Publicerat Oktober 26, 201015 yr Hej jag undrar vilket sikte som ni tycker är bäst lämpat till vildsvinsjakt. ziess conquest 3-9x50 eller leupold vx2 eller vx3 3-9x50?
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Jagar inte vildsvin men väl räv i dåliga ljusförhållanden. Har haft Leupold, har nu en Conquest. Min ödmjuka åsikt är att Conquesten spöar Leupolden rejält på skymningsegenskaper och skärpa.
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Conquesten har helt klart de bästa linserna, men sen kommer frågan om vilket riktmedel man vill ha, leupold erbjuder Heavy duplex o rm nr 4 och Zeiss likaledes så ingen av dem är bättre eller sämre än den andra i det avseendet. Mitt val är således det samma som Franssons. /Christian
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Conquesten har helt klart de bästa linserna,men sen kommer frågan om vilket riktmedel man vill ha, leupold erbjuder Heavy duplex o rm nr 4 och Zeiss likaledes så ingen av dem är bättre eller sämre än den andra i det avseendet. Köper man sin Conquest från USA, så går det faktiskt att få den med både RM #1 och RM #2. (Det går även att beställa Leupolden med andra RM än std!!!) Men tyvärr så var väntetiden alldeles för lång för mig. Så jag avbeställde min och köpte Karl Kaps med RM #1 i stället.
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Står valet mellan Conquest och nya VX-3 så hade jag personligen tagit VX-3 utan betänketid. Styrkan, pålitligheten, garantin, valmöjligheter, customvarianter - allt det är till Leupolds fördel. Tycker också att den senaste varianten har riktigt skarpa linser. Bättre än de äldre MC-4 linserna. Jämför du med VX-2 blir det en annan sak, åtminstone optiskt. Där vinner nog Conquesten klart. Däremot när det gäller mekanik och stryktålighet så sätter jag min slant på Leupold. mvh Danne
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Författare Står valet mellan Conquest och nya VX-3 så hade jag personligen tagit VX-3 utan betänketid. Styrkan, pålitligheten, garantin, valmöjligheter, customvarianter - allt det är till Leupolds fördel. Tycker också att den senaste varianten har riktigt skarpa linser. Bättre än de äldre MC-4 linserna. Jämför du med VX-2 blir det en annan sak, åtminstone optiskt. Där vinner nog Conquesten klart. Däremot när det gäller mekanik och stryktålighet så sätter jag min slant på Leupold. mvh Danne Men man får väl betala rätt mycket mer för vx3an än ziesset?
Publicerat Oktober 26, 201015 yr Ja, speciellt när du kan köpa ett Conquest 3-9X för runt femtusen. Även ett VX-2 3-9X50 kostar väl närmare 6 lakan numera, då ska du nog ta Zeissen. Sen tycker jag att du ska titta på Meopta och Helia också. Är vakjakt det huvudsakliga syftet så har Helia några fasta modeller som är trevliga, 7X50 och 8X50 bl.a. Meopta Artemis kan nog köpas nya för 5-6000, (men har 30 mm tub.) Och sen finns ju beg. marknaden också om man vill och orkar chansa lite... //Danne
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Jag tror jag håller mig på den säkra sidan o köper ziesset då=) men tack för hjälpen alla=)
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Jag tror jag håller mig på den säkra sidan o köper ziesset då=) men tack för hjälpen alla=) Fundera även noga på riktmedelsvalet som Christian N/Mannlicherman nämde ovan. Duplex eller Z-plex är inte idealiskt vid jakt i dåligt ljus. Det är ack så viktigt likväl som den optiska kvaliteten. mvh/Må
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Fundera även noga på riktmedelsvalet som Christian N/Mannlicherman nämde ovan. Duplex eller Z-plex är inte idealiskt vid jakt i dåligt ljus. Det är ack så viktigt likväl som den optiska kvaliteten. mvh/Må Jag ska nog ta tyska fyran tror jag.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Robin, ett bra val, näst efter rm 1 och 11, det bästa för dåligt ljus. /Christian
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Robin,ett bra val, näst efter rm 1 och 11, det bästa för dåligt ljus. /Christian Det är nog en smaksak vad man vill ha för riktmedel ! Dock inte för tunt. Ett lite grövre duplex passar mig bättre i mörker tex. Jag vill ha feedback från den horisontella stolpen över djuret oxå, så att jag lättare kan centrera djuret. Provade tyska ettan (no1) en stund men sköt lågt på alla djur i mörker.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Det är nog en smaksak vad man vill ha för riktmedel !Dock inte för tunt. Ett lite grövre duplex passar mig bättre i mörker tex. Jag vill ha feedback från den horisontella stolpen över djuret oxå, så att jag lättare kan centrera djuret. Provade tyska ettan (no1) en stund men sköt lågt på alla djur i mörker. De "tyska" duplex är ju fina. Rm 8 tror jag att det kallas. mvh/Må
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Det är nog en smaksak vad man vill ha för riktmedel !Dock inte för tunt. Ett lite grövre duplex passar mig bättre i mörker tex. Jag vill ha feedback från den horisontella stolpen över djuret oxå, så att jag lättare kan centrera djuret. Provade tyska ettan (no1) en stund men sköt lågt på alla djur i mörker. Fel av mig , jag menade ju givetvis den vertikala !
Publicerat Oktober 27, 201015 yr "Provade tyska ettan (no1) en stund men sköt lågt på alla djur i mörker." Det som drabbade vakjägare har han gemensamt med en del andra, mig inkluderat, för att skjuta bra med en nr 1 måste man träna mycket med den och även då fungerar det inte för alla, jag hade andra bekymmer än att skjuta under men så är det, man måste prova och utvärdera för att veta säkert vad som passar. Walleman här på forat är en klippa, vill minnas att han har en rak 8x56 med nr 1 på sin vakpang, o han lägger rävar så det sprutar om det. /Christian
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Står valet mellan Conquest och nya VX-3 så hade jag personligen tagit VX-3 utan betänketid. Styrkan, pålitligheten, garantin, valmöjligheter, customvarianter - allt det är till Leupolds fördel. Tycker också att den senaste varianten har riktigt skarpa linser. Bättre än de äldre MC-4 linserna. Jämför du med VX-2 blir det en annan sak, åtminstone optiskt. Där vinner nog Conquesten klart. Däremot när det gäller mekanik och stryktålighet så sätter jag min slant på Leupold. mvh Danne Så tycker du att i dåliga ljusförhållanden (som det kommer användas mest i) så är det inte någon större skillnad mellan VX3 och conquesten skymmningsegenskaperna? Och det krävs att leupoldet ska vara rätt mycket bättre för att man ska betala typ 7-8 tusen mer för ett nytt leupold än ett nytt ziess.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Men man får väl betala rätt mycket mer för vx3an än ziesset? Köp direkt från USA, så hamnar du i samma prisbild ovsett om du väljer Conquesten eller VX-3;an. Personligen är jag väldigt såld på Zeiss Conquest, MEN problemet är om det händer något med den!!! Zeiss Conquest är ju numera enbart avsett för den Amerikanska marknaden. I Zeiss Conquest fall, så upphör ALLA garanti åtaganden ioch med att siktet lämnar USA! När det gäller Leupold, så kan du ju få siktet fixat på plats hos Småländska oavsett vad som vad det är för fel på den. (Det där är faktiskt något att tänka på...) Den optiska skillnaden mellan VX-3;an och Zeiss Conquest är väl inte så speciellt stor! Men det som helt klart skilljer, är att Leupolden ändra ögonavstånd när man ändra förstorning. (Klart störande!) Leupolden känns också rätt trång i siktesbilden jämfört med Zeissen. Nä, om man vågar chansa på att Zeissen håller och inte går i sönder, så skulle jag välja den i första hand!
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Är grymt nöjd med min Conquest 3-9x40. Fungerat perfekt mekaniskt alla år, i ur och skur... Väldigt mycket för pengarna. gav drygt 3000 kr när jag var i US and A.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Ok då har jag lite att fundera på. Jag är nog mest inne på att ta en chansning på ziesset där=)
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Författare Jo just det. Det är en sak jag inte riktigt förstår. Hur kommer det sig att ett sikte för 12-13 tusen är lika bra,kanske tillo med sämre än ett som kostar 5 tusen?
Publicerat Oktober 27, 201015 yr Jo just det. Det är en sak jag inte riktigt förstår. Hur kommer det sig att ett sikte för 12-13 tusen är lika bra,kanske tillo med sämre än ett som kostar 5 tusen? Tror du ska sålla mkt , ang folks åsikter om "upplevd bildskärpa". Mellan Conquesten och VX3an tror jag inte du ser nån skillnad i bildkvalite. Snarare tunnelseende och synfält. Störst skillnad i optik ser jag i motljus ! Då de bättre går att se med men de sämmre är det kört med. Det är det inte många optikexperter som talar om fast skillnad mellan en 50 å 56 ser de en magnefik skillnad på !!?? För att svara på din fråga lite. Det är Leupolds topp sikte (om vi hoppar den taktiska biten) därav priset. Och Zeiss budget sikte. Kolla för guds skull i båda innan du handlar nått ! /mvh.
Publicerat Oktober 27, 201015 yr I medljus tycker jag att man ser de stora skillnaderna. T.ex om man står på en öppen yta med solen in i okularet och siktar in i ett mörkt skogsparti. I mina gamla Leupold XII och Weaver är det inte lätt att sikta på något. Riktmedlet försvinner eller blir gulfärgat och bilden blir vit. Även ett äldre XIII 6,5-20X som jag hade var fullständigt oanvändbart i detta läge, men funkade å andra sidan perfekt i motljus... I ett bra sikte kan man se detaljer skarpt på t.ex trädstammar och riktmedlet är svart. Mina S&B och (tyska) Zeiss funkar perfekt i dessa lägen och även en ny variant av VX3 4,5-14X40. Men - skulle jag ha ett sikte för, i första hand, precisionsskott i dåligt ljus så hade jag varken valt Conquest eller Leupold. Utan det hade nog blivit ett europeiskt sikte med fast 6X 8X eller 10X. Det låter tråkigt och begränsande, men ger mest optik för pengarna. //Danne
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Robin En sak till ang. prisskillnaden: 12-13.000 behöver du inte betala för ett VX3, om du inte menar VX-L eller de belysta. Ett VX3 3,5-10X kan nog köpas för kring 7-8 tusen skulle jag tro. Ett skitbra sikte till det mesta - utom i kolmörker. Leupolds civila toppserie heter f.ö. VX-7. Där flyttar man upp pinnhålet ytterligare, och även priset. mvh Danne
Publicerat Oktober 28, 201015 yr Författare I medljus tycker jag att man ser de stora skillnaderna. T.ex om man står på en öppen yta med solen in i okularet och siktar in i ett mörkt skogsparti. I mina gamla Leupold XII och Weaver är det inte lätt att sikta på något. Riktmedlet försvinner eller blir gulfärgat och bilden blir vit. Även ett äldre XIII 6,5-20X som jag hade var fullständigt oanvändbart i detta läge, men funkade å andra sidan perfekt i motljus...I ett bra sikte kan man se detaljer skarpt på t.ex trädstammar och riktmedlet är svart. Mina S&B och (tyska) Zeiss funkar perfekt i dessa lägen och även en ny variant av VX3 4,5-14X40. Men - skulle jag ha ett sikte för, i första hand, precisionsskott i dåligt ljus så hade jag varken valt Conquest eller Leupold. Utan det hade nog blivit ett europeiskt sikte med fast 6X 8X eller 10X. Det låter tråkigt och begränsande, men ger mest optik för pengarna. //Danne Kan du ge några exempel på dessa sikterna med fast som du tycker är bra. Gärna pris på dem med om du kan hitta det=)