Första intrycken av M2an är utan tvekan positiva och jag tror den kommer kännas lika kul och bra på banan som på jakten. Tightare än 1/2 är ju inte stålhagel godkänd, men den tuben ska i och testas. Trekvart och full tuberna är jag ytterst osäker på när/om jag ska använda. Kanske kommer någon gång men Gyttorp special, 36g 5or funkade hur bra som helst i 1/2 choken när jag var på har/duv jakt sist, skulle säkert kunna gå ner till 32g med samma fina resultat.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Så här va.. konstaterat att dagar då man har flyt med vinden så är fullchoken förjävla bra! Når betydligt längre utan att man skammar och bökar och rejält döda fåglar trots styva håll. Däremot så strular vinden så fåglarna blir knepigare så är det nog inte fel att ha en öppnare tub med sig ut.. Saknade min halvtub sist jag var ut för då stämde ta mej fan inget Fullchoken har suttit i ett tag nu och den lär få sitta ett tag till sen ska halvtuben med i fall att.. Mvh!
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Så här va.. konstaterat att dagar då man har flyt med vinden så är fullchoken förjävla bra! Når betydligt längre utan att man skammar och bökar och rejält döda fåglar trots styva håll. Däremot så strular vinden så fåglarna blir knepigare så är det nog inte fel att ha en öppnare tub med sig ut.. Saknade min halvtub sist jag var ut för då stämde ta mej fan inget Fullchoken har suttit i ett tag nu och den lär få sitta ett tag till sen ska halvtuben med i fall att.. Mvh! Ok, ja vi får väll se helt sonika. Jag har inte varit ute på några rena fågeljakter än så länge, men skulle tillfälle ges så kan man ju ha med sig en tub eller två extra i fickorna. Får se dina ord som tips på vägen och tackar för dessa.
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Har också en Benelli, min första hagelpang. Köpte den begagnad av handlaren i somras, är inte helt klar över om det är M2 eller M3.. Men den är mycket behaglig att skjuta med. Kan dock ha lite svårt att ladda om 24g övningsammo, kan man ta ut rekylfjädern och justera den, eller? Och hur är det med chokerna, fler stjärnor innebär mera öppen eller hur? /B
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Har också en Benelli, min första hagelpang. Köpte den begagnad av handlaren i somras, är inte helt klar över om det är M2 eller M3.. Men den är mycket behaglig att skjuta med.Kan dock ha lite svårt att ladda om 24g övningsammo, kan man ta ut rekylfjädern och justera den, eller? Och hur är det med chokerna, fler stjärnor innebär mera öppen eller hur? /B Det du säger om chokerna stämmer. Googla bilder på M2 och M3 så ser du direkt vilken du har om det står mellan dem. Snäppet svårare om det skulle stått mellan M1 och M2.
Publicerat Oktober 29, 201015 yr Författare Har också en Benelli, min första hagelpang. Köpte den begagnad av handlaren i somras, är inte helt klar över om det är M2 eller M3.. Men den är mycket behaglig att skjuta med.Kan dock ha lite svårt att ladda om 24g övningsammo, kan man ta ut rekylfjädern och justera den, eller? Och hur är det med chokerna, fler stjärnor innebär mera öppen eller hur? /B Det du säger om chokerna stämmer.Googla bilder på M2 och M3 så ser du direkt vilken du har om det står mellan dem. Snäppet svårare om det skulle stått mellan M1 och M2. Precis som Sidelock säger så är det fler "hack" i chokerna ju öppnare de är. Avgöra vilken modell det är borde inte ens vara en fråga, vad står det på din licens? M2an är halvauto enbart medans M3an har både pump och halvauto funktion, som en liten extra guidelinje. Laddar den inte om 24g så kanske en ordentlig rengörning också kan vara på sin plats? Enligt utsago (har inte provat själv än) så har vissa halvautomater problem att ladda om steelmax, skjuter du med sådana så köp några andra varianter och prova om de funkar bättre?